Jump to content

JakobS

Nivå 8
  • Content count

    255
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About JakobS

  • Rank
    Vicekorpral

Profile Information

  • Kön
    Man
  • Placering
    Malmö

Previous Fields

  • Grundutbildad inom
    Ej gjort grundutbildning/GMU.
  • Utlandstjänst
    Nej
  • Beredskapsförband / Registerförband
    Nej, tillhör inte något sådant
  • Placering/Tjänst
    Ej Mönstrat

Recent Profile Visitors

323 profile views
  1. Luftvärn - nuvarande och framtida behov?

    Livstidskostnad (planerad tjänst i Polen är för tillfället 30 år), så det är inte så farligt som man tror. Sedan är det ju en del specialanpassningar och delvis lokal produktion. Inte till NATO-länderna. Gäller de mindre ekonomiskt utvecklade länderna och i länder där det finns amerikanska intressen för det (ex Egypten p.g.a Israel och Ryssland). Men det har minskat ner en hel del på sistone. IBCS är tyvärr försenat tills slutet av 2022. Därför kommer inga leveranser innan dess. Belysningsradarn med 360 graders täckning kommer heller inte att komma fören om nästan 10 år. Amerikanska armén ska inte starta upphandlingen av ny radar fören nästa år. Att Polen själva skulle gå fram innan ett amerikanskt beslut ser jag som uteslutet. DoD har nu också bestämt sig för att ingen leasing eller buy-back av nuvarande radars kan ske, så vi får se hur många radar Polen faktiskt vill köpa innan den nya blir tillgänglig, då de blir sittandes med dem.
  2. Vad ska ersätta SK 60?

    Vi får se vad det landar i. Men med enbart 20 enheter så minskar man livslängden på systemet rejält. Tyvärr är det väl så det tänks av politiker och folket i FM. De kan ju strunta i hur det ser ut 20 år framåt då det ändå är någon annan som sitter och ska reda ut det. Och det är detta jag tycker är så löjligt, då det säger precis allting om vårt egentliga behov... Tror inte det är någon större fara. Systemet är väldigt modulärt uppbyggt just för att det ska vara relativt kostnadseffektivt att anpassa det till de olika plattformarna. Även Saab lär ha haft Sverige i åtanke. Det ska även utbilda flygare till betydligt äldre flyg än F-35 och F-22, såsom F-16 och FA-18 som kommer leva kvar till slutet av 40-talet i USAF, ANG och USN.
  3. Flygande enheter finns till för att skydda och hjälpa markförbanden. Flyga runt med helikoptrar eller ha en reservflygbas långt ifrån några större markförband saknar värde.
  4. Håller med föregående talare, ett rejält system såsom Aster 30 (som fartyget faktiskt verkar ha storlek och sensorer till att bära) är det sannolikt som åsyftas. Tippar på att ESSM är favorit.
  5. Vad ska ersätta SK 60?

    Tveksamt om man kan upprätthålla utbildningen med så få som 12 enheter. Runt 20 är nog den absoluta smärtgränsen och då har ingen hänsyn tagits till livslängden på systemet. Ska man ha systemet i uppemot 50 år så lär det krävas fler maskiner än så.
  6. Vad ska ersätta SK 60?

    Fast det kan dock inte röra sig om hur få maskiner som helst heller, eftersom ett nytt flyg ska flyga i 50 år precis som SK60. Sk60 ligger på runt 40 aktiva maskiner i dagsläget. Mer än en halvering lär väl inte bli aktuellt.
  7. Vad ska ersätta SK 60?

