Jump to content

Recommended Posts

9 hours ago, Slenke said:

Den långa versionen är helt klart att föredra om vi bara ska ha sex kroppar. Men, måste vi inte bygga om våra hangarer då?

Om vi skulle ha skaffat ett större flygplan som några har nämnt. Så måste vi ändå ha byggt en större hangar. Om vi skaffar den större varianten så kanske det bara blir på  två. Det är även oklart om vi får köpa de sista två av Italien.  

Link to comment
Share on other sites

Låter som man siktar otroligt lågt om man bara försöker anskaffa 4 plan..? Dessutom inte det långa versionen?

 

Bör ju gå utmärkt att kolla med USA ifall de kan släppa 10-12 st långa till ett bra pris?

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Slenke said:

Låter som man siktar otroligt lågt om man bara försöker anskaffa 4 plan..? Dessutom inte det långa versionen?

 

Bör ju gå utmärkt att kolla med USA ifall de kan släppa 10-12 st långa till ett bra pris?

De försöker köpa sex flygplan av Italien i okänd storlek. De har bara blivit lovade fyra st. Så därför hoppas de få köpa nummer fem och sex också av Italien. Vi gör det för att slippa göra Remo på 6-9 månader på våra befintliga flygplan. De två första får vi i drift 2023. Men vi kan väl hoppas på att åtminstone två blir C-130J-30.

 

Vi har missat ett par affären redan från Stor Britannien på C-130. Eftersom vi då inte har varit intresserade. Så detta är bättre än inget.

Edited by madman
Link to comment
Share on other sites

On 6/14/2022 at 12:02 PM, madman said:

De försöker köpa sex flygplan av Italien i okänd storlek. De har bara blivit lovade fyra st. Så därför hoppas de få köpa nummer fem och sex också av Italien. Vi gör det för att slippa göra Remo på 6-9 månader på våra befintliga flygplan. De två första får vi i drift 2023. Men vi kan väl hoppas på att åtminstone två blir C-130J-30.

 

Vi har missat ett par affären redan från Stor Britannien på C-130. Eftersom vi då inte har varit intresserade. Så detta är bättre än inget.


Får den längre varianten plats i befintliga hangarer utan kostsam ombyggnation?

 

Killgissar att det är de här italienska Hercules man gärna vill ha just därför att Italien har C-130J och inte bara C-130J-30.

 

Men jag vet såklart inte. Bara gissar.

Edited by Rauta
Link to comment
Share on other sites

On 6/14/2022 at 12:02 PM, madman said:

Vi har missat ett par affären redan från Stor Britannien på C-130. Eftersom vi då inte har varit intresserade. Så detta är bättre än inget.

Gissningsvis var det snarare pengar än intresse som tröt

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Rauta said:


Får den längre varianten plats i befintliga hangarer utan kostsam ombyggnation?

 

Killgissar att det är de här italienska Hercules man gärna vill ha just därför att Italien har C-130J och inte bara C-130J-30.

 

Men jag vet såklart inte. Bara gissar.

Som jag sagt tidigare så får man väl bygga om. Då det skulle vara en fördel om vi även får några större C-130J-30. Vill vi sedan även ha större flygplan. Så måste vi ändå bygga om våra hangarer.

 

Anläggningen i Pisa hade enligt Scramble:s artikel 12 eller 14 st C-130J och 10 st C-130J-30. Och det är tydligen därifrån man bara lovat att vi ska få fyra stycken i okända storlekar. Men att vi hoppas få köpa två till av dem.

 

Så vem vet om det stämmer. Så kanske det nu är aktuellt med två var av modellerna. 

Edited by madman
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

For a number of years two Swedish Air Force Lockheed C-130H (Tp84) aircraft, 84001 and 84003, have been stored at Cambridge, occasionally providing spare parts for the remaining six SAF Tp84 aircraft, serviced there by Marshall ADG. On July 3, 2022, 84001 and 84003 have finally left Cambridge by road to catch a boat home to Sweden, where the former will become a museum exhibit and the latter a ground trainer. They will be reassembled with their wings and tail fins travelling separately.

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, vikingman said:

For a number of years two Swedish Air Force Lockheed C-130H (Tp84) aircraft, 84001 and 84003, have been stored at Cambridge, occasionally providing spare parts for the remaining six SAF Tp84 aircraft, serviced there by Marshall ADG. On July 3, 2022, 84001 and 84003 have finally left Cambridge by road to catch a boat home to Sweden, where the former will become a museum exhibit and the latter a ground trainer. They will be reassembled with their wings and tail fins travelling separately.

 

 

Ett något tvivelaktigt rekord kanske, men 84001 tror jag var Europas näst äldsta Hercules i tjänst under slutet av hennes tjänstgöringsperiod. 84002 (som har modifierats till tankflygplan) borde ligga hyggligt till för titeln idag.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, griffon said:

Och nu fick vi reda på hur länge våra C-130J ska vara i tjänst (2040) och kanske varför det inte visades så jättemycket intresse för KC-390.

https://www.janes.com/defence-news/news-detail/france-germany-sweden-launch-future-transport-aircraft

1.jpg

Känns spontant som att detta mycket väl kan bli ett fiasko på typiskt fransk-tyskt manér. Jag gillar inte alls att vi verkar lägga alla ägg i samma korg igen (NH90).

