weekendwarrior Posted April 5, 2014 Report Posted April 5, 2014 "Spaced armor" borde vara flera lager stålpansar med tomrum mellan, alternativt mellanfyllnad av material där projektiler kan expandera. Exempel: Bakre delen av sidopansaret på PBV 302. "Compound-pansar" borde vara vad vi på ren Svenska kallar för kompositpansar, d.v.s. pansar i flera skikt och olika material, som exempelvis pansarstål, keramiska material mm. Ryssarna har tagit fram ett material baserat på granitpulver med mycket god skyddsverkan, som jag antar infaller i de keramiska materialen. Exempel: Pansaret i många moderna stridsvagnar som Leopard 2, Challenger 2 m.fl. Quote
Chassi Posted April 5, 2014 Report Posted April 5, 2014 Som torn pansaret på strf90c då helt enkelt, flera plåtar i olika vinklar med luftspalt mellan. Quote
weekendwarrior Posted April 5, 2014 Report Posted April 5, 2014 Ja, det borde betecknas som "spaced armor". Quote
martinator Posted April 7, 2014 Report Posted April 7, 2014 Fel tråd men enligt Wiki så är Compound armour en äldre typ av pansar som användes under 1800-talet på krigsfartyg. Hårt och segt stål blandat. INget anant... Idag är det nog inte det som gäller. OM wiki nu är att lita på så heter modernt pansar COBHAM. Google... http://en.wikipedia.org/wiki/Compound_armour http://en.wikipedia.org/wiki/Chobham_armour Quote
weekendwarrior Posted April 7, 2014 Report Posted April 7, 2014 (edited) Fel tråd men enligt Wiki så är Compound armour en äldre typ av pansar som användes under 1800-talet på krigsfartyg. Hårt och segt stål blandat. INget anant... Idag är det nog inte det som gäller. OM wiki nu är att lita på så heter modernt pansar COBHAM. Google... http://en.wikipedia.org/wiki/Compound_armour http://en.wikipedia.org/wiki/Chobham_armour Det om compound armour kan stämma, dock är principen i stort sett densamma som kompositpansar, flera lager, olika material med olika egenskaper. Det Engelska ordet compound betyder ju mix/hybrid/komposit/sammansatt. Cobham är, om man ska vara petig, kompositpansar av Brittisk design/konstruktion med bl.a. keramiska skikt. Leopard 2 har en tysk variant på samma koncept och lär vara kopierat/inspirerat rakt av det Brittiska Cobham-pansaret, liksom många moderna motsvarigheter från andra länder med egen utveckling och produktion av pansar. Edited April 7, 2014 by weekendwarrior Quote
lebos Posted April 7, 2014 Report Posted April 7, 2014 Ingen som visste om skiktat pansar heter något annat också på svenska? Quote
martinator Posted April 8, 2014 Report Posted April 8, 2014 Det om compound armour kan stämma, dock är principen i stort sett densamma som kompositpansar, flera lager, olika material med olika egenskaper. Det Engelska ordet compound betyder ju mix/hybrid/komposit/sammansatt. Cobham är, om man ska vara petig, kompositpansar av Brittisk design/konstruktion med bl.a. keramiska skikt. Leopard 2 har en tysk variant på samma koncept och lär vara kopierat/inspirerat rakt av det Brittiska Cobham-pansaret, liksom många moderna motsvarigheter från andra länder med egen utveckling och produktion av pansar. Har du en bättre källa så hosta gärna upp den innan du förkastar hela wiki... / Quote
weekendwarrior Posted April 8, 2014 Report Posted April 8, 2014 Det mesta av det jag påstår bekräftas på Wiki. Vad är det du anser dig behöva annan källa till? Quote
Rickard N Posted April 9, 2014 Report Posted April 9, 2014 Förmodligen att du kallade det compound istf composite. Quote
martinator Posted April 9, 2014 Report Posted April 9, 2014 Det mesta av det jag påstår bekräftas på Wiki. Vad är det du anser dig behöva annan källa till? Det om compound armour kan stämma... Ditt ifrågasättande huruvida artikeln om compoundpansar på wiki verkligen är rätt... Därav min frågeställning om annan källa. Quote
