Ytter Posted June 1, 2013 Report Share Posted June 1, 2013 Alla utom Sverige? :P Haha, visst, Men allvarligt, vilka skulle det vara? Island är det knappast och Norge och Danmark har nyligen köpt C-130J. Finland har idag vad jag vet ingen större fyrmotorig transportkapacitet av den typen, så om de har en rejäl ambitionsökning så är det väl möjligt. Baltikum ser jag som uteslutet och Polen tror jag har nyligen köpt begagnade Herkules. Tyskland och Storbritannien har redan köpt och åtminstone Tyskland verkar mest intresserad av att dra ner. Därefter börjar det bli ont om norra Europa. Samtidigt ska man kanske inte övertolka vad som är säljsnack. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aigore Posted June 1, 2013 Report Share Posted June 1, 2013 Kan ju helt enkelt vara så att de fått en prisfråga från Sverige om måhända eventuellt kanske möjligen vi någon gång skulle haft en slant över... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
griffon Posted June 4, 2013 Report Share Posted June 4, 2013 Vilka länder I norra Europa skulle det kunna vara? För vissa så slutar Europa där Östersjön börjar och då kan man i princip mena alla europeiska kunder utom Frankrike. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ytter Posted August 12, 2013 Report Share Posted August 12, 2013 Nu verkar det som att Herkorna ska uppdateras enligt materialplanen. Samtidigt så har nu också Spanien bestämt sig för att avlasta några övertaliga A-400M, inte bara Tyskland. Om man fick drömma så skulle man kunna tänka sig att renovera de 4 herkor som är i bäst skick och köpa 2 A-400M utöver det. Då skulle vi få en mer seriös lufttankningsförmåga plus en egen kapacitet till långdistanstransporter. Det skulle visserligen bli två typer av tunga transportplan, men vi har ju tre olika transporthelikoptrar som det är. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aigore Posted March 5, 2014 Report Share Posted March 5, 2014 Om vi nu skulle mot all förmodan kika efter nytt... vilka alternativ finns det? Jag kommer på: C-17, A-400, C-130J, C-130J-30 och KC-390... finns det fler? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
enigmatik Posted March 5, 2014 Report Share Posted March 5, 2014 C-17 programmet blir trolig lagt ned, så her må dere handle brennkvikt. I stedet kan dere handle C-2 hos Kawasaki, som er en slags minivariant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
griffon Posted March 6, 2014 Report Share Posted March 6, 2014 I stedet kan dere handle C-2 hos Kawasaki, som er en slags minivariant. Bara om man råkar vara japanska luftsjälvförsvarsstyrkorna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
enigmatik Posted March 6, 2014 Report Share Posted March 6, 2014 I stedet kan dere handle C-2 hos Kawasaki, som er en slags minivariant. Bara om man råkar vara japanska luftsjälvförsvarsstyrkorna. Vel, dere har jo handlet Vertol (Hkp4) fra Kawasaki tidligere, dessuten er det planer om at C-2 skal komme i en sivil variant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted April 1, 2014 Report Share Posted April 1, 2014 (edited) http://www.svt.se/wd?widgetId=23991§ionId=532&articleId=1939782&type=embed&contextSectionId=532&autostart=false Kul att se att 841, Europas äldsta Hercules, fortfarande flyger. Jag trodde nästan att hon var tagen ur tjänst och kannibaliserad. /Per Edited April 1, 2014 by Perman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted April 3, 2014 Report Share Posted April 3, 2014 http://www.svt.se/wd?widgetId=23991§ionId=532&articleId=1939782&type=embed&contextSectionId=532&autostart=false Kul att se att 841, Europas äldsta Hercules, fortfarande flyger. Jag trodde nästan att hon var tagen ur tjänst och kannibaliserad. /Per Jag tycker att det närmast är genant att Flygvapnet skall behöva flyga med ett flygplan som blir 50 år nästa år. Flygande museiföremål. Här en artikel från 2012: Slitna flygplan orsakar problem för försvaret http://www.svd.se/nyheter/inrikes/slitna-flygplan-orsakar-problem-for-forsvaret_7560706.svd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted April 3, 2014 Report Share Posted April 3, 2014 Dags att leja ut militärens flygtransporter på entreprenade kanske. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted April 11, 2014 Report Share Posted April 11, 2014 http://www.svt.se/wd?widgetId=23991§ionId=532&articleId=1939782&type=embed&contextSectionId=532&autostart=false Kul att se att 841, Europas äldsta Hercules, fortfarande flyger. Jag trodde nästan att hon var tagen ur tjänst och kannibaliserad. /Per Jag tycker att det närmast är genant att Flygvapnet skall behöva flyga med ett flygplan som blir 50 år nästa år. Flygande museiföremål. Här en artikel från 2012: Slitna flygplan orsakar problem för försvaret http://www.svd.se/nyheter/inrikes/slitna-flygplan-orsakar-problem-for-forsvaret_7560706.svd Inte ens i närheten... http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_B-52_Stratofortress (Kanske finns det andra ekonomiska muskler och större kapacitet i förbanden där...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
enigmatik Posted April 12, 2014 Report Share Posted April 12, 2014 (edited) Både og - og noe mer i tillegg. Selvsagt finnes det større muskler hos en supermakt. Men de blir stadig tyngre å flekse da det er så få B-52 igjen til å skape stordriftsfordeler ved større oppdateringer. MEN: B-52s eksistens er nærmest avtalefestet gjennom START I avtalen. ( START+ kan gjøre endringer her og svekke flyets sjansje for å overleve.) Et annet poeng er at det er enormt dyrt og så langt frem å erstatte B-52. Dessuten er det stor villrede både om konseptet og teknologien. (Alikevel kan man spørre hvor lenge USA har råd til å ha 3 strategiske systemer.) Det tredje er at B-52 er har blitt den nye swiss army knife, jfr her regimeendring og den støtten B-52 ga nordalliiansen i Afghansistan. Det fjerde forholdet knytter seg til at flyet i utgangspunktet er kraftig strukturelt overdimensjonert og har slik nærmest evig liv. Som igjen leder til punkt 5 - en nærmest legendarisk status som går i arv fra generasjon til generasjon. Edited April 12, 2014 by enigmatik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted April 12, 2014 Report Share Posted April 12, 2014 http://www.svt.se/wd?widgetId=23991§ionId=532&articleId=1939782&type=embed&contextSectionId=532&autostart=false Kul att se att 841, Europas äldsta Hercules, fortfarande flyger. Jag trodde nästan att hon var tagen ur tjänst och kannibaliserad. /Per Jag tycker att det närmast är genant att Flygvapnet skall behöva flyga med ett flygplan som blir 50 år nästa år. Flygande museiföremål. Här en artikel från 2012: Slitna flygplan orsakar problem för försvaret http://www.svd.se/nyheter/inrikes/slitna-flygplan-orsakar-problem-for-forsvaret_7560706.svd Inte ens i närheten... http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_B-52_Stratofortress (Kanske finns det andra ekonomiska muskler och större kapacitet i förbanden där...) Om man skall jämföra ålder så tycker jag det är bättre att jämföra inom samma kategori av flygplan. T ex C-47, Transall C-160, Antonov An-12. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aigore Posted April 16, 2014 Report Share Posted April 16, 2014 Vad sägs om en Antonov? An-70 tycks ju vara både stort och billigt.....eller är den för Ukrainsk? :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted October 5, 2014 Report Share Posted October 5, 2014 TP 84 Hercules nummer 84001 flögs i Juni? ner till Marshalls i Cambridge för att förådställas. I artikeln nämns att ytterliggare ta en Tp 84 ur tjänst. http://lae.blogg.se/2014/june/84001-lamnar-satenas-for-gott.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted June 19, 2015 Report Share Posted June 19, 2015 Bloggaren Observeraren skriver om Tp 84:s framtid i Flygvapnet http://observeraren.blogspot.se/2015/06/taktiskt-transportflyg-nasta-steg-och.html Taktiskt transportflyg. Nästa steg och kanske men även det mest effektiva nästa steg. Riksdagen fattade idag beslut om att bifalla Regeringens proposition 2014/15:109: Försvarspolitisk inriktning – Sveriges försvar 2016–2020. I denna kan man läsa att försvarsberedningen . I den avseende taktiskt transportflyg fanns det bland annat följande att läsa: Texten är förkortad men ej ändrad i övrigt. "Befintliga transportflygplan Tp 84 vidmakthålls under