Jump to content

siros

Recommended Posts

  • Replies 83
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Är PBV 401/MT-LB fortfarande i tjänst, jag har hört att de ska skrotas som allt annat, är det någon som vet något om detta :D

Va nu skämtar du? Man köpte ju in dem för inte så länge sedan och det finns en massa som står och bara lagras. Kan inte HV få dem i så fall?

Link to comment
Share on other sites

Kan inte HV få dem i så fall?

401:an är inte så billig i drift som man kan tro... Men Jag delar din tanke om att fördela ut ett antal 401:or på "försök" till ett antal insatsplutoner. för att se vad kostnaden blir för dessa. Dock så får man räkna med en kostnad kring 100 000st/år.

 

 

När det gäller 401 i FM så tror jag att den kan vara en billig utb plattform när det gäller att öva vagnsstrid och kaderövningar för exempelvis plutonchefer/kompanichefer. Alltså billigare än CV90 och strv 122. Men dyrare än bv206...

Link to comment
Share on other sites

Om vi ska vara petiga är inga av de svenska vagnarna jag sett tillverkade i Sovjetunionen, de flesta lär vara tillverkade i Bulgarien och för den delen senare än 1969.

Konstruktionen är däremot Sovjetisk och från 1960-talet, men som så ofta är konstruktionsåret inte det enda viktiga.

PBV 401 köptes inte in främst för att vara förnämlig stridsfordon, de köptes in till de svenska infanteriförband som fanns på 1990-talet och som var i desperat behov av mer påtaglig kontakt med den krigiska verklighet de utbildades mot. En tanke var från början att dessa infanteriförband skulle skolas om till mekskytte och få "riktiga" stridsfordon, men sedan inföll den kalla krigets definitiva slut, den eviga freden och den stora regementsdöden ungefär samtidigt.

En eller annan vagn, särskilt i specialversionerna lär rulla ett tag till.

Link to comment
Share on other sites

...eller så är de tillverkade i f d Östtyskland, åtminstone enligt vad jag lärt mig i lumpen. Kolla även här: Pbv 401 - For the man in you...

 

Används bl a av pansartrossen på Pbat/I 19 (sjv-version) och ingenjörplutonen på Ingbat/I 19. Kan tillägga att 401:an inte används av ingplut som stridsfordon, utan endast för att erbjuda splitterskydd vid tp.

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima :/

Edited by Foxtrot Lima
Link to comment
Share on other sites

Om Fb2004 går igenom så ska dom bort. Fmv får den svåra uppgiften att sälja dom.  Går inte de så skrotas dom. Bara bärgningsversionen ska vara kvar.

När kompaniet hade utgångsgrupperat i början på "Nordpilen" (arméslutövning i norrland mars '04), dök GI Armén, med följe, upp för att käka lunch hos oss - gissningsvis för att han hade fått veta att min kokgrupp var regementsmästare på att fixa käk. Självklart blev man lite förvånad och fick extra bråttom att kånka in ett isokärl i order/mäss-tältet där jag satt och tryckte mestadels av tiden.

 

För att göra en lång historia kort, nämnde han att Polen var intresserat av att byta till sig pbv401/501 i utbyte mot en del flytbrosystem (DB200), vilket inte var helt fel enligt vad jag kunde förstå. Tydligen hade/har vi en hel del förrådställda pbv som bara kostar pengar till ingen nytta.

 

Det kanske inte blir så svårt att göra sig av med dem ändå... ;)

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima :/

Link to comment
Share on other sites

@Foxtrot Lima.

 

Så som jag påpekat tidigare så är det M3 Amphibious equipment dom var intresserade av att byta bort.

Detta på grund av en mutskandal.

 

The Swede :baskerPa:

Oj vad tråkigt för dom.. men desto bättre för oss i så fall, antar jag :D

 

/E

Link to comment
Share on other sites

@Foxtrot Lima.

 

Så som jag påpekat tidigare så är det M3 Amphibious equipment dom var intresserade av att byta bort.

Detta på grund av en mutskandal.

 

The Swede :baskerPa:

Jepp, du har helt rätt. Mitt minne sviker mig ibland, trots min fagra ungdom. ;) Det var i alla fall en flytbro. :P

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima :D

Link to comment
Share on other sites

...eller så är de tillverkade i f d Östtyskland, åtminstone enligt vad jag lärt mig i lumpen. Kolla även här: Pbv 401 - For the man in you...

 

Används bl a av pansartrossen på Pbat/I 19 (sjv-version) och ingenjörplutonen på Ingbat/I 19. Kan tillägga att 401:an inte används av ingplut som stridsfordon, utan endast för att erbjuda splitterskydd vid tp.

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

[besserwissermode] Däremot så är de ju faktiskt tillverkade i Bulgarien, även om tyska demokratiska republiken var de tidigare ägarna. Från den länkade sidan:

MT-LB is of Russian design and construction, but has been manufactured in Bulgaria.
[/besserwissermode]

 

Låter fint iallafall...

Link to comment
Share on other sites

Används bl a av pansartrossen på Pbat/I 19 (sjv-version) och ingenjörplutonen på Ingbat/I 19. Kan tillägga att 401:an inte används av ingplut som stridsfordon, utan endast för att erbjuda splitterskydd vid tp.

