Jump to content

Recommended Posts

Detta är sista året som 401 skall användas, fordonsbeställningarna för nästa utbildningsår ligger redan och med dom beställningar på alternativfordon. tex patgb203 osv..

 

 

Hur blev det med den saken?

 

EDIT:

 

Underbart nynostalgisk och intressant tråd för övrigt!

 

Det är patgb203 för hela slanten nu, inga 401or i år. Ialla fall inte på P4.

 

 

LV6 Hojjar fortf runt med 401:or... Så än öever de kvar i Försvarsmakten.

 

Frågan är vad de skall ersättas med efter detta utbildningsåret (som väl lär vara det sista).

Sprinter med tillägspansar i form av vit färg där det står SEP med stora bokstäver??? :happy:

 

EDIT: Sorry glömde länkarna Bild 1

 

 

 

robot_546_huvudbild.jpg

Edited by Maverick
Link to post
Share on other sites
  • Replies 83
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det är patgb203 för hela slanten nu, inga 401or i år. Ialla fall inte på P4.

 

Hur funkar det då med exempelvis den svarta bataljonstrossen nu när MT-LB:n är borta, för vad jag förstått så finns det en hel del att önska av patgb203:s terrängförmåga...

 

Svartomgången består ju i normalfallet av,

-eskort. CV90, 203, 401, whatever.

-Ledning. patgb eller tgb.

-Tolo. Dumpers eller lastbil

-Sjv. Patgb eller tgb

-Lätta rep. Patgb

Som du ser finns det inget fordon som har i terrängen att göra. Omgången skall framrycka på vägar/stråk, terrängen är ju redan överrullad av egna kompanier, så dom ska inte heller möta något stort motstånd. Det finns inget behov av terrängförmåga.

 

 

låg på lätta REP (svartomgång) 2004-2005 och det kördes myket terräng på REP plutonen då vi stod för störe delen av all escort med våra 401or. 9040 i Svart omgång aldrig varit med om ändå kört rätt myket.

 

Hur tar sig patrian fram bakom STRV/9040 framrykningarna där vi vanligen låg med lätta REP och väntade på att något skulle gå sönder? (ca 500-600m bakom framrykande ett pargånger framför :P)

Edited by Sandqvist
Link to post
Share on other sites
låg på lätta REP (svartomgång) 2004-2005 och det kördes myket terräng på REP plutonen då vi stod för störe delen av all escort med våra 401or. 9040 i Svart omgång aldrig varit med om ändå kört rätt myket.

 

Hur tar sig patrian fram bakom STRV/9040 framrykningarna där vi vanligen låg med lätta REP och väntade på att något skulle gå sönder? (ca 500-600m bakom framrykande ett pargånger framför :P)

 

Min, något begränsade uppfattning, är att patgb203 tar sig fram hyfsat bra, så länge marken är något torr. Om ni framryckte bakom strv/strf var ni väl understälda stridstrossen för att förstärka DSGn? Annars ska bärgaren på kompaniet dra strv/strf i skydd, helst till lastningsbar plats (dvs, hårdgjord yta) där 20t bärgaren eller transportgrupp hämtar objektet och drar det tunga REP eller RQ (tekniskt kompani). Lätta Rep har ju väldigt begränsad förmåga att repa något, utan finns mest till för att stötta och förstärka DSG med skadaklassificering.

Link to post
Share on other sites

lätta REP stog altid under STRV/9040 kompanierna bara tunga REP som mekade på REP plats precis.

 

Så vi åkte atid med kompanierna istortsätt och vad jag såg under Bat övningar ASÖ så klarade sig T2s escort pluton inte så bra i den blöta snöiga marken med sinna Patria.

 

Och vi körde mer escort än vi gjorde något annat under hella ASÖ skruvade vagn 2 gånger. :P

Link to post
Share on other sites
  • 1 year later...

Satt idag och tittade över vilka versioner av MT-LB Sverige köpt in i orginalversioner innan konvertering och det var enligt följande:

 

MT-LB = Pbv 401

MT-PLB = Bgbv4012

MT-LBu = Pbv 4020

MT-LB-A1 = ?

 

Frågan är då följdaktligen - vilken version är den sistnämna av vilken vi bara importerade en (1) st?

Varken Wikipedia eller The Swede's sida gör min inte klokare.

