Jump to content

Recommended Posts

Tror att man skulle behöva betona allvaret med vapenlåsen på ett bättre sätt.

Då är det upp till oss alla att påpeka brister och brott mot säkerheten när det gäller vapenhanteringen, befäl och frälsta som frälsta...

Att se brister i säkerheten men inte påpeka dessa eller upplysa kamraten i fråga om det, är lika illa som att själv strunta i säkerheten...

Håller jag fullständigt med om. Man blir bara så j****a trött på "jajaska-flin-sköt-dig-själv" svaren. Det är inte så roligt at jobba i uppförsbacke hela tiden. Efter ett tag blir även standardsvar som "Det är lika illa att inte uppmana/rapportera", förbannat tröttande att höra/ge.....

HvPrsk du VET att inte hela HV kommer att rätta in sig efter oss fåtaliga som vill ha det säkert/bra/välutbildat osv, dom kommer bara i bästa fall att sluta, och då är det slut med HV som folkrörelse.Ibland hoppas jag att jag har fel.

Allt är inte binärt....

Danne

Håller jag fullständigt med om. Man blir bara så j****a trött på "jajaska-flin-sköt-dig-själv" svaren. Det är inte så roligt at jobba i uppförsbacke hela tiden. Efter ett tag blir även standardsvar som "Det är lika illa att inte uppmana/rapportera", förbannat tröttande att höra/ge.....

HvPrsk du VET att inte hela HV kommer att rätta in sig efter oss fåtaliga som vill ha det säkert/bra/välutbildat osv, dom kommer bara i bästa fall att sluta, och då är det slut med HV som folkrörelse.Ibland hoppas jag att jag har fel.

Allt är inte binärt....

Danne

Helt sant SADDO, det tar emot efter ett tag att jaga på dom som inte orkar-vill-förstå-eller-fatta. Mentaliteten "ja, ja det blir nog bra, så här har vi alltid gjort" är tung att jobba med/mot...

Beredskapsmässigt finns ingen anledning att Hv skall ha vapnen ute.

Den enda anledningen är att det blir svårt att öva om man måste åka till ett regemente först och hämta ut vapen, eftersom det i proncip endast är där man får förvara vapen.

Och att åka ut med vapnen samlat till övningarna för att där dela ut dem kräver lite omständiga förberedelser, ang säkerheten.

Och att öva ett militärt förband som Hv utan vapen är lite bortkastad tid...

• BlåGul -1
Beredskapsmässigt finns ingen anledning att Hv skall ha vapnen ute.

Får väl fråga igen då: NÄR ska man isåfall dela ut vapen till HV när det börjar krisa till sig? Att mobilisera och dela ut så väldigt många tusen vapen kan nog ses som en "provokation" och upprustning om det vill sig illa, och det vill det alltid om någon har lust...

Guest Lord Good

Måste vi lämna in vapnen kommer jag att sluta som hemvärnsman. Om vi inte har vapen hemma faller hela idén med ett hemvärn. Jag är med enbart för att försvara mitt land om det skulle behövas. Det är sant att just nu finns knappt något hot. (Det kan dock ändras snabbt.) 50 000 man med vapen hemma fast beslutna att försvara sitt land tror jag är något som hjälper till att se till att det fortsätter vara så. Som jag ser det är min främsta uppgift som Hemvärnsman att vara en symbol för Sveriges vilja att försvara sig.

Får väl fråga igen då: NÄR ska man isåfall dela ut vapen till HV när det börjar krisa till sig? Att mobilisera och dela ut så väldigt många tusen vapen kan nog ses som en "provokation" och upprustning om det vill sig illa, och det vill det alltid om någon har lust...

Vill bara först klargöra att min personliga uppfattning är att Hemvärnet bör ha ute sin vapen. Detta för att kunna öva på ett enkelt sätt och för att få folkförankring i Försvaret.

Men med den hotbild vi har idag så finns det ingen anledning till ha vapen ute pga beredskapsmässiga skäl. Att det helt plötsligt en morgon skall stå ett par hundra tusen främmande soldater och knacka på är det förmodligen ingen som tror längre? Är det inte så att du i din hemvärnpluton skall ha ytterliggare utrustning som ksp? Är det inte fullt tullräckligt att få ut din Ak då?

