APC-mannen Posted February 22, 2006 Report Posted February 22, 2006 Jo, jag har sett det där stället. Den påminner VÄLDIGT mycket om m/90 tycker jag. Stod en kille från Banverket framför mig i kassakön på Willy's för några månader sedan. Det tog ett tag innan jag reagerade, men helt plötsligt såg jag en man stå i en orange m/90 framför mig. Finns ju skillnader, men väldigt mycket likheter med! Sådan arbetsjacka skulle nog vara schysst att ha när man mekar med bilen, grejar i trädgården motsv. Quote
Lt P Posted February 22, 2006 Report Posted February 22, 2006 Ärade fanjunkar'n råkar inte veta vem som är tillverkare av sagda ställ? MVH Musikfanjunkar'n Quote
Fanjunkar´n Posted February 22, 2006 Report Posted February 22, 2006 (edited) Jo, jag har sett det där stället. Den påminner VÄLDIGT mycket om m/90 tycker jag. Stod en kille från Banverket framför mig i kassakön på Willy's för några månader sedan. Det tog ett tag innan jag reagerade, men helt plötsligt såg jag en man stå i en orange m/90 framför mig. Finns ju skillnader, men väldigt mycket likheter med! Sådan arbetsjacka skulle nog vara schysst att ha när man mekar med bilen, grejar i trädgården motsv. Det beror på att BV utgick från M90-mönstret (plagiat?). Man la till några fickor o ändrade lite på byxorna. Samt färgerna naturligtvis! Lt P: Ärade fanjunkar'n råkar inte veta vem som är tillverkare av sagda ställ? MVH Musikfanjunkar'n Fristad. Edited February 22, 2006 by Fanjunkar´n Quote
APC-mannen Posted February 22, 2006 Report Posted February 22, 2006 Antagligen kostar stället ganska mycket...? Quote
Fanjunkar´n Posted February 22, 2006 Report Posted February 22, 2006 Antagligen kostar stället ganska mycket...? Vet faktiskt inte hur mycket det kostar. Quote
kronvrak Posted February 23, 2006 Report Posted February 23, 2006 Den påminner VÄLDIGT mycket om m/90 tycker jag. Stod en kille från Banverket framför mig i kassakön på Willy's för några månader sedan. Det tog ett tag innan jag reagerade, men helt plötsligt såg jag en man stå i en orange m/90 framför mig. Finns ju skillnader, men väldigt mycket likheter med! Sådan arbetsjacka skulle nog vara schysst att ha när man mekar med bilen, grejar i trädgården motsv. De flesta arbetskläderna jag har kollat på påminner om varandra, funktionella lösningar går oftast bara att göra på ett bra (och ekonomiskt.) sätt men det är enligt mig självklart att alla tillverkare har studerat "M-90-familjen" då det har provats på många människor under många olika förhållanden. Vad man ska med en orange jacka till i trädgården förstår jag iofs inte men alla som har hund borde uppskatta en vindtät varselljacka varje morgon under det mörka halvåret, en jacka i bilen om det händer något är inte heller fel. Priset från Fristad är inte så högt även om du nog inte kan köpa banverkets egna färgsättning, ska du mecka i den så skulle jag köpa ett billigare märke. Smuts och varsellfärger är ingen höjdare i kombination. Quote
SISU Posted March 22, 2006 Report Posted March 22, 2006 Pego . Nu gissar jag bara men det ser ut som en Adyk jacka vet ej vad den heter officiellt . Quote
Vesku Posted March 23, 2006 Report Posted March 23, 2006 Pego . Nu gissar jag bara men det ser ut som en Adyk jacka vet ej vad den heter officiellt . vad har adyk för specialjacka och varför? Quote
106 Posted March 23, 2006 Report Posted March 23, 2006 Pego . Nu gissar jag bara men det ser ut som en Adyk jacka vet ej vad den heter officiellt . I en annan tråd tror jag expertisen kom fram till att det var en 2002 adyk. Tidigare fanns ju 94 adyk. vad har adyk för specialjacka och varför? Största skillnaden är GoreTex-membranet. Gissningsvis är det för att slippa släpa med sig regnställ. Quote
Adam Wilhelm Posted March 23, 2006 Report Posted March 23, 2006 Gissningsvis är det för att slippa släpa med sig regnställ. Helt rätt. Man simmar med kläderna under torrdräkten och med kängorna i ärmhålan. Källa: A-dykare på Amfibieförbands strid 2000. Quote
