Jump to content

Vad kostade Pansarbandvagn 501 - BMP-1?

Recommended Posts

Har för mig priset för en MT-LB var 1kr/kg, 11900kg blir lika många kronor. Men sen tillkom ju kostnaderna för modifieringarna, så slutpriset per vagn blir nog högre :)

Men 100K per vagn är lite väl mycket i mina öron, med tanke på att utav de 800st inköpta MT-LB så skrotades 300st direkt(reservdelar).

Pratar vi om samma vagn? Jag skulle inte direkt påstå att MT-LB är liten. Platt möjligen, men liten?

Trång är den, byggd för ryska dvärgar och inte svensk soldat. :)

Sen när bryr sig ryssarna om hur mannskapet mår?

/målis

• henke changed the title to Vad kostade Pansarbandvagn 501 - BMP-1?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By mordor
      FMV sålde 2008 350 stycken PBV501 till Tjeckien, där nu företaget Excalibur Army, säljer 250 stycken av dom till Irak. Detta trots det svenska exportförbudet, kan tyckas vara lite fult gjort, men jag antar det händer liknande saker hela tiden.
      Hoppas dom kommer till nytta där nere, och inte hamnar i fel händer.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/250-svenska-pansarbandvagnar-saljs-till-irak_4377105.svd

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6106452

http://www.dn.se/nyheter/sverige/svenska-pansarbandvagnar-till-irak/

• By siros
      Är PBV 401/MT-LB fortfarande i tjänst, jag har hört att de ska skrotas som allt annat, är det någon som vet något om detta
    • By skinner
      Har hört någonstans att det finns planer på att skrota alla Pansarbandvagn 401. Är det någon som har hört samma sak?
    • By Valivarre
      Någon som tjänstgjort som besättning eller infanteri på PBV501 som kan berätta hur denna vagn är?
    • By Sergeant_Skulldozer
      Jo jag tittade för en liten stund sedan på YouTube ett avsnitt av dokumentären "Kalla krigets fordon" med Melker Becker, närmare bestämt avsnitt 8 (Kalla krigets fordon - Del 8 Pansarbandvagn 501) då man fick se Melker köra Pbv 501, och även om han satt med så rak rygg som möjligt nådde han med nöd och näppe upp till prismorna, och sen ser man bilder på samma fordon där föraren sticker upp huvudet ur luckan, då kommer frågan: Hur gjorde man när man skulle "Öpp me huvut" ur luckan, satt man på en dyna, höjde man sätet eller krävdes det att man var typ 2 o 10 lång och att man var tvungen att huka sig ordentligt mycket när luckan väl var stängd?

Alla svar välkomnas!

Ps. Dokumentären rekommenderas STARKT till alla MÖP'ar där ute, stora som små!
  • Create New...