 

Kan vi inte bara följa amerikanerna istället.. eller åtminstone köpa nåt färdigt som A400 om det prompt måste vara europeiskt.

Edited by Slenke
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

84001 var i tjänst i Sverige i 49 år, 1965-2014. Läste i en amerikansk tidning att vi ska köpa 2+2+2 plan, de två första italienska J, korta som jag tolkade det. Nästa två samma och sista vill man ha samma. Jag skulle gärna se några längre, men hangarerna blir dyrt med.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Vad var det för "offert från industrin" man nu måste analysera? Man hade väl minst en, från Italien och från England? Eller var det bara förhoppningar? Eller har priset gått upp på dessa också, efter Ukrainakriget, och man hade inget "fast pris"? Och lurar "nåt Brasilianskt" i bakgrunden? ;-)

Edited by Granis
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Granis said:

Vad var det för "offert från industrin" man nu måste analysera? Man hade väl minst en, från Italien och från England?

RAFs tror jag redan var sålda och jag läser inte flygvapen som "industri", så gissar att det handlar om driftkostnader där det kanske visade sig att H/J är så olika att de i praktiken kan vara att betrakta som helt olika typer.

Link to comment
Share on other sites

Kan ju vara att renovering av 130J skulle kosta mer än det smakade?

Kvarvarande livslängd inte tillräcklig osv. Eller så kanske det dök upp apropåer på nytillverkade flygplan med relativt bättre pris?

 

Link to comment
Share on other sites

Oavsett så innebär det att vår förmåga att bli bättre på transportsidan fortsätter att vara låg.

Ska vi sedan vänta på eventuellt nya förmågor så kommer det att ta ännu längre tid. Innan den kan utökas.

Edited by madman
Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, madman said:

Oavsett så innebär det att vår förmåga att bli bättre på transportsidan fortsätter att vara låg.

Ska vi sedan vänta på eventuellt nya förmågor så kommer det att ta ännu längre tid. Innan den kan utökas.

Så är det tyvärr, men är inte alltid enkelt att köpa saker från hyllan heller.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 3/1/2023 at 7:22 PM, Granis said:

Vad var det för "offert från industrin" man nu måste analysera? Man hade väl minst en, från Italien och från England? Eller var det bara förhoppningar? Eller har priset gått upp på dessa också, efter Ukrainakriget, och man hade inget "fast pris"? Och lurar "nåt Brasilianskt" i bakgrunden? ;-)

 

Det var de italienska maskinerna FM var intresserad av, de brittiska avfärdade man tidigt då dessa var i väldigt dåligt skick. Och efter att ha inspekterat de italienska maskinerna närmare tillsammans med experter från industrien har man nu även avfärdat dessa. Anledningen ska tydligen var att de var i sämre skick än väntat, och att de ska varit i behov av omfattande modernisering för att uppfylla dagens internationella regelverk. Industriens offert för detta arbete hamnade därför långt över vad FM räknat med, och vad FM ansåg vara kostnadseffektivt.

 

Därför avser FM nu genomföra en förnyad analys av vilka möjliga handlingsalternativ som kan vara aktuella.

Edited by Pärmtroll
  • Thanks 4
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Pärmtroll said:

 

Det var de italienska maskinerna FM var intresserad av, de brittiska avfärdade man tidigt då dessa var i väldigt dåligt skick. Och efter att ha inspekterat de italienska maskinerna närmare tillsammans med experter från industrien har man nu även avfärdat dessa. Anledningen ska tydligen var att de var i sämre skick än väntat, och att de ska varit i behov av omfattande modernisering för att uppfylla dagens internationella regelverk. Industriens offert för detta arbete hamnade därför långt över vad FM räknat med, och vad FM ansåg vara kostnadseffektivt.

 

Därför avser FM nu genomföra en förnyad analys av vilka möjliga handlingsalternativ som kan vara aktuella.

Det är dyrt att vara fattig som man säger.

 

Skulle vi köpa nya så kan man ju jämföra med Australien som i  november beställde 24st för 10 miljarder Aus$ eller ca 70 miljarder Sek. Ca 3 miljarder per enhet, Egypten beställde ett 10 tal för 2,2 miljarder i jan förra året så ca 2,2 miljarder kr per enhet (inklusive reservdelar odyl).

 

Svårt att se alternativ dock. A400 verkar ju inte direkt vara superlyckad, svårt att hitta någon aktuell order, litar inte på de ~800 miljoner/enhet som airbus säger.

 

Nederländernas order på C-390 förefaller vara runt 1-2,5 miljard euro för 5 enheter, Portugals 5 verkar kosta ca 800 miljoner euro. 

