Jump to content

Hemliga flygplan


Erik_G

Recommended Posts

Hmm Jag har också flygit över Vidsels provområde, såg inte heller nån bana!!

 

 

Kan tillägga att på min vanliga karta finns ingen kryssbana utlagd   :D

Du får inte ha allt för ny karta, men inte heller lastgammal, sådär lagom mittemellan så kommer du att se den

Varför är inte banan med på nya kartor?

Mörkläggning BJE, Mörkläggning... B)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 112
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kan det röra sig om ett överväxt "gräsfält"? En kvarleva från tiden när man testade "topphemliga propellerplan"? ;)

Jag tror mer på ett nytt superkamouflage som kan gömma en asfaltbana för de mest nyfikna blickar...SWAFRAP AJS 37 fick inte ha beteckningen F 23 för HKV, kan det vara så att den beteckningen redan var upptagen av ett topphemligt förband? Mystiken tätnar :D

Link to comment
Share on other sites

Appropå det, finns det skenmål för landningsbanor? Det måste ju vara grymt knivigt för flygarna att veta vilken de ska bomba när det ligger tre stycken parallella bredvid varandra...? :)

 

Fast jag vill inte veta vad Ing 2 skulle göra för att lyckas välta med ett sådant och fixa användningsförbud på det... :D

Link to comment
Share on other sites

Dom kan mena det vi påstått köpte av Britterna runt 1960 till den bomben som vi påstått har reggad på patent verket. finns nog massa om detta på nätet om du vill läsa

Jag behöver inte läsa på nätet, jag har ett fullt säk-skåp

bakom mig :o

 

Angående Ågesta och dess bränsle: det är även det noga

inräknat. Det var dock inte deklarerat för IAEA, det var

vi inte skyldiga att göra så det var ett helt OK förfarande.

Allt bränsle finns idag i mellanlagret i Oskarshamn.

 

Det går utmärkt att göra Pu, även av vapenkvalitet,

i en lättvattenreaktor men det är mycket lättare att

göra det i andra typer av reaktorer, bäst av allt i en

tungvattenreaktor men det går bra i olika gaskylda

modeller. Lättvattenreaktorn kräver anrikning vilket

är en process som är besvärlig att gömma. Bytena

är besvärliga och reaktorn måste vara ganska stor

vilket gör det till ett väldigt dyrt sätt att göra Pu på.

Link to comment
Share on other sites

Där uppe i Vidsel på det superhemliga fältet, inte så långt från hotellet i Nausta så flyger nog Europas enda Stealth jaktplan.

http://www.military.cz/german/air/lampyridae/Lampyridae.htm

Enligt rycktet så fick jänkarna MBB att lägga ner det här projektet. Vad som egentligen hände var att SAAB och FMV köpte rättigheterna av Tyskland och vidareutvecklade projektet. Det är det som nu flyger från det fältet. Eftersom det är Stealth så syns det inte på någon radar och det är så dom har lyckats hålla det hemligt. Det är Sveriges ess i rockärmen vår "silverbullet". Har ni tänkt på allt snack om svarta hål i FMs budget? Det är givetvis bara snack för att lura en del regeringspartier och opposition, det finns inga svarta hål, bara en svart budget för att finansiera sådana här saker som sveriges eget område 51. Svarta hål i budgeten är bara till för att lura media. Vet ni att det vimlar av renägare i skjutområdet, det är i själva verket förkläda vaktsoldater som får specialistutbildning, utrustad med särskilt tränade vaktrenar. Dom är där för att mota bort nyfikna som skulle kunna avslöja en av FMs bäst bevarade hemligheter. :huh:

 

Oj Oj en svart limousin stannade precis utanför mitt hus...

Edited by imint
Link to comment
Share on other sites

utrustad med särskilt tränade vaktrenar. Dom är där för att mota bort nyfikna som skulle kunna avslöja en av FMs bäst bevarade hemligheter. :huh:

Säker på att flygplanet inte är en cover fär renarna?

Vilken fiende väntar sig att få deras förläggning stormad av 5 st topptränade attacktrimmade mördarrenar, men skarpslipade stålklingor på hornen och automatiska kulsprutor på ryggen?

 

DET är fasa!

Link to comment
Share on other sites

utrustad med särskilt tränade vaktrenar. Dom är där för att mota bort nyfikna som skulle kunna avslöja en av FMs bäst bevarade hemligheter.  :sniper:

Säker på att flygplanet inte är en cover fär renarna?

Vilken fiende väntar sig att få deras förläggning stormad av 5 st topptränade attacktrimmade mördarrenar, men skarpslipade stålklingor på hornen och automatiska kulsprutor på ryggen?

