Jump to content

Recommended Posts

Posted
Hur något ser ut har ganska stor betydelse.

Inte praktisk men väl psykilogiskt hos soldaten.

En soldat med maläten M90 som är lappad i flera lager har full funktion men soldaten känner att han har gammal utrustning och resultatet blir därefter.

OT Det handlade om två olika nyanser vad gäller färgen på byxor respektive jacka och inte att man fått ett par gamla malätna byxor. Hänger man upp sig på så lite så gissar jag att man får problem när kläderna blir smutsiga senare. /OT

• Replies 462
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
M90P har förutom fickor på smalbenen en mycket kortare jacka (går till midjan). Den har även vadderat över axlar och knä om jag inte minns fel.

M90P är optimerad för att sitta i en vagn och uggla enligt utsago från befäl.

Så beoende hur man ser på det så finns det iaf två varianter på uniform, m90 och m90P.

Den här tråden handlade mer om varianter på 90-varianterna, olika färger, med eller utan bakficka, mm.

För dig kan jag berätta att m/90 även finns i H-, A-dyk-, NBC och Lätt-utförande.

Dessutom finns test-varianter samt SF-utförande.

/Krook, som säkert glömt någon variant

Mekoverall (motsv) finns också i 90-utförande.

/Krook

trodde den bara var en testmodell för pansar.

det visade sig att den inte var "yalla"-kompatibel :/

har inte sett någon sedan 1990.

men vissa hkp-personal eller andra vind och köld utsatta tjänster kanske har någon nyare modell.

vet att under repmöte 94 såg jag ett gäng ammoröjare i någon modell av m90 med huva på.

tror det var någon förlaga till nbc-dräkten.

var tunnare och såg ut som en 90-p med huva.

hade inte svart foder.

90-mönstrad mekoverall var frekvent på F 16 i mitten av förra decenniet.

Posted (edited)
Vad jag däremot vet är att det ser för jävligt ut med olika nyanser på jacka/byxa

Men ger det bättre eller sämre kamouflage?

Hur det ser ut är väl helt ointressant..

Hur något ser ut har ganska stor betydelse.

Inte praktisk men väl psykilogiskt hos soldaten.

Håller med!

Edited by Tobias R
Posted
Det finns en nyare variant som heter M94 A-dyk och är gjord av Gore-tex med lite annan ficksättning mm. Den används bla av SSG, A-dyk och FSJ.

Vänligen läs hela tråden innan du postar. Fältbyxa 94 A-dyk och fältjacka 2002 A-dyk omnämns redan på sida 2 i andra inläget av Krook.

Den här tråden handlade mer om varianter på 90-varianterna, olika färger, med eller utan bakficka, mm.

För dig kan jag berätta att m/90 även finns i H-, A-dyk-, NBC och Lätt-utförande.

Dessutom finns test-varianter samt SF-utförande.

/Krook, som säkert glömt någon variant

/Johan ES

Posted

/Krook

det visade sig att den inte var "yalla"-kompatibel :dong:

men vissa hkp-personal eller andra vind och köld utsatta tjänster kanske har någon nyare modell.

UniR FM 2003 har delat in mekoverallerna i Överdragsdräkt 1-3 där 1 är Mekanikerdräkt där overallen är mönstertryckt mekanikeroverall (sommar- och vintermodell), 2 är Mekanikeroverall SSD93 (marinblå) och 3 är Overall (enfärgad blå eller grön).

Den mönstertryckta mekoverallen är vad jag kan se i samma utförande (bortsett från färgen) som FV:s gamla helgröna mekoverall. Den helgröna har jag inte sett någon använda sedan 1996.

Posted
Den mönstertryckta mekoverallen är vad jag kan se i samma utförande (bortsett från färgen) som FV:s gamla helgröna mekoverall. Den helgröna har jag inte sett någon använda sedan 1996.

...eller på S1 så sent som 2003?

