Jump to content

Recommended Posts

Guest Lt. payne
Det går snabbare att mobilisera någon sorts försvar  om man inte behöver hämta ut vapen och stå i kö vid kassuner.

Det behöver inte gå fortare än tio år enligt regeringen.

och med all respekt för hemvärnet, så tror jag inte att aldrig så motiverade hemvärnsmän

hade kunnat göra särskilt stor verkan på en luftlandsättning/landstigning om det trots allt skulle

hända inom tio år.

Nej, det trodde ju USA likadant om Vietnam..

Och ryssarna om tjetjenien..

Och fransmännen om Algeriet..

Link to comment
Share on other sites

Ok, det är bra att det fungerar så.

men det gör det inte på alla ställen.

Jag har viss erfarenhet av hemvärnsövningar, Jag har varit med om ett flertal tillfällen

där den truppförande chefen har anmält ex. att "vi blev visst bara X st. idag, det är ju final i handbollen"

Då funkar det inte........

 

 

Förtroende är bra, kontroll är bättre, Razzia är bäst.

Link to comment
Share on other sites

Nej, det trodde ju USA likadant om Vietnam..

Och ryssarna om tjetjenien..

Och fransmännen om Algeriet..

Obs. Regeringen anser detta!

Vad jag anser är en helt helt annan fråga. men det är ju dock i slutändan politikerna,

och inte sådana som du och jag, som fattar besluten.

Link to comment
Share on other sites

Det handlar mycket om ekonomi, logistik och säkerhet.

Är det inte också så att när man transporterar fler än X vapen, eller tyngre grejor (ex ksp 58 el. grg) så måste det även finnas eskort och krav på att ha notifierat plisen, etc?

 

I mitt fall stör det mig inte att ha en Ak4 hemma, eftersom den är säkert förvarad (skulle en tjyv hitta allt borde människan få en medalj..) och jag ändå saknar ammunition. (am får väl transporteras mera fritt?)

 

Om bössan däremot förvarades i central kasun (Kavallerikasern för min del) skulle det resultera i en MYCKET längre transportsträcka inför varje övning, och det tilltalar mig inte nämnvärt.

 

Jag tror inte att det är grejen att få ut en ball Ak4 att showa för polarna med, som folk går med i Hemvärnet (stolpskott finns ju överallt, men jag tror de är försvinnande få..) utan vanliga män (och en del kvinnor) som dels gör det för nationens säkerhet (låter lite amerikanskt..) men kanske framför allt för att de inte vill (eller kan..) släppa greppet om lumpen och hela det livet.

 

Skulle Hv dra in vapnena till kasun, så tror jag att folk sakteligen skulle hoppa över övningarna - inte för att de inte får ha sitt balla vapen hemma i garderoben - utan för att det tar sån djävulsk tid att fixa iordning all materiel och komma till skott innan ens övningen kan börja! Vi vet ju hur lång tid allting kan ta idag, bara det..

Link to comment
Share on other sites

Tänk att ingen tar lärdom av historiensvingslag!

Titta vad som hände med den norska mobiliseringen april 1940, när tyskland anföll!

Kontrollera också hur dom förvarade sin utr och vapen.

 

Att det bara finns Hv som är krigsorganiserat i dag inom armen har också gått många spårlöst förbi.

 

Kontrollen och kraven på personalen har blivit större inom Hv.

 

Dock tycker jag att samtliga jakt och sportskytte vapen skall centralförvaras i någon av FV:s gamla nerlagda RRGC och att uthämtning av dessa endast beviljas efter ansökan som skall ha ankomit fem veckor innan, på helgfria söndagar!

Link to comment
Share on other sites

Tänk att ingen tar lärdom av historiensvingslag!

Titta vad som hände med den norska mobiliseringen april 1940, när tyskland anföll!

Du jämför väl inte på allvar omvärldssituationen i april 1940 med februari 2003?

