Spett och slägga Posted December 24, 2005 Report Posted December 24, 2005 Ssäg mig,... har Viggen bidragit till att göra hål i ozonlagret? (me tanke på hur högt den va, borde det bli två hål, en upp, en ner..) :P Quote
Fa/Kapten Posted January 11, 2006 Report Posted January 11, 2006 Det är iaf som sagt sant och står till och med omnämnt i "Det 4":s krigsdagbok. Det 4 var namnet på de som opererade SR-71/U-2 från Mildenhall. En svensk stridsledare har även återgett händelsen i en artikel publicerad i Airforces monthly. Det var väl även någon förare/operatör på SR-71 som skrev delar av artikeln? Om jag inte minns helt fel beskrev han bland annat en händelse när de fått motorstörning och fick gå ner på lägre höjd och eskorterades av en rote JA innan F-15 (?) kunde ta över. Ryssen hade skickat upp fpl i syfte att tvinga ner dem på WP-territorium, så det var tryggt att ha eskort av "friendly fighters". Ni har väl inte missat artikeln om "låsningarna" på SR 71 i senaste Insats och försvar...... Quote
Erik_G Posted January 11, 2006 Author Report Posted January 11, 2006 Ni har väl inte missat artikeln om "låsningarna" på SR 71 i senaste Insats och försvar...... Nä, vi har ju inte det: http://forum.soldf.com/index.php?s=&showto...ndpost&p=410638 :P /E Quote
Fa/Kapten Posted January 11, 2006 Report Posted January 11, 2006 (edited) Ni har väl inte missat artikeln om "låsningarna" på SR 71 i senaste Insats och försvar...... Nä, vi har ju inte det: http://forum.soldf.com/index.php?s=&showto...ndpost&p=410638 :P /E Ja...men se där..skulle bara kolla att ni var vakna.....huuu....tror jag Edited January 11, 2006 by Fa/Kapten Quote
griffon Posted January 20, 2006 Report Posted January 20, 2006 Ett som var ganska hemligt tills nyss (BAE Corax/Raven): http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/4617588.stm Fast det är ju inte nåt färdigt mer än SHARC och Filur är. Quote
Smeghead Posted March 11, 2006 Report Posted March 11, 2006 Lyfter fram tråden. Det var ju inte så länge sedan USA bestämde sig för att fixa fram ett nytt bombplan 20år tidigare än vad som var planerat. Så vad tror ni? Blir det bemannade scramjet-flygturer i Mach 7 inom en "snar" framtid? Quote
tinhead Posted March 11, 2006 Report Posted March 11, 2006 Inte så fort. Kärnvapnen skulle burits av fpl 36, dvs den "saknade" beteckningen mellan fpl 35 (Draken) och fpl 37 (Viggen). B3LA var fpl 38, men det flygplanet projekterades långt efter man skrotat planerna på kärnvapen. Källa på det? Den mytomspunna A36 skulle ha liknat en förlängd verision av Draken men den har knappt ens funnits på papper utöver några principskisser. Det finns dock ett svenskt flygplan som har byggts med tanke på klng-förmåga. Ledtråd: varför är Viggen så jämrans stor? Viggen är så stoor för att dom tog en civil flygmotor och byggde flygplan runt om den. Iofs väldigt moddad/trimmad motor men dock samma grund som DC9. Draken och JAS, tunnan och lansen alla byggda som stridsflygplan och fick motor efter det. Så viggen är lite av en elefant. fast den är cool ändå ;) Då det gäller flygplan så kommer vi se höghöjds bärare av olika slag. (bomb, transport mm) Så om vi vill se flygplan i framtiden så får vi se dom på backen eller skaffa teleskop... B) På låga höjder så verkar obemannade flygfarkoster ta över. Det blir så mycket billigare att inte behöva inreda en kabin, och ta hänsyn till någon "vek" människokropp. Quote
106 Posted March 11, 2006 Report Posted March 11, 2006 (edited) Så viggen är lite av en elefant. fast den är cool ändå ;) I samband med sista flygningen tror jag det var någon flygtidning som kallade den "the last of the dinosaurs". Kommer sakna ljudet och framför allt känslan av RM8. Gripen låter bara illa och jag kan inte påstå att det var någon större njutning att höra flygplanen (Hunter, Lansen, Draken och Caravelle) med Avon-motorer (RM5, RM6 och RM10) heller även om det var bra mycket bättre än RM12. edit: raken och JAS, tunnan och lansen alla byggda som stridsflygplan och fick motor efter det. Som sagt har även Caravelle RR Avon, dvs samma motorfamilj som Hunter, Lansen och Draken. Edited March 12, 2006 by 106 Quote
facit Posted March 11, 2006 Report Posted March 11, 2006 Min gissning är att hemlighetsmakeriet omkring Area 51/Groom Lake är en gigantisk avledningsmanöver. /J På vilket sätt då? Jag betvivlar inte att tester försiggår på Groom Lake. Det är förmodligen full ruljans där. Men just det där UFO-tjafset... den end akomspirationsteori jag har där är att konspirationsteorier är en bluff för att leda bort uppmärksamheten från de riktigt hemliga grejorna. Vekligheten överträffar (nästan) alltid myten. /J Men en sådan akomspirationsteori faller på sig själv. I och med att storyn om UFO/Aliens började bollas fram och tillbaka började folk flockas på vägarna där och stod/står natt som dag på kullarna runtomkring med teleobjektiv långa som stuprör. Nu skulle nog hysch-hysh verksamheten i sig dra till sig folk, men UFO storyn har startat en industri i kringområdet och världens mest populära topphemliga område var ett faktum..... Kan tänka mig att det underlättar för en vissa om det är 100 tokar som hänger i närheten av en bas med kikare och teleskop. Plötsligt skulle inte rysk underättelse vara det första någon tänker på när de ser en snubbe mitt ut i ingestans med ett teleskop etc Quote
