Jump to content

Oidentifierade pansartanks


Apone

Recommended Posts

Vet någon vad det är för stridsvagn man får se först i filmen "die brücke" den kan även heta "the bridge"? Den som de skuter först som en brinnande man hoppar ur. Har kollat en hel del på bilder av ww2 stridsvagnar och hittar ingen liknande. Det är ej shermanen jag snackar om.

Link to comment
Share on other sites

Vet någon vad det är för stridsvagn man får se först i filmen "die brücke" den kan även heta "the bridge"? Den som de skuter först som en brinnande man hoppar ur. Har kollat en hel del på bilder av ww2 stridsvagnar och hittar ingen liknande. Det är ej shermanen jag snackar om.

 

 

Om du tittar efter så är vagnarna hjulburna dvs stridsvagns atrapper och ser inte helt ut som orginalen. Hur som helst en bra film med verklighetsbakgrund

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tyskarna i filmen har "strv M47" amerikanarna har "M48"

Man blir även anfallen utav en cessna i nordafrika och under paraden i Marocko så bär soldaterna Mat49 kpistar (franska efterkrigs kpistar)

Även kartor som visar ett delat tyskland förekommer i filmen.

IMDB is your friend

Edited by dxl
Link to comment
Share on other sites

Såg nyss filmen "Patton pansargeneralen" och varför och de såg ut att ha valt m60 patton stridsvagnar (är ej 100 på att de är just den modellen med i den filmen) är det något lustigt skämt filmmakarna var ute efter?

Försök själv leta reda på fungerande vagnar från andra världskriget i tillräcklig mängd och återkom sen med redovisning av ditt resultat.

Speciellt de tyska vagnarna skulle jag vilja se dig skaka fram.

Link to comment
Share on other sites

Såg nyss filmen "Patton pansargeneralen" och varför och de såg ut att ha valt m60 patton stridsvagnar (är ej 100 på att de är just den modellen med i den filmen) är det något lustigt skämt filmmakarna var ute efter?

Försök själv leta reda på fungerande vagnar från andra världskriget i tillräcklig mängd och återkom sen med redovisning av ditt resultat.

Speciellt de tyska vagnarna skulle jag vilja se dig skaka fram.

 

Finnarna lyckade ju bra med sin senaste film. Stug IIIor, T34/76 or och KV1. Dessutom med interiörbilder under stridsmoment.

Både Spannien och Syrien torde kunnat släppa några Panzer IV.

Link to comment
Share on other sites

Brukar man inte bygga stridsvagnsatrapper till filminspelningar? Ungefär som Tigerstridsvagnarna i Kellys Hjältar.

 

Även om man skulle kunna skrapa ihop Orginalvagnar så torde det rent ekonomiskt inte låta sig göras. Dessutom torde bara en mindre del av biopubliken vara som jag själv.. Dvs att tex sitta och reta mig på en T34/85 i en film som utspelar sig innan modellen kom i fält. I Brucke stör jag mig inte alls på atrapperna (kanske för att de är så dåliga) men deras uppträdande är ju ok. Men hjulen under vagnarna och band som hänger i luften, snurrandes alldeles för sakta, får ju en att dra på smilbanden.

 

Så mer eller mindre bra kopior lär vi nog få acceptera i fimer. Huvudsaken är att de inte har 480 skotts magasin i K-pistarna. I tali-Ihantala filmen verkar de ha läst på bra (men skulle inte stugIIIorna haft stockar på sidorna??)och mycket finns med även om det bara skymtar förbi.

 

Ryssarna har ju en hel park med ombyggda vagnar just för Krigsflimer (men så gjordes det filmer på löpande band under sovjettiden). Tigern ser lite rolig ut pga att tornet sitter för långt fram då man använt T-34 chassi

,

Edited by Stella-Polaris
Link to comment
Share on other sites

Kanske skulle efterlikna en Tiger(P) som var Porsches svar på Tigern i tidigt skede. Byggdes inte många men en Tiger(P) var faktiskt på östfronten tidigt -44.

 

Det var nog deras tanke att det skulle se ut som den...trots T34-chassie :rolleyes:

:rolleyes:

Nej, tanken var nog att det skulle likna en PzKpfw VI Tiger ausf E men på grund av formen på T-34 hamnar tornet för långt fram.

Tornkransens placering på den vagn man bygger om är ju begränsande för hur "rätt" det kan bli.

Titta exempel vis på Kellys hjältar, där använder man T-34 som bas för att efterlikna en Tiger, resultatet blev väl sådär.

 

Det vi även måste komma ihåg är när dessa filmer producerades, Kellys hjältar är från sent 60-tal och Patton är från 1970.

Vilka resurser fanns det då angående vagnar att bygga om?

Hur många T-34 fanns tillgängliga för Hollywood?

Hur många Pz IV, hur många Tiger etc. etc.

Tyvärr är det lite så att man måste överse med vilka vagnar som används och se mer till storyn i filmen.

 

The Swede :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Kanske skulle efterlikna en Tiger(P) som var Porsches svar på Tigern i tidigt skede. Byggdes inte många men en Tiger(P) var faktiskt på östfronten tidigt -44.

 

Det var nog deras tanke att det skulle se ut som den...trots T34-chassie :rolleyes:

:/

Nej, tanken var nog att det skulle likna en PzKpfw VI Tiger ausf E men på grund av formen på T-34 hamnar tornet för långt fram.

Tornkransens placering på den vagn man bygger om är ju begränsande för hur "rätt" det kan bli.

Titta exempel vis på Kellys hjältar, där använder man T-34 som bas för att efterlikna en Tiger, resultatet blev väl sådär.

 

Det vi även måste komma ihåg är när dessa filmer producerades, Kellys hjältar är från sent 60-tal och Patton är från 1970.

