Jump to content

24V-kontakter i PBV 302


uppe

Recommended Posts

Denna fråga må vara riktad till de som har lite djupare kunskaper om PBV 302, men vem som helst som har suttit i en 302:a kan nog svara. Jag undrar om det är någon som vet vad det är för typ av kontakt i 24V-uttagen på instrumentpanelen på PBV 302. Vi håller på att installera vattenkokare i vagnarna, men allt vi saknar är rätt kontakt att placera i hålet.

Hjälp mottages tacksamt!

Link to comment
Share on other sites

När jag diskuterade om att sätta in en vattenkokare i pbv 302 så sa vårat tekniska befäl att "ciggpluggen" inte skulle orka ge ström.Utan att man skulle behöva koppla över natotrynet. Men kan du inte titta hur det är inkopplat på de som har vattenkokare ???

Link to comment
Share on other sites

Brukar kallas kraftuttag eller Bosch-kontakt.

100025.jpg

 

En del "vanliga" 12v cigkontakter kan man skruva av en plasthylsa längst fram

och får då istället kontakt enligt bilden.

 

En 24v vattenkokare brukar ha en effekt på ungefär 300w vilket skulle motsvara 12,5 Ampere.

Kolla hur mycket uttaget är uppsäkrat så får du svar om det går eller inte.

Edited by cf112
Link to comment
Share on other sites

När jag diskuterade om att sätta in en vattenkokare i pbv 302 så sa vårat tekniska befäl att "ciggpluggen" inte skulle orka ge ström.Utan att man skulle behöva koppla över natotrynet. Men kan du inte titta hur det är inkopplat på de som har vattenkokare ???

Dom är avsäkrade med 10 ampere, hur mycket drar vattenkokaren?

 

EDIT: Jaha, så har folk ändrat i sina inlägg så man framstår som en åsna.

Link to comment
Share on other sites

Vi håller på att installera vattenkokare i vagnarna, men allt vi saknar är rätt kontakt att placera i hålet.

 

Hjälp mottages tacksamt!

Hoppas erat tekniska befäl är informerad om och har godkänt detta annars kommer han/hon nog att bli mindre imponerad när han/hon får reda på det.
Link to comment
Share on other sites

När jag diskuterade om att sätta in en vattenkokare i pbv 302 så sa vårat tekniska befäl att "ciggpluggen" inte skulle orka ge ström.Utan att man skulle behöva koppla över natotrynet. Men kan du inte titta hur det är inkopplat på de som har vattenkokare ???

Dom är avsäkrade med 10 ampere, hur mycket drar vattenkokaren?

 

EDIT: Jaha, så har folk ändrat i sina inlägg så man framstår som en åsna.

 

Sorry Swede...

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppas innerligt, som teknisk officer, att du har fått klartecken från eran kompanitekniker att "installera" vattenkokare i era vagnar.

Om inte så föreslår jag att ni pratar med han/henne innan ni börjar koppla in något i eran vagn. Och det är för er egen skull.

 

Från min synvinkel, som kompanitekniker, så ser jag inte med blida ögon på egna kopplingar och "installationer" som inte har föreslagits, beskrivits, och visats upp för mig eller min ställföreträdare innan något kopplas in. Betänk också att tekniska anpassningar och modifieringar av vagnar är det endast HKV som kan besluta om i fredstid. Och vägen dit går via din plutonchef eller kompanitekniker.

 

Hoppas erat tekniska befäl är informerad om och har godkänt detta annars kommer han/hon nog att bli mindre imponerad när han/hon får reda på det.

...mindre imponerad är nog bara förnamnet... :banghead:

Link to comment
Share on other sites

och varför kollar ni på dem pebborna som har vattenkokare som standard??

Ni har väl 2 på P7 med detta (eller?)

Vist nu var det länge sedan jag låg där (03-04) men då när man höll på att bygga DSG vagnarna som finns på 6,7 och 3 komp så fick 6,7komp vattenkokare i sina eller är dom vagnarna borta??

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppas innerligt, som teknisk officer, att du har fått klartecken från eran kompanitekniker att "installera" vattenkokare i era vagnar.

Om inte så föreslår jag att ni pratar med han/henne innan ni börjar koppla in något i eran vagn. Och det är för er egen skull.

