Jump to content

Hemliga flygplan

Erik_G

Recommended Posts

Inspirerad av pratet om hemliga flygbaser i Dannes tråd om den kvinnliga thunderbirdpiloten tänker jag här starta en tråd för hörsägen, myter och rykten.

När jag var ung, under kalla krigets dagar, dvs 80-talet gick det rykten om dessa fantastiska flygplan som det pysslades med i USA, på Area 51 intill Groom Lake.

Det var det mystiska F-19, som var ett jaktflygplan med en revolutionerande form som inte syntes på radar, och det var det högflygande och ultrasnabba spaningsflygplanet Aurora som sades förvilla amerikanska radaroperatörer med sin bländande hastighet..

Nu visade sig att F-19 hette F-117 och var ett attackflygplan. Aurora visade sig vara ett inte speciellt snabbt bombflygplan, B-2A.

Andra hemliga flygplan, som Have Blue och Tacit Blue, som flög under högsta sekretess under 80-talet har också offentliggjorts och placerats på museum.

Vad finns det kvar för hemliga flygplan som kan tänkas flyga över Groom Lake på nätterna? Vad sysslar de många arbetarna som varje vecka pendlar från lasvegas?

Är alla projekten nedlagda pga kalla krigets slut? Eller hålelr de fortfarande på med hemliga flygetyg?

På med foliehattarna gossar, och delge mig alla era rykten. Jag vill helst ha "riktiga" rykten ni hittat i mer eller mindre seriös press, något ni funderat fram själva, även om det kan vara minst lika trovärdigt.

Jag kan ju börja med ett rykte som jag inte hittat någon bekräftelse på, Senior Citizen, ett flygplan som ska vara någon form av superhemlig transport, stealthutformad, med VTOL-kapacitet. En artikel påstod att kärran skulle använts under Desert Storm.

/E

• Replies 112
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Verkar som om Aurora lever kvar. Fast nu är det ett nytt plan som är under utveckling och som ska klara en hastighet av Mach 6.

http://www.abovetopsecret.com/pages/aurora.html

Under lumpartiden (81-82) gick det rykten om att Sverige skulle ha kärnvapen, men dock i demonterad form.

Edited by Animal

Kul tråd! Känns som om det går att skriva vad som helst utan att hamna OT.

Appropå Have Blue och Tacit Blue, även de var väl flygande "technology demonstrators" för F-117 programmet?

Kan tänka mig att i dagens läge flygs mest med nya UAV/AUAVer vid Groom Lake, och inte "riktiga" flygplan. Synd, för kärror med pilot kommer alltid att vara häftigast enligt mig!

"Senior Citizen" Även om jag är mycket okunnig har jag mycket svårt att tro att ett hemligt stealth VTOL plan var i operativ tjänst redan 1991 (för det är väl det årtalet som du syftar på när du skriver Desert Storm). Vid dena tidpunkt fanns ju bara den halvsunkiga F-117 som saknar radar, är långsam och sedemera blev nedskjuten av Serberna med AA robbotar från 70-talet.

Enligt nån snubbe på Discovery så finns det ett bergrum straxt utanför Groom Lake basen, och där ifrån flyger dom flygande tefat. Och sa jag det att dom har "Roswell besökarna" där? :D

Själva tror jag att det sker normal flygforskning på Groom Lake AFB, dom kanske har en fullt fungerande(kanske tom operativ?) UCAV. Tyvärr är det så att man inte kan knacka på och fråga, så det är rena spekulationer som gäller.

Japp, det var kriget 1991 jag syftade på. När artikeln som jag först läste om Senior Citizen i publicerades hade inte det andra irakkriget brutit ut ännu.

Have Blue var en testplattform för Sentior Trend/F-117 och Tacit Blue var en testbed för B-2 projektet kan man säga.

På nätet kan man ju läsa det mesta om det mesta, och även om det finns en liten gnutta sanning så är nog det mesta rena önsketänkandet..

En del ganska grova fel finns också..

EL-1998-00245.jpeg

Showing the vertical wing-tips and 3 very large engines but apparant is no cockpit....perhaps an internal design where pilots use Cameras for outside views...it has been done already! or a large UAV.