Det är våra kära folkvalda som har bestämmt vilken hotbild som finns i dagsläget och då får man acceptera detta (även om förtroendet för dessa är lågt). Det enda sättet som du kan använda är att utföra dina medborgerliga plikter i september.

Måste vi lämna in vapnen kommer jag att sluta som hemvärnsman. Om vi inte har vapen hemma faller hela idén med ett hemvärn. Jag är med enbart för att försvara mitt land om det skulle behövas. Det är sant att just nu finns knappt något hot. (Det kan dock ändras snabbt.) 50 000 man med vapen hemma fast beslutna att försvara sitt land tror jag är något som hjälper till att se till att det fortsätter vara så. Som jag ser det är min främsta uppgift som Hemvärnsman att vara en symbol för Sveriges vilja att försvara sig.

Jag tolkar detta som att du endast är med i Hv för att få ha ett vapen hemma? Då tycker jag att du bör ompröva ditt engagemang.

Även jag anser att hv skall behålla sina vapen hemma, fast jag skulle inte vilja ha en Ak4:a i garderoben. Utan vapen så är risken stor att Hemvärnet förvandlas ännu mer till att bli en organisation som endast letar gamla tanter.

Däremot måste kraven höjas kraftigt för att få förnyat förtoende. Hårdare krav när det gäller hanterande av vapnen.

Min erferanhet är att den genomsnittlige Hemvärnsmannen måste göra en ordentlig uppryckning. Sedan tror jag dock att Hemvärnets representanter i detta forumet tillhör det övre skiktet bland Hemvärnsmannen när det gäller vapenhanteringen.

Men om man inte fullgör sitt kontrakt och endast med handledning klarar att genomföra ladda och patron ut så är jag mycket tveksam till om man skall få ha ett automatvapen i sin bostad.

Go´dagens förövrigt detta är mitt första inlägg, så jag får

försöka att verka vettig.

Det är klart att Hv ska ha tillgång till vapen i hemmet. MEN

med tanke på att det trots allt har "skitit sig" ett par

ggr med Hv pers som supit till och knallat runt på byn

med laddad puffra och brölat, eller att tjuvdjvlar kommer

över ett militärtvapen vid heminbrott. Så är det en opinion

MOT hv-vapen. Det man kan göra är att sannera i de egna leden, plocka ut pers med tex alkoholproblem odyl. Tex närmare kontakt med polis?? Hur som helst inte figurera i

press på det sättet som det tyvärr varit dom senaste åren.

MDS (tror jag det är) har beslutat att alla HV-soldater ska genomföra en BASIC övning varje år där man går igenom den mest grundläggande hanteringen av vapnet. De som inte deltar ska lämna in vapnen. Om detta tillämpas så tycker jag det är himla bra, sedan är det bara att höja kraven varje år. Då kommer alla soldater i HV kunna hantera sina vapen på ett korrekt sätt. Idag är jag lite tveksam i vissa fall.

Inom vår bataljon har man god kontroll på soldaterna. Jag vet att man tagit vapnet från en person som hade/har alkoholproblem. Han är fortfarande med i HV men har inget vapen. Om han får kontrol över sina problem får han antagligen tillbaka vapet.

Tack vare att man känner personerna i sin egen pluton/kompani så är det lätt att se om det går utför för en person och då kan man ingripa och ta vapnet.

Det stämmer Jonas.

BASIC-utbildnings kontroll började på försök i Halland? för några år sedan med gott resultat.

Norra Smålandsgruppen (NSG) genomförde BASIC för första gången i våras.

Vi kommer även köra en kontroll under hösten för de som inte hade möjlighet att vara med i våras.

Detta är beordrad verksamhet och den som inte deltager kommer att få lämna in sitt vapen.

The Swede

Guest Lord Good

Jag tolkar detta som att du endast är med i Hv för att få ha ett vapen hemma? Då tycker jag att du bör ompröva ditt engagemang.

Även jag anser att hv skall behålla sina vapen hemma, fast jag skulle inte vilja ha en Ak4:a i garderoben. Utan vapen så är risken stor att Hemvärnet förvandlas ännu mer till att bli en organisation som endast letar gamla tanter.