Självklart skall man inte mobilisera EFTER en invasion, men en invasion kommer ju inte att

komma som en blixt från en klar himmel eller hur?

Nu har vi inget invasionsförsvar längre, så är det bara.

Jag håller inte med de politiker som tror på att vi kan räkna med en återtagningstid på tio år, varken när det gäller omvärlden eller försvarsmakten!

Men jag tror som sagt heller inte att vi just nu måste vara så stridsberedda att vi på någon timme kan stå i stridsställningarna!

 

Det brinner faktiskt inte knutarna!

Link to comment
Share on other sites

Det är detta jag menar!

Här har man en galning som kört över polen m.fl. vad gör man då?

Jo man sitter hemma som en struts och ignorerar problemet så kanske det försvinner, speciellt politiker har en vältränad förmåga att ta till detta beteende!

 

Vad säger att vi måste bli anfallna utifrån och inte få interna problem som kräver en skärpt bevakning alt. militär närvaro?

 

Det har hänt att Hv larmats vid olika tillfällen då div. objekt behöver skyddas mot välbeväpnade kriminella.

Link to comment
Share on other sites

Om jag hade varit brottsling, så helt klart personbilen.

En samordnad transport har beväpnad eskort med ammunition i vapnen. man har kontaktakt polisen

och meddelat att man genomför transporten. Det kommer att märkas om någonting går snett.

Hemvärnsmännen Leffe och Tjoffe, Eller ännu värre, bara Leffe, som själva framrycker i sin bil, kommer inte i tid till övningen. Tankarna "nåja, frugan gnällde väl", eller "det var väl för kallt idag" går genom resten av grabbarnas huvuden; alla har de varit där.

Men det var inte för kallt, för leffe ligger bakbunden i sin bil, minus sin AK4, och kan inte meddela det til någon.

Med all respekt så tror jag inte att dagens värnpliktiga vakter som kommer att få eskortera dessa körningar skulle inge tillräckligt med respekt för att avstyra ett större vapenrån. Givetvis så skulle inte vem som helst klara av att genomföra en sådan kupp mot en eskort, men det är långt ifrån en omöjlighet…

 

Håller med dig om att enstaka bankrånare/desperados säkert skulle föredra att ta en eller två personbilar, men dessa är dessutom bra mycket svårare att hålla kolla på och lokalisera färdvägar mm.

 

Vad har du själv för förslag, hur borde det se ut, hur löser man logistik vid övningar för att inte äventyra vare sig säkerhet och/eller övningstillfällen.

 

- HvPrsk

Link to comment
Share on other sites

Det är detta jag menar!

Här har man en galning som kört över polen m.fl. vad gör man då?

Jo man sitter hemma som en struts och ignorerar problemet så kanske det försvinner, speciellt politiker har en vältränad förmåga att ta till detta beteende!

 

Vad säger att vi måste bli anfallna utifrån och inte få interna problem som kräver en skärpt bevakning alt. militär närvaro?

 

Det har hänt att Hv larmats vid olika tillfällen då div. objekt behöver skyddas mot välbeväpnade kriminella.

Att hemvärnet har sina vapen hemma är inget som kommer få politiker att fatta bättre beslut om mobilisering.

Politiker kommer alltid att vara politiker, oavsett hemvärnet.

 

Dagens lagstiftning tillåter inte att militär personal löser polisens uppgifter. Polisen sköter hot inom landet,

Försvaret hot utifrån. Det kan varken du eller jag ändra på just nu.

 

Om hemvärnet ändå larmas för att skydda objekt mot välbeväpnade kriminella, så behöver ni väl ändå

ammunition, materiel, och samordning?

 

Ni kommer ju inte att störta rakt ut i skogen med bössan hoppas jag?

 

Då finns det ju ingen anledning att inte förvara vapnet centralt, ni är ju ändå inte stridsberedda

förrän ni har tillförts ammunition och samordnats?

