Jump to content

Recommended Posts

Posted
Har sökt i ämmnet men tror inte det tagits upp tidigare?

Innan dagens M/90 varianter och den tidigare mörkare varianten under mitten av 80-talet syddes en HELGRÖN test-/förserie upp.

/Troppchefen (som föredrar FV uniform M/62....tror den hette så)

Helt rätt, den syns bla på omslaget till SoldF 1986

• Replies 462
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)
Har sökt i ämmnet men tror inte det tagits upp tidigare?

Innan dagens M/90 varianter och den tidigare mörkare varianten under mitten av 80-talet syddes en HELGRÖN test-/förserie upp.

/Troppchefen (som föredrar FV uniform M/62....tror den hette så)

Helt rätt, den syns bla på omslaget till SoldF 1986

Den helgröna heter 86 försök(1986 försök).

MVH SWJ.... :rodna:

Edited by SWJ
Posted
Enligt de uppgifter jag har är fältjacka med ficka där bak tillverkad för amfibieförbanden. Någon som kan dementera/konfirmera?

@Kulsprutejojjo

Du har noll koll.

När jag 1986 genomförde GU på F4 fanns nuvarande 90 på försök där. På den tiden hade fickan dessutom en dragkjedja.

Ytterligare intressanta detaljer:

Jackan hade hhuva som kunde tas loss med dragkjedja. Dragkjedjan kunde dras hela vägen upp då kragspeglar bars som på vindrocken.

Färgen var grön som m/59.

J

Posted

Jag fick ett SMS av en kolega nu som är i Kosovo KS12. Han grattade mig att jag kom med på LA05. Sade även att vi kommer få en ny djungeluniform som kommer att användas i Liberia. Dem hade provat den i Kosovo och att den verkade mycket bättre än den man har nu. Jag bad han ta några kort på den så att bilder kommer snart.

Är det några här som vet något om saken?

Posted

Kan inte någon lägga ut en flik på SoldF.com med alla nya uniformsvarianter? Även de varianter som är under test och inte riktigt godkända. Det har ju kommit en uppsjö nu, som öken- vinter- och djungelvarianten. Man har ju bara sett en massa olika foton på dessa, i en massa splittrade trådar, här. Skulle vara kul med en sammanfattning/överblick...

• Forumsledning
Posted

Hade vart trevligt, men vi kan inte lägga ut bilder som vi inte äger eller har tillstånd att visa.

Har folket här bilder som de vill dela med sig så bara säg till vad ni har.

Posted (edited)

Sir Vival och SWJ verkar ju ha en massa fina kort... I den här tråden har Sir Vival han lagt upp FSJ 02 i ökensplinter och nånn testmodell av skjorta i ökensplinter.

Här har Rila lagt upp en bild på FJS 02 vintersplinter och FJS 02 i 90-splinter.

Osså finns det ju bilder på försöksmodeller (och här) som skulle passa in...

I den här tråden har softfeel lagt ut en massa bilder på FJS 02 90-splinter

Här har en Toll lagt upp en massa bilder på ökenuniformen...

Och så finns det ju en massa fina bilder på öken-cammot på mil.se.

Osså har vi ju uniform M/90 T.

I den här tråden har Team Member lagt upp en fin bild på FSJ 02 med vintersplinter.

Det blev resultatet efter lite sökning på forumet... Jag vet att jag sett fler bilder på vintersplinter-uniformen, men jag hittar inte riktigt...

Nu är det ju bara upp till kortens innehavare att godkänna publicering, så kan ju en snygg Soldf.com-sida skapas ju :baskerHV:

Något som skulle vara riktigt smaskigt, är lite bilder på djungelvarianten, som enligt rykten skulle finnas... Någon som har bilder?

