JakobS

Nivå 8
  • Content count

    248
  • Joined

  • Last visited

About JakobS

  • Rank
    Vicekorpral

Profile Information

  • Kön
    Man
  • Placering
    Malmö

Previous Fields

  • Grundutbildad inom
    Ej gjort grundutbildning/GMU.
  • Utlandstjänst
    Nej
  • Beredskapsförband / Registerförband
    Nej, tillhör inte något sådant
  • Placering/Tjänst
    Ej Mönstrat

Recent Profile Visitors

204 profile views
  1. Helgesson bekräftar att det har beslutats om en helsvensk lösning. https://www.flightglobal.com/news/articles/paris-swedish-new-trainer-programme-moves-forward-438400/
  2. Svårt att säga. Det finns ju vissa nedläggningar som var värre än andra. KA 1, P18, P10, F16 kommer som exempel till tankarna.. Men vad som borde återuppstå är en svår fråga. Tyvärr så är nog det bästa svaret att fokus bör ligga på att utnyttja vad som finns i dagsläget betydligt bättre innan man kan börja titta på att starta upp nya enheter. Med I19, LG, AMF 1, P4, Ing 2, P7 och nya P18 så går det trots allt att bygga en ganska stark organisation om man får tid och ekonomiska medel till det. Brigadstruktur med artilleri bör återbyggas. Börjar flygvapnet även nyttja F6 och F16 bättre så ännu bättre. Men får man spåna fritt så borde bland annat nedre Norrland få militär närvaro igen, Karlskrona få amfibieregemente, luftvärnsförband sprids ut över östkusten från Blekinge upp till Roslagen via Gotland, flera krigsbaser till flygvapnet samt ett starkare hemvärn. Här kan man ju komma på hur mycket som helst egentligen.. Känns svårt att motivera utan ett fullstort regemente i området.
  3. Mer information om MCMV 80 har framkommit den senaste veckan. Finns en riktigt bra film på youtube för den som är intresserad. Hon är mycket mer modulär än vad som tidigare varit känt, i alla aspekter egentligen. Fartyget erbjuds för närvarande till Holland och Belgien som kikar på nya minsvepare, men frågan är om man där kan konkurrera med en mer inhemsk lösning. Ska bli roligt och se om detta blir något för vår egen marin nästa decennium. Fartyget i utförande där fokus helt ligger på minröjning. Platta för mindre drönare och vapenstation i fören. Betydligt mer kapabelt fartyg, men dubbel roll som patrullfartyg. Fullstor platta för NH90, 57mm, Ceros 200 och fulltstor sensormast. Kan även fås med mindre luftvärnsrobot för självförsvar.
  4. Nya torped 47 är presenterad för första gången! Nyheter inkluderar bl.a. pumpjet, ny fullt digitaliserad sökare, litiumbatteri, nyutvecklad elektrisk drivning mm.
  5. Tråkiga nyheter från Singapore. Tyvärr är det nog så att landet förlorades helt när man förlorade dem som kund. http://www.janes.com/article/70422/imdex-2017-singapore-acquires-two-more-type-218sg-submarines
  6. Svårt att spekulera om. Samtidigt så är ju A26 rejält tilltagen i sin storlek gentemot tidigare svenska ubåtar, så en förlängning på 10m är nog inte så farlig som man kan tro. Den största smällen lär man redan ha tagit när man gick upp såpass i storlek. Det ska du nog inte vara så säker på alls tror jag. Sverige har en särställning hos USA och vi har en lång historia av fördelar när det kommer till robotar. Vi var som exempel först med att få både full kontroll över AMRAAM och även licenstillverkning. Detta redan innan alla officiella vänskapsband tog vid. Tomahawk till Sverige lär först och främst vara blockerat av svenska politiker. Sen nackdelen med Tomahawk är att USA behåller en stor del av bestämmanderätten för dem, mycket bättre att handla franskt i sådana fall. Låter rimligt. Det är all-in på Polen som gäller hos Saab nu. Det blir nog make it or brake it för A26. Sedan så finns det säkert någon annan som skulle kunna vara intresserad, jag har dock väldigt svårt att tänka på någon specifik. Sen lär det ju gå att bara sätta in en av de tre cylindrarna för ett mindre antal Harpoon/Exocet.