Vad det egentligen rör sig om är en studie som NASA och Boeing gör på konceptet Blended Wing Body, syftet är bland annat att ta fram passagerarflygplan med bra bränsleekonomi.

http://oea.larc.nasa.gov/PAIS/BWB.html

/E

Med risk för att bara ta upp det uppenbara. Har svårt att tänka mig att Groom Lake minskat verksamheten.

Skall man tro FAS.org, som i alla fall känns halvseriösa sina ideér om kärnvapen till trots, så växer basen så det knakar. Finns en del satelitbilder (ej amerikanska...) på komplexet och omgivningarna runt om: Overhead: Area 51 - Groom Lake, NV Watertown Strip / The Ranch Directorate for Development Plans Area

EDIT: Sctavfeil!

Edited by Sg Toll

Hmmmm...

Letar man lite på flammdämparens länk så hittar man bl.a. denna:

switchblade2.jpg

Förbannat kul/cool idé!

@Flammdämpare

Även om det låter avancerat med "active stealth" och "plasma cloud" så har jag för mig att ryssarna gjort såhär ang. det: :D

Men vem vet...

Edited by Sg Toll

Letar man lite på flammdämparens länk så hittar man bl.a. denna:

switchblade2.jpg

Förbannat kul/cool idé!

Hmmm...

Det står där att den officiellt kallas "Bird of Prey". Det är Phantom Works lilla testmaskin som kallades så:

BoP (Finns nu att se på museum. tilsammans med **** BLUE maskinerna)

Patchen är deras.

Sedan finns det en del roliga meningar till:

1) Flyga långsamt för att kunna fälla bomber med precision .....mhmm... :D

2) Ersätta F 111, som kunde försvara sig som ett jaktflygplan. ......Vilket den inte kunde och ersättaren till F111 var Strike Eagle och DEN kan försvara sig som ett jaktplan.

Under lumpartiden (81-82) gick det rykten om att Sverige skulle ha kärnvapen, men dock i demonterad form.

Tja, Sverige har storleksordningen 50 kg vapendugligt plutonium som vi inte redovisat vart det tagit vägen vad jag förstår så... man vet ju aldrig ;)

@Danne

Så den sidan hade alltså inte alla skruvar och muttrar inventerade alltså ;)

Har du koll på vad NASA's UAV hetter, den utan egentliga sjärtfenor, men med mås-deltavingar?

Groom lake test site tänkte jag på om det nu försegick massa hemliga expriment där på 60-70-80 talet folk fick nys om detta och flokades för att få en glimt borde inte USA som då var mitt i Kalla kriget ha flyttat verksamheten för att ryssen inte skull kuna få in spioner?

SR-71 U2 B2 samt F117 ska ju ha testats där så borde det efter att rykterna ha sprits flyttat basen?

Janet Air

edit Sg Toll

http://uav.wff.nasa.gov/ där kanske du kan hitta något

X-43?

X-43A_UAV.jpg

Edited by Sandqvist

Groom lake test site tänkte jag på om det nu försegick massa hemliga expriment där på 60-70-80 talet folk fick nys om detta och flokades för att få en glimt borde inte USA som då var mitt i Kalla kriget ha flyttat verksamheten för att ryssen inte skull kuna få in spioner?

Att flytta en flygbas är inte gjort i en handvändning. Och vart skulle man flytta den? Tror nog att deras skalskydd är hyfsat bra nog som det är...

Att hindra spioner från att komma in gör man inte genom att flytta flygbaser. Det gör man genom att göra ordentliga personkontroller på personal som ska ha tillträde.

Min gissning är att hemlighetsmakeriet omkring Area 51/Groom Lake är en gigantisk avledningsmanöver.

/J

På vilket sätt då?

I min mening är platsen suverän för sluttester och flygprov. Många har försökt ta satellitbilder över området som visar flygplansrörelser om någon lyckats vet jag inte men INGEN bild har publicerats och ingen wannabe paparazzi har lyckats ta sig in på området eller ens i närheten ej heller har det kommit några bilder på flygplan som flyger ut från basen, trots att man vet att flyguttaget där är relativt högt.

En sådan anläggning är värd sin vikt i guld.