 

DET är fasa!

Gjorde värnplikten på F 21, vår tropp övade på Vidsel, mer än en gång var det arga renar inne på förläggningsplatsen. Läskigt

Link to comment
Share on other sites

@IMINT

Då är det kanske lite klent om man skruvar av lösskjutningsanordningen ja...

 

Nu känns det nästan som om vi springer i cirklar runt hemliga flygplan och platser som de testas på. Har vi något mer land som brukar bygga flygplan? Hur är det med fransmän och britter, har de någonsin haft eller lyckats hålla några hemliga flygplan hemliga?

Link to comment
Share on other sites

Det är väl ganska allmänt känt att även sverige har hemligheter.. men att vi nu börjat nå internationell status även på våra bortförklaringar... ja det är det nog inte många som vet...

 

Ni som är lite mer insatta förstår säkert vilket projekt jag syftar på..

 

Undanflykt i media

 

GMY

 

Rokare :dong:

Link to comment
Share on other sites

Hehe kul läsning...

 

De som varit runt (på utsidan) av Groom Lake basen här (förutsätter att fler än jag varit där) vet ju hur ofantligt stort det området är. Det är inte precis en ladningsbana med staket runt och några hus. Det är flera mil att åka från staketet innan man kommer till något intressant. Om man dessutom stannar med bilen utanför staketet så brukar det dyka upp en 4x4 (svart tahoe eller expedition) på andra sidan som står på några hundra meters håll och tittar på en med kikare modell större. Dvs de har järnkoll på perimeter runt basen.

 

Om ja man kan se en del av landningsbanan om man står på ett berg en klar dag som en prick i horisonten om man har starka kikare. Men det får man ju inte mycket för eftersom större delen av basen ligger under jord just för att inte satelitspaning ska ge något. Och ja det finns många andra baser i USA som är lika hemliga eller ännu hemligare men inte lika kända.

Link to comment
Share on other sites

9km landnigs barna rätt stort

 

Area_51_28_August_1968_6.jpg

 

http://maps.google.com/maps?q=Rachel,+Neva...62100&t=k&hl=en

 

http://www.lasvegasnow.com/area51/Area51-072503-LG.jpg

 

deta stället är stort

 

25mil från basen är gränsen innanför den är du i vakternas våld och dom får skjuta för att döda (har aldrig hänt)

 

basen bygdes ut till 2 banor 97 och bygdes om igen 2003 skal även förekoma nya byggen 2005

Edited by Sandqvist
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Under lumpartiden (81-82) gick det rykten om att Sverige skulle ha kärnvapen, men dock i demonterad form.

Sverige gjorde ritningar på kärnvapenbestyckade bomber.

Kommer inte ihåg exakt. Men fälltank liten till JAS 39 som är samma fälltank som satt på Draken är från början tänkta bomber att bära kärnvapen.

 

 

 

Om man kör runt F 21 längs stängslet så fanns det ner mot stranden ett litet förråd med dubbla stängsel och med "fara radioaktivt mtrl" symbol på dörren. I alla fall på den tiden som jag lumpade där.  8-/
Sånna skyltar finns på flera ställen. Gjorde lumpen på F21 men vi hadde vår NBC utbildning i boden. I förrådet dom förvarade alla giftgas i fanns samma skyllt.

 

En annan fråga. På battövningen i vidsel såg jag 1 knepigt flygplan utanför vidsels vaktkur. ser ut att vara någon slags UAV. Har dock aldrig sett den annat än i värkligheten. Kolla på denna länk så får ni se bild.

bild

Link to comment
Share on other sites

En annan fråga. På battövningen i vidsel såg jag 1 knepigt flygplan utanför vidsels vaktkur. ser ut att vara någon slags UAV. Har dock aldrig sett den annat än i värkligheten. Kolla på denna länk så får ni se bild.

bild

 

Detta är en målrobotot. Men jag minns ej vad den kallades...

Link to comment
Share on other sites

Andra hemliga flygplan, som Have Blue och Tacit Blue, som flög under högsta sekretess under 80-talet har också offentliggjorts och placerats på museum.

 

/E

 

 

Hmm slänger upp en bild på fåglarna som jag tog på Dayton National Air Force Museum i Ohio för två veckor sen.

 

dayton3mj.jpg

Edited by JBP
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Under lumpartiden (81-82) gick det rykten om att Sverige skulle ha kärnvapen, men dock i demonterad form.

Tja, Sverige har storleksordningen 50 kg vapendugligt plutonium som vi inte redovisat vart det tagit vägen vad jag förstår så... man vet ju aldrig ;)

Inte riktigt vad den här tråden skulle handla om, men Sverige har försökt utveckla kärnvapen.