beretta Posted March 23, 2006 Report Posted March 23, 2006 Den påminner VÄLDIGT mycket om m/90 tycker jag. Stod en kille från Banverket framför mig i kassakön på Willy's för några månader sedan. Det tog ett tag innan jag reagerade, men helt plötsligt såg jag en man stå i en orange m/90 framför mig. Finns ju skillnader, men väldigt mycket likheter med! Sådan arbetsjacka skulle nog vara schysst att ha när man mekar med bilen, grejar i trädgården motsv. De flesta arbetskläderna jag har kollat på påminner om varandra, funktionella lösningar går oftast bara att göra på ett bra (och ekonomiskt.) sätt men det är enligt mig självklart att alla tillverkare har studerat "M-90-familjen" då det har provats på många människor under många olika förhållanden. Vad man ska med en orange jacka till i trädgården förstår jag iofs inte men alla som har hund borde uppskatta en vindtät varselljacka varje morgon under det mörka halvåret, en jacka i bilen om det händer något är inte heller fel. Priset från Fristad är inte så högt även om du nog inte kan köpa banverkets egna färgsättning, ska du mecka i den så skulle jag köpa ett billigare märke. Smuts och varsellfärger är ingen höjdare i kombination. Nämnda kläder finns i varje välsorterad byggvaruhandlare eller arbetsklädesförsäljare. Finns ju flera tillverkare som har ungefär samma lösningar på istort sett hela ställen, olika beroende på hur man är byggd. Priser ligger runt 1000:- + moms för jacka och strax under för byxa ( vinterfodrade då). Ha de! Quote
nahoj84 Posted March 24, 2006 Report Posted March 24, 2006 (edited) Nu kan jag vara helt ute och cykla men jag hittar inte att denna har nämnts eller visats tidiagre på forumet men jag kan ha fel: M90 Vinter Variant Finns denna reglementerad än eller är det hemma köp? Edit: Den som söker skola finna! Johan är: 1. Dålig på att söka 2. blind 3. allmänt dum Edited March 24, 2006 by nahoj84 Quote
Fanjunkar´n Posted March 24, 2006 Report Posted March 24, 2006 Nu kan jag vara helt ute och cykla men jag hittar inte att denna har nämnts eller visats tidiagre på forumet men jag kan ha fel: M90 Vinter Variant Finns denna reglementerad än eller är det hemma köp? Edit: Den som söker skola finna! Johan är: 1. Dålig på att söka 2. blind 3. allmänt dum OK, OK... nog med självplågeri!!! Var är bilden från och i vilket sammanhang? Ser ut att vara på nå´n kursgård nå´nstans. Har inte sett närmare på den versionen av vinterdräkt men det finns väl knappar i jackan... Quote
joppe Posted March 24, 2006 Report Posted March 24, 2006 Nu kan jag vara helt ute och cykla men jag hittar inte att denna har nämnts eller visats tidiagre på forumet men jag kan ha fel: M90 Vinter Variant Finns denna reglementerad än eller är det hemma köp? Edit: Den som söker skola finna! Johan är: 1. Dålig på att söka 2. blind 3. allmänt dum OK, OK... nog med självplågeri!!! Var är bilden från och i vilket sammanhang? Ser ut att vara på nå´n kursgård nå´nstans. Har inte sett närmare på den versionen av vinterdräkt men det finns väl knappar i jackan... fjs02 vinter Quote
Fanjunkar´n Posted March 24, 2006 Report Posted March 24, 2006 Nu kan jag vara helt ute och cykla men jag hittar inte att denna har nämnts eller visats tidiagre på forumet men jag kan ha fel: M90 Vinter Variant Finns denna reglementerad än eller är det hemma köp? Edit: Den som söker skola finna! Johan är: 1. Dålig på att söka 2. blind 3. allmänt dum OK, OK... nog med självplågeri!!! Var är bilden från och i vilket sammanhang? Ser ut att vara på nå´n kursgård nå´nstans. Har inte sett närmare på den versionen av vinterdräkt men det finns väl knappar i jackan... fjs02 vinter Tack så mycket! Det är alltså C F17 som har vinterdräkten på sig. Jaha... Åkej... Chef och föregångsman. Quote
Jolle Posted March 24, 2006 Report Posted March 24, 2006 Funderat på det med fjs02Vinter. Förutom att den ser ball ut och antagligen lite mer "slittålig" än den vanliga snödräkten så undrar jag om den är så lämplig? Det jag menar är att snödräkten är tillverkad just för att man enkelt ska kuna ta av den när man ej behöver den, åtminstone i södra delarna av landet (dock ej den här vintern) är det ganska vanligt med snabba väderomslag, om det är snö ena dagen kan det vara barmark den andra. Det blir lite jobbigt att ha med sig två set uniformer ut i fält för jag antar att fjs02Vinter inte bärs utanpå den avnliga unifromen. Dessutom är det väl överhängande risk att man skitar ner den under arbete/ i förläggning då man inte kan ta av den hur som helst. Andra synpunkter? Folk få gärna försöka övertyga mig om uniformens förträfflighet, för trots allt ser den rätt ball ut. Quote
