Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jaha, då sög det i tarmen igen, trots att man blev ivägskickad till KS09 och halft skrämdes ihjäl av den svågerpolitik som rådde där nere. (ni som var med från IA03 vet vad jag pratar om)

Sökte 2 befattningar på LA03 samt en i Afganistan.

("Han har startat Auto Larje...")

• Replies 465
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Hej

Jag sökte

AL240 Mek S 90 Torn / sjvman

AL231 Stf C Repgrupp 90

NB601 Stf C Repgrupp (om jag inte minns fel)

Med bakgrund av tornmek/cv90 i lumpen.

Jag vill verkligen åka men det kanske är liten chans att få åka till Liberia på första missionen?

Sedan lumpen har jag pluggat så jag skickade betyg och sådant separat, kan det vara meriterande med ~155 poäng på teknisk högskola tro?

/Anders

Hoppas hoppas hoppas.

Posted
Hur går man till väga för att få veta i förväg om man blivit antagen?

Ring Saidas efterträdare.

Posted
Hur går man till väga för att få veta i förväg om man blivit antagen?

Det får du reda på relativt fort efter du blivit antagen. Om någon ringer upp och frågar om du vill åka så se till att hålla kontakten med den personen, han/hon vet antagligen ett par dagar innan inkallelseordern kommer till dig.

Posted

@Born - det känns som att du sitter på en del kunskap och info om LA03. Har själv sökt som PansarskyttegruppC, Stf pansarskyttegruppC och Pansarskyttesold.

Gissar att de flesta vakanser ligger inom mer "specade" tjänser än pansarskyttesold såsom am-man, rep osv. Har du en känsla för chansen att komma med? Undrar då jag förstått att IA03 prioriterats.

Posted

Fk Zak - bara en tanke du verkar ju ha utbildning på strf90. En tjänst som det ofta brukar vara brist på är ju förare, så om du känner att du vill åka med skulle jag söka någon strf90 specifik tjänst. Men nu kanske det är ju psk som du är sugen på.

Posted
:winner: Är det någon av er som sökt som tillhör ett beredskapsförband? Själv gör jag det och enligt den info som gått ut ska det nu gå att kombinera detta med en aktiv mission.. Fast av någon anledning känns det hela lite osäkert....
Posted
:baskerPa: Är det någon av er som sökt som tillhör ett beredskapsförband? Själv gör jag det och enligt den info som gått ut ska det nu gå att kombinera detta med en aktiv mission.. Fast av någon anledning känns det hela lite osäkert....

Jag förstår att det känns osäkert, har ingen aning om hur det ska lösas om man är på mission och blir inkallad till berförbandet. Det kommer ju uppstå vakans någonstans och bli ett j*vla pussel.

Posted
När kan det tänkas komma telefonintervju? dröjer ett tag än va?

Vad frågar de om egentligen?

Ett ljummet tips är att om du sökt LA03 så bör du ha telefonen nära till hands under V 43 om du vill öka chanserna på de 25% av platserna som inte är tillsatta.

De frågar om du är intresserad av att åka. :baskerPa:

Posted
:baskerPa: Är det någon av er som sökt som tillhör ett beredskapsförband? Själv gör jag det och enligt den info som gått ut ska det nu gå att kombinera detta med en aktiv mission.. Fast av någon anledning känns det hela lite osäkert....

Nej, det funkar inte !

Om det nu av någon underlig anledning formellt är på det viset att man får tillhöra ett beredskapsförband och samtidigt vara ute på mission, så kommer du att tvingas välja i praktiken. Anledningen är ju att den chef som rekryterar dig till en "vanlig" mission självfallet inte tar med dig om det finns risk för att du drar med kort varsel under missionen. Samma sak gäller ju för din beredskapsförbandschef. Han kan ju inte på något sätt vara intresserad att ha dig t ex i Liberia eller A-stan och inte säkert veta att du kan inställa dig inom angiven tid.

Det är antingen eller som gäller !

LtX

Posted

Jag har sökt Stabsass både på LA03 och KS12. Vad jag har förstått så är en väldigt stor andel av dem som kommer med till Liberia folk som varit ute förut.

