Jump to content

Recommended Posts

Nä men jag kunde inte bara hålla mig ;)

Men nuvarande system är det hittentills säkraste, så länge varje Hv-man tar sitt ansvar och följer reglementet. Och nu när även mobam'en tagits in så borde det inte bli några "slivoskjutningar".

För det finns väl ingen Hv-man som snott med säg am hem :D

Orkar inte läsa alla dina inlägg, för du skriver så förbenat mycke varje gång och man tappar intresset ;)

Tekniskattack

Jag visste att jag hade läst om det någon stans. SAS använde sig av spårsändare i vapen på Irland under 80 talet. Dom kallade det för "Tekniskattack" och det hela syfta till att kartlägga och spåra vapengömmornas rörelser.

Det dröjde dock inte länge fören IRA snabbt och lätt lärde sig att pejla dessa signaler och placerade sändarna på fordorn, arbetsmaskiner mm.

Guest Lt. payne

Brakeheart,

Varför blandar du in blandar du banksäkerhetsystem? Det är ju helt andra värderingar!Brist på argument kanske?

Har du möjlighet att bifoga låssmedsmanualer för våra vapenlås

så är det ett fall för polismyndigheten!

Angående problemlösaranda så tror jag att du dragit ett bloss på en joint,du är ju högt uppe i det blå!

Som en parantes kan jag nämna att jag jobbar med att skapa framtidens gaffeltrucks styrsystem.

Och du nämner Apollo projektet,kul jämförelse!

De hade en budget på 40 miljarder dollar och en order från USA:s president att lösa uppgiften.

Som hemvärnsman sen 1989 så vet jag att för 100 miljoner kronor skulle vi få allt vi pekade på!

Braveheart!

"Trots allt är HV öppet för i princip alla!! så man kan inte helt lita på att alla i HV alltid är helt reko."

Vem kan man lita på, vem är reko...???

Det stämmer nästan att Hv är öppet i princip för alla.

Alla platsar inte i HV, man måste rekrytera med omsorg. Det gäller att känna av läget, ta referenser från arbetsgivare och befäl från VPL.

Försök att rekrytera inom plutonens kompiskrets.

När ansökan är skickad till MD säkerhetskollas den rekryterade b.l.a av MUST.

Men tyvärr kan rötägg slinka igenom systemet. Då får man avskilja dem från HV.

/ERI

Hvprsk håller med dig det går att knäcka system.. men målet är att göra det så svårt som möjligt! IRA var en förhållandevis stor terrorist organisation med många supportrar och mycket "know who" dvs de hade tillgång till välutbildade och kompetenta personer. En sådan organisation med dessa resurser existerar i princip inte i Sverige

Tack Hvprsk

För att du äntligen tagit slut på diskussionen rent tekniskt genom att nämna ett exempel på att det har aplicerats

Bugar och bockar!

Lt Payne exemplet om bankvalvet var bara illustrerande på att det inte handlar om ifall låset fungerar eller ej men om att öka säkerheten ytterligare.

Jag tackar också för din kommenta "Som hemvärnsman sen 1989 så vet jag att för 100 miljoner kronor skulle vi få allt vi pekade på!"

Jag fattar ju att HV inte har det på sin högsta agenda ty de får med största sannolikhet inte ta de största smällarna ekonomiskt och socialt. HV har säkert tusen ställen att fylla med pengar som är tillför att göra HV bättre! därför är det inte rimligt att anta att HV kommer att finansiera ett sådant projekt utan det måste komma specifika extra pengar ifrån riksdagen till detta ändamålet.

Radarjägaren jag kan tänka mig att låsen är ganska bra, men är det inte så att HV mannen brukar ha nyckeln hemma?

Isåfall behöver man ju inte dyrka upp låset vilket självklart är möjligt ( jag antar att låset inte gör det omöjligt att ta med sig vapnet?, detta innebär ju att man har i princip hur mycket tid som helst på sig att ta upp låset). Sedan ger detta faktiskt också ett visst skydd mot att det blir mycket svårare för en HV man att göra illegala saker med sitt vapen..

Flink är ju ett exempel på en militär som inte var riktigt klar i skallen ( började massakrera med nåt automatvapen). Sedan kommer ni väl alla ihåg militär ligan? ( inte säker på hur de fick vapnen men de hade ju militär bakgrund och kunde om nte annat använt HV vapen om de var med där) Trots allt är HV öppet för i princip alla!! så man kan inte helt lita på att alla i HV alltid är helt reko.

ja, den mänskliga faktorn kommer man ju inte ifrån, nyckeln är ju en vital del och ska då förvaras på föreskrivet sätt, och INTE som det hjon som förra året blev av med sin AK4 som var komplett med underbeslag och nyckeln fast tejpad på kolven.