Link to comment
Share on other sites

Med all respekt så tror jag inte att dagens värnpliktiga vakter som kommer att få eskortera dessa körningar skulle inge tillräckligt med respekt för att avstyra ett större vapenrån. Givetvis så skulle inte vem som helst klara av att genomföra en sådan kupp mot en eskort, men det är långt ifrån en omöjlighet…

 

Håller med dig om att enstaka bankrånare/desperados säkert skulle föredra att ta en eller två personbilar, men dessa är dessutom bra mycket svårare att hålla kolla på och lokalisera färdvägar mm.

 

Vad har du själv för förslag, hur borde det se ut, hur löser man logistik vid övningar för att inte äventyra vare sig säkerhet och/eller övningstillfällen.

 

- HvPrsk

Jag föreslår att man börjar följa de bestämmelser som finns i resten av försvarsmakten.

 

vid transport: Minst två bilar, sambandsmedel till polisen, beväpnad eskort.

 

Förvaring: Larmade eller bevakade kassuner.

 

Jag vidhåller att kravet på lättligänglighet är förbi.

Ammunitionen måste ändå hämtas från någon form av central förvaring,

I ett skymningsläge för riket kan jag köpa att hemvärnet höjer stridsberedskapen

genom att ta hem vapnen, men inte i dagsläget. det finns helt enkelt ingen hotbild som motiverar det.

Link to comment
Share on other sites

Svar på påstående1: politiker behöver inte besluta om mobilisering för att Hv skall beredskapsättas och därefter larmas.

 

Svar på påstående2: Det finns ingen sådan lag utan är en skröna som bekräfftar tesen att upprepar du en lögn tillräckligt ofta blir det snart sanning.

 

Svar på påstående3: Hv har tillgång till am, mtrl och samordning på komp nivå!

 

Svar på påstående4: Nej inte ut i skogen utan till rosenbad,svt/sr och andra för totalförsvaret viktiga anläggningar!

 

Svar på påstående5: Som skrivet tidigare har vi redan am och samordningen sköts via den ordinarie batledningen där stridsgruppchefen för området grupperar inledningsvis innan hans egen stab har hunnit mobilisera (tar mln 24-48 timmar vid allmän mobilisering).

Även VB på MD-staben kan leda och samordna Hv förband.

 

Förtydliga begreppet stridsberedda, låter som utrycket fältmässighet som inte säger någonting konkret, och tas till då befälen inte vet vad dom skall kritisera.

Link to comment
Share on other sites

det yttre militära hotet mot sverige idag motsvarar i min mening för en gångs skull politikernas. kvar finns då inre hot som polisen skall möta. alltså de hvförband som har extremt viktiga upg för hela sveriges försvar (tex stora flygplatser stora radio/tv sändare stationer som inte kan ersättas osv) bör ha en högre beredskap. övriga hv kan gott ha vapnen i central förvaring. uvapen o am måste hämtas centralt, även pers vapen skulle kunna förvaras på samma plats,med säkerhetsboxar till vapnen blir dessa inget "hett" byte.

troligtvis är det så att samma politiker som tycker att vi å ena sidan inte borde ha vapen ute inte vill bekosta det förvaringsutrymme som krävs för att centralförvara vapnen.

några andra skäl till att inte centralförvara vapnen ser jag inte!

det borde inte vara några problem att sedan vid beredskapshöjning dela ut resp vapen.

Link to comment
Share on other sites

Dock tycker jag att samtliga jakt och sportskytte vapen skall centralförvaras i någon av FV:s gamla nerlagda RRGC och att uthämtning av dessa endast beviljas efter ansökan som skall ha ankomit fem veckor innan, på helgfria söndagar!

You can have my gun when you pry it out of my dead cold fingers!

 

Självklart skall hv få ha sina vapen hemma, de borde få ha ammunition också. Officerare borde få ha vapen hemma och de jägare och skyttar med licens skall lämnas i fred och få utveckla sin hobby och sitt intresse.

