Jump to content

Recommended Posts

Mycket intressant Inf. Du kanske vet när norrlandsbrigaderna fick Strf 90 och i vilken omfattning också?

 

För jag har fått för mig att det utbildades både på dem och Pbv 401 parallellt innan FB00 och hade någon sorts 401/90 org. Var det så, eller yrar jag bara?

 

Exempelvis har jag fått för mig att I21 och I13 hade Strf 90 och att man innan Strf 90 hade Pbv 501 tills det konstaterades att de var kassa i snö och skickades till förband i söder.

Link to post
Share on other sites
  • Replies 83
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

När jag låg inne (96-97) så var "mitt" kompani ett s.k. "plast-skyttekompani", vi hade alltså Bv206. Grannkompaniet däremot, de körde med PBV 401 (inte robot plutonen dock, de hade plastvagnar)

Året efter tror jag man började använda Strf 90, dock inte säker...

 

Några 501 tror jag aldrig funnits i Sollefteå organisatoriskt sett, jag har dock sett en och förundrats över hur man kan få in trupp i en dylik tingest!

 

Edit: glömde säga att det är NB21 vi pratar om, man kan aldrig vara nog noggrann...

Edited by David Tvåa
Link to post
Share on other sites
Kan det inte helt enkelt vara så att Norrlandsbrigadförbanden (NB 20, NB 21, osv) fick 401 medan Infanteribrigadförbanden (IB 12, IB 13, osv...) fick 501?

 

Uppdelningen i BrigR A tyder iaf. på det.

Kolla min länk ovan...

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima :Malaj:

Link to post
Share on other sites

Jag är inte så insatt i exakt när norrlandsbrigaderna fick strf 90, men t ex NB13 hade strf 90 innan FB00 och det bör ha gällt även för andra norrlandsbrigader. Från början var strf 90 framtagen för att slå sovjetiska kringgångsförband i just norrlandsmiljö, så norrlandsförbandeen hade ursprungligen första tjing på strf 90. Att södra Sverige så småningom fick strf 90 är en helt annan historia.

Både 401 och 501 har funnits i norrland. Lite märkligt med tanke på att man från början visste att ryssen hade MT-LB uppe i norr men nästan inga BMPer, men kanske troddde den svenska hjärntrusten att detta var en stor vilseledande manöver så det skulle tvunget testas med 501 i norrland, vilket som sagts tidigare inte gick bra.

Till slut fick man således den fördelning som varit den naturliga redan från början, 401 i norr och 501 i söder. 401orna är inte stora innuti, men 501orna är värre, de måste vara byggda för något ovanligt småväxt stäppfolk borta ifrån mongoliet. Att få in 30 svenska skyttesoldater och framförallt all materiel på en svensk skyttepluton i tre pbv 501 är inte lätt. En rolig sak med 401orna är att nästan ingen är lika stor som någon annan, även plåtens hårdhet varierar högst väsentligt. Alla lika- alla olika som det hette i en käck antirasismkampanj.

Jag har också svaga minnen av hybridbrigader med både strf 90/401 och strf 90/bv 206 och att det faktiskt var meningen att det skulle vara så, alltså inte bara i väntan på att nya bataljoner utbildades. Strf 90 räckte helt enkelt inte till för alla norrlandsbrigader och dåvarande Mekb 1.

 

Edit: Som klarläggande var NB 13 som utbildades på I13 var en norrlandsbrigad enligt organisation NB 85 fram till införandet av strf 90 och var alltså aldrig någon infanteribrigad i någorlunda modern tid.

Edited by Inf
Link to post
Share on other sites

På de södra Infbrig (IB2,12,16) byttes 401 i skyttekompanierna ut mot 501 1998, 1998 utbildades vissa plutoner på dessa brigader. 99/00 utbildades på varje bridag ett kompani. Kompaniet bestod av 3skytteplutoner (501) och en robotpluton(401). Tillsammans utgjorde dessa kompanier "fiendebataljonen" under övningar detta år.

 

401 har tre olika band, dock så sitter ett och samma på de flesta vagnar som rullar idag.I, H och G band har jag för mig att dom kallas...

