Jump to content

Recommended Posts

Posted
Vissa har det bra, blev ej uppringd denna gången heller. Det verkar som lobbying är det enda som verkligen fungerar inom denna verksamhet. Nu blir säkert folk arga på mig, men så upplevs det..

:wub:

Svanka mera!

Lugn bara lugn, du är ju fortfarande ung snart kommer gam uvar som jag att inse att man måste skaffa sig ett liv utan gröna kläder.

• Replies 465
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Lisa, tror du verkligen på det där? Tvåsiffrigt antal missioner på skytte ska du väl klara av??

För övrigt känns det inget vidare att inte följa med, hade plats men blev tvungen att tacka nej p.g.a. det civila mörkret.

Posted

misilias- Svanka mera, fint uttryck.. nej du har rätt förr eller senare trillar ni ju av pinn vare sig det är den naturliga vägen eller den onaturliga vägen..

och då kanske.... haha! simma lugnt det.

och det där med att jag är ung det värmde, ibland känns man gammal som gatan.

:)

Posted
Vissa har det bra, blev ej uppringd denna gången heller. Det verkar som lobbying är det enda som verkligen fungerar inom denna verksamhet. Nu blir säkert folk arga på mig, men så upplevs det..

:=o

Svanka mera!

Lugn bara lugn, du är ju fortfarande ung snart kommer gam uvar som jag att inse att man måste skaffa sig ett liv utan gröna kläder.

Ja man blev ju uppringd men det blev ju inte mer med det...

Kanske man är lite mer än normalstörd...

Jaja that's life

:wub:

Posted
Ja man blev ju uppringd men det blev ju inte mer med det...

Hur vet du att det inte blev mer? De eventuella inryckningpapprerna skickas ju ut nu vecka 45, så än finns det väl chans för dig?

Posted

Har pratat med dom eftersom jag blev erbjuden Kosovo och ville kolla innan jag tackade ja.

Sen trodde jag att man skulle få besked även om man inte blev uttagen men

flera andra har fått en annan uppfattning.

No news = ingen mission

Dålig policy tycker jag...

:)

Posted

Det är ju konstigt att dom inte hör av sig även att man inte är uttagen vill dom bli nerringda av oroliga yxor eller vad kan taktiken vara ?

Posted
Har pratat med dom eftersom jag blev erbjuden Kosovo och ville kolla innan jag tackade ja.

No news = ingen mission

:baskerKav:

Samma sak hände för mig.

Fick ett erbjudande om en vakans till KS11, då jag inte visste hur det var med LA03 så ringde jag C LA03 CSE och frågade om jag var med eller inte då jag fått ett erbjudande till Libera.

Han sa dock att jag var antagen och nu kollas brevlådan varje dag i hopp om denna pappersbit...

Posted

No news = ingen mission

:D

jag håller oxå med om att det är dåligt att man inte blir informerad att man inte kom med :angry:

man det kan jag tänka mig beror på att det skulle ta för lång tid att skicka ut 1000+ svar med posten eller ringa ... Men om dom skulle kunna ju kunna fixa det med e-post utan störe problem tycker man :bash:

Posted

Samma här, fått svar varje gång. Mer eller mindre lång tid tar det ju dock... Får man inget besked i brevlådan den vecka de sagt man ska få besked eller veckan därpå kan man väl ändå anta att man inte kommit med. (och att man får det beskedet också, så småningom.)

Ingen som fått bekräftelse på LA 03 än eller? *stirrar stint på brevlådan* :lol:

Posted
Samma här, fått svar varje gång. Mer eller mindre lång tid tar det ju dock... Får man inget besked i brevlådan den vecka de sagt man ska få besked eller veckan därpå kan man väl ändå anta att man inte kommit med. (och att man får det beskedet också, så småningom.)

Ingen som fått bekräftelse på LA 03 än eller? *stirrar stint på brevlådan* :dribble:

jag har inte fått det än iaf kommer förhoppningsvis imorgon torsdag :uuh:

men det skulle inte förvåna mig om det dröjer till nästa vecka

Posted
Har inte heller fått nåt men hoppas på nästa vecka. Men ovisshet är väl säkert nyttigt att öva...

Tålamod är en dygd... Dessutom saknas det fortfarande riksdagsbeslut så det är bara att sätta sig ner i båten...

Posted

En vecka eller två är gott om tid för förberedelse. Varför ha så bråttom med besked? Världen går inte under om man inte kommer med, och det civila jobbet och livet vet ju om att det eventuellt kommer en tjänstledighetsansökan de inte kan säga nej till. Ta det lugnt och låt saker ta sin tid, eventuella inkallelseordrar kommer när dom kommer. Alla som ev väntar sig ett besked, det kommer när urvalsprocessen och postgången har gjort sitt. Vad är problemet????

Posted
Lisa, tror du verkligen på det där? Tvåsiffrigt antal missioner på skytte ska du väl klara av??

För övrigt känns det inget vidare att inte följa med, hade plats men blev tvungen att tacka nej p.g.a. det civila mörkret.

Många bra killar försvann så nu är det bara slatten kvar, skall hålla Charlies flagga högt!

Detta bör bli den sista (om inte det blir en noll etta med vita blixten) för nu skall battrierna tömmas så du kan haja att det blir åka av!