 

Endast om sammhället får problem så finns anledning att se över vapen regler. Och idag är det i princip noll problem med lagliga vapen. Det enda egentliga problemet som någonsin funnits är vapenstölder, och det är princip bara militären där detta varit ett problem. Problemet med militära vapen som stals fanns för 10 år sedan, idag är det av olika skäl mycket mindre.

 

De problem som finns med vapen i sverige idag beror på olagliga vapen, inte dom lagliga. Och de olagliga vapnen kommer inte längre från de lagliga, de kommer genom insmuggling.

 

Allt tjafs om detta är den gamla reflexen från oinsatta idioter att avväpna duvan för att göra höken fredlig.

Edited by Pal
Link to comment
Share on other sites

Kan inte mer än att hålla med PAL mig veterligen så är intresset för AK och vapen i den storleken väldigt svalt i den undrevärlden dom vill hellre ha små och lätta vapen typ pistol eller K-pist. Dom AK:s som används vid brott är oftast insmugglade eller stulna ur kasun väldigt sällan stulna från HV-personal då detta är väldigt omständigt.

Link to comment
Share on other sites

Det är många som pratar om hotbilden för Sverige i kombination med HV. Vissa tar upp mobiliseringstider och invasionsförsvar. Jag själv är inte så insatt i det "nya försvaret", men vad jag minns har HV ett antal ganska viktiga uppgifter i händelse av ofred. En av dessa är att vara kvar där de är, i sina hem. Därifrån skall de motivera och leda motstånd mot fienden, väpnat som obeväpnat.

 

Om det är någon som är mer insatt i ämnet får de gärna rätta mig, jag är inte HVman själv.

 

För att HV skall kunna lösa denna till synes enkla uppgift, måste de faktiskt ha tillgång till sina vapen. Det är nämnligen där vapnen MÅSTE finnas om kriget kommer. Ponera att den fiktiva staten Elakland i öst påbörjar en invasion av Sverige. Vid tiden information om vad dom där stora metallsakerna som faller från himlen i tusental och sprängs är når folket, så är det redan försent för HV att i samlad tropp ta sig till/från ett centralt lager och hämta ut sina vapen. Vi har inte längre ett invasionsförsvar sägs det, och det är säkert riktigt. Men varför betyder det att vi ska ge upp i händelse av en invasion? Om FM inte längre kan hindra Elakland från att tåga över våra gränser och ta våra städer, så är det väl inte speciellt begåvat att hindra de möjligheter som finns till aktivt motstånd när så väl skett?

 

Jag själv är inte aktiv inom FM, men jag sover tryggare på natten i vetskap om att vårt Hemvärn kommer söka säkra allas våra kvarter från busarna, inifrån.

Edited by mjukis
Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att Hv-soldater får ha vapen hemma är att det skulle bli svårt att bedriva utbildning/övning om vapnen förvarades i kasuner på ett regmente. Hade det funnits en enkel lösning på transporterna av vapen så hade vapnen åkt in med en gång.

Politikerna anser att vi inte behöver ha vapnen hemma med tanke på beredskap och då spelar det inte någon roll vad den enskilde Hv-soldaten tycker.

 

För min del skulle det fungera bra att centralförvara vapnet då jag bara har några mil till närmsta regemente, problemet är bara att jag inte kan få ut samma vapen varje gång. När vi bytt ut Ak4:orna mot nya med de nya siktena (som inte behöver skottställas enligt uppgift) så skulle centralförvaring kunna fungera för min del. Men många Hv-soldater har mycket långt till närmsta regemente så jag tror inte på att centralförvara vapnen.

 

När det gäller ammunition så är transporterna mycket enklare att lösa. Det är ju bara att slänga in några lådor i en bil och åka så kan man inte göra med 30st Ak4:or.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl så att vapen kan man inte transportera utan bevakning, men det går bra med ammunition?