Posted

Menar du också FV:s (och AF:s) gamla helgröna eller arméns? För arméns ser man ju lite överallt, den är väl till och med nyare än FV:s kamouflerade.

Posted

Någon som vet vad detta är för tröja? Ser ju ut som en tröja m/87 men med dragkedja. Har aldrig sett något liknande tidigare, det närmaste är väl lättvarianten av den blå 87-tröjan.

Posted

/Krook

det visade sig att den inte var "yalla"-kompatibel :D

UniR FM 2003 har delat in mekoverallerna i Överdragsdräkt 1-3 där 1 är Mekanikerdräkt där overallen är mönstertryckt mekanikeroverall (sommar- och vintermodell), 2 är Mekanikeroverall SSD93 (marinblå) och 3 är Overall (enfärgad blå eller grön).

den overall jag menade var en provvarriant under utprovningen av 90-P.

alltså en vadderad historia som nog var trevlig att köra stridsvagn 103-S i.

men totalt värdelös om ditt stridsfordon hade fått stopp, och du tvingades till fria kriget.

och stridsvagn 103-S var ju känd för sin driftsäkerhet.......

@106:

den ser ut som den gamla hederliga olle varm som man hade till m59.

kanske någon som under tvång har fått sin fru att sy om den?

Posted

Den bästa tröjan måste ju bara vara gbg, den där v-ringade grönbrungrå av kli-och-stck-ull.

Posted

Menar du också FV:s (och AF:s) gamla helgröna eller arméns? För arméns ser man ju lite överallt, den är väl till och med nyare än FV:s kamouflerade.

Aargh! Det är dåligt att inte läsa inläggen man svarar på ordentligt/att svara kl 0200.

My bad.

Posted
@106:

den ser ut som den gamla hederliga olle varm som man hade till m59.

kanske någon som under tvång har fått sin fru att sy om den?

Kan inte minnas att den hade axelklaffar och axelförstärkningar. Så jag skulle nog tro att någon moddat en m/87-tröja istället.

Posted
Någon som vet vad detta är för tröja? Ser ju ut som en tröja m/87 men med dragkedja. Har aldrig sett något liknande tidigare, det närmaste är väl lättvarianten av den blå 87-tröjan.

Det måste vara den där tröjan vi fick ut på 80-talet när vi skulle ner till Libanon på FN-tjänst. Minns inte vilken betäckning den hade men den ersattes snart av m/87.

Kardborrebanden fanns dock inte på min.

:baskerFN:

• 3 weeks later...
Posted

Att det finns folk som nyligen har burit m90/T här på forumet är jag helt övertygad om.

Skulle någon av er kunna ge en beskrivning och ett omdöme om den uppsättningen?

Å helst då inte nåt i stil med"Den suger röv/sämsta skit jag någonsin burit", utan en lite mer fakta specad redogörelse ;)

Gärna några detaljerade bilder :baskerFN:

/TM

Posted

Det måste vara den där tröjan vi fick ut på 80-talet när vi skulle ner till Libanon på FN-tjänst. Minns inte vilken betäckning den hade men den ersattes snart av m/87.

Kardborrebanden fanns dock inte på min.

:baskerFN:

Nja, den tröjan såg mer ut som den gamla gröna koftan fast med namnbrickshållare och axelklaffar.

Det där ser ut som en m/87 som någon monterat en dragkedja i.

Ska se om jag kan ragga tag i en bild på FN-koftan.

EDIT:

Varsågoda:

Kofta_0001a.jpg

The Swede :baskerFN:

Posted

Är ni säkra på att tillverkaren har styrt färgen på 90:an för när man tittar runt så ser man att olika färger är väldigt typiska för olika förband.

Kan väl inte vara en slump att bassäk hade de nästan gula uniformerna på sin rekryteringsbroschyr.

Posted
Är ni säkra på att tillverkaren har styrt färgen på 90:an för när man tittar runt så ser man att olika färger är väldigt typiska för olika förband.

