Jump to content
Sign in to follow this  
Guest FhF laddare

Ersättare för Tp 84 - Hercules?

Recommended Posts

Guest FhF laddare

Är det någon som vet eller hört vad som kommer efter att Tp84 Hercules har avecklats???

Det ända jag har hört nyligen är att Finska å Svenska regeringen har börjat samtala om ett gemensamt köp av ersättare till varje lands transport flygenhet

Finnarna har ju 2 motoriga Fokker flp som börjar bli lite slitna :lala:

Finns väl inte så mycket att välja på om man vill ha lika stor eller större kapacitet. Airbus nya kärra A400M, J versionen av Hercules och vad nu ryssarna kan erbjuda. Boeings C-17 vore ju trevlig men till och med Royal Airforce tycker den är aningen dyr så den kommer ju inte på fråga.

Skulle bli mycket förvånad om det blir något annat än Airbus om det nu blir något alls ...

Edited by Lonnelid

Vad finns det för tänkbara ersättare?

- Globemaster III, på tok för dyr, på tok för mycket av allt..

- Airfix..flåt Airbus FLA, Lever det projektet fortfarande?

- C-130J, Hercules 2.0. Den så vitt jag vet enda riktiga "ersättaren" för en trogen arbetshäst som C130, men är det en bra lösning i ett långt perspektiv?

En ersättare till Tp-84 kommer förmodligen få leva kvar i FM längre än vad den långlivade Tp-84 har gjort, såvida inte försvarets flygtransportkapacitet avvecklas pga neddragningar i budgeten sex månader efter att FM fått leverans av sin första herculesersättare.

/E

såvida inte försvarets flygtransportkapacitet avvecklas pga neddragningar i budgeten sex månader efter att FM fått leverans av sin första herculesersättare.

/E

Det pratas om nedläggning av transportflyget redan i FB04... Tpflyg är en tjänst som kan köpas vid behov till en totalt sett lägre kostnad för FM. I alla fall enligt vissa utredare.

det är ju bara att kolla på LA01, FM chartrar en finlandfärja och kör ner våra stolta FN-soldater med - NOT.

det skall ju åkas båt till liberia, och QN lär väl knappast få åka ner i någon vidare lyx.

det blir inkvartering i fordonen, så de inte går att fylla med wellfareprylar.

alt får man sov ovanpå vagnarna eller var man får plats.

har hört att RORO-fartyg är riktigt trevliga att färdas med, ute på atlanten så här års.

Får man sova i fordon som är lastade på ett farty i gång.

Har för mig att man inte ens får upehålla sig i dom enligt gällande regler.

Men jag kan ha fel

Får man sova i fordon som är lastade på ett farty i gång.

Har för mig att man inte ens får upehålla sig i dom enligt gällande regler.

Men jag kan ha fel

nu pratar du om civila regler.

och förmodligen är det så på finlandfärjor, men när FM skall ut och åka båt så blir det mer som "torsk på tallin".

"lås in folket på bildäck så går vi befäl till mässen och dricker lite bärs."

"vi släpper loss manskapet i morgon så de får knacka lite rost på fartyget."

"så gör de lite nytta också medan de får frisk luft""

pah kallfaktor! slå upp en konjak till"

"och nu skall furiren vara glad att han får putsa våra kängor hela natten, han kan ju få tillbringa sin tid bland hydraloljan på fordon däck annars"

Vad jag vet så ska Qn flygas ner v.9 och materielen gå ner med båt v.7 vad det jag hört preliminärt, tror inte att hela styrkan kommer att åka båt ner till afrika!!! Och skulle så vara fallet så lär det inte bli tal om att sova på fordonen!! Det tar nog en vecka ner till monrovia! B)

- Airfix..flåt Airbus FLA, Lever det projektet fortfarande?