 

Mao, får att förse en övning med ammunition är det bara att lasta in, skall det med vapen så är det eskort som gäller, vilket leder till mer personal, mer tidsuttag som i sin tur leder till högre kostnader = färre och mindre påkostade övningar.

 

Det råder en allmän vapenrädsla i Sverige, Pal uttryckte det förbannat bra, angrip det faktiska problemet med olagliga, insmugglade vapen istället för att hitta på en massa overksamma regler för de människor som sköter sig och tar sitt ansvar.

 

Är det historiskt sett någon som kunnat förutse ett behov av väpnat motstånd och hunnit "mobilisera"??

Edited by 2Sharp
Link to comment
Share on other sites

Personligen skulle jag inte ha något emot att ha min AK centralt förvarad. Men samtidigt faller ju idén med HV i sådana fall - att snabbt kunna vara på plats om något skulle hända. Och som påtalats cirka 120765 gånger, i dag är det andra saker än invasionshot som gäller, men hoten finns där vare sig vi vill det eller inte.

 

Och som sades tidigade, det där jä-a patronlägeslåset är synnerligen effektivt. Till och med om den HV-man som "äger" vapnet gör fel vid handhavandet... :(

Link to comment
Share on other sites

SUCK återigen hamnar man i en sits där man vil skriva en massa...

Men inte vågar det då det är könslig information.....

 

Jag kan bara säga att jag ser STORA problem med centralförvaringen och det är logitstiken som blir vid transporter till övingar.....

 

Ja man kan köra 7,62 am då den inte anses som stöldbegärlig 8obs inte min bedömning utan MYCKET högre upp). Men skall du köra vissa sorters am så behövs bara EN patron för att det skall vara eskortstyrka och hela klabbet....

 

Sedan... Skulle inte en eskortstyrka med X antal värnpliktiga vara avskräckande?????

Jösses.... B) det är ju just det att de ÄR värnpliktiga som gör dem skräckinjagande......

Varför??? Jo... Det som de i läget då de "stormar" en transport sist av allt vill ha är oberäknelighet....

De har Ingen anning om hur en sådan styrka kan reargera..... Det gör det farligt för dem..... Mycket farligt........

De kommer nog så länge det bara går att undvika att ta en eskorterad transport...

 

På samma sätt harpatronlägeslåset minskat risken för HV vapen.....

 

PAL!!! Är du helt ute och cyklar?????? Har du en anning om vad du skriver????

Kan du påstå att alla rån som gjorts med AK4 varit insmugglade??? Det enda tillfället detta har hänt var med en Norsk G3:a som några herrar använde mot impasseringen på en Krog i Sthlm...

 

MIlitära vpen ÄR högintressanta för buset.. Mer än ni någonsin kan tro (och där har jag torrt på fötterna)

Men som jag ser det... Så är enstaka vapen av TYP Ak4 förvarade hos hemvärnsmän med patronlägeslås (självklart skall dessa förvaras enligt reglerna) den enda vettiga kompromissen i dagens läge...... Det finns ingen annan lösning tyvärr...

 

MEN attityder som den som har PAL är LIVSFALIGA. för om jag hade hört den från en HV man hade jag sett till att kika honom så långt från försvaret som jag någon sin skulle kunna göra med mina maktmedel *hänvisar till exxessrätten inför admin :sniper: *

Link to comment
Share on other sites

SUCK återigen hamnar man i en sits där man vil skriva en massa...

Men inte vågar det då det är könslig information.....

 

Jag kan bara säga att jag ser STORA problem med centralförvaringen och det är logitstiken som blir vid transporter till övingar.....

 

Ja man kan köra 7,62 am då den inte anses som  stöldbegärlig 8obs inte min bedömning utan MYCKET högre upp). Men skall du köra vissa sorters am så behövs bara EN patron för att det skall vara eskortstyrka och hela klabbet....

 

Sedan... Skulle inte en eskortstyrka med X antal värnpliktiga vara avskräckande?????