 

Från min synvinkel, som kompanitekniker, så ser jag inte med blida ögon på egna kopplingar och "installationer" som inte har föreslagits, beskrivits, och visats upp för mig eller min ställföreträdare innan något kopplas in. Betänk också att tekniska anpassningar och modifieringar av vagnar är det endast HKV som kan besluta om i fredstid. Och vägen dit går via din plutonchef eller kompanitekniker.

 

Hoppas erat tekniska befäl är informerad om och har godkänt detta annars kommer han/hon nog att bli mindre imponerad när han/hon får reda på det.

...mindre imponerad är nog bara förnamnet... :banghead:

På vilket sätt är det en teknisk anpassning och modifiering att installera en vattenkokare i ett befintligt eluttag?

Det vore väl en annan sak om man tjuvkopplade in sig på nån ledning men i detta fallet är det ju ett uttag som är till för extern utrustning, kanske inte just en vattenkokare men ändå.

 

The Swede :rockon:

Link to comment
Share on other sites

Givetvis är det första steget att tala med de sömniga (mycket lustigt, men sant) herrarna som är tekniskt ansvariga för PBV:erna. Vår plutonchef har redan gett tillåtelse, såvida vi håller oss till 24v-vattenkokare och inte försöker modifiera någon annan.

 

Det är ju inte tal om någon regelrätt "installation", då det kommer vara en fullt mobil, normal, civil vattenkokare för lastbilar som jag har för avsikt att utnyttja i vagnen. Som Sebbe stålkula säger har vi två DSG-vagnar med vattenkokare, men vi som kör sjukvårdsvagnarna kände att det var en önskvärd detalj.

 

Sedan bör ju mängden ström som nyttjas av vattenkokaren mätas, så att förbrukningen av säkringar inte börjar bli hög. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Givetvis är det första steget att tala med de sömniga (mycket lustigt, men sant) herrarna som är tekniskt ansvariga för PBV:erna. Vår plutonchef har redan gett tillåtelse, såvida vi håller oss till 24v-vattenkokare och inte försöker modifiera någon annan.

 

Tänk lite på vad du skriver på forumet. Jag känner nämligen de ovan nämda teknikerna personligen och sådana här påhopp är nog inte populärt.

 

/B

Link to comment
Share on other sites

Givetvis är det första steget att tala med de sömniga (mycket lustigt, men sant) herrarna som är tekniskt ansvariga för PBV:erna. Vår plutonchef har redan gett tillåtelse, såvida vi håller oss till 24v-vattenkokare och inte försöker modifiera någon annan.

 

Tänk lite på vad du skriver på forumet. Jag känner nämligen de ovan nämda teknikerna personligen och sådana här påhopp är nog inte populärt.

 

/B

 

Påhopp? Nu känner jag mig kränkt, då jag knappast kan tänka mig en situation då det jag skrivit kan uppfattas som något annat än skämtsamt. Det springer dessutom utanför ramen av denna tråd att ens påbörja en diskussion om det hela. Båda teknikerna har somnat på varandras föreläsningar, därav sömniga, punkt slut.

Link to comment
Share on other sites

Det är en riktigt bra ide att sätta en egen säkring på sladden till era vattenkokare och se till att de är "lägre" än vagnens säkring så att det blir er säkring som flyger först och på så sätt inte påverkar vagnens elsystem.

Link to comment
Share on other sites

Påhopp? Nu känner jag mig kränkt, då jag knappast kan tänka mig en situation då det jag skrivit kan uppfattas som något annat än skämtsamt. Det springer dessutom utanför ramen av denna tråd att ens påbörja en diskussion om det hela. Båda teknikerna har somnat på varandras föreläsningar, därav sömniga, punkt slut.

 

Eftersom du kränker mina kollegor med ditt inlägg, som dessutom inte hade ett dugg med ämnet att göra, så måste jag väl få svara!

 

/B

Link to comment
Share on other sites

Påhopp? Nu känner jag mig kränkt, då jag knappast kan tänka mig en situation då det jag skrivit kan uppfattas som något annat än skämtsamt. Det springer dessutom utanför ramen av denna tråd att ens påbörja en diskussion om det hela. Båda teknikerna har somnat på varandras föreläsningar, därav sömniga, punkt slut.

