The Swede Posted December 10, 2009 Report Share Posted December 10, 2009 Tack för svaret. Den halvbandaren är väl dock en tjeckisk OT-810, en efterkrigskonstruktion som bygger på den tyska SdKfz 251? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ra145 Posted December 10, 2009 Report Share Posted December 10, 2009 Tack för svaret.Den halvbandaren är väl dock en tjeckisk OT-810, en efterkrigskonstruktion som bygger på den tyska SdKfz 251? Helt rätt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdamKalleTre Posted December 22, 2009 Report Share Posted December 22, 2009 Nu kanske jag är helt obildad, men jag kan verkligen inte känna igen fordonet på den här bilden: Länk. Någon som kan upplysa en mindre vetande? /H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 22, 2009 Report Share Posted December 22, 2009 Mamba. En sydafrikansk min- och splitterskyddad terrängbil. Sök på "Mamba" på forumet så får du lite träffar. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RU01 Posted December 22, 2009 Report Share Posted December 22, 2009 Tack för svaret.Den halvbandaren är väl dock en tjeckisk OT-810, en efterkrigskonstruktion som bygger på den tyska SdKfz 251? Räcker det verkligen att vrida på ratten och styra med framhjulen endast? Borde inte hela alltet fortsätta rakt fram om inte banden hjälper till eller hur funkar en halvbandare egentligen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted December 22, 2009 Report Share Posted December 22, 2009 Om jag inte missminner mig kunde jänkarnas m2/m3 styras med banden medan tyskarnas sdkfz styrdes med hjulen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 22, 2009 Report Share Posted December 22, 2009 Den styr med både band och hjul beroende på hur mycket rattutslag man ger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lfskbat Posted December 24, 2009 Report Share Posted December 24, 2009 Tack för svaret.Den halvbandaren är väl dock en tjeckisk OT-810, en efterkrigskonstruktion som bygger på den tyska SdKfz 251? Tror du känner den nya ägaren Swede.... nu har han köpt en till OT/Sdkfz. Den ena heter Henry den andra Hanna, båda bär insignia för 21st Panzer division, men ska snart tillhöra något annat förband. De är i mycket, mycket goda händer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MoRsE Posted January 31, 2010 Report Share Posted January 31, 2010 (edited) Är det någon som kan identifiera fordonet i denna länk? http://www.eads.net/1024/en/businet/defenc.../cecm/cecm.html Kan det vara en Formatic P6? Jag får även intrycket att det används i tyska armén från bilden. ...Här är en bild på en Formatic P6:a http://www.kingsclub.se/kingsclub/fotoalbum/trucker%20580/ Edited January 31, 2010 by MoRsE Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lfskbat Posted April 30, 2010 Report Share Posted April 30, 2010 För någon vecka sedan åkte jag mellan Hässleholm och Kristianstad.Någon mil innan Kristianstad passerade vi en liten by, hussamling, på höger sida och där skymtade ett stridsfordonschassi under en pressenning. Är det någon av våra vänner från Skåneland som känner till vad det kan vara för vagn? Vet tyvärr inte vad byn heter då jag endast skymtade fordonet som hastigast. EDIT: Ser att frågan redan verkar vara ställd på sidan 6 i tråden men ännu ej fullt ut besvarad. The Swede Det har blivit ett nyförvärv hos skåningen med T34:an i Vinslöv... Replica Stug från BoB...Stug III Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apone Posted July 7, 2010 Author Report Share Posted July 7, 2010 (edited) Vad är detta för fordon? Någon här vet säkert hur många bultar varje bandpar har.. .-) Bild tagen i Chiang Mai under stridigheterna. edit: leprafingrar.. Edited July 7, 2010 by Apone Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frekvenz Posted July 7, 2010 Report Share Posted July 7, 2010 (edited) Är det inte YW 531(H) versionen av den kinesiska Type 85 ? http://www.army-guide.com/eng/product.php?prodID=983 Edit: Ändrade till YW 531H. Enligt uppgift har Thailand 1400 st. Edited July 7, 2010 by The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CQ1 Posted August 5, 2010 Report Share Posted August 5, 2010 Tjena pansarkungar, Bilden nedan lär föreställa min fars kusins vagn. Han tjänstgjorde i B Coy, 645th Tank Destroyer Btn under VK2 som förare. Jag är kass på identifiering av såna här, men tror att det kan vara en M10. Vad säger forumsexpertisen? /CQ1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted August 5, 2010 Report Share Posted August 5, 2010 Med den tornprofilen vill jag ha det till en M36 Jackson. http://www.primeportal.net/tanks/adam_vukich/m36_jackson_walk.htm http://www.45thdivision.org/Veterans/645thHistories.