  7. Verkar som att man har "stealthifierat" den nya korvetten. Allting onödigt exteriört verkar nu bortstrippat. https://www.facebook.com/saabtechnologies/videos/1640908082616552/
  8. Ytterligare ett kontrakt! I samma storleksordning som Förenade Arabemiratens kontrakt för uppgradering av nuvarande 340or till ER-radar, så kontraktet gäller nog något liknande. Saudi Arabien som uppgraderar till ER-radarn?
  9. Visst vore det trevligt att få TX till flygvapnet, men frågan är väl om det verkligen är rätt för behovet som vi har? Sen kan ju vän av ordningen undra var man ska flyga med planet? Ganska stora investeringar gjordes i flygutbildningen på Malmen för inte så många år sedan, svårt att se att man vill flytta därifrån. Samtidigt så blir det ju en i sammanhanget "enorm" bullerökning med TX. Även med långrullande starter utan EBK. Den lär med 100% säkerhet sammanställas med JAS i miljökoncessionerna. En flytt från Linköping lär bli nästan oundviklig. Men var? Både Karlsborg (som även saknar kryssbana) och Ärna har ju även de väldigt hårda miljökoncessioner med lov till få JAS-starter. De få som är tillåtna lär gå åt till faktisk JAS-verksamhet. Såtenäs har väl fortfarande lov till en tredje division, men finns där plats? Att försöka få till en ny miljökoncession för Malmen som möjliggör fortsatt nyttjande för skolflygningen vore ju det bästa, dock så torde det vara högexplosivt att försöka gå fram med en sådan ansökan.
  10. Detta gäller 11% i årlig ökning? Om så är fallet så är det väl svårt att se att det skulle gå fortare att få fram pengarna. Möjligen skulle man kunna ta ett större belopp i engångslån för att komma till rätta med de värsta bristerna.
  11. Herregud i hela Hälsingland! Undrar om detta inte var ett beställningsjobb från regeringen för att slippa investeringen måntro?
  12. Intressant att se om det blir något av detta ändå trots allt.
  13. Rent geografiskt så ligger väl Byholma väldigt väl för F17. Svårt att se att det skulle finnas pengar till detta dock. Finns ingenting enkelt med att återta dessa gamla baser. Det blir i princip som att bygga en helt ny bas både i tid och i pengarna det kostar.
  14. Tyvärr så är det nog så att hon är inaktiv. Men man tycker ju ändå att hon ännu borde vara aktiv för att täcka upp gapet som uppstått nu. Fick för mig att uppdateringen skedde just för att hon inte skulle genomgå modernisering. Hoppas verkligen att det blir något av med moderniseringen bortom 2020. Jamen, upplagd nu under hösten. Moderniseringen körs löpande med 1 års mellanrum mellan de två. Detta för att det ska bli så ekonomiskt fördelaktigt som möjligt för marinen. Det är därför jag undrar om det verkligen är så att man fortfarande håller HMS Östergötland upplagd, men det är nog helt omöjligt att få reda på för de som inte jobbar inom flottiljen.
  15. HMS Södermanland kom en tur till Malmö. Klart man lär ner och ta lite bilder! Tyvärr var det inget öppet hus för allmänheten denna gång, utan enbart för Kockums. Lite synd eftersom jag enbart vare nere i olika Gotlandsubåtar, men nästa gång så! Förstår fortfarande inte att vi ska slösa bort dessa plattformar istället för att ge dem en stor uppgradering (det är dock inte lika oförståeligt som fallet med den sista Gotlandsubåten, men ändå...). Vi har redan exportansvar mot Singapore som planerar att nyttja dem för lång tid framåt. Sen så kan man ju undra om statusen på HMS Östergötland. Sist jag hörde något för flera år sedan så låg hon upplagd i en skrovhall på Kockums. Man hoppas ju att hon är aktiv nu igen med två Gotlandsubåtar upplagda för renovering.