Däremot måste kraven höjas kraftigt för att få förnyat förtoende. Hårdare krav när det gäller hanterande av vapnen.

Min erferanhet är att den genomsnittlige Hemvärnsmannen måste göra en ordentlig uppryckning. Sedan tror jag dock att Hemvärnets representanter i detta forumet tillhör det övre skiktet bland Hemvärnsmannen när det gäller vapenhanteringen.

Men om man inte fullgör sitt kontrakt och endast med handledning klarar att genomföra ladda och patron ut så är jag mycket tveksam till om man skall få ha ett automatvapen i sin bostad.

"Jag är med enbart för att försvara mitt land om det skulle behövas." skrev jag. Att du får det till att jag är med endast för att få ha ett vapen hemma är en avancerad analys, speciellt som du verkar tycka samma sak som jag, att vi ska ha vapen i hemmet. Så jag borde inte vara med i Hv om jag vill försvara mitt land? Hmm. Intressant synpunkt.

"Jag är med enbart för att försvara mitt land om det skulle behövas." skrev jag. Att du får det till att jag är med endast för att få ha ett vapen hemma är en avancerad analys, speciellt som du verkar tycka samma sak som jag, att vi ska ha vapen i hemmet. Så jag borde inte vara med i Hv om jag vill försvara mitt land? Hmm. Intressant synpunkt.

Ja, förmodligen så har vi samma åsikt. Det jag reflekterade över var att "Måste vi lämna in vapnen kommer jag att sluta som hemvärnsman." Jag hoppas verkligen att detta inte skall vara angörande för att man skall vara medlem i Hemvärnet eller inte?

Jag tycker att man skall känna att man gör en meningsfull insats, och detta kan ibland vara problem när det blir ett för stort fokus på att bygga fördämningar och leta tanter.

Jag har lite svårt att tro att det är därför som yngre personer går med i Hv? Jag tror att deras uppfattning är samma som din att försvara landet.

Mja det där med Basic är jag inte helt med på. Jag menar att det skall ex PC/GC kunna kontrollera själv , än att som i vissa fall ta upp övningstid ex 6 timmar en Lördag för att kolla ladda och patron ur med 180 man. Aldrig i Livet att jag offrar detta. Däremot kan man ex lägga in BASIC i övningar  som en Bakövning för att kontrollera den enskilde verkligen kan  just BASIC.

-

Mja det där med Basic är jag inte helt med på. Jag menar att det skall ex PC/GC kunna kontrollera själv , än att som i vissa fall ta upp övningstid ex 6 timmar en Lördag för att kolla ladda och patron ur med 180 man. Aldrig i Livet att jag offrar detta. Däremot kan man ex lägga in BASIC i övningar  som en Bakövning för att kontrollera den enskilde verkligen kan  just BASIC.

-

Basic kraven eller Baskrav är de krav som den enskilde måste nå upp till. Kontrollen kan ske på olika sätt, är det ett Hv.gubbe förband så tar man det lugnt och sansat och går igenom allt innan. Dvs som du sa öva ptr ur i 6 tim.

Men det finns vad jag vet inte några hinder att lägga in kontrollerna i den vanliga utbildningen. T ex vid ett skjutpass kontrollera att vapen och skyttekraven uppnås.

Ett mer övat förband skulle mycket väl kunna göra kontrollerna svårare, bara de grundkrav som finns uppnås!

Att ha Baskravskontrollerna som bakomövningar tycker jag låter strålande!

Att komma ihåg är att förutom att  rensa ur folk som inte klarar av att hantera sina vapen mm så ger baskravskontrollerna en regelbunden övning som ibland inte har funnits. Minst en gång varje år så kommer varje Hv-soldat att öva ptr ur och ladda, så har det inte varit förut utan Hv-soldaten har kunnat gå ett bra tag utan att öva grundläggande vapenhantering. Detta ser jag som det viktigaste med dessa Baskrav!

Att låta Plutonchef och Gruppchef ha hand om kontrollerna tycker jag låter fel då en hel del utav dem har sina brister och också behöver kontroll. Hemma så har Baskravs instr utb som fått en genomgång på myndigheten och genomgått kontrollerna under ledning av myndighetens personal. Lämpligt är ju att välja vana instr med god kunskaper i resp. kontrollämne.