Man bör dock skilja på äpplen och päron:

Utveckling versus Testning:

Groom Lake är till väldigt stor del testning, även om mindre omfattande SAP (se tråden om första kvinna i Tbirds) kan genomföras till fullo där. Dock kan inget större projekt såsom B2,SR 71,F 117 utvecklas där då de är på tok för omfattande. Detta sker istället på specialavdelningar som i sig har en beundransvärd säkerhetsfilosofi/moral. Två ledande exempel på detta är välkända Skunk Works (Lockheed M) och Phantom Works (Boiiing). Dessa institutioner har gång på gång visat att de kan utveckla en maskin under ett decennium om det behövs, utan att tillräckligt många ord kommer ut. Känner en ingenjör väl som under 2 år jobbade med ett projekt han inte förstod vad det skulle vara till, men då han inte fick någon helhetsbild tillgodosedd förstod han att det skulle vara så. Det visade sig några år efteråt att han jobbat med B 2.

När maskinen sedan skall testas kan de dock inte längre lösa det då de inte kan spärra av hela Plant 42 med omnejd eller motsvarande. Där kommer A51 in i bilden. Här kan testning ske ostört och över tiden, enda som begränsar är att man måste vara under tak med maskinen vid vissa tidpunkter (finns shelters utspridda runt rullbana osv så att maskin skall kunna rulla in i skydd).

Att verksamheten på basen trappats upp kan man med relativ säkerhet dra som slutsats efter att ha granskat "Janet" flighterna ut från Mccarran flygplatsen till Groom Lake ( enda realistiska sättet att ta sig till området för personalen). Andra exempel är C5 flighterna från tex Plant 42 till området.

Även Armén nyttjar platsen för diverse passande tester.

Jag tänker inte ta upp UFO meckeriet, det är för abstrakt, men att A51 lever och frodas är givet. Egentligen behöver man inte se på verksamheten som så underlig, alla länder har ljusskygga projekt som man inte vill delge omvärlden, som världens tillfället enda supermakt kan USA kosta på sin anläggning lite mer. Då landet är en demokrati så kommer en sådan anläggning alltid dra till sig uppmärksamhet då vissa är allergiska mot låsta dörrar och andra med foliehatt härleder det till att det var där Bigfoot födde Elvis efter att ha befruktats med en anal probe lånad av ET. Jag ser den som ett Edwards AFB / Ramenskoye / Malmen med högre krav på säk...that´s it.

Guest J-Star
Min gissning är att hemlighetsmakeriet omkring Area 51/Groom Lake är en gigantisk avledningsmanöver.

/J

På vilket sätt då?

Jag betvivlar inte att tester försiggår på Groom Lake. Det är förmodligen full ruljans där.

Men just det där UFO-tjafset... den end akomspirationsteori jag har där är att konspirationsteorier är en bluff för att leda bort uppmärksamheten från de riktigt hemliga grejorna. Vekligheten överträffar (nästan) alltid myten. :)

/J

Jag betvivlar inte att tester försiggår på Groom Lake. Det är förmodligen full ruljans där.

Men just det där UFO-tjafset... den end akomspirationsteori jag har där är att konspirationsteorier är en bluff för att leda bort uppmärksamheten från de riktigt hemliga grejorna. Vekligheten överträffar (nästan) alltid myten. :)

/J

Så du menar att man hittat på allt ufo-snack för att locka dit mer folk att komma och se de verkliga, hemliga sakerna som flyger där?

Nu är du nog för smart för mig igen :)

Hursomhelst var tråden tänkt att handla om lite mer jordnära flygetyg. Inte så mycket Arkiv X-prylar..

/E

PS, jag är övertygad om att "tefatet" som krashade i roswell var en Horten Ho 229 flygande vinge. "konstiga tecken" som vittnen säger sig ha sett var nog helt enkelt tyska :D

/J

På vilket sätt då?

/J

Men en sådan akomspirationsteori faller på sig själv. I och med att storyn om UFO/Aliens började bollas fram och tillbaka började folk flockas på vägarna där och stod/står natt som dag på kullarna runtomkring med teleobjektiv långa som stuprör. Nu skulle nog hysch-hysh verksamheten i sig dra till sig folk, men UFO storyn har startat en industri i kringområdet och världens mest populära topphemliga område var ett faktum.....

Tja, Sverige har storleksordningen 50 kg vapendugligt plutonium som vi inte redovisat vart det tagit vägen vad jag förstår så... man vet ju aldrig ;)

Om man kör runt F 21 längs stängslet så fanns det ner mot stranden ett litet förråd med dubbla stängsel och med "fara radioaktivt mtrl" symbol på dörren. I alla fall på den tiden som jag lumpade där. :)

Jag ser den som ett Edwards AFB / Ramenskoye / Malmen med högre krav på säk...that´s it.

