Jump to content

Recommended Posts

• Replies 462
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Forumsledning
Posted

Fick detta på mail.

Det diskuteras m/90 öken cammo på forumet under materialplatsen och sedan under m/90 vilka typer.

Jag har hittat en länk som säkert skulle intressera några där, skulle villa bidraga med denna länk

http://www.aos-blaesius.de/gebr-kleid-nod/...-kleid-nod.html

gör mig en tjänst och lägg ut länken på forumet som jag nämnde ovan, så gläder det säkert många där.

Jag kann inte själv då jag inte är medlem .

Mvh joakim.

Bläddrar man bland sidorna finns en vad smo förefaller den gröna Tropik varianten med./Henke

Posted
Fick detta på mail.

Det diskuteras m/90 öken cammo på forumet under materialplatsen och sedan under m/90 vilka typer.

Jag har hittat en länk som säkert skulle intressera några där, skulle villa bidraga med denna länk

http://www.aos-blaesius.de/gebr-kleid-nod/...-kleid-nod.html

gör mig en tjänst och lägg ut länken på forumet som jag nämnde ovan, så gläder det säkert många där.

Jag kann inte själv då jag inte är medlem .

Mvh joakim.

Bläddrar man bland sidorna finns en vad smo förefaller den gröna Tropik varianten med./Henke

Med tanke på att de tar 623,21 kr bara för att skicka en jacka plus priset för jackan...så nej 8-/ tack...men intressant att se ytterligare en variant på M90

:camo:

Posted

Jag har den jackan, och den är ingevidare.. det är ju en BDU, så den är stor som ett hus, sen är det nog inge vidare kvalitet på den... (jag har inte slitit så hårt på min så jag är inte säker).

Ett par byxor i öken är dock på väg snart.. :angry: ska bli kul att se hur de är..

Posted
Jag har den jackan, och den är ingevidare.. det är ju en BDU, så den är stor som ett hus, sen är det nog inge vidare kvalitet på den... (jag har inte slitit så hårt på min så jag är inte säker).

Ett par byxor i öken är dock på väg snart.. :D ska bli kul att se hur de är..

Recension, tack!!

• 1 month later...
Posted (edited)
Oken!!!!!!!!!!!!!!!

Nagra nyheter pa okenfronten, david_88?!?!? :bash:

Ytterligare tva intressant M90 kreationer som jag fann pa natet:

36_1.JPGb8_12.JPG

Edited by coolhand
Posted

36_1.JPG

Det var en minst sagt "intressant" skapelse :)

Posted

ser ut som en BDU med M/90 mönster

Den vanliga BDU:n har val inga axelklaffar?

nej, det har den inte. men förutom klaffarna set ut som en vanlig BDU.

Ser ni någon dragkedja, kan inte urskillja någon själv.

• 2 weeks later...
Posted
Vad jag vet finns tre nyanser. En som går mer i brunt för södra Sverige sedan en ljus- respektive en mörkgrön nyans.

Vad jag hört så är den brunare för typ lövskog (hösten) när loven är röda och bruna medan den gränare är barrskog. Men vet inte om det är så att man skiljer på det nu för tiden.

Första M-90 var hel grön utan camo mönster.

Posted (edited)
Första M-90 var hel grön utan camo mönster.

Det var väl bara en provmodell som fanns ute mycket begränsat?

Hetta väl någonting i stil med M/86 Försök?

EDIT: stavning

Edited by Strv S
  • 3 weeks later...
Posted
Annu ett forsok till att tjana pengar pa saker som aldrig fanns... :)

[bild]

Coolhand, detta inlägg syftar inte till något annat vettigt egentligen, du ska bara veta att jag blir gråtmild, lycklig och avundsjuk nu, samtidigt!

Posted
Annu ett forsok till att tjana pengar pa saker som aldrig fanns... :D

26_1.JPG

I en annan tråd här på forumet så är det en kille som frågar efter en sådan.. :D

-----

M/90, tänkte precis skriva lite om dess olika nyanser.

Läste "Svensk Soldat" (1994) och såg att m/90 förekommer i olika nyanser, varav olika tillverkningsland. Jag har alltid funderat om inte den lite mer gula (thailand området?) används som höstdräkt, den mer gröna på sommaren i löv/barrskog och den mörkare (ryssland?) i norra sverige, läste något liknande innan och undrar om detta är så nu..

Har sett bilder på m/90 snöcamo 8-/ stämmer det? Används den inom sveriges försvar? ,O

Posted
I en annan tråd här på forumet så är det en kille som frågar efter en sådan.. 8-/

Tror du tänker på Patrolhat. Modellen på bilden är något slags imitation av den tyska m/43-mössan i Wehrmacht fast med m/90 mönster. Patrolhat är den nuvarande amerikanska mössan, och inte den på bilden.

Posted

I en annan tråd här på forumet så är det en kille som frågar efter en sådan.. 8-/

Tror du tänker på Patrolhat. Modellen på bilden är något slags imitation av den tyska m/43-mössan i Wehrmacht fast med m/90 mönster. Patrolhat är den nuvarande amerikanska mössan, och inte den på bilden.

Nehepp, en en gång har man lärt sig något nytt..

Perfekt med tråden om Fältjacka SF vinterkamo som david_88 postade, har sett fler bilder typ när dem står ute två stycken men bara en bär SF vinterkamo,.. Någon som vet var eller hittar dit,

För det gör inte jag, jag kan inte med den där sökfunktionen, som vatten och el *bzzz*

Posted

Enkelt att gå över från sommar till höst, bara bleka kläderna, likadant med vinter. Bara mer blekmedel :D

(Jag har höst, solblekt FTW*)

*For The Win

Posted
Enkelt att gå över från sommar till höst, bara bleka kläderna, likadant med vinter. Bara mer blekmedel :)

(Jag har höst, solblekt FTW*)

*For The Win

AKA Tjernobylgrön...

Våga vägra tjernobyluniformer, fick ut en nyy och fin igår på förrådet som jag misstänker att jag är första användaren på, ficka på ryggen :clap:

• 2 weeks later...
Posted

36_1.JPG

Det var en minst sagt "intressant" skapelse :bash:

3f_1.JPG

8-/,O Samma tillverkare?