Man kommer heller inte ifrån möjligheten att de som kommer över ett underbeslag till en låst AK kan använda underbeslaget till en AK stulen innan låsen tilldelades.

Däremot så HAR faktiskt stölderna av militära vapen minimerats till nästan inget alls, "noll" är visionen och där är vi inte riktigt ännu, men med tanke på hur det var INNAN tilldelning av låsen så....

men hur ska vi då göra med de andra vapnen? rån och dyligt med luftvapen, soft airgun ökar drastiskt, och hur ska vi göra med pistolskyttarna? vad garanterar att de inte flippar ur?

för att inte nämna jägare, den största delen av eldhandvapen vid rån är inte militära vapen, utan jaktvapen....

som sagt, rötägg som Flink mfl kommer man aldrig helt ifrån trots säkerhet, Han var bergis bra när han började som Y-off, men fick sedan sitt hjärnsläpp.. hur förebygger man sånt?

nog för att man då kan undra hur vakten släpper ut ett befäl på natten med vapen genom grinden.....

militär bakgrund, menar du då alla som gjort lumpen?

den bästa rekryteringen till HV sker nog genom god personkännedom (inom kompiskretsen)

som tillägg kan nämnas att jag nu håller på å fotar bort en kille ur plutonen p.g.a att han klassas som säkerhetsrisk..... och han var helt ok när han började i HV, ständiga p-kontroller är ett måste....

det blev visst lite "off topic" här, men ändå med viss anknytning... :)

Guest Greven

Självfallet skall HV ha vapen hemma. Det kändes inte bra att lämna in mobam för central förvaring. Däremot VET jag att systemet för att få ut am i skarpt/skymningsläge fungerar. Vill inte gå in på några detaljer, men som sagt - jag VET att det funkar (kan bara tala för mitt eget förband iofs). Är det något HV-befäl som vill ha mer info är ni välkomna att kontakta mig privat. Däremot vet jag att systemet som det ser ut nu inte skulle kunna hantera centralt förvarade vapen.

Min slutsats: Systemet som det ser ut idag med vapen utan am hemma är ok.

Självfallet skall HV ha vapen hemma. Det kändes inte bra att lämna in mobam för central förvaring. Däremot VET jag att systemet för att få ut am i skarpt/skymningsläge fungerar. Vill inte gå in på några detaljer, men som sagt - jag VET att det funkar (kan bara tala för mitt eget förband iofs). Är det något HV-befäl som vill ha mer info är ni välkomna att kontakta mig privat. Däremot vet jag att systemet som det ser ut nu inte skulle kunna hantera centralt förvarade vapen.

Min slutsats: Systemet som det ser ut idag med vapen utan am hemma är ok.

Skönt att fler har förtroende för systemet :)

Jag har oxå förtroende för systemet. Dock finns det fortfarande många som inte kan hantera ett vapen. Jag fattar inte vad det är som är så svårt, följer man bara reglementet så är det busenkelt att hantera vapnet. Tror det saknas lite vilja att lära sig, kanske man ska "Glocka" dem ;)

Lite OT men idag används mer illegalt importerade vapen vid brott än sportskytte- och jakt-vapen. Ändå håller dem hela tiden på skärpa regler och lagar för dem ärliga människorna :angry

Kolla bara Storbritannien dem förbjöd handvapen, nu har morden fördubblats... mysko ???

Tja tror inte direkt den där statistiken har så mycket med att man gör vapen olagliga att göra..

Sedan fattas en hel del fakta här, under vilken tidperiod har denna förändring skett? på 1 år? 10 år? och sist men inte minst källa tack. Sedan måste komma ihåg att du sa mord, så detta kan bero på att man mer sällan dömmer ut domar under rubriken dråp kanske?