weekendwarrior Posted April 9, 2014 Report Posted April 9, 2014 Jag ifrågasatte inte informationen på wiki. Compound och composite= två ord för ungefär samma sak och komposit/flerskikt är dess motsvarighet på Svenska. Jämför gärna med Compound när det kommer till pilbågar. Compound-bågen är uppbyggd av flera lager och ofta av olika material, till skillnad mot den enklare som är utsnidad av ett homogent materiel. Quote
lebos Posted May 13, 2014 Report Posted May 13, 2014 (edited) Om BGBV81: Någon som vet vad infästningen i fronten, med den kvadratiska formen i mitten är bra för? (grejen som kedjan hänger på i bilden) Jag trodde först att kran-balken skulle sitta där, men den verkar ska sitta i fästet ovanför så vitt jag kan förstå... Denna "låda" återfinns på ett flertal brittiska BGBV:er, men ingen bild verkar avslöja syftet... Edited May 13, 2014 by lebos Quote
Fu. Kil Posted May 15, 2014 Report Posted May 15, 2014 Nu kan jag ju inte ett enda skit om bärgningsfordon i allmänhet och verkligen inget om BGBV81. MEN, det kanske är fäste för bärgingsstång/stag (eller vad fan det nu heter)? Quote
Rickard N Posted May 16, 2014 Report Posted May 16, 2014 Jag kommer inte ihåg att jag sett något kopplas där. De stänger som kopplades har jag för mig kopplades på de fästen där det sitter krokar. Vi hade en bärgare med någon form av ställning som kunde kopplas fast i dragkroken på bärgningsobjektet medan besättningen satt under skydd och den var också kopplad i krokarnas fästen. Nu är det ju iofs snart 17 år sen så det kan ju ha smugit in sig lite felaktigheter i minnet Quote
lebos Posted May 19, 2014 Report Posted May 19, 2014 (edited) Jag har sett flera bilder på "lådan" med hål, sprintar och dragkrok mm. Dock så verkar denna släta variant vara helt klart vanligast, samt att flera av de nyss nämnda tilltagen inte verkade vara så seriösa. Nästan som om lådans ursprungliga syfte upphört... Och för att göra det hela än mer mystiskt är att man har lagt möda på att vinkla den nedre delen av insidan så att det hela bildar en stor "kil". Om nu något passar där så lär det enbart vara för att "trycka på"... TILLÄGG: Hittade denna bilden nyss: En stock som är typiskt gjord för att bäras runt på... (kanske man kan rent av ana att den är "kilformad" till vänster i bild) Jag gissar härmed att "lådan" är till för att hålla stocken på plats mellan sig själv och den vagn som man lyfter ur motorn på. (så att man står still) Denna "låda" återfinns ju inte på senare bgbv:er och alla senare har ju ett främre schaktblad, kanske ingen slump.... Skulle ju även ev. kunna förklara varför en del "lådor" är bucklade utåt. Nu fattas det ju bara att någon kan antingen bekräfta eller dementera. ******* En ny fråga, om pbv 302 ist: Någon som vet vad "luckorna" på sidan om VC och förare är för något? Edited May 19, 2014 by lebos Quote
Renown Posted May 19, 2014 Report Posted May 19, 2014 Förvaringsfacken menar du? Vi hade tältduken och annat smått och gott i dom Quote
lebos Posted May 19, 2014 Report Posted May 19, 2014 (edited) Förvaringsfacken menar du? Vi hade tältduken och annat smått och gott i dom Nja, då menar vi nog inte samma. De cirkulära locken ser ut att vara lite större än en hand. Den under vapenhuven, mittemellan 1a och 2a bärhjulet. Edited May 19, 2014 by lebos Quote
MadLuna Posted May 20, 2014 Report Posted May 20, 2014 Angående bärgningsversionen av Centurion så borde det vara "fästpunkten" för den trästock man fraktade för att trycka andra fordon som fastnat framåt.Källa: Sidan 35 i Ospreys bok New Vanguard nr 68 Centurion tanks 1943-2003 Känns dock som att en trästock borde splittras om man försöker pusha något tyngre än en vanlig bil.... men de hade ju vinsch och taljor som klarade upp till 90 ton. 1 Quote
lebos Posted May 20, 2014 Report Posted May 20, 2014 Tack för svar! Stocken på bilden som jag länkade förut verkar var förstärkt på mer än ett ställe iaf. Hur vanlig företeelse var detta egentligen? Tänker mig att om strv fastnar gör den det av en bra anledning? Quote
Rickard N Posted May 20, 2014 Report Posted May 20, 2014 Spontant känns det obra att putta på något som kört fast. Kan inte vid något tillfälle se en tånk som kört fast 1) bli hjälpt av att bli puttad på och 2) hur fasen bärgarn skulle klara sig bättre om den kör ut i skiten som stridsvagnen kört fast i Quote