Se t.ex: (sök på kärnvapen och klicka på nästa några gånger)

http://nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=14987

http://nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=15005

http://nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=14985

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Såg en discoverydokumentär om jänkarnas och ryssarnas försök till att flyga ett atomkraftdrivet flygplan på 60 talet.

Har även sverige vart inne på den banan och nosat?

 

Amerikanarna har flygit en starkt modifierad B-36 med en mindre reaktor ombord.

Reaktorn bidrog inte till driften utan den "körde på tomgång". Man ville testa

kylning, vibrationsproblem mm. Försöken avbröts rätt snabbt eftersom den

skärmning som behövdes för att besättningen skulle överleva var så tung

att nyttolasten blev för låg.

 

Sverige har aldrig haft något liknande program även om vi självklart har

tittat på problemet och räknat lite. Vi har liksom aldrig haft behovet att flyga

mycket stora flygplan över mycket långa sträckor. Slutresultatet av de

svenska "kuvertberäkningarna" bidde inte ens en tumme.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Om jag minns rätt så har vi ett par hundra kilo hyffsat anrikat matrial i CLAB. Det vi fick tillbaka efter det bränsle vi skickade till sellafield för upparbetning.

 

Tanken var som jag har begrippit det att B3LA skulle ha burit våra eventuella kärnvapen

 

och nu tillbaka till tråden.

 

Discovry körde en dokumentär ang area51 där de tog upp dessa "skybävningar". Det intrsanta var att det var US Gelogical Services som officiellt sa att de hadde någonting de inte kunde förklara. De fick in någonting luftburet vars tryckvågor gav utslag på seismograferna. Det var för snabbt för en SR71:a och för långsamt för att vara en rymdfärja

Link to comment
Share on other sites

Tanken var som jag har begrippit det att B3LA skulle ha burit våra eventuella kärnvapen

 

och nu tillbaka till tråden.

Inte så fort.

 

Kärnvapnen skulle burits av fpl 36, dvs den "saknade" beteckningen mellan fpl 35 (Draken) och fpl 37 (Viggen). B3LA var fpl 38, men det flygplanet projekterades långt efter man skrotat planerna på kärnvapen.

Link to comment
Share on other sites

Tanken var som jag har begrippit det att B3LA skulle ha burit våra eventuella kärnvapen

 

och nu tillbaka till tråden.

Inte så fort.

 

Kärnvapnen skulle burits av fpl 36, dvs den "saknade" beteckningen mellan fpl 35 (Draken) och fpl 37 (Viggen). B3LA var fpl 38, men det flygplanet projekterades långt efter man skrotat planerna på kärnvapen.

 

Källa på det?

 

Den mytomspunna A36 skulle ha liknat en förlängd verision av Draken men den har knappt

ens funnits på papper utöver några principskisser. Det finns dock ett svenskt flygplan som

har byggts med tanke på klng-förmåga. Ledtråd: varför är Viggen så jämrans stor?

 

Vad det gäller HUE och Pu i svenska lager: Det finns en inte helt försumbar mängd Pu

(ca 800 kg) från den tiden vi upparbetade använt bränsle MEN det är på tok för hårt

bränt för att kunna användas som vapenmaterial. Det är så mycket Pu-240 i det så att

det inte ens kan användas i en konservativ implotionsladdning. Vi har en del HEU i

CLAB som har körts i tidiga svenska reaktorer men det är inte vapenanrikat och det

är idag kraftigt bestrålat i reaktorer. Tyvärr, no go där heller.

Link to comment
Share on other sites

They are not coming, they are already here... :mellow:

 

Västkusten goes Area 51

 

GMY

 

Yipe, en OFU-observation av den suddiga sorten :ph34r:

 

Jag har själv sett ett oidentifierat flygande föremål över Såtenäs, klockan 04:30 en lördagsmorgon för ca 5 år sen. Det var en stor grönskimrande skiva som flög i cirklar fram och tillbaka och sedan försvann ner under trädtoppshöjd, var väl ca en mil från den. (Saknar en alien-smiley). Har fortfarande ingen aning om vad det var. :ph34r:

 

Sen om nån är bra på flygplan så vore det kul om den personen tog google earth över area 51 och berättade vad för flygplan man ser, tror jag har hittat tre flygplan på landningsbanorna. Bilderna där är mycket högupplösta, så det borde gå för den kunnige att identifiera flygplanen.

Link to comment
Share on other sites

Tanken var som jag har begrippit det att B3LA skulle ha burit våra eventuella kärnvapen

 

och nu tillbaka till tråden.

Inte så fort.

