Jump to content

Oidentifierade pansartanks

Apone

Recommended Posts

• 2 weeks later...
Tack för svaret.

Den halvbandaren är väl dock en tjeckisk OT-810, en efterkrigskonstruktion som bygger på den tyska SdKfz 251?

Räcker det verkligen att vrida på ratten och styra med framhjulen endast? Borde inte hela alltet fortsätta rakt fram om inte banden hjälper till eller hur funkar en halvbandare egentligen?

Tack för svaret.

Den halvbandaren är väl dock en tjeckisk OT-810, en efterkrigskonstruktion som bygger på den tyska SdKfz 251?

Tror du känner den nya ägaren Swede.... nu har han köpt en till OT/Sdkfz. Den ena heter Henry den andra Hanna, båda bär insignia för 21st Panzer division, men ska snart tillhöra något annat förband.

De är i mycket, mycket goda händer. :-(

• 1 month later...

Är det någon som kan identifiera fordonet i denna länk?

http://www.eads.net/1024/en/businet/defenc.../cecm/cecm.html

Kan det vara en Formatic P6? Jag får även intrycket att det används i tyska armén från bilden.

...Här är en bild på en Formatic P6:a http://www.kingsclub.se/kingsclub/fotoalbum/trucker%20580/

Edited by MoRsE

• 2 months later...
För någon vecka sedan åkte jag mellan Hässleholm och Kristianstad.

Någon mil innan Kristianstad passerade vi en liten by, hussamling, på höger sida och där skymtade ett stridsfordonschassi under en pressenning.

Är det någon av våra vänner från Skåneland som känner till vad det kan vara för vagn?

Vet tyvärr inte vad byn heter då jag endast skymtade fordonet som hastigast.

EDIT:

Ser att frågan redan verkar vara ställd på sidan 6 i tråden men ännu ej fullt ut besvarad.

The Swede :banana

Det har blivit ett nyförvärv hos skåningen med T34:an i Vinslöv... Replica Stug från BoB...Stug III

• 2 months later...

Vad är detta för fordon? Någon här vet säkert hur många bultar varje bandpar har.. .-)

thaifordon.jpg

Bild tagen i Chiang Mai under stridigheterna.

edit: leprafingrar..

Edited by Apone

• 5 weeks later...

Tjena pansarkungar,

Bilden nedan lär föreställa min fars kusins vagn. Han tjänstgjorde i B Coy, 645th Tank Destroyer Btn under VK2 som förare. Jag är kass på identifiering av såna här, men tror att det kan vara en M10. Vad säger forumsexpertisen?

helge2.jpg

/CQ1

Ja, det verkar rimligare. Jag stirrade mig blind på det kantiga chassit (som enligt källorna verkar vara ett M10-chassi).

Tackar!

/CQ1

Har nu stört mig på 118 118s reklamfilm ett tag nu, samt Transformers 1;

Finns det någon stridsvagn motsv som någonsin har varit utrustad med dubbla torn?

Eller är det helt enkelt en civil film-myt?

Om de skulle ha ett torn för huvud-eldröret och ett ytterligare ovanpå för nån typ av mindre akan

så borde det väl bli makalöst trångt, överallt?

För att inte tala om den ofördelaktiga profilen.

Finns det någon stridsvagn motsv som någonsin har varit utrustad med dubbla torn?

Om de skulle ha ett torn för huvud-eldröret och ett ytterligare ovanpå för nån typ av mindre akan

Har inte sett reklamfilmen och kommer inte ihåg Transformers...

Antar att det inte är Amerikanska M 3 (inte två torn men ändå) eller sovjetiska T-35 (torn överallt), båda från WW II, som visas? M 60 hade i vissa versioner ett eget litet torn för ksp.

Vagnen i reklamfilmen för 118 118 är sammansatt av chassit till en strv 121 och ett hittepå-torn.

Varför dom gjort så vet jag inte.