Edited by Dahlberg
  • 3 weeks later...
Posted

En kille pa ebay sajler foljande M90 uniform. Har som sagt inte sett denna typ tidigare. Den verkar vara kronmarkt 2000. Den har aven gront foder samt en ficka som inte fanns pa den vanliga M90. Ar detta en M2000 uniform, en M90 kopia eller ngt annat?

m2000-2.jpg

m2000-1.jpg

Posted

Det där är en civil variant på m90 jackan (tror de kallar den "Fältjacka 2000"), du ser att de tre kronorna på lappen är utbytta mot tre jordglobar....

IMHO en skitjacka (ja jag har pillat på den).

NOT: Vissa riktiga Fältjacka 90 har även de mörkgrönt (istället för ljustgrön eller khaki) foder, allt beror på årgång, och om kläderna tillverkades i Sri Lanka eller Ryssland.

Posted
Det där är en civil variant på m90 jackan (tror de kallar den "Fältjacka 2000"), du ser att de tre kronorna på lappen är utbytta mot tre jordglobar....

IMHO en skitjacka (ja jag har pillat på den).

NOT: Vissa riktiga Fältjacka 90 har även de mörkgrönt (istället för ljustgrön eller khaki) foder, allt beror på årgång, och om kläderna tillverkades i Sri Lanka eller Ryssland.

Tack for den infon! Tyckte den sag lite mysko ut. Laste Jordgubbar forst, men jordglobar passar ju lite battre.

Tack ocksa for infon ang fodret!

Mvh.

Sam

Posted
Det är ju iofs ingen av FM:s uniformer men Banverkets arbetskläder som togs fram för några år sedan bygger på M90. Några extra fickor, ingen kammo och brandgula med varseldetaljer men annars är det M90. Skulle haft en bild men ber att få återkomma.

Såg den häromdagen. Blev lite "paff" först, tänkte att "jäklar vad det liknar m/90". Sen kom jag på att jag hade läst någonstans om detta och kunde lugna ner mig på en gång.

Posted

Vilken uniform är det våra svenskar i Afganistan använder? Nu pratar jag om det ökenkammo dom har på vissa av de officiella bilderna med rätt grad och förbandsbeteckningar.

Posted
Vilken uniform är det våra svenskar i Afganistan använder? Nu pratar jag om det ökenkammo dom har på vissa av de officiella bilderna med rätt grad och förbandsbeteckningar.

Tja, kan det möjligtvis vara den m90 öken som diskuterats i denna tråden?

Posted

Tja, kan det möjligtvis vara den m90 öken som diskuterats i denna tråden?

Mmm, nu när jag har läst igenom alla 8 sidorna i tråden så känner jag mig onekligen en aning dum...

Sorry men KVM hade inte riktigt koll på läget :D

Posted

kanske har jag missat något i M90 tråden

finns den producerad i helgrönt (mörk) ? jag blev tilldelad en sån för utvärdering. det var lite tunnare tyg, annars som vanlig M90. jackan råkar jag ha kvar.

. :baskerKav:

Posted

finns den producerad i helgrönt (mörk) ? jag blev tilldelad en sån för utvärdering. det var lite tunnare tyg, annars som vanlig M90. jackan råkar jag ha kvar.

. :baskerKav:

Med tanke på att du gjorde GU -90 undrar jag om du inte menar den där försöksmodellen som fanns? Eller när menar du att du fick den?

Posted

. :clap:

Med tanke på att du gjorde GU -90 undrar jag om du inte menar den där försöksmodellen som fanns? Eller när menar du att du fick den?

visst måste det vara försöksmodellen! behöll den, ingen frågade efter den iaf

Posted
Du har inte möjlighet att ta lite foton på den? Glöm inte att fota lappen isåfall

va just nere ikällaren å letade å hittade den ej, tror jag har den i stugan.

ska kolla nästa gång jag e där. Det verkar va som du säger, har tittat på bilder och den ser exakt ut som 1986 Försök.