 

Av versionerna i FN's register är det ingen det enbart finns en av;

Pbv 401 A

Stripbv 4011

Bgbv 4012

Rlpbv 4014

Pbv 4016 Lv

Pbv 4020

Edited by Frekvenz
Link to post
Share on other sites

Dessa uppgifter kommer från Teknikkontor Stridsfordon:

 

Pbv 401 435 st

Stripbv bat 4011 2 st

Bgbv 4012 90 st

Rlpbv 4014 20 st

Stripbv komp 4015 3 st

Pbv 4020 46 st

Stripbv brig 4021 12 st

Sjtppbv 4024 2 st

 

Notera att Lvpbv 4016 inte finns med i listan, dessa byggdes om från pbv 401 efter att denna lista gjordes.

 

The Swede ;-)

Link to post
Share on other sites

Mmmmm

Jag tog mina uppgifter från United Nations Register of Conventional Arms.

Enligt den rapporteringen har vi enbart importerat vagnar enligt mitt tidigare inlägg. Men listorna är tämligen röriga angående vagnsslag. Tungvikten är nog på antalet vagnar.

 

Men vilken har enligt FNs rapportering givits version MT-LB-A1? Är det ambulansversionen - Pbv 4024?

Link to post
Share on other sites

Såg att FMV nu säljer ut dessa vagnar i batchar om 25 stycken.

Lägg ett bud

 

Men som jag fattade det är man tvungen att ta av pansaret över "bollavet" (eller bollpölen då det ju inte är jättestort) och 305 ner på sidorna??

Är detta så att fordonen inte skall kunna klassas som krigsmaterial??

Det innebär ju att enda sättet att sälja dem är som skrot???

Eller har jag missat något??

Link to post
Share on other sites
Såg att FMV nu säljer ut dessa vagnar i batchar om 25 stycken.

Lägg ett bud

 

Men som jag fattade det är man tvungen att ta av pansaret över "bollavet" (eller bollpölen då det ju inte är jättestort) och 305 ner på sidorna??

Är detta så att fordonen inte skall kunna klassas som krigsmaterial??

Det innebär ju att enda sättet att sälja dem är som skrot???

Eller har jag missat något??

Om du läser dokumenten framgår exakt vad som avses.

Link to post
Share on other sites

Det är ju "bara" att byta ut pansarplåten mot vanlig plåt om man vill behålla det ursprungliga MT-LB-utseendet. Men som civil köpare antar jag att man kanske vill bygga på något lite högre och mer ergonomiskt utformat arbetsutrymme.

 

Däremot tycker jag det är underligt att handbrandsläckare (och i viss mån även GPS-förberedelser) ingår i militärmaterielklassningen. Som civil brukare skulle jag absolut vilja ha brandsläckare i vagnen samt förmodligen även GPS om jag nu ska ha den som skogsbruksmaskin eller för kraftledningsservice. Men jag antar att det är ok att skruva loss kronans pulversläckare och sätta dit civila diton. Om inte annat kan man ju göra det efter att vagnanra inspekterats av ISP.

 

Eller vad säger du Swede, Euromilitaire t.o.r i en Pbv 401 år 2009?

 

/E

Link to post
Share on other sites
Eller vad säger du Swede, Euromilitaire t.o.r i en Pbv 401 år 2009?

 

/E

Det ställer jag på, frågan är vad vi ska göra med övriga 24 vagnar?

 

Sen vad gäller frågan om pansaröverbyggnaden så går det väl att svetsa tillbaka den efter inspektionen, man får ju inte vara dum.

Link to post
Share on other sites
  • BlåGul -1
Kan det vara så att det är lite halon i det militära systemet. FM har ju dispens för halonsystem

Halon brukar väl ändå sitta i fastbyggda mer eller mindre automatiska system, inte i handsläckare.

Link to post
Share on other sites
Det ställer jag på, frågan är vad vi ska göra med övriga 24 vagnar?

 

Sen vad gäller frågan om pansaröverbyggnaden så går det väl att svetsa tillbaka den efter inspektionen, man får ju inte vara dum.

 

Den lilla detaljen missade jag..

 

Självklart skär man bort pansaret till inspektionen, sen svetsar man ju dit samma delar igen. Tror inte Svensk Bilprovning kommer reagera över det :/

 

Självklart var det HANDbrandsläckarna jag avsåg i min frågeställning. Att man måste göra något åt det fasta systemet ser jag inga konstigheter med. Men en pulversläckare från Tempus är väl en pulversläckare från Tempus, oavsett om den är militär eller civil. Dessutom är det märkligt att nödutrustning måste avlägsnas. Det krävs ju inte direkt vapenlicens på en släckare.

 

Men men..