lebos Posted May 20, 2014 Report Posted May 20, 2014 Precis. Däremot börjar jag mer misstänka att det kan vara frågan om att putta igång vagnar med felande elsystem/startmotor. Och med en stock som inte sitter fast i objektet så hindrar man ju inte dess framfart när den väl hoppat igång... Kanske... Quote
Renown Posted May 20, 2014 Report Posted May 20, 2014 Förvaringsfacken menar du? Vi hade tältduken och annat smått och gott i dom Nja, då menar vi nog inte samma. De cirkulära locken ser ut att vara lite större än en hand. Den under vapenhuven, mittemellan 1a och 2a bärhjulet. Locket med uttag för handen? Det är iaf ett förvaringsfack, åtminstone använde vi det som ett sådant, tältduk i ena (under skytten om jag inte missminner mig) och ved och några guldburkar under VC, vi hade vingmuttrar på våra för lätt åtkomst, jag låg på P10 03-04 på pionjärkompaniet och kuskade runt i pebban under tiden 1 Quote
Rickard N Posted May 21, 2014 Report Posted May 21, 2014 Precis. Däremot börjar jag mer misstänka att det kan vara frågan om att putta igång vagnar med felande elsystem/startmotor. Och med en stock som inte sitter fast i objektet så hindrar man ju inte dess framfart när den väl hoppat igång... Kanske... Det skulle kunna vara ett möjligt användningsområde även om jag inte skulle vilja putta igång en tånk med "ostyrd pinne". Känns vettigare att bogsera igång med stång eller vajjer i så fall. Jag har bara gjort nödstart av motor en gång och det var i en rätt ordentlig nedförsbacke. Det kan nämnas att rycket som blir när man går från att rulla till att tvinga i en växel är rätt ordentligt Quote
martinator Posted May 21, 2014 Report Posted May 21, 2014 Förvaringsfacken menar du? Vi hade tältduken och annat smått och gott i dom Nja, då menar vi nog inte samma. De cirkulära locken ser ut att vara lite större än en hand. Den under vapenhuven, mittemellan 1a och 2a bärhjulet. Förvaring, Fack 7... För divers prylar så som torr ved och annat - var vingmuttrar på dem. Tältduk hade vi i fack 3... /m 1 Quote
Skuggan Posted May 22, 2014 Report Posted May 22, 2014 Exakt, förvaringsfack för diverse grejjer, tält verkar ha varit vanligast. 1 Quote
lebos Posted May 25, 2014 Report Posted May 25, 2014 (edited) Tack för svar! ****************** Två nya frågor (till er som inte redan tröttnat på mig ) om PBV 401 / MT-LB; Den här mojängen bakom förarluckan gissar jag start har att göra med kylsystemet. Rätt? Om så, vad är syftet? Finns väl ingen anledning att koppla in mv271 motsv. på dessa pga deras egna förvärmare? (fel ansl. för mv271 iofs...) Dessa två "ventiler" på vänster sida, vad är de till för? Övertrycksventiler av något slag? Förklaringar av yttre detaljer verkar svårt överlag att hitta, men att söka på tre olika språk gör det ju inte precis lättare... MT-LB och dess varianter kan man urskilja direkt i en rysk text numer Tack på förhand! Edited May 25, 2014 by lebos Quote
Skuggan Posted June 19, 2014 Report Posted June 19, 2014 Den övre bilden gissar jag (gissar altså, vet inte med säkerhet) att det kan vara för att koppla in tryckluft från en annan vagn samt koppla tryckluft till en annan vagn.Iaf BMP1 och säkerligen MT-LB också har ju ett system där de skjuter in tryckluft i cylindrarna och på så sätt sätter snurr på motorn. el finns men är reservförfarande. iaf BMP1 har så de kan koppla upp sig på en annan vagn ifall deras egen tryckluftstank skulle vara tom. därav gissar jag att anslutningarna kan vara till just tryckluft till/från extern källa. andra bilden vet jag inte. 1 Quote
södergren Posted June 19, 2014 Report Posted June 19, 2014 Den övre bilden sviker mitt minne men den undre är insug och avgas för dieselvärmaren 1 Quote
lebos Posted August 15, 2014 Report Posted August 15, 2014 (edited) Tack för svar! Ursäkta för mitt eget sena svar Edited August 15, 2014 by lebos Quote
Recommended Posts