Airbus A400M. 180 plan beställda. Första leverans 2009. Ungefär samma räckvidd som en Herc men med betydligt mera last. 37ton mot 19. Som jämförelse kan ju sägas att C-17 Globemaster sväljer 76ton

Har inte den blekast aning om Tp-84 anses vara för små eller anses ha nog med kapacitet. Större plan ger ju större flexibitet. Skulle väl kunna tänka mig att last är ungefär som arbete ..... Fyller upp all eventuellt utrymme/tid :baskerPa: Har heller ingen aning hur mycket dom användas. Kanske helt enkelt billigast att hyra en Ukrainsk Antonov vid behov.

Det pratas om nedläggning av transportflyget redan i FB04... Tpflyg är en tjänst som kan köpas vid behov till en totalt sett lägre kostnad för FM. I alla fall enligt vissa utredare.

Varför är jag inte förvånad?

Att det inte har lagts fram rapporter om att det skulle vara billigare att vid behov hyra in hela försvaret är nog desto mer förvånande. Kanske vore ett tips till våra folkvalda. Men det är klart, att använda legosoldater anses väl inte vara helt politiskt korrekt. Iallafall int eom de inte kommer från Billund och är av plast.

Jag undrar förresten hur många kommersiella flygplansuthyrare som kan tänka sig att hyra ut flygplan för flygning till oroshärdar liknande forna Balkan. En kommersiell operatör brukar ju vanligtvis försäkra sina grejor, och försäkringsbolag brukar inte vara pigga på att försäkra saker som riskerar att skjutas på.

Men det är klart, om försvaret endast är till för att sysselsätta folk och endast behöver fungera i fredstid, ja gå är det säkert bättre att outsourca så mycket som möjligt.

/E

Edited by Erik_G

Med tanke på hur armén utvecklas kan det ju om några år räcka med en eller 2 sådana här för att flytta alla Sveriges markförband ....

ultra_pic1.jpg

150meter mellan vingspetsarna. Tar 17 Abrams per flygning eller ca 1300 ton last.

Det får inte vara sant! :D

Efter en massa flygandes till och från Kalkatraz under vpl. och trevliga utlandsvistelser SÅ kräver jag Tp84 på min nästa charter!

Det är ju så charmig att sitta i buken på Herkan och titta ut genom plexi-luckorna vi landstället när man närmar sig sitt resemål. För att inte tala om hur bra service det är på Swedish Airforce Flightlines - Fika påse, kisse-tratt och skita får du göra innan take-off. Sedan så är ju risken för kapning minimal/eller maximal beroende på den mentala statusen på passagerarna. Det kan ju finnas de som vill stanna kvar i den skyddade verkstaden på campen eller OPt... B)

:D

Nä tacka vet jag TP102C. Vita skinnfotöljer och egen flygvärdinna som serverar ölen kall. Nä skämt å sido. Det snackas en del inom transportflyg kretsar om att bilda en transportflyg flottilj tillammans med Helikopterflottiljen.

Vet inte hur mycket av detta som är snack och hur mycket som är saning. Men rykten brukar börja med en viss mängd saning i grunden.

:worthy:

För att inte tala om hur bra service det är på Swedish Airforce Flightlines - Fika påse, kisse-tratt och skita får du göra innan take-off.

Har man inte använt herkans porta-potti bakom draperiet har man inte heller upplevt flygmaskinens hela kapacitet... :banana Skita under flygning är alltså fullt genomförbart.

Med tanke på hur armén utvecklas kan det ju om några år räcka med en eller 2 sådana här för att flytta alla Sveriges markförband ....

Eller varför inte ett par Antonov 225?

C-130 är det optimala flygplanet så varför byta?

Men det är klart om så där 25 år så kanske man behöver ett nytt...

C-130 är det optimala flygplanet så varför byta?

Men det är klart om så där 25 år så kanske man behöver ett nytt...

Vår äldsta (84001) Hercules togs i tjänst 1965 och de nyaste är ifrån 1981. Det är med andra ord hyfsat gamla maskiner. Nu går det att göra MLU till förbannelse, men det finns en gräns när det blir för dyrt. Vingar och kropp slits på transportplan.

Sverige bedrev iaf under 2003 utredningar om C130J och FLA. Då gällde det en eventuell framtida anskaffning av 4-6 maskiner ( taget ur minnet).