 

Eftersom du kränker mina kollegor med ditt inlägg, som dessutom inte hade ett dugg med ämnet att göra, så måste jag väl få svara!

 

/B

 

Nåja. Lite får dom väl tåla. Vi har uppenbarligen olika uppfattningar om vad som är kränkande. Det skulle aldrig falla mig in att ha onda uppsåt mot dem. De är trots allt de bästa officerarna på P7 jag har haft att göra med! Du må skicka privata meddelanden till mig om du vill diskutera det här vidare.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju inte tal om någon regelrätt "installation", då det kommer vara en fullt mobil, normal, civil vattenkokare för lastbilar som jag har för avsikt att utnyttja i vagnen. Som Sebbe stålkula säger har vi två DSG-vagnar med vattenkokare, men vi som kör sjukvårdsvagnarna kände att det var en önskvärd detalj.

Och du är säker på att ni får koppla in en "normal, civil vattenkokare" i en av Försvarsmaktens elanläggningar?

Link to comment
Share on other sites

Eftersom du kränker mina kollegor med ditt inlägg, som dessutom inte hade ett dugg med ämnet att göra, så måste jag väl få svara!

Och det kränkande var?

Då avbryter vi den delen av diskussionen.

Om Vapensmen och Uppe känner att det finns mer att säga får dom ta det via PM.

 

The Swede

BLÅGUL

Link to comment
Share on other sites

Det är ju inte tal om någon regelrätt "installation", då det kommer vara en fullt mobil, normal, civil vattenkokare för lastbilar som jag har för avsikt att utnyttja i vagnen. Som Sebbe stålkula säger har vi två DSG-vagnar med vattenkokare, men vi som kör sjukvårdsvagnarna kände att det var en önskvärd detalj.

Och du är säker på att ni får koppla in en "normal, civil vattenkokare" i en av Försvarsmaktens elanläggningar?

Han har ju tydligen fått klartecken av sin plutonchef.

Förövrigt är det väl ingen större skillnad på att koppla in en vattenkokare i en pbv eller att koppla in en kaffebryggare eller mikrovågsugn i ett order- och mässtält.

 

The swede :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Han har ju tydligen fått klartecken av sin plutonchef.
Oaktat vilken mtrl det gäller så är det inte Plutonchef som sitter på godkännandet! Allt ska passera toff, kan kännas löjligt men men man vet aldrig vad den mest välmenande soldaten kan ställa till med pga mer eller mindre oförstånd.

 

Fick ett lysande exempel i veckan från en sen bosnien mission, softskinförare vill lyssna på musik under färd och inhandlar ett st bilstereo, Plutonchef tycker väl "att det är ok". Sagt och gjort, radio installeras och funkar fint, i 15 minuter då hela kabelstammen till instrumenteringen brinner upp under kraftig rökutveckling. Att installera en bilstereo är för mig en "idiotsäker" operation som inte kan gå fel, men alldeles tydligt så är jag för blåögd.

 

Ergo, lasse i ledet gör inget alls utan att TC har godkänt, kontrollerat, instruerat och möjligen övervakat. Det här är något som en del truppare har svårt att svälja men det är så det är och så skall det förbli.

Link to comment
Share on other sites

Han har ju tydligen fått klartecken av sin plutonchef.

Förövrigt är det väl ingen större skillnad på att koppla in en vattenkokare i en pbv eller att koppla in en kaffebryggare eller mikrovågsugn i ett order- och mässtält.

 

The swede :baskerPa:

 

Det är inte så självklart asså.. ta bara häromdan.. skulle åka på långresa med ungarna i Volvon, å koppla in DVD´n i 12V-uttaget, utan att fråga chefen först. Heldött.. var tvungen att skruva sönder halva bilen för att hitta säkringsboxen.. sen fick jag åka till bilia å handla ny säkring för sex spänn och trycka dit. Tog nästan en halvtimma extra. Tänk om det hade varit FM, då hade säkringen kostat säkert sexhundra spänn och tänk om det hade varit KRIG!

 

:D

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Förövrigt är det väl ingen större skillnad på att koppla in en vattenkokare i en pbv eller att koppla in en kaffebryggare eller mikrovågsugn i ett order- och mässtält.