Jag tror i och för sig att de flesta som söker generellt sett har legat som jägare, amfibie, pansarskytte o s v och de söker nog inte stabstjänster i första hand.

Posted

Det ser ut som att ni som åker ner på 03 och framåt får sova i barackerna från kosovo.

Med tanke på mögelrisken och att utrymmet är sämre i dessa än tältet så är det bara att beklaga.

Posted

Va synd... jag vet att Stf hade sett fram emot att få sova i latexdoften från tunneltälten istället för doften av mina fötter... hahaha!

Se det från den ljusa sidan. Detta är ju ett bra tecken på att vi stannar längre än de 12mån som vi har mandat för (just nu)

Posted
Va synd... jag vet att Stf hade sett fram emot att få sova i latexdoften från tunneltälten istället för doften av mina fötter... hahaha!

Se det från den ljusa sidan. Detta är ju ett bra tecken på att vi stannar längre än de 12mån som vi har mandat för (just nu)

Visst är det ett bra tecken.

Nu kommer jag inte ihåg allt. men jag tror att ATK kommer satsa ca 10 miljoner på förbättringar på campen.

Dom har redan flaggat för att Sverige kommer stanna längre än LA04.

MEN... Jag och jag vet att många andra här nere gärna bor kvar i tälten.

I kongo hade dom baracker och dom möglade rätt så fort.

Tältet må rasa någon gång då och då och kräva lite mera tillsyn, men dom är rymligare och luftigare. Mellangången är ett ypperligt uppehålsrum för tv och gemensamma utrummen.

kunde dom bara satsa på att bygga tak över duken, då skulle det vara toppen.

Posted
Sgt1clHansson Posted den Oct 3 2004, 15:05 

Det är bara på med thai-suspen och skyddsmasken sen kvittar det om vi är i tält eller barack.... :o

Guest Andrew
Posted (edited)

Har sökt Mässofficer & Stf Bataljonchef :wub:

Förstår inte problemet om nu det finns mögel så tar man ju bara en nato-säng + myggnät + knäppetältsdelen eller poncho och sover i det fria.

Jag ser inte problemet :wub::D

Edit: Det gäller ju bara 6 fjuttiga månader :lol: Tiden går fort när man har roligt :)

Edited by Andrew
Posted

Ser ut som få av oss icke-IA03:or får åka.

Men chansen finns!

Vad är det för några de inte redan har med tro?

Posted
Ser ut som få av oss icke-IA03:or får åka.

Men chansen finns!

Vad är det för några de inte redan har med tro?

Bla, de som bara skrev på för 12 månader, lite folk som inte har möjlighet att åka och ett antal som helt enkelt inte har lust att åka. :ph34r:

Posted
I19/LA03

En liten länk som kan vara intressant.

"Kompaniet som nu förbereds för att åka till Liberia består av 160 personer, av dessa måste cirka 40 stycken nyrekryteras. Huvuddelen av kompaniet utbildades på I 19 under våren 2003 för att ingå i Arméns insatsbataljon, IA 03."

Känns som möjligheterna för en icke-IA03 att komma med som vanlig psksold har minskat rejält :(

Posted
"Kompaniet som nu förbereds för att åka till Liberia består av 160 personer, av dessa måste cirka 40 stycken nyrekryteras. Huvuddelen av kompaniet utbildades på I 19 under våren 2003 för att ingå i Arméns insatsbataljon, IA 03."

Instämmer me FoxCgrg... Det känns inte alltför hoppfullt för en som står vid sidan av att lyckas klättra upp på den redan så gott som fulla vagnen som avgår till Liberia... :}

Däremot en tanke som slog mig... Om det nuvarande svenska bidraget i LA består av ca 230 man och LA03 kommer bli ca 160 man (enligt I19:s nyhetsbrev), dvs en minskning med 70 pers. Har man till dessa 160 enbart räknat skyttet så att underhåll, sjv m.m tillkommer, eller är det funktioner som ska bort? 0:)