Jösses.... B) det är ju just det att de ÄR värnpliktiga som gör dem skräckinjagande......

Varför??? Jo... Det som de i läget då de "stormar" en transport sist av allt vill ha är oberäknelighet....

De har Ingen anning om hur en sådan styrka kan reargera..... Det gör det farligt för dem..... Mycket farligt........

De kommer nog så länge det bara går att undvika att ta en eskorterad transport...

 

På samma sätt harpatronlägeslåset minskat risken för HV vapen.....

 

PAL!!! Är du helt ute och cyklar?????? Har du en anning om vad du skriver????

Kan du påstå att alla rån som gjorts med AK4 varit insmugglade??? Det enda tillfället detta har hänt var med en Norsk G3:a som några herrar använde mot impasseringen på en Krog i Sthlm...

 

MIlitära vpen ÄR högintressanta för buset.. Mer än ni någonsin kan tro (och där har jag torrt på fötterna)

Men som jag ser det... Så är enstaka vapen av TYP Ak4 förvarade hos hemvärnsmän med patronlägeslås (självklart skall dessa förvaras enligt reglerna) den enda vettiga kompromissen i dagens läge...... Det finns ingen annan lösning tyvärr...

 

MEN attityder som den som har PAL är LIVSFALIGA. för om jag hade hört den från en HV man hade jag sett till att kika honom så långt från försvaret som jag någon sin skulle kunna göra med mina maktmedel *hänvisar till exxessrätten inför admin :sniper: *

"Sedan... Skulle inte en eskortstyrka med X antal värnpliktiga vara avskräckande?????

Jösses.... cool.gif det är ju just det att de ÄR värnpliktiga som gör dem skräckinjagande......

Varför??? Jo... Det som de i läget då de "stormar" en transport sist av allt vill ha är oberäknelighet....

De har Ingen anning om hur en sådan styrka kan reargera..... Det gör det farligt för dem..... Mycket farligt........

De kommer nog så länge det bara går att undvika att ta en eskorterad transport..."

 

Håller med, jag vet själv hur en del av mina kamrater reagerade när det hände saker som gav anledning till att tro att nåt skarpt hade/höll på att inträffa! Jag skulle INTE vilja vara bus då! Hade nog inte blivit några varningsskott eller benskott då. Vi fick höra från polisen att de som hade torskat på förrådsinbrott m.m. var glada om det var polisen som tog dom, nervösa oerfarna värnpliktiga med varsin AK5:a ville dom helst slippa!

Link to comment
Share on other sites

MEN attityder som den som har PAL är LIVSFALIGA. för om jag hade hört den från en HV man hade jag sett till att kika honom så långt från försvaret som jag någon sin skulle kunna göra med mina maktmedel *hänvisar till exxessrätten inför admin :D *

Totalt stjäls/försvinner mindre än 1000 vapen om året från hemvärnsmän, jägare, skytteklubbar, vapenhandlare, militära förråd och polisstationer. 25% av dessa vapen återfinns av polisen.

 

De flesta förluster av militära vapen sker då enskilda befattningshavare har dem i besittning eller i de militära mobiliseringsförråden.

 

Uppskattningsvis 300 av de vapen som försvinner/stjäls varje år beror på att vapen ägs/förvaras hemma eller bärs utanför tjänsten av jägare, hv eller sportskyttar. Också här återfinns 25%. Det blir 225 vapen som blir olagliga varje år.

 

Det finns 800.000 registrerade vapenägare i sverige. Till detta kommer de hemvärnare som har vapen hemma. Skall vi säga en 900.000 hem med vapen lagrade lagligt?

 

225 vapen försvinner/stjäls på grund av hv och liscens innehavare. En låg uppskattning är att det varje år insmugglas 1500 skjutvapen.

 

Busets ökade tillgång på vapen beror på;

 

Att man i norge kan köpa hagelgevär liscensfritt i matbutiker

Noll gränskontroll mot norge.

EU och därmed medföljande obefintliga gränskontroller.