 

En riktig högoddsare den japanska C-2 :D 

 

Hursomhelst verkar kostnaderna för alla alternativ vara i samma härad. För några år sedan ville Tyskland dumpa lite A400, de hade nog kunnat vara någorlunda prisvärda kan jag tänka mig.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Expressen spekulerar (?) i att det avbrutna intresset att köpa begagnade C-130J beror på att politiker (?) vill att vi i stället ska köpa KC-390 för att kompensera brasilianarnas köp av (fler) JAS-39 =F-39. Motköp alltså. Vi kom väl annars här fram till att det berodde på att såväl de brittiska som (sedan) de italienska Herculesplanen var i så dåligt skick att det inte skulle lönat sig? D v s vi skulle blivit tvungna att köpa ”nåt nytt” rätt snabbt ändå. Vad tror vi nu? :huh:

 

https://www.expressen.se/ledare/forsvaret-ar-viktigare-an-vapenindustrin/

 

Edited by Granis
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Granis said:

Expressen spekulerar (?) i att det avbrutna intresset att köpa begagnade C-130J beror på att politiker (?) vill att vi i stället ska köpa KC-390 för att kompensera brasilianarnas köp av (fler) JAS-39 =F-39. Motköp alltså. Vi kom väl annars här fram till att det berodde på att såväl de brittiska som (sedan) de italienska Herculesplanen var i så dåligt skick att det inte skulle lönat sig? D v s vi skulle blivit tvungna att köpa ”nåt nytt” rätt snabbt ändå. Vad tror vi nu? :huh:

 

https://www.expressen.se/ledare/forsvaret-ar-viktigare-an-vapenindustrin/

 

Nu har jag inte följt turerna jättenoga men jag har iaf fått intrycket att alternativet med begagnade plan avskrevs rätt fort och definitivt innan Brasilien började prata om fler Gripen.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Granis said:

 

Expressen nämner inget om att man skulle bedömt (Hercules)flygplan på den tillgängliga begagnatmarknaden i för dåligt skick. Däremot att efterträdaren "...ställer (dessutom ännu) högre krav på interoperabilitet – att den materiel som svenska flygvapnet använder sömlöst kan delta i Nato-operationer. Därför kan det vara klokt att köpa samma typ av plan som de flesta av våra allierade redan har".

Vad man då bortser från är väl att de länder som -förutom Brasilien- beställt KC-390 redan är medlemmar i NATO (till skillnad från Sverige då): Ungern, Nederländerna och Portugal. Och dom borde väl i ännu högre grad tagit hänsyn till den frågan då!?

Edited by Granis
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
8 hours ago, vikingman said:

Ännu en artikel om att Brasilien vill ha en kompensationsaffär med att Sverige köper KC-390 när de beställer fler Gripen.

https://www.airdatanews.com/brazil-will-offer-the-c-390-airlifter-to-sweden-in-exchange-for-more-gripen-fighters/

Verkar vara ett helt OK plan även om räckvidden kunde vara bättre.

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, vikingman said:

Ännu en artikel om att Brasilien vill ha en kompensationsaffär med att Sverige köper KC-390 när de beställer fler Gripen.

https://www.airdatanews.com/brazil-will-offer-the-c-390-airlifter-to-sweden-in-exchange-for-more-gripen-fighters/

Tycker inte det är så mycket att orda om. KC-390 är ju ett bra plan, som Saab är inblandade i ändå, så det är väl bara att lägga en beställning och se glada ut? 


Svårt att tänka mig att FM skulle bli missnöjda med det i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Tombola said:

Tycker inte det är så mycket att orda om. KC-390 är ju ett bra plan, som Saab är inblandade i ändå, så det är väl bara att lägga en beställning och se glada ut? 


Svårt att tänka mig att FM skulle bli missnöjda med det i alla fall.

Nja, finns mkt andra kostnader att tänka på också. Försvarsmakten har ju organisationen för c130 vilket är ”gratis” jämfört med att bygga upp den för kc390. 
Finns för och nackdelar med båda sorterna. Dock är väl en av de större fördelarna med ett jetflyg att de är betydligt enklare att använda för lufttankning (fartregister).

Så jag tror ju att det är ett helt ok val men nog ett dyrare över tid.

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Peo said:

Nja, finns mkt andra kostnader att tänka på också. Försvarsmakten har ju organisationen för c130 vilket är ”gratis” jämfört med att bygga upp den för kc390. 
Finns för och nackdelar med båda sorterna. Dock är väl en av de större fördelarna med ett jetflyg att de är betydligt enklare att använda för lufttankning (fartregister).

Så jag tror ju att det är ett helt ok val men nog ett dyrare över tid.

Jo, men det har också bara 2 motorer, vilket drar ned kostnaderna, plus att jetmotorer finns det faktiskt mer erfarenhet av vid sidan av FM idag, typ Arlanda osv. (Om man vill ha stöd av civila flygtekniker t.ex.)

 

Och sedan är det väl så att valet egentligen står mellan att behålla/förnya Hercules, eller ett nytt plan. Och om man nu väljer ett nytt plan, då ingår ju hela logistikkedjan ändå, som måste bytas ut. Och då har jag svårt att se att det finns alternativ som är såpass mycket bättre än KC-390 att det väger över.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...