 

Detta är sista året som 401 skall användas, fordonsbeställningarna för nästa utbildningsår ligger redan och med dom beställningar på alternativfordon. tex patgb203 osv..

Link to post
Share on other sites

Angående band till MT-LB så finns det en bredare variant men den används inte inom FM då den inte passar på MT-LBu, varför vet jag inte.

 

Till MT-LB (Pbv401) används två varianter, stållagrade och gummilagrade.

I vilken omfattning de olika sorterna används vet jag inte på rak arm och stående fot men jag har för mig att de gummilagrade banden byts ut mot stållagrade när dom slits ut.

 

The Swede :lol:

Link to post
Share on other sites

Jag är glad att jag fick vara med på en IB16-övning med 501, 302 och 401...Haubits(bataljonen?) deltog också! Mäktigt!

 

 

Några inscannade foton därifrån(ursäkta bildkvalitén)!

 

 

pbv 501

 

pbv 302, "vampyren" pappa sticker fram ur stridsutrymmet

 

13-årig simon inne i vampyren!

 

Sista gången "i selen" som infanterist...:(

 

Efter 12 timmars strid med eldstötar och fördröjningsstrid var allas vår simon inte på topp direkt...

Edited by simon
Link to post
Share on other sites
Angående band till MT-LB så finns det en bredare variant men den används inte inom FM då den inte passar på MT-LBu, varför vet jag inte.

 

Till MT-LB (Pbv401) används två varianter, stållagrade och gummilagrade.

I vilken omfattning de olika sorterna används vet jag inte på rak arm och stående fot men jag har för mig att de gummilagrade banden byts ut mot stållagrade när dom slits ut.

 

The Swede 8-/

Halleluja jag får upplysa The Swede med "pansarkunskaper".

 

Det är helt riktigt att det finns gummilagrade respektive stållagrade band till 401/4020 vagnarna. Eller rättare sagt fanns, dom gummilagrade banden har eller är på god väg att utgå.

 

PS! Under tiden jag har skrivit det här så finns ju faktiskt risken att någon på högkvarteret har skrivit en order som innebär att dom gummilagrade banden skall användas igen. Då får man ju stå där och skämmas för att man var kaxig mot The Swede :banana DS!

Link to post
Share on other sites
När jag låg inne (96-97) så var "mitt" kompani ett s.k. "plast-skyttekompani", vi hade alltså Bv206. Grannkompaniet däremot, de körde med PBV 401 (inte robot plutonen dock, de hade plastvagnar)

Året efter tror jag man började använda Strf 90, dock inte säker...

 

Några 501 tror jag aldrig funnits i Sollefteå organisatoriskt sett, jag har dock sett en och förundrats över hur man kan få in trupp i en dylik tingest!

 

Edit: glömde säga att det är NB21 vi pratar om, man kan aldrig vara nog noggrann...

97-98 hade NB21 ett kompani med 401:or. Förmodligen var det världens bästa 401-kompani, med världens bästa e-gruppchef!

 

Kompaniet bestod av två skytteplutoner med tre vagnar var, samt en rbplut med fyra vackra 401:or bestyckade med Rb 56. Krigsorganisatoriskt skulle det finnas en skyttepluton till, men så blev det inte. Istället blev kompaniet pseudoförstärkt med en 90-pluton under den lokala slutövningen. Det blev ett användbart verktyg för kompanichefen...

 

90-plutonen tillhörde egentligen det 90-kompani som utbildades gemensant av NB21 och NB5. En pluton fanns i Sollefteå, och resten av kompaniet i Östersund.

 

Angående band till MT-LB så finns det en bredare variant men den används inte inom FM då den inte passar på MT-LBu, varför vet jag inte.

 

Dessa band hette V-band. De var väl cirka 1 dm bredare än standardbanden, och vägde massor! Tanken var att de skulle förbättra vagnens köregenskaper i snö, men var inte särskilt ekonomiska...

 

 

/Hmmm

 

Edit: Fler svar.