Det beror nog mer på att varje förband troligen fick "sina" FU90 i en leverans och då sannolikt ur samma parti. Det finns helt enkelt inget sätt att identifiera FU90 i olika färgskiftningar, så det skulle vara omöjligt att beställa en mörk eller ljus uniform.

Posted

Den rykte jag har hört (mitten på 1990talet) ang de olika färgskiftningarna var att flygvapnet från början, när 90 systemet infördes inte ville ha samma nyans som armén.

Men sedan blev allt ihop blandat i alla fall, lite för mycket jobb med logestik och tvätt mm.

Men som sagt bara ett rykte.

Posted
Att det finns folk som nyligen har burit m90/T här på forumet är jag helt övertygad om.

Skulle någon av er kunna ge en beskrivning och ett omdöme om den uppsättningen?

Å helst då inte nåt i stil med"Den suger röv/sämsta skit jag någonsin burit", utan en lite mer fakta specad redogörelse ;)

Gärna några detaljerade bilder :/

/TM

90/T?

Posted

Jag läste i en Protec, det numret som nästan bara handlade om Liberia, att man höll på att prova fram en djungeluniform. Den såg inte ut att vara M/90 mönstrad dock.

Posted

De felen jag såg på M 90 T när jag bar den i kongo vara att färgen var fel skulle varit en färg som döljer svätt lökarna som kan bli stora tro mig och sen så känns tygen ömtåligt inte direkt som lämpad för strid men för att gömma sig på kontoret så funkar dom ju och sen är den nog inte sydd efter samma mallar som övriga m 90 är vilket gör att alla såg ut som straff fångar, jag skulle nog heldre satsat på hål vid armhålor och dyligt sen fattar jag inte varför det ska vara knapp knäppning alla Usa stuk tycker att utformningen på vanliga 90 är snyggare!

• 3 weeks later...
Posted

Var på Armémuseum förra veckan och där fanns minsann en 90 öken att beskåda! B)

Jackan såg ut som 90L jackan i snittet alltså som den 90 öken jackan som har figurerat här från Afganistan på en major med tillägg av en liten extra ficka på höger bröstficka. Alltså en "ficka på fickan", denna utan lock. Locken på fickorna stängs med kardborre tillskillnad från de bilder Sir Vival visat tidigare.

Byxorna hade på benfickorna knappstängning (inga tryckknappar, vanliga knappar). Dragkedjor nere vid vaderna som på vanliga 90-byxor.

Jacka som i mina ögon såg ut som en FJS02 fast då med ökencamo. Dragkedjor i armhålorna av typen "gummilist". Förstärkningar av corduraliknandematerial på axlar (tror även det var på armbågarna).

I montern fanns även underställ som där bröstet var i brynjenät (kan även ha varit brynjenät på andra ställen än bröstet) och tillhörande shemag-scarf som skulle ingå i uniformssystemet. Meindls ökenkängor stod brevid persedlarna och vad jag kunde se var det samma kängor som användes av soldaterna som var fotograferade med uniformen på affischer som hängde brevid.

Det fanns lite text att läsa om uniformen som dock inte gav något angående material. Dock stod det att det även skulle komma en 90 Djungel, kunde dock inte förstå om det var tropikuniformen de menade eller om det ska komma ytterligare något nytt.

Hade tyvärr inte med kamera! Men ni som bor i närheten kan väl kila dit, det är gratis inträde. :baskerPa:

//1112

Posted

Fan, då har jag nå't att göra i morgon också, innan jag super skallen i bitar!

Tackar 1112!

Posted

@Sg Toll

Vad du än gör så glöm för tusan inte kameran om du nu ska till Armemuseum.

För nu måste det komma lite bra detalj bilder på grejerna.

Du får se det som dagens patrullfråga. :)

Och kom inte hem tomhänt...

;)

Posted (edited)

@Team Member

Tyvärr så är det så att min kamera, som överlevt 15 månader i en flerbruksficka liten är lite halvkass. Men det här har jag kunnat uppbåda:

Uniform M90 m/Öken

Edited by Sg Toll