Jag har oxå förtroende för systemet. Dock finns det fortfarande många som inte kan hantera ett vapen. Jag fattar inte vad det är som är så svårt, följer man bara reglementet så är det busenkelt att hantera vapnet. Tror det saknas lite vilja att lära sig, kanske man ska "Glocka" dem ;)

Lite OT men idag används mer illegalt importerade vapen vid brott än sportskytte- och jakt-vapen. Ändå håller dem hela tiden på skärpa regler och lagar för dem ärliga människorna :angry

Kolla bara Storbritannien dem förbjöd handvapen, nu har morden fördubblats... mysko ???

jao, jag räknade inte in de illegala vapnen :angry:

näe, det är skrämmande hur många man ser på t.ex skjutdagar som inte kan hantera vapnet, ibland ens sätt aihop det utan kommer med det i delar i väska för att få hjälp att sätta ihop det, samt diverse klåperi med handhavande av vapenlåset :(

att morden stigit i antal? är det pga att de inte får ha utlopp för sin aggression via banskjutning månne? :D

*OT: hoppas du återhämtat dig, Mr Ass-hook*

Lite intressant teori spelar dock antagligen minimal roll. Jag tycker bara att jag föreslår saker för att skydda möjligheten för folk att ha vapen bla tex HV folk.

Hmm låt oss se USA där kan man ha vapen lite hur man vill, de har om jag inte minns fel 3 gånger högre mord eller mer per capita och år! Visst kan man säga att detta till stor del beror på deras social system men, jag tror inte ökad tillgång minskar risken för att folk mördas.

Lite intressant teori spelar dock antagligen minimal roll. Jag tycker bara att jag föreslår saker för att skydda möjligheten för folk att ha vapen bla tex HV folk.

Hmm låt oss se USA där kan man ha vapen lite hur man vill, de har om jag inte minns fel 3 gånger högre mord eller mer per capita och år! Visst kan man säga att detta till stor del beror på deras social system men, jag tror inte ökad tillgång minskar risken för att folk mördas.

nej, det har du rätt i, det vore ju som att låta knarket flöda fritt och ludren frodas, skulle då knarkare försvinna? jo, om de knarkade ihjäls ig då, men det skulle inte hindra fler att börja eller hur? å bara för att det skulle vara lagligt att gå på bordell, skulle torskarna försvinna?

nej, du har faktiskt en poäng där :angry:

det bästa kanske vore som jag läste i ett tidigare inlägg att smälta ner alla vapen å kramas mer :D

eller?

• BlåGul -1

Hängde inte riktigt med där i vad du försökte säga..

Jag tycker att det verkar fungera aldeles utmärkt med det vapenlås som finns idag. Som det verkade på min sista fråga så är det fortfarande ingen som fått upp dagens vapenlås, d.v.s. ett vapen är oanvändbart utan nyckeln! Man MÅSTE ha lite förtroende för sina HV-gubbar!!!

Övervakning á boken "1984" har jag för mig att du motsatt dig förut?

Hur många mord har skett med HV-vapen? Hur många brott?

det bästa kanske vore som jag läste i ett tidigare inlägg att smälta ner alla vapen å kramas mer

Jo, som jag alltid sagt, det behövs mer KÄRLEK i försvarsmakten! :angry:

Det jag referar var hans teori att det skulle ske färre mord om folk fick skjuta av sig på skjutbanan.

Sen måste jag självklart svara på det om 1984 boken och big brother watching you....

Men nu är det ju så i detta fall att det inte blir så mycket big brother watching you, ty du tar inte med dig din AK så ofta och de enda gånger du ska göra det vet ju staten redan om! ( till träning osv) dock kan du ju få reda på vilken väg du tar till övningen.... hm känns inte så integritets kränkande, dom får gärna grubbla över varför jag valde den vägen och stannde på statoil och preem:)

Den enda persons "integritet" den slår mot är den som antingen bryter mot reglementet ( tar med sig AKn nånstans..)

eller tjuvens ( vilken gör ett allvarligt brott)

Over and out

Det är ju så att det som är förbjudet är roligt(oftast).

Släpp knarket fritt så kanske det inte är lika spännande, dock skall det aldrig praktiseras på skjutvapen. ???

De va de ja sa i ett annat inlägg, smält ner alla vapen och kramas mer...så kan vi bekämpa fi genom kärlek :angry:

Radarjägare jo jag har återhämtat mej ifrån "lekarna" ;) Mr Ass-hook *LOL*

Vilken lustig personlighet du har Braveheart.. Först förespråkar du kärnvapen och attt vi ska rusta upp oss till tänderna.

Nu verkar du ha kommit in i en lite mer "defensiv" period då du förespråkar att man ska ta in Hv`s vapen och sätta spårsändare på dom.Vad kommer detta sig?