Vilka resurser fanns det då angående vagnar att bygga om?

Hur många T-34 fanns tillgängliga för Hollywood?

Hur många Pz IV, hur många Tiger etc. etc.

Tyvärr är det lite så att man måste överse med vilka vagnar som används och se mer till storyn i filmen.

 

The Swede :baskerPa:

 

Trots att rädda menige ryan är relativt nutidsproducerad lyckade man inte heller där skaka fram en Tiger. Vill minnas att en T-34 fick stå tilll tjänst där med. Vi kan bara konstatera att Tigrar ej växer på träd

Link to comment
Share on other sites

Kanske skulle efterlikna en Tiger(P) som var Porsches svar på Tigern i tidigt skede. Byggdes inte många men en Tiger(P) var faktiskt på östfronten tidigt -44.

 

Det var nog deras tanke att det skulle se ut som den...trots T34-chassie :rolleyes:

:/

Nej, tanken var nog att det skulle likna en PzKpfw VI Tiger ausf E men på grund av formen på T-34 hamnar tornet för långt fram.

Tornkransens placering på den vagn man bygger om är ju begränsande för hur "rätt" det kan bli.

Titta exempel vis på Kellys hjältar, där använder man T-34 som bas för att efterlikna en Tiger, resultatet blev väl sådär.

 

Det vi även måste komma ihåg är när dessa filmer producerades, Kellys hjältar är från sent 60-tal och Patton är från 1970.

Vilka resurser fanns det då angående vagnar att bygga om?

Hur många T-34 fanns tillgängliga för Hollywood?

Hur många Pz IV, hur många Tiger etc. etc.

Tyvärr är det lite så att man måste överse med vilka vagnar som används och se mer till storyn i filmen.

 

The Swede :baskerPa:

 

Trots att rädda menige ryan är relativt nutidsproducerad lyckade man inte heller där skaka fram en Tiger. Vill minnas att en T-34 fick stå tilll tjänst där med. Vi kan bara konstatera att Tigrar ej växer på träd

Nä, så vitt jag vet finns det väl i dagsläget två fungerande Tiger I och en fungerande Tiger II.

Tror inte att man vill lämna ut någon av dessa till en filminspelning.

Link to comment
Share on other sites

Nä, så vitt jag vet finns det väl i dagsläget två fungerande Tiger I och en fungerande Tiger II.

Tror inte att man vill lämna ut någon av dessa till en filminspelning.

Varför inte? Det kostar väl en slant att hålla en sådan raritet i skick? Att hyra ut den till en filminspelning borde kunna dra in ganska bra med pengar.

Link to comment
Share on other sites

Nä, så vitt jag vet finns det väl i dagsläget två fungerande Tiger I och en fungerande Tiger II.

Tror inte att man vill lämna ut någon av dessa till en filminspelning.

Varför inte? Det kostar väl en slant att hålla en sådan raritet i skick? Att hyra ut den till en filminspelning borde kunna dra in ganska bra med pengar.

Jo, men du löper även en risk att köra sönder något och reservdelar växer inte på trän.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tackar, då var den frågan löst.

 

Skäms dock lite över att jag aldrig sett den förut. Den var ju redan med i Afganistan. Men där ser man hur lätt det är att bomma en vagn.

 

Rensar 200X400 meter i en salva så det är ju en riktig klubba.

 

Lite kul det där med att Ryssarna ser det som ett eldkastarvapen. Här i Vast ar det ju ett "fult" vapen så vi säger aerosolbomber istället.

 

Här är den i aktion: TOS-1

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

För någon vecka sedan åkte jag mellan Hässleholm och Kristianstad.

Någon mil innan Kristianstad passerade vi en liten by, hussamling, på höger sida och där skymtade ett stridsfordonschassi under en pressenning.

Är det någon av våra vänner från Skåneland som känner till vad det kan vara för vagn?

Vet tyvärr inte vad byn heter då jag endast skymtade fordonet som hastigast.

 

EDIT:

Ser att frågan redan verkar vara ställd på sidan 6 i tråden men ännu ej fullt ut besvarad.

 

The Swede :D

Link to comment
Share on other sites

@ Swede

 

Jag kan svänga bortom nästa vecka och plåta lite... lägger ut bilder så löser det sig kanske :rolleyes:

 

Det jag kan säga efter att ha passerat flertalet gånger så är det en någon form av körrigg... jag skulle i dagsläget chansa på nåt tyskt, det har tidigare även stått en halv bandare uppställd på samma plats... så det rör sig kanske om en pansar tok som bor i närheten...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
För någon vecka sedan åkte jag mellan Hässleholm och Kristianstad.

Någon mil innan Kristianstad passerade vi en liten by, hussamling, på höger sida och där skymtade ett stridsfordonschassi under en pressenning.

Är det någon av våra vänner från Skåneland som känner till vad det kan vara för vagn?

Vet tyvärr inte vad byn heter då jag endast skymtade fordonet som hastigast.

 

EDIT:

Ser att frågan redan verkar vara ställd på sidan 6 i tråden men ännu ej fullt ut besvarad.

 

The Swede :rolleyes:

Vagnen (T-34) är en förarutbildningsvagn.

Tornet borttaget och ersatt med en hyttliknande konstruktion.

Tanken var att den skulle byggas om till en tysk Stug 3 el. 4.....

Men det var många år sedan,och än står den kvar på samma ställe utan att något har hänt.

Helt riktigt att det stod en tysk halvbandare där också.

Men den har fått ny förvaltare pga misskötsel.

Av en ren tillfällighet är det bekanta till mig som har tagit över skötseln av vagnen,så en liten bild på den kan jag bjuda på ;-)

Tyvärr ingen riktigt bra bild,bara en när den står lastad på lastbil.

halvbandpåflak.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...