knaZen Posted March 24, 2006 Report Posted March 24, 2006 (edited) Överste Lundell och co på F21 har lyckats stjäla ett exemplar. Edited March 24, 2006 by knaZen Quote
The Swede Posted March 24, 2006 Report Posted March 24, 2006 Om du tittar noga på den första bilden du länkar till så är det minst fyra stycken som bär den uniformen. Quote
Forumsledning Kimster Posted March 24, 2006 Forumsledning Report Posted March 24, 2006 FJS02 är utdelad till officerarna på FBJS (inkl SÄK) på F17. Just FBJ har även fått vintermodellen utkvitterad. Den är går under benämning 'Förstärkningsplagg' och får inte bäras på flottiljområdet av officerarna. Just för sekunden fick jag sketstopp i hjärnan och kommer inte ihåg hurvida de vpl FBJ hade fått ut. Quote
knaZen Posted March 25, 2006 Report Posted March 25, 2006 Om du tittar noga på den första bilden du länkar till så är det minst fyra stycken som bär den uniformen. Fan vad du ska vara snabb då. Jag ändrade mitt inlägg typ en nanosekund efter jag postade första gången. Då till "och co" som du kanske ser. Quote
SISU Posted April 7, 2006 Report Posted April 7, 2006 Enligt en kompis till mej så är den övre 90T . Tydligen så hade tillverkaren först glömmt att sy på benfickor o när dom kom på det så syddes det på gröna fickor . Den undre bilden ser det ut som att de har 90T + att killen längst bak har FJS02 jacka . Quote
Göta Lejon Posted April 7, 2006 Report Posted April 7, 2006 Enligt en kompis till mej så är den övre 90T .Tydligen så hade tillverkaren först glömmt att sy på benfickor o när dom kom på det så syddes det på gröna fickor . Den undre bilden ser det ut som att de har 90T + att killen längst bak har FJS02 jacka . Är inte 90T helgrön? Ser ut som 90L FN med "specialbyxor", må vara att det glömts att sy på fickor. Låter dock konstigt. Quote
Hornet Posted April 7, 2006 Report Posted April 7, 2006 kan medela att Danska Fraumanscorpset (stavning?) under Brilliant Mariner hade FJS02 vinter :P Quote
Fanjunkar´n Posted April 7, 2006 Report Posted April 7, 2006 Enligt en kompis till mej så är den övre 90T . Tydligen så hade tillverkaren först glömmt att sy på benfickor o när dom kom på det så syddes det på gröna fickor . Den undre bilden ser det ut som att de har 90T + att killen längst bak har FJS02 jacka . Är inte 90T helgrön? Ser ut som 90L FN med "specialbyxor", må vara att det glömts att sy på fickor. Låter dock konstigt. 90T är väl beteckningen på ökenuniformen som FMV begärt in anbud på. Jackan på bilden ser ut att vara vanliga 90L men byxorna verkar vara FJS02. Quote
Tracer Posted April 7, 2006 Report Posted April 7, 2006 Enligt en kompis till mej så är den övre 90T . Tydligen så hade tillverkaren först glömmt att sy på benfickor o när dom kom på det så syddes det på gröna fickor . Den undre bilden ser det ut som att de har 90T + att killen längst bak har FJS02 jacka . Är inte 90T helgrön? Ser ut som 90L FN med "specialbyxor", må vara att det glömts att sy på fickor. Låter dock konstigt. 90T är väl beteckningen på ökenuniformen som FMV begärt in anbud på. Jackan på bilden ser ut att vara vanliga 90L men byxorna verkar vara FJS02. 90K är ökenvarianten och 90T står för tropic och är en tunnare variant av 90L med grön förstärkning på knäna. Killen på bilden har en 90T. Quote
tgb1116 Posted April 7, 2006 Report Posted April 7, 2006 Enligt upphandlingen: M7320-147000-5 Fältskjorta 90 Tropik Beige KamouflageM7355-056000-0 Fältjacka 90 Tropik Beige Kamouflage M7352-075000-4 Fältbyxor 90 Tropik Beige Kamouflage M7390-820200-8 Hängslen 90 Tropik Beige Låter som om det finns m90T(ropik) i beige kamouflage... Quote
RaVeN Posted April 19, 2006 Report Posted April 19, 2006 (edited) Bild från Armemuseumet Har för mig att det funnits m/90 svart, som försök på K4 men vet ej om det stämmer? /Raven Edited April 19, 2006 by RaVeN Quote
amfvrak Posted April 19, 2006 Report Posted April 19, 2006 Har för mig att det funnits m/90 svart, som försök på K4 men vet ej om det stämmer? /Raven Hmm jag har en bekant som hävdade att han hade svart m/90 när han gjorde lumpen som insats GB på KA3 runt 2000. Själv avfärdade jag det som ren mytomani eftersom mannen har en tendens att vränga på sin mil-utb. Men det kanske har figurerat sådanna prov ex? Quote
Recommended Posts