Qvintus_Helge5 Posted May 18, 2006 Report Posted May 18, 2006 Kanske läge att skapa en SSD93 tråd, så detta inte blir för mkt OT. Vad säger blå-gul? /QH5 Quote
Forumsledning Kimster Posted June 12, 2006 Forumsledning Report Posted June 12, 2006 Här kommer lite bilder på den "nya" ökenkamo varianten på M90 fanns bara i 4ex vid fototillfället. Mer info kan jag inte ge idagsläget. Quote
Fu Kjellberg Posted June 12, 2006 Report Posted June 12, 2006 Kimster: Ser att vi har också tänkt på det här med hängslen som norrmännen. Bra Synd bara att det inte sitter fickor på ärmrna på den tunna jackan med tanke på stridsväst och kroppsskydd. Som här. Ps. Bry er inte om dockan. Den är inte taktisk. Quote
106 Posted June 13, 2006 Report Posted June 13, 2006 @Kimster Vet du om det är någon försöksmodell eller den fastställda? Tänker på att fickor och en del annat inte var i mönstertryckt tyg och knapparna syns inte på benfickorna. Om jag minns rätt från kravspecen när FMV beställde dem för några månader sedan så skulle allt vara mönstertryckt och knapparna gå igenom fickan. Den där kompassfickan utanpå vänster bröstficka verkar lite onödig. På ytterjackan, är det möjligt att komma åt några fickor (utom ärmfickorna) utan att behöva öppna vindslån? Tyckte ju att bröstfickorna på FU90 var bra placerade. Annars tycker jag de nyare norska uniformerna verkar riktigt vettiga, men har hört om en del kvalitetsproblem med membranuniformen (från Cato Ringstad). Gillar att de har fickor på ärmarna och ett par större fickor på framsidan, kardborreband för märken på båda sidor samt för namnband. Quote
Forumsledning Kimster Posted June 13, 2006 Forumsledning Report Posted June 13, 2006 Kommer inte ihåg exakt hur det var nu, men i jackan så stod det 'Försök' på kronmärkningslappen iaf. Quote
Kn Glock Posted June 13, 2006 Report Posted June 13, 2006 Ännu en anledning att söka... Ännu en anledning att söka som min sambo inte förstår... Quote
Göta Lejon Posted June 13, 2006 Report Posted June 13, 2006 Ännu en anledning att söka... Ännu en anledning att söka som min sambo inte förstår... Vilken då? Att ha ett öken-camo-plagg på sig med etiketten 'Försök'? Antagligen inte bara din sambo som har svårt att se kopplingen... Quote
coolhand Posted June 13, 2006 Report Posted June 13, 2006 I mitt letande efter obskyra M90 kopior/versioner hittade jag denna. Nagon som har en aning om vad detta kan vara? Quote
Fu Kjellberg Posted June 13, 2006 Report Posted June 13, 2006 Coolhand: Tycker det ser ut som MP-SECS field jacket dom sålde innan. Skall se om jag hittar min gamla katalog. Quote
Vinter Posted June 13, 2006 Report Posted June 13, 2006 (edited) Nagon som har en aning om vad detta kan vara? Us M65 Parka i M/90 tyg? Edit: doh nm Edited June 13, 2006 by Vinter Quote
Kn Glock Posted June 16, 2006 Report Posted June 16, 2006 Ännu en anledning att söka... Ännu en anledning att söka som min sambo inte förstår... Vilken då? Att ha ett öken-camo-plagg på sig med etiketten 'Försök'? Antagligen inte bara din sambo som har svårt att se kopplingen... Ironi är en sorts humor :P Quote
Lerede Posted August 4, 2006 Report Posted August 4, 2006 Vad kommer det sig att uniformen som piloterna använder inte är i M90-kamo? Funktionsmässigt har jag svårt att se någon nackdel och vid en utskjutning över fientligt område borde M90 bara innebära fördelar... Quote
Krook Posted August 4, 2006 Report Posted August 4, 2006 Vad kommer det sig att uniformen som piloterna använder inte är i M90-kamo? Funktionsmässigt har jag svårt att se någon nackdel och vid en utskjutning över fientligt område borde M90 bara innebära fördelar... För att de inte behöver se balla ut? Har du kollat vilken yta som krävs för att kamoflaget verkligen ska fungera? /Krook Quote