Posted
En vecka eller två är gott om tid för förberedelse. Varför ha så bråttom med besked?

Det är väl inte alltid så gott om tid med två veckor? Kanske beror på vad man sysslar med.

Jag har kanske inte ont om tid, men eftersom jag pluggar så kanske situationen inte ser helt enkel ut. Nyss påbörjade kurser innebär ett ansvar mot kamrater då man jobbar i grupp i projekt och laborationer, det är inte bara att dra, man vill hinna avsluta eller inte påbörja. Man vill inte ta studiemedel från CSN en hel period ifall man inte är kvar och avslutar perioden. Sen ska man ju se till att styra upp extrajobb, bostadsbidrag, andrahandsuthyrning av lägenheten, ansvar i föreningar, servrar, o.s.v. (gnäll, gnäll ;) )

Men framförallt är jag ju nyfiken på ett beslut som kanske kommer förändra det liv jag lever och min framtid.

Posted
En vecka eller två är gott om tid för förberedelse. Varför ha så bråttom med besked?

Det är väl inte alltid så gott om tid med två veckor? Kanske beror på vad man sysslar med.

Jag har kanske inte ont om tid, men eftersom jag pluggar så kanske situationen inte ser helt enkel ut. Nyss påbörjade kurser innebär ett ansvar mot kamrater då man jobbar i grupp i projekt och laborationer, det är inte bara att dra, man vill hinna avsluta eller inte påbörja. Man vill inte ta studiemedel från CSN en hel period ifall man inte är kvar och avslutar perioden. Sen ska man ju se till att styra upp extrajobb, bostadsbidrag, andrahandsuthyrning av lägenheten, ansvar i föreningar, servrar, o.s.v. (gnäll, gnäll ;) )

Men framförallt är jag ju nyfiken på ett beslut som kanske kommer förändra det liv jag lever och min framtid.

Så går det när man integrerar sig för mycket i det civila samhället... Det gäller bara att ställa in sin omgivning på att åka på missioner är en naturlig del av livet!...

Posted

Sist vi åkte så hade jag 3 dagar på mig att förbereda allt. Just när jag fick inkallelseordern hade mitt hus kommit ut till försäljning och jag letade nytt. En rejäl tempoväxling hos mäklare och bank gjorde att det löste sig med flytt och allt vad det innebär. Dessutom var jag tvungen att jobba under de 3 dagarna för att hinna slutföra de projekt jag hade igång på jobbet, vilket innebar att jag satt i telefon med ena handen och diverse jobbattiraljer i den andra.

Har man sökt ska man förbereda omgivningen och sig själv på att man kommer med, gör man det så blir det inte så rörigt som om man hade väntat på besked och inkallelseorder. Kommer man inte med så är det lätt att avblåsa det man styrt upp och återgå till normalförfarandet av livet igen.

Lycka till hur det än går. ,O

Posted

eftersom vissa myndigheter inte verkar veta att sånt som utlandstjänst existerar, så kan det vara bra att förbereda dem på, att man kanske inte kommer att vara anträffbar på ett par månader.

jag fick problem med min a-kassa efter att ha vart på beredskaps utbildnigen.

de fick för sig att jag hade jobbat på ett uthyrningsföretag, och stoppade min a-kassa.

när jag väl bevisat att det finns en försvarsmakt i landet och att man visst kunde stå i beredskap kom nästa chock.

då skulle jag bli av med pengar för att jag hade beredskapsbidraget skulle ju betalas till mig varje månad.

dessutom kom de på att mina arbetsgivare inte följde mina fackliga regler, jag hade ju jobbat alldeles för många timmar.

åter igen blev det att förklara vad tjänstgörings regler och att jag inte skulle få några pengar förrens om tidigast ett år.

allt som allt förlorade jag a-kassa i tre veckor för att de vägrade ta emot arbetsgivarintygen på mitt lokalkontor, de skulle skickas till arjeplog.

och sedan läsas in på data och sedan skickas tillbaks till lokalkontoret.

jag fick begära tre arbetsgivarintyg från T2, innan de lyckades förstå att jag hade arbetat, som soldat.

och jag kan tänka mig att sveriges ovänligaste myndighet CSN inte kan vara mer serviceinriktad, vad gäller att förstå yxlivet.

nu är mitt a-kasse kontor kända för att vara knepigt inställda till allt som inte rör industriarbete.

hoppas ej att andra slipper dessa problem.

det kan vara nog jävligt att vara arbetslös efter en mission, och det sista man vill ha är problem med folk, som inte vara flexibla.

pengar skall man förhoppningsvis inte ha problem med men förmodligen får väl de för sig att man har fått muckarbidrag och vägrar att ge en pengar på den närmsta halvåret.

Posted

Nu ringde min troppchef och sa att jag är antagen till LA03. Hon menade på att eftersom beskeden inte gick ut förra veckan så det var lika bra att ringa runt så hon inte tappade folk nu.

Posted
Det stämmer bra med P7 som ansvariga för LA04.

har ansökningstiden för LA04 gått ut eller påbörjas rekrytering i vår?

Posted
Ansökningstiden är slut. Den ordinarie dvs.

attans, får börja leta vakanser då, om det nu går på röven imorgon med försvaret...