Nu till debatten:

Tar man ifrån HV deras vapen kan man lika gärna lägga ner hela skiten. När ,var och hur ska man ta beslut att dela ut vapen till dom?

För det första hade det blivit en dyr lösning sen hade dom med största sannolikhet kommit ut för sent.

Om inte annat hade det lätt kunnas se som att man förberedde hela försvaret för krig.(en ganska onödig sak såvida det inte smäller)

Jag var bara lite intresserad över hur folk skulle reagera med konfrontation om MAD teorin ( MAD= en kärnvapens doktrin, vilken applicerades under Kalla Kriget, kommer inte ihåg exakt vad förkortningen betyder). Dessutom handlar MAD ( eller terrorbalans) om att man uppnår "total fred" genom att båda kan förgöra varandra och har  därigenom total "respekt" för varandra ( dock är detta ej äkta respekt ty denna bygger på fruktan).

Braveheart:

MAD = Mutual Assured Destruction

Greven:

Utan att gå in på detaljer, jag undrar om du har försäkrat dig in i bomben om att detta med utdelning av mob-am kommer att fungera, eller om du bara har sett det på papper osv?

Tror i och för sig på att du hat försäkrat dig men vill bara ha ett litet förtydligande.

Har råkat ut för ett antal fall i det militära där det inte gått som utlovat bla för att materielen som skulle användas inte existerat överhuvudtaget, det är därför som jag vill ha det där extra förtydligandet.

:angry:

Braveheart:

MAD = Mutual Assured Destruction

Greven:

Utan att gå in på detaljer, jag undrar om du har försäkrat dig in i bomben om att detta med utdelning av mob-am kommer att fungera, eller om du bara har sett det på papper osv?

Tror i och för sig på att du hat försäkrat dig men vill bara ha ett litet förtydligande.

Har råkat ut för ett antal fall i det militära där det inte gått som utlovat bla för att materielen som skulle användas inte existerat överhuvudtaget, det är därför som jag vill ha det där extra förtydligandet.

:angry:

Mobammunitionen är bara en ikon och problemet litet. Ammunition finns i överflöd och är lättilgänglig. Dock inte i hemmet.

Casca

Guest Greven

Fu Johansson >>> Jag är försäkrad om att det fungerar och som plutonchef i hemvärnet vet jag att pappersplaner ej är att lita på. Det krävs praktiska empiriska studier under realistiska förhållanden för att övertyga mig. Say no more...

Casca >>> Desutom utesluter ju inte reglementet "tillfällig" förvaring av am i tex en HV-lokal givet att vissa krav kan mötas. Eller hur?

Guest Swanen

låt HV-snubbarna ha sina vapnen hemma, så slipper de spendera timmar av utb. tid vid olika kasuner...det är ju dem som vi ska lita på när krig bryter ut..de håller undan FI, tills FM är mobiliserad...

Läste om rånet på Arlanda där de kom över 40 miljoner SEK+ enligt Aftonbladet, det stod vidare att rånarna använde AK4:or.

Detta är väl ett militär vapen som används i hemvärnet? Vorre det inte möjligt att de som genomförde rånet var med i hemvärnet? Annars kan det ju inte vara så lätt att komma över AK4:or? Hur är det förresten med kontrollen av skarp ammunition? Vet att Polisen har hård kontroll så fattas det ammunition måste man förklara sig.

Guest Greven

Priset på en fyra på svarta marknaden sägs ligga mellan 15.000 - 25.000. Får man ut ett större antal miljoner vid ett råd kan detta nog vara en överkommlig investeringskostnad.

Dessutom är alla vapen i HV individmärkta med en streckkod. Vilket innebär att de kulor som avlossades vid rånet ute på Arlanda lätt kan bindas till ett individuellt vapen och därigenom till en individ om det skulle vara så att ett HV-vapen var inblandat. Ingen är så korkad att man tar den risken.

Under årens lopp har ett antal AK4 stulits från försvaret. Även Norge har AK 4 och även där har det stulits vapen. Därför tror jag knappast att det är några hemvärnsmän som gjort kuppen bara för att dom bar AK 4. Det florerar med andra ord mycket vapen bland slöddret i "under världen".

Vad det gäller am kontroll inom polisen så kan det säkert skilja sig mellan myndigheterna. Hos oss får man en ask am och sen är det bra med det. Ingen som helst efterkoll. Behöver man mer får man säkert ut en ny ask, lite går ju åt under övningskjutning samt för att avliva djur.