För att inte tala om hur bra service det är på Swedish Airforce Flightlines - Fika påse, kisse-tratt och skita får du göra innan take-off.

Har man inte använt herkans porta-potti bakom draperiet har man inte heller upplevt flygmaskinens hela kapacitet... :lol: Skita under flygning är alltså fullt genomförbart.

Förvisso sant...

Men som det sas av besättningen: - Kan ni låta bli så gör det. Ni vet väl hur kul latrintjänst är... *så hytte han med fingret* :lol:

:lol:

Vår äldsta (84001) Hercules togs i tjänst 1965 och de nyaste är ifrån 1981. Det är med andra ord hyfsat gamla maskiner. Nu går det att göra MLU till förbannelse, men det finns en gräns när det blir för dyrt. Vingar och kropp slits på transportplan.

Visst kanske man behöver byta ut några plan men då bör man fortsätta att köpa Hercules.

Hercules är det vakraste flygplanet som finns och tar 80 fallskärmshoppare till 4000 meters höjd på 6,5 min. :D

Jag undrar förresten hur många kommersiella flygplansuthyrare som kan tänka sig att hyra ut flygplan för flygning till oroshärdar liknande forna Balkan. En kommersiell operatör brukar ju vanligtvis försäkra sina grejor, och försäkringsbolag brukar inte vara pigga på att försäkra saker som riskerar att skjutas på.

Man kan alltid försäkra saker... Frågan är bara vad premie självrisk blir...

Under sista evakueringarna av FN i Somalia flög man med Boeing 747 från ett svenskt charterbolag...

Under sista flighetn (eller ja innan starten) frågade den amerikanska marinkårssoldaten om piloten kunnde svänga vänster direkt efter take off, piloten frågade varför och fick till svar att omedelbart utanför flygplatsområdet förekom det kraftiga strider.....

Sedan är det ju inte vanligt att man flyger in FN soldater direkt in i missionsområdet...

Det finns nog många här som kan berätta om LÅNGA resor till split från Camp Oden...

Det är bara att hoppas på att FN hyr in vanliga charter till oss som ska till Liberia. :ph34r:

Till och från Libanon flög vi kungligt med finair och flygvärdinnor. :D

Såna fanns inte till Bosnien eller Kosovo... :lol:

Skulle hem på Leave på 08an då körde piloten i diket på APODen när han skulle tax ut på startbanan pga att han tog fel avtagsväg i på banan :camo: . Det tog en jävla stund innan de fick upp kärran ur diket sen var det bara att lasta i efter att piloten hade gjort en "säkerhetskontroll" dvs sparka lite på hjulet och se så att det satt kvar, skeptisk till att vi hade fått lyfta om det hänt i sverige. Men jag kom i alla fall i tid till planet hem från arlanda det var det ända positiva. :camo:

En riktigt risig MD80 med namnet Never give up säger ganska mycket tror jag.

Flyger aldrig mer med de bolaget. ,O

Läste att holländarna flög sin uppgraderade herka nyligen. Undrade då vad som blev av den svenska diton...

Svaret (eller antydan om svar?) finns på FMV:s hemsida:

Försvarets Materielverk (The Swedish Defence Material Administration) ... request information covering Avionics Modernization with the objective to study alternativs to the ongoing USAF/Boeing Avionics Program.
http://www.fmv.se/WmTemplates/page.aspx?id=4732

Tydligen kommit nån käpp i hjulet? Har varit en del problem med den här uppgraderingen efter vad man kunnat läsa på nätet(men minns inte riktigt vad det var och är för lat just nu att googla fram det. Alldeles för varmt idag. :D ) Kanske nåt med ekonomin? Finns det förresten några andra än Boeing som kan erbjuda en uppgradering av det här slaget? Patria kanske? :rockon:

BF

Edited by Bosse Fors

På så vis...Fast jag trodde dom svenska herkorna var först till uppgraderingskvarn och inte de flygande holländarna eller har jag blandat ihop det med att sverige var först med typen i Europa?

BF