Jump to content

Uniform M/90

Skuggan

Recommended Posts

• Replies 462
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vad jag vet finns tre nyanser. En som går mer i brunt för södra Sverige sedan en ljus- respektive en mörkgrön nyans.

M90 finns i ett utförande (än så länge). De variationer som finns i färgerna är beroende på var de är tillverkade och under vilken tidsperiod. Norsell fabriks AB hanterar uniforms frågan åt FM. Som uniformsfeteschist skulle jag kontaktat dom för eventuell fördjupning i frågan.

• 2 weeks later...

I gamla SoldR Mtrl P (1992) finns en hel del bilder på en snubbe i en m90 som går i brunt. Har aldrig sett den varianten annars. Någon som vet?

E04

Den har jag sett. Ser ut som en höstvariant på M90n. Faktiskt en av dom snyggare varianterna. Varianterna jag känner till är riktigt mörk, väldigtljus samt normal.

Skall ju förtydliga att M90n som jag tänker på har inslag av brunt/rost färg. Inte som E04 säger "snubbe i en m90 som går i brunt".

• BlåGul -1
Används "den bruna" i utbildning och på förband? Har aldrig sett den live, men så tillhör man KA/AMF...

...och i KA lärde vi oss att gå på muggen INNAN uniformen blev brun.

=)

Min första 90-jacka var väldigt ljus, men den hade förmodligen blivit blekt av det starka ljuset i sommarskärgården..förre ägarens treudd hade lämnat ett mörkt avtryck. :)

Kan inte tänka mig att vissa förband får olika uniformer. Officiellt så är ju all uniformer lika. Det hela handlar troligen om mindre produktions skillnader beroende på vart och när respektive uniform är tillverkad.

9x19: Hade en kamrat som "brunade" uniformen efter en krävande snabbmarsch... :) Jag har också råkat ut för dessa ljus/illgröna "tjernobyluniformer". Ser rätt ludermässigt ut om man har en sådan jacka och mörkare brallor eller tvärtom.

Shadow: jag kom inte ihåg vilken sida - det var några år sedan man läste den boken... Kan iofs ha varit i "mtrl G" också. Killen har någon form av kors på ett märke på vänster arm i alla fall. Vi undrade stort över "brunbrallan" men våra befäl kunde inte ge annat besked än "att det är något trams knekteriet håller på med" - dvs de visste inte.

• 2 years later...

Om man tittar i "Svenska Försvarsmaktens stridsuniformer 2003" så ser man att det bara finns en variant av standard-90. Därför är det rimligtvis så att olika färgnyanser m m beror på olika leveranspartier, på samma sätt som sömmarna är olika och vissa fältjackor har bakficka.

Eftersom det bara finns ett M-nummer för FU90 så skulle det vara omöjligt att se till att olika förband får olika varianter av uniformen.

Visst finns det väl en M/90 i ökenvariant? Tror att jag sett en sån på en viss Mj C-B i Afghanistan...

Någon gång i början av nittiotalet fanns det uppenbarligen M/90 med bruna inslag. Granska foldern RK90 (Rätt Klädd 90) som säkert går att suga hem på på TSF. Kan fö säga att mina första fältbrallor under GSU:n var så schletna och blekta att det var Desert Storm-varning på dem...snyggt mot den sprojlans nya fältjackan...

/M

Enligt de uppgifter jag har är fältjacka med ficka där bak tillverkad för amfibieförbanden. Någon som kan dementera/konfirmera?

Den har inget eget M-nummer och personligen har jag fått ut sådana jackor både på armé- och flygvapenförband, så det verkar inte vara så.

Däremot är det väl möjligt att idén att ha bakficka kommer från amf.

Den har inget eget M-nummer och personligen har jag fått ut sådana jackor både på armé- och flygvapenförband, så det verkar inte vara så.

Så kan det förstås vara, jag har själv fått ut med backficka ett flertal gånger.

Frågan är bara vad de tänkte att fickan skulle användas till. ;)

Vad gäller de brunaktiga så fanns det vid införandet ett rykte om att de var avsedda för vissa delar av landet (norrland) men vilken sanningshalt det ryktet hade vet jag inte. Vad jag däremot vet är att det ser för jävligt ut med olika nyanser på jacka/byxa och det har, åtminstone på vissa förband, utgått order om att de skall matchas.

Bakfickan fanns också i början men ska ha strukits av ekonomiska skäl. Nu verkar det som om den kommit tillbaka på sistone, någon koppling till amf har jag däremot aldrig hört talas om.

/rila

Apropå olika typer av M/90 så är det bekräftat (mha bildbevis) att det finns både öken och vinter M/90 i organisationen. Alla modeller är från Taiga tror jag.

Att det finns olika mer eller mindre fastslagna plagg från Taiga på olika mer eller mindre hemliga förband är en sak.

Att det skulle finnas olika färgnyanser på FU90 avsedda för olika delar av landet är en annan. Det senare anser jag är ett rykte, som förmodligen har sin grund i olika försöksmodeller innan FU90 fastställdes samt att olika partier har haft något olika utseende under åren.

@Rickard N

Nu var det bakfickan på fältjackan vi menade, inte plånboksfickan på 90P. :P

Så kan det förstås vara, jag har själv fått ut med backficka ett flertal gånger.

Frågan är bara vad de tänkte att fickan skulle användas till. ;)

Vad jag förstått så var det folk som saknade bakfickorna från m/59-jackan och ville ha nån form av ersättning för det, men det kan ju också vara en rykte.