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CQ1 Posted August 6, 2010 Report Share Posted August 6, 2010 Med den tornprofilen vill jag ha det till en M36 Jackson. http://www.primeportal.net/tanks/adam_vukich/m36_jackson_walk.htm http://www.45thdivision.org/Veterans/645thHistories.htm Ja, det verkar rimligare. Jag stirrade mig blind på det kantiga chassit (som enligt källorna verkar vara ett M10-chassi). Tackar! /CQ1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted August 6, 2010 Report Share Posted August 6, 2010 M10 och M36 hade i stort sett samma chassie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lebos Posted August 6, 2010 Report Share Posted August 6, 2010 Har nu stört mig på 118 118s reklamfilm ett tag nu, samt Transformers 1; Finns det någon stridsvagn motsv som någonsin har varit utrustad med dubbla torn? Eller är det helt enkelt en civil film-myt? Om de skulle ha ett torn för huvud-eldröret och ett ytterligare ovanpå för nån typ av mindre akan så borde det väl bli makalöst trångt, överallt? För att inte tala om den ofördelaktiga profilen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted August 6, 2010 Report Share Posted August 6, 2010 Har nu stört mig på 118 118s reklamfilm ett tag nu, samt Transformers 1; Finns det någon stridsvagn motsv som någonsin har varit utrustad med dubbla torn? Eller är det helt enkelt en civil film-myt? Om de skulle ha ett torn för huvud-eldröret och ett ytterligare ovanpå för nån typ av mindre akan så borde det väl bli makalöst trångt, överallt? För att inte tala om den ofördelaktiga profilen. Har inte sett reklamfilmen och kommer inte ihåg Transformers... Antar att det inte är Amerikanska M 3 (inte två torn men ändå) eller sovjetiska T-35 (torn överallt), båda från WW II, som visas? M 60 hade i vissa versioner ett eget litet torn för ksp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted August 6, 2010 Report Share Posted August 6, 2010 Vagnen i reklamfilmen för 118 118 är sammansatt av chassit till en strv 121 och ett hittepå-torn. Varför dom gjort så vet jag inte. Som Danne skrev så finns det ett flertal vagnar, bl a M60 som hade en vagnchefskupol med invändig beväpning, oftast en M2 HMG. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted August 6, 2010 Report Share Posted August 6, 2010 Lee/Grant-vagnarna från andra världskriget nyttjade sig av två kanoner där den fetare var monterat i en kupol på chassit och den mindre satt i det traditionella tornet. Stridsvagen ifråga var aldrig speciellt lyckad (kunde man nästan räkna ut med röven och en krita) men de fanns tillgängliga och nyttjades flitigt i bland annat den västra öknen. Chassit användes även (utan kanonen) för att pumpa ut M4-vagnar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted August 6, 2010 Report Share Posted August 6, 2010 Vickers Mk E type A Den polska varianten på samma vagn. Czolg Lekki Vickers E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lebos Posted August 6, 2010 Report Share Posted August 6, 2010 Ok, tack för svar! Att de där äldre vagnarna hade det utförandet kan man ju förstå lite grann. Men att de valde att ha det på M60n? Var det så fördelaktigt? Men om vi säger modernare vagnar från 80-talet och framåt, finns den lösningen då? Transformers-vagnen: http://www.transformershq.com/upload/Transformers_Tank.jpg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted August 6, 2010 Report Share Posted August 6, 2010 Många modernare vagnar har ju fjärrstyrda vapenstationer som tar granatsprutor/TKSP, detta för att begränsa den egna besättningens utsatthet för prickskyttefaran (uppluckade vagnchefer har en tendens att stryka med, senast i Libanon 06 blev detta påtalat). Dessutom gör system som Trophy att chansen för vådabekämpning av uppluckad personal ökar (sekundärsplitter från inkommande ATGM osv). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted August 7, 2010 Report Share Posted August 7, 2010 Har nu stört mig på 118 118s reklamfilm ett tag nu, samt Transformers 1; Finns det någon stridsvagn motsv som någonsin har varit utrustad med dubbla torn? Eller är det helt enkelt en civil film-myt? Om de skulle ha ett torn för huvud-eldröret och ett ytterligare ovanpå för nån typ av mindre akan så borde det väl bli makalöst trångt, överallt? För att inte tala om den ofördelaktiga profilen. i Tranformers behöver ju inte bekymra sig eftersom han inte har någon personal därinne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lebos Posted August 7, 2010 Report Share Posted August 7, 2010 Många modernare vagnar har ju fjärrstyrda vapenstationer som tar granatsprutor/TKSP, detta för att begränsa den egna besättningens utsatthet för prickskyttefaran (uppluckade vagnchefer har en tendens att stryka med, senast i Libanon 06 blev detta påtalat). Dessutom gör system som Trophy att chansen för vådabekämpning av uppluckad personal ökar (sekundärsplitter från inkommande ATGM osv). Det är ju sant, så utan fjärrstyrda huvar är det möjligt att det extra tornet hade varit relativt vanligt idag då. //Lethal Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Båtskuffarn Posted August 8, 2010 Report Share Posted August 8, 2010 (edited) Många modernare vagnar har ju fjärrstyrda vapenstationer som tar granatsprutor/TKSP, detta för att begränsa den egna besättningens utsatthet för prickskyttefaran (uppluckade vagnchefer har en tendens att stryka med, senast i Libanon 06 blev detta påtalat). Dessutom gör system som Trophy att chansen för vådabekämpning av uppluckad personal ökar (sekundärsplitter från inkommande ATGM osv). Orsaken till att det påtalats i samband med Libanon har också med tradition att göra. Från den tiden (50-60 tal) då IDF:s stridsvagnars huvudsakliga motståndare var egyptiskt/syriskt pansar så har det varit tradition att de israeliska vagnscheferna leder med luckan öppen, då det ger bättre möjligheter att tidigt upptäcka fienden och ses som ett tecken på personligt mod och kåranda. På senare tid har strider först mot infanteri och senare "lågintensiva konflikter" i stadsmiljö lett till att Israel också blivit en av de ledande länderna vad gäller just sekundärbeväpning i olika former av bepansrade/fjärrstyrda torn, som kan ses på div. olika vagnar i israelisk tjänst, speciellt M60 ("Magach" i israelisk tjänst) och deras egen Merkava. Exempel på M60 Magach med extra-torn Edited August 8, 2010 by Båtskuffarn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted August 8, 2010 Report Share Posted August 8, 2010 Fast den ksp-huven är inte en Israelisk uppfinning utan den fanns med på ritningen redan när vagnen tillverkades i USA Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Båtskuffarn Posted August 8, 2010 Report Share Posted August 8, 2010 Fast den ksp-huven är inte en Israelisk uppfinning utan den fanns med på ritningen redan när vagnen tillverkades i USA Ah, jo det blev lite fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted September 16, 2010 Report Share Posted September 16, 2010 Magach har vad jag vet inget litet extra torn med HMG, så som vanliga M60 har. De varianter av Magach som jag studerat har alla en "vanlig" vagnschefshuv med prismor och en extern lavett för FN MAG. Jag tror inte ens att ksp'n på vagnschefsplats kan styras inifrån vagnen. Kan tillägga att jag tänker på Magach 6B och senare. Har en Magach 6B och en Magach 7C stående i bokhyllan, och de har bägge s.k Urdan-kupoler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Båtskuffarn Posted September 19, 2010 Report Share Posted September 19, 2010 Jo, nu får jag nog ta tillbaka vad jag påstått: varken Magach eller Merkava använder obemannade vapenstationer. Så går det när man tar fakta ur minnet. Namera (APC byggd på Merkava-chassi), Puma (ingenjörsfordon byggt på Centurion-chassi) och vissa Achzarit (APC byggd på T-55-chassi) är de israeliska pansarfordon som använder obemannade vapenstationer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.