försvars-inriktningsperioden och Försvarsmakten analyserar fortsatt möjligheterna att på sikt anskaffa nya transportplan." "Dessutom finns det stora omsättnings-, nyanskaffnings- eller uppgraderingsbehov i perioden från 2021 när det gäller t.ex. – transportflygplan Tp 84" Försvarsberedningen föreslog att fyra nya taktiska transportflygplan på sikt bör anskaffas för att ersätta dagens flygplan. Försvarsmakten har i sitt underlag till regeringen föreslagit att befintliga transportflygplan Tp 84 vidmakthålls och att myndigheten fortsatt analyserar möjligheterna att på sikt anskaffa nya transportplan. Försvarsmakten framhåller att en eventuell framtida anskaffning bör ske genom internationellt samarbete. Regeringen delar i huvudsak Försvarsmaktens bedömning och vill särskilt framhålla vikten av det pågående nordiska samarbetet avseende taktiskt transportflyg. De ovan nämnda satsningarna medger en ökad tillgänglighet på det taktiska transportflyget. Läs resten på Observerarens blogg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JakobS Posted August 12, 2015 Report Share Posted August 12, 2015 (edited) Det verkar som att Embraer KC-390, FMVs och Saabs kronprins, blir med en försening på två år. Den införs nu i det Brasilianska Flygvapnet i 2018. Än så länge är det oklart hur detta kommer påverka priset på flygplanet, men det är nog ingen högoddsare att det klättrar uppåt. http://www.flightglobal.com/news/articles/embraer-announces-two-year-delay-for-kc-390-415195/ Själv ser jag helst A400M för flygvapnet, eller nya Hercules. Även Japanska C-2 ser intressant ut. Edited August 12, 2015 by JakobS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted July 22, 2016 Report Share Posted July 22, 2016 http://elbitsystems.com/pr-new/first-flight-test-upgraded-c-130-transport-aircraft-successfully-completed/?pageid=PR%20-20#038; Nån som vet om det är den här uppgraderingen från Elbit som våra C-130 H ska få? /Per Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JakobS Posted July 24, 2016 Report Share Posted July 24, 2016 Verkar vara ganska omfattade, får våra kärror verkligen så mycket kärlek? Sedan israeliskt, hmmm... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JakobS Posted July 28, 2016 Report Share Posted July 28, 2016 KC-390 är nu på sin europaturné till de länder som skrivit upp sig för planet (Tjeckien & Portugal). Här en bild från Tjeckien, riktigt stiligt plan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adeptus Bellum Posted July 28, 2016 Report Share Posted July 28, 2016 (edited) KC-390 är nu på sin europaturné till de länder som skrivit upp sig för planet (Tjeckien & Portugal). Här en bild från Tjeckien, riktigt stiligt plan! Själv är jag livrädd för att det är den där kärran som skall bli Flygvapnets nästa transportkärra. Visst, att den kan göra allt som Hercules kan fast snabbare, det skulle vara jättebra idag. Men i det längre perspektivet (kanske en 50 år till) så kommer det inte att räcka till. Vi behöver ju rent av expeditionär förmåga i Sverige idag... Edited July 28, 2016 by Adeptus Bellum Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spanaren Posted July 29, 2016 Report Share Posted July 29, 2016 Jag följer diskussionen kring nya transportplan med intresse men har en grundläggande fråga: Vi har ju rätt gott om större flygplan i landet som kan landa på flygplatser så länge landningsbana är kvar men vad händer när de direkt slås ut? Varför talas det inte om att öka antalet tunga helikoptrar med t.ex. CH53K som tar ca 50 man eller lyfter + 30 000 kilo (?). Den kan landa överallt där det finns en yta som en fotbollsplan. Om lede fi tar Visby AP kan vi bara släppa ner folk och utrustning med fallskärm med fraktflygplan. Med en biffig helikopterflotta kan vi lyfta in resurser från från Fårösund till Hoburgen. Är dessa helikoptrar för dyra? Handlar det om tradition - vi har fraktflygplan och så ska det vara? Måste vi ha flygplan med räckvidd för att flyga in Archer och liknande utrustning? Helikoptrar har kortare räckvidd men igen - vad gör lång räckvidd om landningsbanorna redan är rökta? Tacksam för svar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted July 29, 2016 Report