Fanns (finns?) även på Signbat/I19, AP-Filip. Med mast och grejor på taket.

 

Det som gör mig något konfunderad är att 401:an verkar finnas i två versioner. En med "anknäbbs front" och en med front som liknar detta: <

 

Heter båda versiorna 401 och är det fler skillnader än fronten? Tycks vara att "anknäbben" är lite lägre också. Någon som kan bringa klarhet i frågan? (The swede?)

Link to comment
Share on other sites

@C DK012

 

I stand corrected! Det är viktigt att göra skillnad på tillverkare och tidigare ägare. :) Det är lätt att uppfatta fel när man får höra att de "kommer från Östtyskland".

 

@ Legacy

 

Sida om Pbv401

 

Det finns en bärgare (pbv4012) och en sjv- och ledningsversion (4021 resp 4024).

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima :lol:

Link to comment
Share on other sites

Liten tidbit:

Den större 401an är baserad på en vagn som brukar kallas MT-LBu

 

Liten present till alla er pbv 401-lovvers...

 

Kärlek i en "liten" ask.

 

Snyggare än så här blir den inte.. :wub:

Så var man i behov av rena kalsonger, då. Tack för den. ;)

 

Har beskådats med tindrande ögon ett antal gånger på S1, har beundrats på övning i Skåne. Någon som har en ljudfil med motorljud? Så vackert.

Link to comment
Share on other sites

Liten tidbit:

Den större 401an är baserad på en vagn som brukar kallas MT-LBu

 

Liten present till alla er pbv 401-lovvers...

 

P2080013.jpg

Snyggare än så här blir den inte.. :navy:

:) I Sverige har man bl.a. använt MT-LBu till Ambulans! Se det såhär, blir jag skadad, dra mig hellre efter en skenande snöskoter.... :wub:

Link to comment
Share on other sites

När vi ändå är inne på MT/LB. Mig veterligen så finns det två olika bredder på banden, en normalbredd och en extra bred för användning i terräng typ myrar och liknande. Används/användes båda av FM eller?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det har diskutterats i någon tidigare tråd. Jag vill minnas att det som kom fram var att man hade testat banden men tyckt att de var överflödiga (alt. ej ekonomiska).

 

Med tanke på hur bra 401:an redan är i snöterrängen så... Enligt utsago av folk som har använt den alltså...

Link to comment
Share on other sites

Nu tycker jag det är dags att vi går lite OT och frågar oss hur pbv401 resp pbv501 var organiserade i infanteribrigaderna som man kan läsa om på de sidorna jag länkat till? Var alla skyttekompanierna utrustade med pbv? Vilka hade 501?

 

 

Hälsningar, en nyfiken Foxtrot Lima :D

Link to comment
Share on other sites

Svaret beror på vem du frågar. Organsiationen har varierat kraftigt över tid och rum. Allt från samma organisation som IB77 fast tre MT-LB istället för två tgb 20 och en bv 206 i skytteplutonerna. Andra varianter har varit försök med mera pansarinspirerade organisationer och det har även funnits rena PV-kompanier med MT-LB och RBS 56 BILL. Återkommande organisatoriska problem har främst varit hur man ska få med sig all för striden nödvändig matreiel. Ibland har sk stridstross organiserats med bv 206. Inte helt lyckat eftersom denna stridstross måste vara på nästan samma ställe där man menar sig behöva pansar. Ett annat problem har varit hur striden ska ledas. Även detta har organsiatoriskt lösts på olika mer eller mindre kreativa sätt. Allt från MT-LBu till just det, ni gissade rätt, bv 206. Jag tror inte det har utbildats något organisatoriskt helt enhetligt bataljonsförband med pbv 401/501. Ett enda härke med andra ord!

Även stridstekniken var ett ständigt experimenterande, allt från tafatta försök till pansarstrid a la Kursk, Ardenneroffensiv, ODS mm till en mer verklighetsnära, aggresiv, lätt modifierade IB77 stridsteknik.

Att man inte vinner pansardueller med vare sig pbv 401 eller en pbv 501 utan huvudvapen stog klart ganska tidigt vid möte med traditonella pansarförband (pbv 302 och strf 90). Med pansarstridsteknik gick det inte vinna dubbelsidiga övningar dels pga de begränsningar vagnsmaterielen gav, dels pga att infanteribefälen var utbildade i infanterisstridstaknik och inte i pansardito.

Link to comment
Share on other sites

Det var nog inte så många som försökte strida mot strv från pbv401/501, inte mer än en gång i alla fall. Att strida uppsuttet mot 302or och strf 90 verkar det ha varit lite fler som försökte. Med "pansardueller" menade jag dueller mellan pbv 401/501 och pbv 302/strf 90.

Rent allmänt hade införde man de nya fordonen så fort man kunde, ofta lite hafsigt som man kan utläsa även av beskrivningen ovan, men man såg i alla fall till att hålla i hop de nya fordonen kompanivis. Många gånger utbildade man i mitten på 1990-talet ett plastkompani med bv 206 (mer eller mindre modifierad 77 org) och ett plåtkompani med "ryssvagnar" sida vid sida under samma utbildningsår. Nästa år ändrade man organisationen igen!

 

Edit: Fummelfingrar.

Edited by Inf
Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to MT-LB skrotas?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...