• 1 month later...
Posted
Enligt de uppgifter jag har är fältjacka med ficka där bak tillverkad för amfibieförbanden. Någon som kan dementera/konfirmera?

@Kulsprutejojjo

Du har noll koll.

När M90 infördes var det tänkt att alla jackor skulle ha ficka där bak. Av kostnadsskäl togs denna bort ett antal år men verkar nu vara tillbaka igen. Amfibiekåren har ingen egen variant, utom M90 adyk (dvs M94 samt 2002).

Så ere.

//MG

Under flera år har man testat en kakifärgad uniform, delvis byggande på M90 L. Första missionen som fick ut den var FS09. Eftersom det i Mazar-e Sharif kan vara över 50 grader på sommaren är det skitviktigt med en ljus uniform. Dessutom - vi blir därmed lika övriga nationer och därmed svårare att känna igen "på stan".

Min personliga uppfattning är att vi skulle köpt en färdig kakiuniform, exempelvis den norska som verkar helt OK. Men Sverige skall ju alltid vara så speciella!

GMY

//MG

• 2 weeks later...
Posted

På tal om m/90 uniformer så var jag på Kvibergs överskottsbolag i Göteborg idag.

Där hade man m/90 uniformer tillverkade 1997 och där byxorna hade bakficka för plånbok ( glömde kolla om jackan hade ryggficka). Storlekslapparna i plaggen hade M-nummer men var inte kronmärkta - det kan ju vara en civil variant tillverkad för civila marknaden....

Köpte även ett par i stort sett nya M90 stövlar ( Nokia) för 195 kronor :) . Jag har visserligen redan ett par i hemvärnsutrustningen, men bättre stövlar kan man inte köpa för det priset ( man vet ju aldrig om man går ut ur hemvärnet någon gång och måste lämna in utrustningen)

Posted
På tal om m/90 uniformer så var jag på Kvibergs överskottsbolag i Göteborg idag.

Där hade man m/90 uniformer tillverkade 1997 och där byxorna hade bakficka för plånbok ( glömde kolla om jackan hade ryggficka). Storlekslapparna i plaggen hade M-nummer men var inte kronmärkta - det kan ju vara en civil variant tillverkad för civila marknaden....

Köpte även ett par i stort sett nya M90 stövlar ( Nokia) för 195 kronor :ph34r: . Jag har visserligen redan ett par i hemvärnsutrustningen, men bättre stövlar kan man inte köpa för det priset ( man vet ju aldrig om man går ut ur hemvärnet någon gång och måste lämna in utrustningen)

Var dit idag och kollade lite. Reagerade också på det där med att att varken jackan eller byxorna var kronmärkta, men att de hade M-nummer. La även märke till bakfickan på byxorna. På jackan finns det inte någon ryggficka. Var rätt så sugen på att köpa dessa, blev dock lite tveksam när kronmärkningen saknades eftersom de verkar vara kopior.

• 2 weeks later...
Posted (edited)
Hej på er!

Är det någon som kan hjälpa mig identifiera detta M/90 set ?

Fick dessa bilder skickade till mig. och jag känner inte igen Modellen?

Är ganska säkert på att detta är M/90 Helikopter

Är fodret i jackan brandgult motsv?

Edited by Drv/Gunner Wedberg
Posted

Hej på er!

Är det någon som kan hjälpa mig identifiera detta M/90 set ?

Fick dessa bilder skickade till mig. och jag känner inte igen Modellen?

Är ganska säkert på att detta är M/90 Helikopter

Är fodret i jackan brandgult motsv?

Nej fodret är inte brandgult, jag har mailat killen för att försöka få lite andra bilder.

Hade varit dunder om någon som vet. kunde göra ett inlägg om svar

Gott Nytt år !

:Malaj:

Posted

Blev lite nyfiken, vad skiljer 90H och 90P..?

(Har för övrigt en 90H-jacka med oranget

foder, inköpt hos Mil-Con.

90H)