Detta är vad jag anser om Baskravs utb utifrån den utb jag har fått.

Bamse  /Baskravs instr

Ni som inte förstår ironi eller hatar onödiga inlägg. sluta läs nu!

Den dan man får ha 90:an hemma på uppfarten skall jag gå med i hemvärnet!! ;)

Bättre upp varför inte en 122:a  Lite humor måste man väl ha. Men jag förstår inte att dom drog in mobbammon?

-

Om man ska ha Basic kontroller/övningar så ska det vara instruktörer som kontrollerar att vapenkraven uppfylls. Hur många av de gamla PC/GC tror du kan kontrollera att deras soldater gör patronur på rätt sätt. Det är bara att inse att det i hemvärnet finns personer som inte borde ha vapen på grund av att det inte kan hantera vapet på ett riktigt sätt eller t.ex. har för dålig syn. Personer som inte uppfyller dessa baskrav ska inte ha vapen hemma.

Nu syftade jag inte på oduglingar, utan på folk som har utbildningen, är skjutledare, instruktörer etc dvs kan sina saker.

Jag vidhåller fortfarande att Basic skall läggas in som bakövningar annars kan vi packa ihopa och gå hem, buntvis.

-Citius,alius,fortius-

(Snabbare,högre,starkare

Valiant:Då är jag med. Bara det är kompetenta personer som håller i kontrollen/övningen så kan man kanske kombinera den med andra övningar.

Det vikigaste är att vi kan visa allmänheten att de som har vapen hemma ockkså kan hantera dessa på ett korrekt sätt.

Jag tror på iden med Basic uppläget men bara om kompetenta personer håller den. Den basic utbildningen jag bevittnade bedrevs inte av kompetenta individer utan av personer som snarare inte ville visa upp sina kunskaper för soldaterna. Det är väldigt konstigt att när det blir obligatoriska övningar så är alla personer övningsledning. Om man har grupper på ca 10 man behöver man inte vara fyra personer vid varje moment + en gigantisk underhållsorganisation med ca 20 man för ca 40 övande. Men folk som blivit befäl efter ha tittat djupt i cornflakes paketen kanske är så duktiga så att de inte behöver öva.

GA KA Håller med dig, man blir ta mig f..n deprimerad när man ser dessa självutnämnda "instruktörer".

Dessbättre är dessa eliminerade på det kompani undertecknad tjänstgör.

En del av dessa har också den dåliga smaken att "befodra" sig själv efter i deras ögon lämplig tidram. Jag är i varje fall glad att jag tog min Mats ur skolan och flyttade till Ett Kompani

där det är ordning,reda stil och ansvar. Där Plut för egna övningar, där vi har fullt backup från Komp & Bat. Där vi har fullt ansvar. Låter det bra - det är det också, men allt kan bli bättre - Gubbväldet har i alla fall ryckt ut !!

Valiant - som just varit hos kiropraktor

(fy vad det är synd om mig)

• 2 months later...

Jag har för mig att när jag var nere på förövningen till Strong resolve -02 (där jag ingick i b-styrkan) så "centralförvarade" redan en hel del "stockholms pojkar" sin AK4or. Jag tog inte med min tack vare allt strul på flyget, vilket resulterade i en belöning som Sim-Grg skytt.

Förövrigt... Mitt HV komp -> Närmaste regemente 23 mil...t&r 46 mil... total restid 5-6 timmar. Jag skulle ju villa ta en titt i mitt komps milersättnings papper om vi skulle börja centralförvara helt ut.

Men jag kan förstå om dom vill att dom som kan (tex som i exemplet ovan) centralförvarar sina vapen.

Det är ju redan så att enda gången på hela året man i vårt HV komp får ens röra en Grg eller Ksp är på bat övningen... 2dagar.. av 365...

//Fu. Fjellman

Jag anser numera att folk ska ha sina vapen i bostaden och att detta borde utökas till att gälla alla VPL.... Men detta kräver dock en omdaning i samhället och en ändring av systemet som jag ej får diskutera här.....