Vilket faktiskt inte heller är ok, såvida inte man använder det civila elnätet eller apparaten är godkänd av FMV. Kan verka löjligt, men det är sant. Att det sedan bryts mot detta i höger- och vänstervarv är en annan sak...

Link to comment
Share on other sites

Han har ju tydligen fått klartecken av sin plutonchef.
Oaktat vilken mtrl det gäller så är det inte Plutonchef som sitter på godkännandet! Allt ska passera toff, kan kännas löjligt men men man vet aldrig vad den mest välmenande soldaten kan ställa till med pga mer eller mindre oförstånd.

 

Fick ett lysande exempel i veckan från en sen bosnien mission, softskinförare vill lyssna på musik under färd och inhandlar ett st bilstereo, Plutonchef tycker väl "att det är ok". Sagt och gjort, radio installeras och funkar fint, i 15 minuter då hela kabelstammen till instrumenteringen brinner upp under kraftig rökutveckling. Att installera en bilstereo är för mig en "idiotsäker" operation som inte kan gå fel, men alldeles tydligt så är jag för blåögd.

 

Ergo, lasse i ledet gör inget alls utan att TC har godkänt, kontrollerat, instruerat och möjligen övervakat. Det här är något som en del truppare har svårt att svälja men det är så det är och så skall det förbli.

Men då är det väl plutonchefen som gjort fel, Lasse har gått till närmsta chef som i sin tur får jobba vidare i systemet. Man måste hålla på ordervägarna :baskerPa:

 

(Sorry Swede, jag gör nu lite böjsträck som jag förtjänar efter OT)

Link to comment
Share on other sites

Ergo, lasse i ledet gör inget alls utan att TC har godkänt, kontrollerat, instruerat och möjligen övervakat. Det här är något som en del truppare har svårt att svälja men det är så det är och så skall det förbli.

 

Nu är det väl så att den svenska beväringens förmåga att tänka själv gör att vi som nation ligger steget före ex.vis USA där gemene soldat inte kan något annat än sin specifika uppgift.

Så att koppla in en vattenkokare under förutsättning att man har normala kunskaper om hur man gör detta är helt ok tycker jag personligen.

 

Mvh Nisse

Link to comment
Share on other sites

Nu är det väl så att den svenska beväringens förmåga att tänka själv gör att vi som nation ligger steget före ex.vis USA där gemene soldat inte kan något annat än sin specifika uppgift.
Inte förmågan att tänka själv, ty den besitter nog även amerikaner. Det som särskiljer svenskar är den civila yrkeserfarenheten, och den saknar definitivt en 19årig värnpliktig.
Link to comment
Share on other sites

Nu är det väl så att den svenska beväringens förmåga att tänka själv gör att vi som nation ligger steget före ex.vis USA där gemene soldat inte kan något annat än sin specifika uppgift.
Inte förmågan att tänka själv, ty den besitter nog även amerikaner. Det som särskiljer svenskar är den civila yrkeserfarenheten, och den saknar definitivt en 19årig värnpliktig.

 

Ok nu blev det OT, men det jag menade var väl att vi uppmuntrar egna initiativ vilket man definitivt inte gör i det amerikanska försvaret. Om detta blir ett ämne för en tråd så har BlåGul min välsignelse att flytta den alt. hänvisa till en lämplig tråd. Slut OT

 

//Nisse

Edited by Bappelsinmannen
Link to comment
Share on other sites

@The Swede

Jag är fullt läskunning och det är hedervärt att uppe har gått den rätta vägen och pratat med teknisk personal. Jag har efter det sas hållt mig till ett generellt resonemang kring "hemmapul" i stort och inte uppes specifika fall. Finns inte en teknisk officer med mtrl-ansvar som ser med blida ögon på att det mixtras utan dennes vetskap.

 

Det som möjligen får det att lukta lite skumt kring frågan är att teknisk personal i ett nafs kunnat fixa fram 24V pluggen från tex mtrl-mottagningen. Men personligen har jag inget större intresse i vad just uppe gör med sin vagn. Det är hans och den tekniska personalen på plats bekymmer.

 

@Bappelsinmannen

Javisst, egna initiativ skall uppmuntras och även premieras om dom är goda. Men det utesluter absolut inte att initiativet kontrolleras av någon med sakkunskap. Hur det ligger till med detta i stormakt väst låter jag vara osagt då jag har nollkoll.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...