Som Danne skrev så finns det ett flertal vagnar, bl a M60 som hade en vagnchefskupol med invändig beväpning, oftast en M2 HMG.

m60a3.jpg

Lee/Grant-vagnarna från andra världskriget nyttjade sig av två kanoner där den fetare var monterat i en kupol på chassit och den mindre satt i det traditionella tornet.

Stridsvagen ifråga var aldrig speciellt lyckad (kunde man nästan räkna ut med röven och en krita) men de fanns tillgängliga och nyttjades flitigt i bland annat den västra öknen. Chassit användes även (utan kanonen) för att pumpa ut M4-vagnar.

Ok, tack för svar!

Att de där äldre vagnarna hade det utförandet kan man ju förstå lite grann.

Men att de valde att ha det på M60n? Var det så fördelaktigt?

Men om vi säger modernare vagnar från 80-talet och framåt,

finns den lösningen då?

Transformers-vagnen:

http://www.transformershq.com/upload/Transformers_Tank.jpg

Många modernare vagnar har ju fjärrstyrda vapenstationer som tar granatsprutor/TKSP, detta för att begränsa den egna besättningens utsatthet för prickskyttefaran (uppluckade vagnchefer har en tendens att stryka med, senast i Libanon 06 blev detta påtalat). Dessutom gör system som Trophy att chansen för vådabekämpning av uppluckad personal ökar (sekundärsplitter från inkommande ATGM osv).

i Tranformers behöver ju inte bekymra sig eftersom han inte har någon personal därinne. :)

Många modernare vagnar har ju fjärrstyrda vapenstationer som tar granatsprutor/TKSP, detta för att begränsa den egna besättningens utsatthet för prickskyttefaran (uppluckade vagnchefer har en tendens att stryka med, senast i Libanon 06 blev detta påtalat). Dessutom gör system som Trophy att chansen för vådabekämpning av uppluckad personal ökar (sekundärsplitter från inkommande ATGM osv).

Det är ju sant,

så utan fjärrstyrda huvar är det möjligt att det extra tornet hade varit relativt vanligt idag då.

//Lethal

Orsaken till att det påtalats i samband med Libanon har också med tradition att göra. Från den tiden (50-60 tal) då IDF:s stridsvagnars huvudsakliga motståndare var egyptiskt/syriskt pansar så har det varit tradition att de israeliska vagnscheferna leder med luckan öppen, då det ger bättre möjligheter att tidigt upptäcka fienden och ses som ett tecken på personligt mod och kåranda.

På senare tid har strider först mot infanteri och senare "lågintensiva konflikter" i stadsmiljö lett till att Israel också blivit en av de ledande länderna vad gäller just sekundärbeväpning i olika former av bepansrade/fjärrstyrda torn, som kan ses på div. olika vagnar i israelisk tjänst, speciellt M60 ("Magach" i israelisk tjänst) och deras egen Merkava.

Exempel på M60 Magach med extra-torn

Edited by Båtskuffarn

• 1 month later...

Magach har vad jag vet inget litet extra torn med HMG, så som vanliga M60 har. De varianter av Magach som jag studerat har alla en "vanlig" vagnschefshuv med prismor och en extern lavett för FN MAG. Jag tror inte ens att ksp'n på vagnschefsplats kan styras inifrån vagnen.

Kan tillägga att jag tänker på Magach 6B och senare. Har en Magach 6B och en Magach 7C stående i bokhyllan, och de har bägge s.k Urdan-kupoler.

Jo, nu får jag nog ta tillbaka vad jag påstått: varken Magach eller Merkava använder obemannade vapenstationer. Så går det när man tar fakta ur minnet. :rodna:

Namera (APC byggd på Merkava-chassi), Puma (ingenjörsfordon byggt på Centurion-chassi) och vissa Achzarit (APC byggd på T-55-chassi) är de israeliska pansarfordon som använder obemannade vapenstationer.