david_88 Posted August 4, 2006 Report Posted August 4, 2006 http://www.mil.se/photo.php?id=118209&nid=33303 villken jacka? Quote
Schmutte Posted August 4, 2006 Report Posted August 4, 2006 http://www.mil.se/photo.php?id=118209&nid=33303 Tycker att jackorna på den bilden ser lite gamla ut beroende på den svarta färgen och den bruna, stämmer? Snälla slå mig inte om jag har fel Däremot har jag enligt mina källor sett att Lettländerna använder vårat M/90 inom SFOR och Danskarnas "Pletslöring 1984 Variant" också inom SFOR! En fråga också till densom vet; hur har den formgivit M/90, inte bara färg val utan själva mönstret, inget är den ena likt. Har dem låtit en bebis sitta å trycka på knappari paint så de slumpas fyrkanter å rektanglar lite här å var å sedan färglägga dem efter tycke? Quote
pappa6116 Posted August 5, 2006 Report Posted August 5, 2006 http://www.mil.se/photo.php?id=118209&nid=33303 villken jacka? Tror att det är A-dyks jackan....Men har förmodligen fel Quote
Schmutte Posted August 10, 2006 Report Posted August 10, 2006 Byxorna ser lite gula ut? Förbättrar det synligheten? Quote
Forumsledning Kimster Posted August 10, 2006 Forumsledning Report Posted August 10, 2006 olika nyanser beronde på tillverkningsår, tillverkare och hur många gånger de har tvättats. Quote
Schmutte Posted August 11, 2006 Report Posted August 11, 2006 Nån som vet om M/90 ökenkamo upplever till sina krav? Synlighet respektive "osynlighet", funktioner m.m. Kan vara kul och bra att veta. Quote
BertilCesar Posted August 12, 2006 Report Posted August 12, 2006 Räker med att du är med i tex HV så får du köpa det. är det fel anledning att gå med i HV bara för att få köpa ut en sådan? nämen seriöst, hur stor koll har de, har de tillgång till register osv inom FM/HV? /Nyfiken i en strut Quote
Forumsledning Kimster Posted August 12, 2006 Forumsledning Report Posted August 12, 2006 Nån som vet om M/90 ökenkamo upplever till sina krav? Synlighet respektive "osynlighet", funktioner m.m. Kan vara kul och bra att veta. vad är kraven? Quote
BertilCesar Posted August 12, 2006 Report Posted August 12, 2006 gissar bara, men nått i stil med funktion, kvalité/hållbarhet? men jag kan ju ha fel :P Quote
Forumsledning Kimster Posted August 12, 2006 Forumsledning Report Posted August 12, 2006 irnoiflaggan var inte tydlig nog. Svårt att se några "krav" i "synlighet" Quote
BertilCesar Posted August 12, 2006 Report Posted August 12, 2006 vet att det har tjaffsats en hel del om det här med synlighet osv, har läst lite olika trådar där det har tagits upp saker ang mönster och uniformer att det spelar ingen roll hur mönstret ser ut eftersom mönstret måste vara 2 m2, är inte helt hundra men ni vet vad jag menar. Jag undrar om ni vet någon länk till detta, eller vilken information (korrekt tack) där man kan läsa om det? Quote
Schmutte Posted August 12, 2006 Report Posted August 12, 2006 Jag hittade en läng när jag var ute och googlade... jag vet inte om den e till någon nytta för oss som vill sy ett par m90byxor men jag lägger upp den så kan väl någon vänlig själ kolla och senare medela oss andra om det är något att ha... Teknisk Specifikation Fältbyxor 90 Tropik Mvh: MikaelD Edit: Ändrade namnet (http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=13509&st=90) M90 Tropik? Prototp eller kommande projekt? Finns den kanske redan? Någon som ha rlite mer information? Quote
Strv S Posted August 12, 2006 Report Posted August 12, 2006 Bara att kolla tidigare i denna tråd. Quote
Recommended Posts