eskil Posted March 12, 2006 Report Posted March 12, 2006 Viggen är så stoor för att dom tog en civil flygmotor och byggde flygplan runt om den.Iofs väldigt moddad/trimmad motor men dock samma grund som DC9. Draken och JAS, tunnan och lansen alla byggda som stridsflygplan och fick motor efter det. Så viggen är lite av en elefant. fast den är cool ändå ;) Från början var det väl tänkt att det skulle sitta en Rolls Royce Olympus (samma motor som i Concorde) i Viggen. Den Pratt & Whitney motor som den till slut fick var väl en nödlösning? Quote
griffon Posted April 26, 2006 Report Posted April 26, 2006 Budget document discloses existence of secret US Air Force UAV programme: http://www.janes.com/defence/news/idr/idr060321_1_n.shtml Quote
griffon Posted June 15, 2006 Report Posted June 15, 2006 Borttagen text och bilder i brittisk rapport antyder att det finns två hemliga amerikanska flygplanstyper som besökt Europa: http://news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/newsnight/5079044.stm Quote
C DK012 Posted June 15, 2006 Report Posted June 15, 2006 Varför finns det ingen foliehatts-smiley? Quote
Erik_G Posted June 15, 2006 Author Report Posted June 15, 2006 Att "Aurora" besöker europa då och då är ju knappast en hemlighet (iallafall inte alltid). "Aurora" har ju tillochmed utfört skarpa operationer i europa. Fast det verkar inte massmedia känna till.. Artikeln snuddar ju dock vid sanningen när den antyder att B2-projektet länge var hemligt /E Quote
J.K Nilsson Posted June 15, 2006 Report Posted June 15, 2006 Från början var det väl tänkt att det skulle sitta en Rolls Royce Olympus (samma motor som i Concorde) i Viggen. Den Pratt & Whitney motor som den till slut fick var väl en nödlösning? Vitsen var att man ville ta ut en stor mängd fläktluft för att blåsa på nosvingeklaffen för att öka nosvingens lyftkraft. Inte oväntat kom man på att det var effektivare att använda den luften till att öka rullhastigheten och på så sätt skapa lyftkraft. Fördelen med mycket fläktluft är att det också finns massor av luft till EBK så att man kan höja den momentana dragkraftsökningen en fullt tänd EBK innebär. Det blev rätt bra i slutändan ändå. J.K Nilsson Quote
Sudd Posted June 27, 2006 Report Posted June 27, 2006 Inte långt ifrån Vidsel ligger det ju en gymnasieskola med inriktning civilflygsutbildning. Har hört flera incidenter om att elever ska ha flugit fel första gångerna de har fått flyga själv och kommit i kurs mot basen. Då tog det inte lång tid innan ett eller flera JAS närmade sig eleverna i och tvingade dem att byta kurs illa kvickt. Vet inte om de skulle skjuta ner ett flygplan som kommer för nära basen utan tillstånd, men det låter föga troligt eftersom endast rikstad och regering får ta beslut om att öppna eld i fredstid. Quote
mdn Posted June 27, 2006 Report Posted June 27, 2006 endast rikstad och regering får ta beslut om att öppna eld i fredstid. Inte alls. Se IKFN. /mdn Quote
Aquila Posted June 27, 2006 Report Posted June 27, 2006 (edited) men det låter föga troligt eftersom endast rikstad och regering får ta beslut om att öppna eld i fredstid. Om så skulle vara fallet skulle väl Sverige vara ett ganska lätt land att attackera om man valde rätt tidpunkt, säg annandag jul. Eller vilken dag som helst för övrigt. Edited June 27, 2006 by Aquila Quote
Tyrfing Posted July 4, 2006 Report Posted July 4, 2006 Att "Aurora" besöker europa då och då är ju knappast en hemlighet (iallafall inte alltid). "Aurora" har ju tillochmed utfört skarpa operationer i europa.Fast det verkar inte massmedia känna till.. /E Varifran far du denna information, lankar? Quote
Danne Posted July 4, 2006 Report Posted July 4, 2006 Att "Aurora" besöker europa då och då är ju knappast en hemlighet (iallafall inte alltid). "Aurora" har ju tillochmed utfört skarpa operationer i europa. Fast det verkar inte massmedia känna till.. /E Varifran far du denna information, lankar? "Aurora" bombade Kosovo runt 1999 (Allied Force). Vad Erik menar är att Aurora, alltså namnet som plockades från budgetpappren, är Northrop B-2 Spirit, då det projektet gick under namnet Aurora. Sedan började foliehattkarusellen att förvanska och blåsa upp allt....som vanligt. Att det sedan utförts tester med hypersoniska maskiner, med tex ramjet är ytterst troligt. Quote
Beafer Posted July 7, 2006 Report Posted July 7, 2006 Har inte Aurora varit namnet på det nedlagda A-12 projektet? Quote
tjabo Posted September 13, 2006 Report Posted September 13, 2006 Under lumpartiden (81-82) gick det rykten om att Sverige skulle ha kärnvapen, men dock i demonterad form. Tja, Sverige har storleksordningen 50 kg vapendugligt plutonium som vi inte redovisat vart det tagit vägen vad jag förstår så... man vet ju aldrig ;) Om man kör runt F 21 längs stängslet så fanns det ner mot stranden ett litet förråd med dubbla stängsel och med "fara radioaktivt mtrl" symbol på dörren. I alla fall på den tiden som jag lumpade där. Jag gorde oxå lumpen på F21. Jag vet vad som finns i detta föråd. Det är knappast Sveriges all Pu som finns dära. Mer kan jag inte säga, för det är hemligt Quote
Recommended Posts