Edited by Lt Hmmm
Link to post
Share on other sites
Jag har också svaga minnen av hybridbrigader med både strf 90/401 och strf 90/bv 206 och att det faktiskt var meningen att det skulle vara så, alltså inte bara i väntan på att nya bataljoner utbildades. Strf 90 räckte helt enkelt inte till för alla norrlandsbrigader och dåvarande Mekb 1.

Det som gällde när jag gjorde lumpen på I13 1996/97 var följande:

Skyttekompaniet bestod av 3 skytteplutoner, 1 St/Tr-pluton och 1 Pvrb-pluton som alla åkte pbv 401. Varje pluton hade 3 vagnar samt 1 Bv 206 som trossfordon.

Till detta knöts 1 strf 90-pluton för att "hotta upp" det hela lite grann. Detta något överdimensionerade kompani skulle vara någon form av spets/kärna i skyttebataljonen som i övrigt bestod av "vanliga" skyttekompanier.

Link to post
Share on other sites
...Varje pluton hade 3 vagnar...

3 styck 501, eller 3 styck 401?

Skyttekompaniet bestod av 3 skytteplutoner, 1 St/Tr-pluton och 1 Pvrb-pluton som alla åkte pbv 401. Varje pluton hade 3 vagnar samt 1 Bv 206 som trossfordon.

 

:)

Link to post
Share on other sites
...Varje pluton hade 3 vagnar...

3 styck 501, eller 3 styck 401?

Skyttekompaniet bestod av 3 skytteplutoner, 1 St/Tr-pluton och 1 Pvrb-pluton som alla åkte pbv 401. Varje pluton hade 3 vagnar samt 1 Bv 206 som trossfordon.

 

:)

EDIT:

 

Nu måste jag fan börja LÄSA inläggen....

Edited by simon
Link to post
Share on other sites
Dessa band hette V-band. De var väl cirka 1 dm bredare än standardbanden, och vägde massor! Tanken var att de skulle förbättra vagnens köregenskaper i snö, men var inte särskilt ekonomiska...

 

 

/Hmmm

Om jag inte missminner mig så fanns det bara två 401:or(?) med V banden, Man kan säga att det gjorde en rejäl skillnade i framkomlighet gentemot ordinarie band, förövrigt kan man även skåda en av dessa PBV i Hamilton filmen

Link to post
Share on other sites
97-98 hade NB21 ett kompani med 401:or. Förmodligen var det världens bästa 401-kompani, med världens bästa e-gruppchef!

Kan bara hålla med, Det kompaniet rockade stenhårt. Förstår nästan varför det komapniet inte fick skickas till ngn större slutövning, risken var ju överhängande att dyrare och bättre system skulle åka på nöten. För beskedet om inställd slutövning kom ju efter ett tappert krig på grytan när ett CV90 kompani gick på pumpen... :2guns:

 

Kan bara hålla med om att E-grpch "Bäver" var riktigt bra, vad den andra höll på med vet jag inte riktigt :P

 

 

Ang CV90 så användes det en pluton av dessa under Nordavind 1991 som B-styrka. Dock så var B-styrkan på lite över 5000soldater.... A-styrkan på 16000soldater...

Edited by Fk Satan
Link to post
Share on other sites
  • 1 year later...
Detta är sista året som 401 skall användas, fordonsbeställningarna för nästa utbildningsår ligger redan och med dom beställningar på alternativfordon. tex patgb203 osv..

 

 

Hur blev det med den saken?

 

EDIT:

 

Underbart nynostalgisk och intressant tråd för övrigt!

Edited by simon
Link to post
Share on other sites

Detta är sista året som 401 skall användas, fordonsbeställningarna för nästa utbildningsår ligger redan och med dom beställningar på alternativfordon. tex patgb203 osv..

 

 

Hur blev det med den saken?

 

EDIT:

 

Underbart nynostalgisk och intressant tråd för övrigt!

 

Det är patgb203 för hela slanten nu, inga 401or i år. Ialla fall inte på P4.

Link to post
Share on other sites

Tidigare i tråden kunde jag ana ett visst förakt mot gamla ryska vagnar typ mt-lb!

 

De historielösa valparna skall veta att, mt-lb är inget stridsfordon (som bmp-1 tex), utan ett

tillbehörs-tross-dra kanoner-vagn-mm.