Malmen...Om man tittar på en karta över Vidsels skjutområde så kommer man att ganska långt upp i provområdet se en kartmarkering som indikerar en ganska stor korsbana där uppe, men om man flyger över platsen(vilket jag har gjort) SÅ SYNS DET INGENTING från luften!!! Snacka om konspiration. Det är nog där som det "Riktiga Flygvapnet" håller till... :D:)

Jag ser den som ett Edwards AFB / Ramenskoye / Malmen med högre krav på säk...that´s it.

Malmen...Om man tittar på en karta över Vidsels skjutområde så kommer man att ganska långt upp i provområdet se en kartmarkering som indikerar en ganska stor korsbana där uppe, men om man flyger över platsen(vilket jag har gjort) SÅ SYNS DET INGENTING från luften!!! Snacka om konspiration. Det är nog där som det "Riktiga Flygvapnet" håller till... :D:)

Snackade med en Bae-ingenjör som jobbar med flygtest av Typhoon.

"Första styrkan upp till Vidsel var det skitsvårt att komma med, alla sökte och smörade. Andra gången lyckades jag undvika efter lite gnäll. Tredje gången blev jag kommenderad" :)

Edited by Danne

Hmm Jag har också flygit över Vidsels provområde, såg inte heller nån bana!!

Kan tillägga att på min vanliga karta finns ingen kryssbana utlagd :unsure:

Du får inte ha allt för ny karta, men inte heller lastgammal, sådär lagom mittemellan så kommer du att se den

Guest J-Star

Men just det där UFO-tjafset... den end akomspirationsteori jag har där är att konspirationsteorier är en bluff för att leda bort uppmärksamheten från de riktigt hemliga grejorna. Vekligheten överträffar (nästan) alltid myten. :unsure:

/J

Så du menar att man hittat på allt ufo-snack för att locka dit mer folk att komma och se de verkliga, hemliga sakerna som flyger där?

Nej nej nej!!! De flyger inte de hemliga grejorna där, ljushuvud. :P

Avledning vet du... brukar man avleda precis där man har det som man inte vill att någon skall se? De Tåpp Sikrit Stöff har de så klart någon annan stans.

/J

Hmm Jag har också flygit över Vidsels provområde, såg inte heller nån bana!!

Kan tillägga att på min vanliga karta finns ingen kryssbana utlagd  :unsure:

Du får inte ha allt för ny karta, men inte heller lastgammal, sådär lagom mittemellan så kommer du att se den

Varför är inte banan med på nya kartor?

Nej, Sverige har benkoll på sitt Pu ner till gramnivåer. Varje

bränslebyte kollas mycket noga och alla reaktorer i drift i

Sverige idag kräver totalstopp vid bränslebyte så det skulle

märkas. Det är bara den nu mera stoppade Studsvikreaktorn

som skulle kunna bytas i smyg (pool-reaktor) men tro mig,

de har full koll där och SKI tittade inte bort någon gång.

Vi har alltid kört vårt bränsle så hårt (över 28 MWd/kg)

så det är mycket svårt att använda det i vapen.

Sluta sprid felaktiga rykten.

Dessa skall komma från Ågesta, så det är väl fortfarande möjligt iofs...

F.ö. så spottar väl inte lättvattenreaktorerna ur sig plutonium som går att använda i kärnvapen om jag förstått rätt.

Edited by Rickard N

Nej, Sverige har benkoll på sitt Pu ner till gramnivåer. Varje

bränslebyte kollas mycket noga och alla reaktorer i drift i

Sverige idag kräver totalstopp vid bränslebyte så det skulle

märkas. Det är bara den nu mera stoppade Studsvikreaktorn

som skulle kunna bytas i smyg (pool-reaktor) men tro mig,

de har full koll där och SKI tittade inte bort någon gång.

Vi har alltid kört vårt bränsle så hårt (över 28 MWd/kg)

så det är mycket svårt att använda det i vapen.

Sluta sprid felaktiga rykten.

Dom kan mena det vi påstått köpte av Britterna runt 1960 till den bomben som vi påstått har reggad på patent verket. finns nog massa om detta på nätet om du vill läsa