 

Kärnvapnen skulle burits av fpl 36, dvs den "saknade" beteckningen mellan fpl 35 (Draken) och fpl 37 (Viggen). B3LA var fpl 38, men det flygplanet projekterades långt efter man skrotat planerna på kärnvapen.

 

Källa på det?

 

Den mytomspunna A36 skulle ha liknat en förlängd verision av Draken men den har knappt

ens funnits på papper utöver några principskisser. Det finns dock ett svenskt flygplan som

har byggts med tanke på klng-förmåga. Ledtråd: varför är Viggen så jämrans stor?

 

Vad det gäller HUE och Pu i svenska lager: Det finns en inte helt försumbar mängd Pu

(ca 800 kg) från den tiden vi upparbetade använt bränsle MEN det är på tok för hårt

bränt för att kunna användas som vapenmaterial. Det är så mycket Pu-240 i det så att

det inte ens kan användas i en konservativ implotionsladdning. Vi har en del HEU i

CLAB som har körts i tidiga svenska reaktorer men det är inte vapenanrikat och det

är idag kraftigt bestrålat i reaktorer. Tyvärr, no go där heller.

 

 

Det "skissades" välr rätt bra under ca 2 år då.

 

The weapon carrier systems that were discussed in the years in question were primarily

the attack aircraft A 32 Lansen and A 35 Draken. The nuclear weapons would be in the

form of missiles. In the mid-1950s, there was a new type of aircraft on SAAB’s drawing

boards, a bomber designated A 36. The idea was that the bomb bay of the A 36 would

be capable of accepting heavy nuclear weapons which could be dropped over Soviet

territory. But the project was cancelled in 1957.

 

Källa och givande läsning för den nuvarande offtopicsvängen.

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

They are not coming, they are already here... :mellow:

 

Västkusten goes Area 51

 

GMY

 

Yipe, en OFU-observation av den suddiga sorten :ph34r:

 

Jag har själv sett ett oidentifierat flygande föremål över Såtenäs, klockan 04:30 en lördagsmorgon för ca 5 år sen. Det var en stor grönskimrande skiva som flög i cirklar fram och tillbaka och sedan försvann ner under trädtoppshöjd, var väl ca en mil från den. (Saknar en alien-smiley). Har fortfarande ingen aning om vad det var. :ph34r:

 

Sen om nån är bra på flygplan så vore det kul om den personen tog google earth över area 51 och berättade vad för flygplan man ser, tror jag har hittat tre flygplan på landningsbanorna. Bilderna där är mycket högupplösta, så det borde gå för den kunnige att identifiera flygplanen.

 

Det jag ser på Area 51 på Google Earth är 2st F-16 på en platta och 2st okända versioner av Black Hawk. Sen står det några "civila" turbopropmaskiner och tre st Boeing 727 lite varstans. Däremot tycker jag mig kunna se spår av bortredigerade byggnader då det "mitt i smeten" finns en hel del "tomrum" utan detalj. Möjligen har jag fel, men jag tror jag har rätt :D

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Man kan väl säg att Jonter inte står så speciellt högt i kurs hos oss...

En historisk genomgång väl värd att läsa kan man finna i Agrells

bok om svenska WMD.

 

Ang. observationen av gröna objekt som cirklar: var det mulet?

I så fall kan det vara någon uttråkad meterolog som lekte med

en lidar, en kraftig grön laser som används för att mäta egenskaper

i luftlagren.

Link to comment
Share on other sites

Det var faktiskt stjärnklart en riktigt kall vintermorgon i december, föremålet låg ca tre fingrar över trädtopparna tills det försvann bakom träden, jag stog länge och tittade efter att det skulle komma tillbaks. Jag hade en kamrat med mig som också såg detta, även han kan inte komma på vad det var.

 

Något som låter troligt men ändå inte stämmer helt är det att dagen efter så rapporterade nasa att de hade släppt en titan-bränsletank som skulle ha gått in i atmosfären ca två timmar efter min observation. Felet med den teorin är att tiden inte stämmer, samt att jag enligt nasa inte skulle kunna ha sett den vid min breddgrad, samt att väderstrecket inte stämde alls. Men det är ändå den teori jag håller på då jag inte har något bättre förslag.

 

Skulle det ändå kunnat vara lasern?

Link to comment
Share on other sites

Omöjligt är det inte. En kall natt kan det finnas ispartiklar i luften

även ner på ganska låg höjd och de sprider ljuset liksom moln

och annan fukt som regn och dimma. Så sent som i helgen

var jag i Marma och fick fundera några sekunder innan jag

kopplade samma typ av fenomen till den laser de kör på

det nya kinesiska stället längs E4:an vid Älvkarleby. Det

ser rätt skumt ut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...