 

Alltså, när svenska soldater på 60-talet fick tolka på en attack cyckel bakom en traktor, eller sitta i en traktorkärra, eller tolka med vita blixten,

så åkte ryssens, tex, artilleri folk, i en mt-lb med en kanon på dragkroken.

De ryska soldaterna åtnjöt, värme, splitterskydd, NBC-skydd, de kunde åka torrskodda över djuptvatten, över lera och myr, de hade en akan som kunde säga ifrån, medan de i lugn och ro satt i sin "salong" och sörplade på kålsoppa, dock till en viss sövande diesel ånga.

 

Mt-lb är ingen värstig krigsmaskin, för den uppgiften fanns det andra ryska fordon för, men vad hadde vi i sverige?

Cycklar?

Visst, vi hadde såsmåning om en pbv, men de hadde inge NBC skydd tex.

 

Jag behöver inte nämna alla andra fordon ryssen hadde, för sin tid, lysande konstruktioner.

Det är lätt att garva åt gamla ryska grejor, men titta då på vad vi hadde, och vad väst hadde!

Fundera ut vad som hadde hänt om de verkligen hade invaderat!

 

Cyckel och traktor---> :banana <----MT-LB

 

Och om MT-LB är ett sånt gammalt värdelöst fordon, varför kör vi då nu omkring i det, ca 40 år senare?

 

Att sitta och studera deras grejor i efterhand är intressant men läskigt, med tanke på vilken kapacitet de hadde.

 

här är en bild på en "hottad" mt-lb

 

mtlb1.jpg

Link to post
Share on other sites
Det är patgb203 för hela slanten nu, inga 401or i år. Ialla fall inte på P4.

 

Hur funkar det då med exempelvis den svarta bataljonstrossen nu när MT-LB:n är borta, för vad jag förstått så finns det en hel del att önska av patgb203:s terrängförmåga...

Link to post
Share on other sites
Tidigare i tråden kunde jag ana ett visst förakt mot gamla ryska vagnar typ mt-lb!

 

De historielösa valparna skall veta att, mt-lb är inget stridsfordon (som bmp-1 tex), utan ett

tillbehörs-tross-dra kanoner-vagn-mm.

 

Alltså, när svenska soldater på 60-talet fick tolka på en attack cyckel bakom en traktor, eller sitta i en traktorkärra, eller tolka med vita blixten,

så åkte ryssens, tex, artilleri folk, i en mt-lb med en kanon på dragkroken.

De ryska soldaterna åtnjöt, värme, splitterskydd, NBC-skydd, de kunde åka torrskodda över djuptvatten, över lera och myr, de hade en akan som kunde säga ifrån, medan de i lugn och ro satt i sin "salong" och sörplade på kålsoppa, dock till en viss sövande diesel ånga.

 

Mt-lb är ingen värstig krigsmaskin, för den uppgiften fanns det andra ryska fordon för, men vad hadde vi i sverige?

Cycklar?

Visst, vi hadde såsmåning om en pbv, men de hadde inge NBC skydd tex.

 

Jag behöver inte nämna alla andra fordon ryssen hadde, för sin tid, lysande konstruktioner.

Det är lätt att garva åt gamla ryska grejor, men titta då på vad vi hadde, och vad väst hadde!

Fundera ut vad som hadde hänt om de verkligen hade invaderat!

 

Cyckel och traktor---> :ph34r: <----MT-LB

 

Och om MT-LB är ett sånt gammalt värdelöst fordon, varför kör vi då nu omkring i det, ca 40 år senare?

 

Att sitta och studera deras grejor i efterhand är intressant men läskigt, med tanke på vilken kapacitet de hadde.

 

Det fanns inga MT-LB eller andra Ryska pansarskyttefordon som hade AKAN på 1960-talet, det kom i början av 1980-talet med BMP-2 (30 mm).

 

Det fanns Sovjetiska divisioner som hade MT-LB istället för BMP, och använde dem som stridsfordon.

 

Natos motsvarighet till BMP är M-113 som även den har tillverkats i ett mycket stort antal.

Även Natos stridsvagnar var minst lika bra som de Sovjetiska.