• BlåGul -1
Jag anser numera att folk ska ha sina vapen i bostaden och att detta borde utökas till att gälla alla VPL.... Men detta kräver dock en omdaning i samhället och en ändring av systemet som jag ej får diskutera här.....

Inte får diskutera här?

Jooo, jag blir nyfiken. En liten snabb förklaring kan du väl ge oss.. varför vpl ska ha sin bössa hemma iallafall. Vad jag vet ligger de värnpliktiga på ett regemente, ofta ganska långt hemmifrån.. ska mna ha bössan med sig hem?

Nu har du sagt A.. du kan väl ge oss ett litet b nu?

Som sagt så är så att det poltiska läget idag inte tillåter det pga alla problem vi har... Men utan att gå in på vad jag tycker ska göras så kan jag ju säga så här att vi behöver färre psykon... och att jag önskar en "ny" sorts demokrati som tar bort rotlösheten och skappar gemenskap.... Jaja låt oss gå vidare....

Genom historien så har det varit så att ett krav för att kunna underkasta folket har varit att folket ska vara dåligt rustat... Som exempel kan nämnas att Djinghis Khan införde värnplikt men ej tillät folket att ha vapen i hand förutom när han ville... Sedermera kan nämnas att under vikinga tiden hade man värnplikt och folket var bra beväpnade försvaret och folket var ett.... Sedermera tog LEDARNA upp kristendomen och började succesivt skappa en proffs arme som ledde till att folket kunde förtryckas.... och demokratin avskaffades. Att vår demokrati skulle vara hotad idag må låta befängt men vi kan inte tänka i de banerna.. Folkets största skydd mot förtryck är att folket och försvaret är ett och att vapnen ej kontrolleras av mindre grupper.... Dessutom skulle detta ge ett utomordentligt bra försvar mot alla eventuella invasioner... När alla har varsin AK hemma så blir det svårt att förtrycka folket och en effektiv motståndrörelse kan bildas....

Jaja detta är bara en liten kort beskrivning......

Ja... det håller jag med om... jag tycker det vorre vansinne idag... Vi måste först ändra samhället innan detta kan funka.... Kan poängtera att i Schweich har man mycket vapen ute i hemmen... Detta funkar väl och de har MYCKET låg mord statistik...

Fakta Sweich  

Army figures show that military members have 519,000 machineguns and service pistols at home. A further 98,000 machineguns are owned privately by former militia members. "

According to the UN International Study on Firearm Regulation, in 1994 the homicide rate in England (including Wales) was 1.4 (9% involving firearms), and the robbery rate 116, per 100,000 population. In the United States, the homicide rate was almost 9.0 (70% involving firearms), and the robbery rate 234, per 100,000. England has strict gun control laws, ergo, the argument goes, the homicide rate is far lower than in the United States. However, such comparisons can be dangerous: in 1900, when England had no gun controls, the homicide rate was only 1.0 per 100,000.

Moreover, using data through 1996, the U.S. Department of Justice study Crime and Justice concluded that in England the robbery rate was 1.4 times higher, the assault rate was 2.3 higher, and the burglary rate was 1.7 times higher than in the United States. Only the murder and rape rates in the United States were higher than in England.

The UN Study omits Switzerland from its comparative analysis. The Swiss example contradicts the Study's hypothesis that a high incidence of firearm ownership correlates with high violent crime.

The Swiss Federal Police Office reports that, in 1997, there were 87 intentional homicides and 102 attempted homicides in the entire country. Some 91 of these 189 murders and attempts involved firearms (the statistics do not distinguish firearm use in consummated murders from attempts). With its population of seven million (which includes 1.2 million foreigners), Switzerland had a homicide rate of 1.2 per 100,000. There were 2,498 robberies (and attempted robberies), of which 546 involved firearms, giving a robbery rate of 36 per 100,000. Almost half of these criminal acts were committed by non-resident foreigners, which is why one hears reference in casual talk to "criminal tourists."

Sometimes, the data sounds too good to be true. In 1993, not a single armed robbery was reported in Geneva.

In a word, Switzerland, which is awash in guns, has substantially lower murder and robbery rates than England, where most guns are banned.

http://www.stephenhalbrook.com/wallstreet.html

Så i Sweich begås det 87 mord.. hälften av utläningar....