Sovjets fall och den ökade tillgången på illegala vapen som detta innebar.

 

 

Varför skall man ändra lagstiftning för de som har liscens eller stoppa att hv har vapen hemma? Varför?

 

Min "attityd" är att det är trams att ge sig på ett problem genom att försöka "laga" de delar av systemet som inte är trasigt. Lägg ansträngningarna på att först inse vad som inte fungerar, fundera sen på lösningar, och låt de som sköter sig vara i fred.

 

 

 

 

 

http://www.svt.se/nyheter/2001/011218/111.html

 

http://www.riksdagen.se/debatt/9899/motion...er/ju/Ju223.asp

Link to comment
Share on other sites

[Att man i norge kan köpa hagelgevär liscensfritt i matbutiker

Du skojar eller hur. :D

Har varit i Norge ett antal gånger, då jag bor/bodde nära gränsen och det där är första gången jag ens hör något liknande.

Där emot kan man köpa 4.5% öl i matbutikern med 18 års gräns. Ett stort motiv till ,mina resor för några år sedan

Link to comment
Share on other sites

Du skojar eller hur. :D

Har varit i Norge ett antal gånger, då jag bor/bodde nära gränsen och det där är första gången jag ens hör något liknande.

Där emot kan man köpa 4.5% öl i matbutikern med 18 års gräns. Ett stort motiv till ,mina resor för några år sedan

Om dom inte ändrat det nyligen så är det så.

Link to comment
Share on other sites

Efter och ha läst alla dessa inlägg kan man inte låta bli och skriva ett par rader...

 

Hoppas det är ont om sådana som PAL i HV och övriga frivilligrörelser. Han låter ju som en styrelsemedlem i NRA. AK4 är ett farligt vapen som har förikommigt i brottsliga sammanhang (de flesta vapen har väl det). Som skaparen av detta ämne sa... AK4an är en central del i hela HV och man skulle förlora medlemmar om man drog in detta...dels för logistiken och dels för alla avdankade fd lumpen folk som finns där ute som är med för det smäller (ETT LITET FÅTAL SKULLE JAG GISSA). Om HV vill skydda svenska folket skulle dom centralförvara sina vapen. Själva invasionstanken är död (skulle CCCP försöka flotta över nåt idag skulle sjöräddningen gotland få mycket att göra).

 

BTW 10 år kvar till 2014.......200 år med fred i Sverige om jag inte misstar mig.....TÄNK EFTER!!!

Link to comment
Share on other sites

Hoppas det är ont om sådana som PAL i HV och övriga frivilligrörelser. Han låter ju som en styrelsemedlem i NRA.

Vad är NRA, något nasistiskt eller? Hur i helvete kan du motivera att jag skulle vara det utifrån mina inlägg i denna debatt? Trams.

 

 

För övrigt, jag är inte med i hemvärnet om nu någon sitter och tror det, men jag tycker dom skall få ha sina vapen i hemmet iallfall.

Link to comment
Share on other sites

PAL: Om du menar nyligen med de senaste 20 åren. Tro mig jag skulle veta annars.

Du har nog fått felaktig info. Annars skulle det vara världskrig i mina hemmatrakter med hagelbrakareinsmugglade från Norge.

ok, jag kollade upp det du har rätt. Hagelgevär är inte längre helt fritt i Norge.

 

Före den första November 1990 såldes de helt fritt var som helst, nu skall dom registreras, men jag vet inte hur registrering går till.

 

http://www.rjukan.politiet.no/V%C3%85PEN/AMNESTI.HTM

Link to comment
Share on other sites

Pal:

 

National Rifle Organisation.

 

en amerikansk vapendåre organisation som tror att alla demokratier kommer att rasa och kommunister (eller motsv världssammnsvärjning) kommer att regera om inte alla jänkare får bära vapen i obegränsad utsträckning.

 

OBS!!!!

jag raljerar lite

Edited by GC1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...