 

Kan vi få ihop 24 intressenter så kanske vi kan göra en beställning :D

 

/E

Link to post
Share on other sites
Kan det vara så att det är lite halon i det militära systemet. FM har ju dispens för halonsystem

Halon brukar väl ändå sitta i fastbyggda mer eller mindre automatiska system, inte i handsläckare.

 

Det sitter Halonsläckare (handburen) i tex Galten!

 

/What

Link to post
Share on other sites
Kan vi få ihop 24 intressenter så kanske vi kan göra en beställning :)

 

/E

 

Intressant tanke, sätt mig på listan för tänkbara!

 

...Hm, få se nu, blocket.se, MIG-svets, skärbrännare, hmm...

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Fast finländarna säljer halvsekelgamla vagnar, inte sånt de köpt för tio år sen...

 

EDIT: Nationaliteten är finländare och inget annat.

Edited by Vysotskij
Link to post
Share on other sites

Pbv 401/501 var som sagt ett led i att mekanisera våra tidigare tgb burna infanteri brigader. strf 90 var redan under utveckling men man " behövde ett subsitut intill dess att strf 90 var färdigutvecklad, därav de billiga 401/501. Tidiga tankar var förövrigt att strf 90 skulle användas som en sorts bepansrad PV-pjäs vid eldöverfall mot FI i våra snöbetäckta terränger där dåvarande ikv 91 inte hade lika god framkomlighet. fordonet var i grunden bara skyddat i fronten med pv-galler osv. men så blev ju inte fallet som ni vet dock har jag fått tidiga skisser presenterade för mig de ledde dock aldrig till något egentligt fordon. pbv 401 blev tilldelad våra norrlandsbrigader eftersom snöförmågan på 501 inte ens gick att jämföra den tilldelades istället våra sydligare infanteribrigader( skillnad! norrlandsbrigad/infanteribrigad) de bredare banden som nämnts var dessutom gummilagrade, fordonet gick ännu bättre i snö men hanteringen vid bandarbeta var betydligt svårare än metall lagrade band. De olika banden tilldelades även vissa förband för utprovning och försök NB 5 samt NB 21 vill jag minnas använde de bredare gummilagrade medan tex. NB 13 framförde sina vagnar på metall lagrade band. Givetvis användes 401 även vid sydligare förband men var åtminstone tänkta att där gå som tross fordon motsv. för att slippa hjulgående fordon typ. tgb 20/30/40. Vid anskaffning fanns även möjlighet att få ännu bredare band med tillägget att man måste byta drivhjul med dessa band så blev vagnen ett sk. översnöfordon som bv 206 men av olika anledningar så valdes det bort.

Link to post
Share on other sites
  • henke changed the title to MT-LB skrotas?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




  • Similar Content

    • By Korpen
      Jag vet att när försvaret köpte MT-LB så betalde man drygt 20 000 SKR styck. Men vet någon vad man betalade för de BMP-1 som köptes samtidigt?
    • By skinner
      Har hört någonstans att det finns planer på att skrota alla Pansarbandvagn 401. Är det någon som har hört samma sak?
    • By Valivarre
      Någon som tjänstgjort som besättning eller infanteri på PBV501 som kan berätta hur denna vagn är?
    • By uppe
      Denna fråga må vara riktad till de som har lite djupare kunskaper om PBV 302, men vem som helst som har suttit i en 302:a kan nog svara. Jag undrar om det är någon som vet vad det är för typ av kontakt i 24V-uttagen på instrumentpanelen på PBV 302. Vi håller på att installera vattenkokare i vagnarna, men allt vi saknar är rätt kontakt att placera i hålet.

      Hjälp mottages tacksamt!
    • By The Swede
      Pbv 302H

      Detta är en försöksvagn som stått och rostat på P4.
      Jag började ifjol somras med att försöka rädda denna vagn från skrotdöden.
      Via kontakter med Försöksavdelningen P4, Teknikkontor stridsfordon, FMV, Högkvarteret, SPHF och Pansarmuseet i Axvall har jag nu lyckats rädda vagnen.
      Den är nu placerad i Axvall och jag har fått uppgiften att renovera den åt pansarmuseet.
      Just nu är den endast ett tomt chassie men förhoppningsvis kommer jag att få tillgång till en "vanlig" 302:a som reservdelsvagn.
      Jag kommer att bygga en hemsida där jag kommer att dokumentera renoveringsarbetet.
      Jag återkommer med adressen till den.

      The Swede
×
×
  • Create New...