 

Vita blixten skulle vara ett av huvudtransportsätten för skyttesoldaterna i Norrlandsbrigaderna, så länge det endast fanns 2 st Bv 206/pluton - skidtolkning skulle då bli nödvändigt om man ville få med sig all materiel.

Link to post
Share on other sites

Skidtolkning anbefalls endast om kompaniet utan tillförsel av tpfordon är tvunget att medföra mycket minmtrl. Annars går det utmärkt att trycka in en pluton i 2 Bv 206.

 

BMP1 har ju formellt sett an automatladdad kanon, även om den inte är en automatkanon ;)

 

Sen är det en väldig skillnad på pbv och stridsfordon, och inga Sovjetiska förband, mig veterligen, övad uppsutten strid från MTLB.

Link to post
Share on other sites
Skidtolkning anbefalls endast om kompaniet utan tillförsel av tpfordon är tvunget att medföra mycket minmtrl. Annars går det utmärkt att trycka in en pluton i 2 Bv 206.

 

BMP1 har ju formellt sett an automatladdad kanon, även om den inte är en automatkanon ;)

 

Sen är det en väldig skillnad på pbv och stridsfordon, och inga Sovjetiska förband, mig veterligen, övad uppsutten strid från MTLB.

Våra befäl sa att i krigstid har man minst RU+, dvs 32 istället för 16 p-skott, dubbel mängd GRG ammunition mm mm. Det var ont om plats redan i fredstid.

Link to post
Share on other sites

Det är patgb203 för hela slanten nu, inga 401or i år. Ialla fall inte på P4.

 

Hur funkar det då med exempelvis den svarta bataljonstrossen nu när MT-LB:n är borta, för vad jag förstått så finns det en hel del att önska av patgb203:s terrängförmåga...

 

Svartomgången består ju i normalfallet av,

-eskort. CV90, 203, 401, whatever.

-Ledning. patgb eller tgb.

-Tolo. Dumpers eller lastbil

-Sjv. Patgb eller tgb

-Lätta rep. Patgb

Som du ser finns det inget fordon som har i terrängen att göra. Omgången skall framrycka på vägar/stråk, terrängen är ju redan överrullad av egna kompanier, så dom ska inte heller möta något stort motstånd. Det finns inget behov av terrängförmåga.

Link to post
Share on other sites
  • henke changed the title to MT-LB skrotas?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




  • Similar Content

    • By Korpen
      Jag vet att när försvaret köpte MT-LB så betalde man drygt 20 000 SKR styck. Men vet någon vad man betalade för de BMP-1 som köptes samtidigt?
    • By skinner
      Har hört någonstans att det finns planer på att skrota alla Pansarbandvagn 401. Är det någon som har hört samma sak?
    • By Valivarre
      Någon som tjänstgjort som besättning eller infanteri på PBV501 som kan berätta hur denna vagn är?
    • By uppe
      Denna fråga må vara riktad till de som har lite djupare kunskaper om PBV 302, men vem som helst som har suttit i en 302:a kan nog svara. Jag undrar om det är någon som vet vad det är för typ av kontakt i 24V-uttagen på instrumentpanelen på PBV 302. Vi håller på att installera vattenkokare i vagnarna, men allt vi saknar är rätt kontakt att placera i hålet.

      Hjälp mottages tacksamt!
    • By The Swede
      Pbv 302H

      Detta är en försöksvagn som stått och rostat på P4.
      Jag började ifjol somras med att försöka rädda denna vagn från skrotdöden.
      Via kontakter med Försöksavdelningen P4, Teknikkontor stridsfordon, FMV, Högkvarteret, SPHF och Pansarmuseet i Axvall har jag nu lyckats rädda vagnen.
      Den är nu placerad i Axvall och jag har fått uppgiften att renovera den åt pansarmuseet.
      Just nu är den endast ett tomt chassie men förhoppningsvis kommer jag att få tillgång till en "vanlig" 302:a som reservdelsvagn.
      Jag kommer att bygga en hemsida där jag kommer att dokumentera renoveringsarbetet.
      Jag återkommer med adressen till den.

      The Swede
×
×
  • Create New...