    Helgesson bekräftar att det har beslutats om en helsvensk lösning. https://www.flightglobal.com/news/articles/paris-swedish-new-trainer-programme-moves-forward-438400/
  8. Svårt att säga. Det finns ju vissa nedläggningar som var värre än andra. KA 1, P18, P10, F16 kommer som exempel till tankarna.. Men vad som borde återuppstå är en svår fråga. Tyvärr så är nog det bästa svaret att fokus bör ligga på att utnyttja vad som finns i dagsläget betydligt bättre innan man kan börja titta på att starta upp nya enheter. Med I19, LG, AMF 1, P4, Ing 2, P7 och nya P18 så går det trots allt att bygga en ganska stark organisation om man får tid och ekonomiska medel till det. Brigadstruktur med artilleri bör återbyggas. Börjar flygvapnet även nyttja F6 och F16 bättre så ännu bättre. Men får man spåna fritt så borde bland annat nedre Norrland få militär närvaro igen, Karlskrona få amfibieregemente, luftvärnsförband sprids ut över östkusten från Blekinge upp till Roslagen via Gotland, flera krigsbaser till flygvapnet samt ett starkare hemvärn. Här kan man ju komma på hur mycket som helst egentligen.. Känns svårt att motivera utan ett fullstort regemente i området.
  9. Saab/Kockums Ytstridsfartyg

    Mer information om MCMV 80 har framkommit den senaste veckan. Finns en riktigt bra film på youtube för den som är intresserad. Hon är mycket mer modulär än vad som tidigare varit känt, i alla aspekter egentligen. Fartyget erbjuds för närvarande till Holland och Belgien som kikar på nya minsvepare, men frågan är om man där kan konkurrera med en mer inhemsk lösning. Ska bli roligt och se om detta blir något för vår egen marin nästa decennium. Fartyget i utförande där fokus helt ligger på minröjning. Platta för mindre drönare och vapenstation i fören. Betydligt mer kapabelt fartyg, men dubbel roll som patrullfartyg. Fullstor platta för NH90, 57mm, Ceros 200 och fulltstor sensormast. Kan även fås med mindre luftvärnsrobot för självförsvar.
  10. Ny lätt torped

    Nya torped 47 är presenterad för första gången! Nyheter inkluderar bl.a. pumpjet, ny fullt digitaliserad sökare, litiumbatteri, nyutvecklad elektrisk drivning mm.
  11. A26 - Nästa svenska ubåt

    Tråkiga nyheter från Singapore. Tyvärr är det nog så att landet förlorades helt när man förlorade dem som kund. http://www.janes.com/article/70422/imdex-2017-singapore-acquires-two-more-type-218sg-submarines
  12. A26 - Nästa svenska ubåt

    Svårt att spekulera om. Samtidigt så är ju A26 rejält tilltagen i sin storlek gentemot tidigare svenska ubåtar, så en förlängning på 10m är nog inte så farlig som man kan tro. Den största smällen lär man redan ha tagit när man gick upp såpass i storlek. Det ska du nog inte vara så säker på alls tror jag. Sverige har en särställning hos USA och vi har en lång historia av fördelar när det kommer till robotar. Vi var som exempel först med att få både full kontroll över AMRAAM och även licenstillverkning. Detta redan innan alla officiella vänskapsband tog vid. Tomahawk till Sverige lär först och främst vara blockerat av svenska politiker. Sen nackdelen med Tomahawk är att USA behåller en stor del av bestämmanderätten för dem, mycket bättre att handla franskt i sådana fall. Låter rimligt. Det är all-in på Polen som gäller hos Saab nu. Det blir nog make it or brake it för A26. Sedan så finns det säkert någon annan som skulle kunna vara intresserad, jag har dock väldigt svårt att tänka på någon specifik. Sen lär det ju gå att bara sätta in en av de tre cylindrarna för ett mindre antal Harpoon/Exocet.
  13. Saab/Kockums Ytstridsfartyg

    Verkar som att man har "stealthifierat" den nya korvetten. Allting onödigt exteriört verkar nu bortstrippat. https://www.facebook.com/saabtechnologies/videos/1640908082616552/
  14. Saab säljer Horizon ( Saab 2000 AEW&C)

    Ytterligare ett kontrakt! I samma storleksordning som Förenade Arabemiratens kontrakt för uppgradering av nuvarande 340or till ER-radar, så kontraktet gäller nog något liknande. Saudi Arabien som uppgraderar till ER-radarn?
×