Share Posted July 29, 2016 Jag följer diskussionen kring nya transportplan med intresse men har en grundläggande fråga: Vi har ju rätt gott om större flygplan i landet som kan landa på flygplatser så länge landningsbana är kvar men vad händer när de direkt slås ut? Varför talas det inte om att öka antalet tunga helikoptrar med t.ex. CH53K som tar ca 50 man eller lyfter + 30 000 kilo (?). Den kan landa överallt där det finns en yta som en fotbollsplan. Om lede fi tar Visby AP kan vi bara släppa ner folk och utrustning med fallskärm med fraktflygplan. Med en biffig helikopterflotta kan vi lyfta in resurser från från Fårösund till Hoburgen. Är dessa helikoptrar för dyra? Handlar det om tradition - vi har fraktflygplan och så ska det vara? Måste vi ha flygplan med räckvidd för att flyga in Archer och liknande utrustning? Helikoptrar har kortare räckvidd men igen - vad gör lång räckvidd om landningsbanorna redan är rökta? Tacksam för svar en helikopter har ungefär halva hastigheten jämfört med C-130 och C-130 är ju oftast använd i kriser för att den inte är särskilt kräsen när de gäller landningsbanor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spanaren Posted July 29, 2016 Report Share Posted July 29, 2016 Hastighet är ett starkt argument. När du säger "inte kräsen med landningsbanor" - menar du då ihoplappade landningsbanor eller avser du åkrar? Man ser ofta C-130 landa på grusbanor i tredje världen så det fungerar men har FM testat att landa på alternativt underlag i Sverige? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted July 30, 2016 Report Share Posted July 30, 2016 Hastighet är ett starkt argument. När du säger "inte kräsen med landningsbanor" - menar du då ihoplappade landningsbanor eller avser du åkrar? Man ser ofta C-130 landa på grusbanor i tredje världen så det fungerar men har FM testat att landa på alternativt underlag i Sverige? Jag skulle ha använt C-130, inte Tp 84. Då jag inte vet hur kreativa Svenska flygvapnet varit i testerna om de Herkules vi har går att använda på samma sätt som andra länder använder sina. Grusbanor i Långbortistan. Jag har tom för mig att något land, antagligen USA gjorde försök att landa på hangarfartyg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dirty_Diver Posted July 31, 2016 Report Share Posted July 31, 2016 (edited) C-130 kan även utan problem landa på en sandstrand som inte varit preppad överhuvudtaget. Har varit med om det flera gånger som TACP. Frågan är ju om nyare tyngre transportplan har den möjligheten, för som sagt det är inte överralt som det finns landningsbanor. Samt om det stora kriget skulle komma så finns det knappast flygfält kvar. Edited July 31, 2016 by Dirty_Diver Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted September 29, 2016 Report Share Posted September 29, 2016 Ytterligare en tänkbar lösning för uppgraderingen och livstidsförlängningen av våra Tp 84? http://www.janes.com/article/64074/tamarack-aerospace-group-pitches-winglets-for-c-130 /Per Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JakobS Posted March 4, 2017 Report Share Posted March 4, 2017 Nu har man även tankat med KC-390 för första gången, efter att tidigare ha klarat ganska många andra milstolpar. Testprogrammet för detta plan verkar gå helt som smort efter den initiala ekonomiska förseningen på ett halvår (*host*A400M*host*). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JakobS Posted March 23, 2017 Report Share Posted March 23, 2017 Wiseman kommer ut som suporter till tyska överflödiga A400M: Quote Precis vad Sverige behöver (dock inte alla), men det kommer att kosta utöver Försvarsbeslutet 15. Quote C-130J tar drygt 20% av typlast flygtransport. C-17 drygt 90%. A-400M tar 80% tack vare högt lastutrymme. Prestanda är nästan i klass med jettransport i fart och höjd, men med uthållighet och flygbaskrav som propeller. Svenska krav på flygtp bara ökar. Vårt land är stort och vi har enorma transportbehov så varför vi ska begränsa oss till gårdagens lösningar går mig förbi. Förr mobiliserade vi t.ex. luftvärn där det behövdes. Idag och imorgon måste det transporteras till området – snabbt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.