Jump to content

Recommended Posts

  • Replies 465
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag har faktiskt sökt två tjänster i LA04

 

I förstahand: LA04 - AL217 - C Sjuktransportgrupp

I andrahand: LA04 - AL246 - Sjukvårdare/bilförare

 

Jag är inte helt säker på att jag kommer att komma med, men risken är avsevärt större än om jag inte hade sökt överhuvudtaget.

Link to comment
Share on other sites

Är ni säkra på att ni verkligen sökt?

 

Under måndagen uppstod ett tillfälligt fel på den elektroniska ansökningsblanketten.

 

Du som har skickat in din ansökan före kl 14.00 måndag 23 augusti behöver fylla i en ny ansökan.

 

Nu fungerar ansökningsblanketten som den ska igen.

 

Själv väntar jag ett par dagar till med ansökan, svårt att plocka ut tre befattningar i den listan, den inehåller ju minst 4 intressanta missioner.

 

@Marzocchi: Befattningen som sjtpgrpch är nog tyvärr svår att bli antagen till om man gjort lumpen som plutsjv, men försöker man inte så vinner man inte heller...

Edited by Pannben
Link to comment
Share on other sites

@Marzocchi Befattningen som sjtpgrpch är nog tyvärr svår att bli antagen till om man gjort lumpen som plutsjv, men försöker man inte så vinner man inte heller...

Precis. Och sen finns det ju inte så många andra sjukvårdsbefattningar heller...

 

Jag fick min bekräftelse av ansökan 14.33, och således borde jag klarat mig. Om inte annat börjar de väl ana oråd när jag skickar in mina kompletteringspapper(?).

Link to comment
Share on other sites

@Marzocchi Befattningen som sjtpgrpch är nog tyvärr svår att bli antagen till om man gjort lumpen som plutsjv, men försöker man inte så vinner man inte heller...

Precis. Och sen finns det ju inte så många andra sjukvårdsbefattningar heller...

 

Jag fick min bekräftelse av ansökan 14.33, och således borde jag klarat mig. Om inte annat börjar de väl ana oråd när jag skickar in mina kompletteringspapper(?).

Jag skulle inte vara helt säker på det... Enligt uppgift så har dokumenthanteringen inte varit helt klockren på tidigare rekryteringsomgångar (iaf inte t.o.m. KS08). Kompletteringarna förvarades på annat ställe än själva ansökan och lästes bara i undantagsfall då det tydligen var mer än lovligt omständigt för respektive plutonchef att begära ut den. Detta kan (och borde) ju förvisso ha ändrats sedan dess, men säker kan man inte vara.

 

Varför inte komplettera ansökan med pansarskyttesoldat/sjukvårdsman? Jag vet att den befattningen inte finns med i listan, men den "gömmer" sig antagligen i befattningen "AL241 Pansarskyttesoldat" tilsammans med ksp-skytt, grg-skytt etc.

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Det kanske är läge att skicka in en ny ansökan, för att vara på säkra sidan. Visst är det väl så att man i princip kan skicka in hur många elektroniska ansökningar som helst, bara den senaste gäller?

 

Angående tjänsten som pansarskyttesoldat/sjukvårdare så har jag fått för mig att det underlättar om man har erfarenhet av just själva skyttetjänsten, tex utbildad på vapnet som sitter på fordonet. Sen är ju sjukvårdsbiten inte alls på något sätt dominerande i den tjänsten, vad jag har förstått i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att den befattningen inte finns med i listan, men den "gömmer" sig antagligen i befattningen "AL241 Pansarskyttesoldat" tilsammans med ksp-skytt, grg-skytt etc.

Om grg-skytt "ingår" i AL241, vad är då AL243 Pvrbsoldat/Grgskytt?

Link to comment
Share on other sites

@Marzocchi, min gamle vapendragare.

 

Visst är det en fördel om man är utbildad skyttesoldat motsv. om man söker en skyttetjänst men man behöver inte ha någon utbildning på vagnens vapen, det sköter besättningen om.

 

Personligen tycker jag att du inte ska söka en skyttetjänst med din bakgrund utan hålla dig till stabs eller trossdelarna.

 

Lycka till.

 

The Swede :tveka:

*Beem me up Scotty*

Link to comment
Share on other sites

Det kanske är läge att skicka in en ny ansökan, för att vara på säkra sidan. Visst är det väl så att man i princip kan skicka in hur många elektroniska ansökningar som helst, bara den senaste gäller?

 

Angående tjänsten som pansarskyttesoldat/sjukvårdare så har jag fått för mig att det underlättar om man har erfarenhet av just själva skyttetjänsten, tex utbildad på vapnet som sitter på fordonet. Sen är ju sjukvårdsbiten inte alls på något sätt dominerande i den tjänsten, vad jag har förstått i alla fall.

Från förstasidan på ansökningsblanketten:

 

Endast en ansökan per sökande kommer att behandlas. Det innebär att om du sänder två ansökningar är det den senast insända som blir giltig och den första raderas.

 

Visst bör man ha större chans att bli antagen om man har utbildats i skyttetjänst, men att ha utbildning på fordonet och dess vapen spelar nog ingen roll. Så mycket sjukvårdstjänst som just sjvm ska du nog inte räkna med efter befattningsutbildningen, men det kanske är bättre att åka ner som sjvm än att inte åka ner alls? Det skiljer ju givetvis från person till person, men så kan jag nog känna iaf.

 

KS12:s befattningsbeskrivning Pansarskyttesoldat/sjvman

 

Jag vet att den befattningen inte finns med i listan, men den "gömmer" sig antagligen i befattningen "AL241 Pansarskyttesoldat" tilsammans med ksp-skytt, grg-skytt etc.

Om grg-skytt "ingår" i AL241, vad är då AL243 Pvrbsoldat/Grgskytt?

 

Grg-skytt på pvrbpluton var iaf min tolkning... Fast jag kan ju ha fel igen.

Link to comment
Share on other sites

Är ni säkra på att ni verkligen sökt?

 

Under måndagen uppstod ett tillfälligt fel på den elektroniska ansökningsblanketten.

 

Du som har skickat in din ansökan före kl 14.00 måndag 23 augusti behöver fylla i en ny ansökan.

 

Nu fungerar ansökningsblanketten som den ska igen.

 

Själv väntar jag ett par dagar till med ansökan, svårt att plocka ut tre befattningar i den listan, den inehåller ju minst 4 intressanta missioner.

 

@Marzocchi: Befattningen som sjtpgrpch är nog tyvärr svår att bli antagen till om man gjort lumpen som plutsjv, men försöker man inte så vinner man inte heller...

Tack för det infot....undrade just varför det inte kom ngn bekräftelse...

 

Sökte LA04 - PskgrpC

Link to comment
Share on other sites

Guest KioskVeltare

Jag högg minsann in på 2 befattningar inom KS12

Stf C Skyttegrupp

Skyttesoldat

och sen i 3e hand till LA03 som Psksold

 

inte för att risken är så stor att dom skickar mig (på förhoppningsvis min första mission) till Liberia, men vafaan! B)

Link to comment
Share on other sites

sökte mest på skoj! e lite småtrött på missioner men lika bra o söka o se, för man vet juh aldrig om lusten återuppstår annars så kan man juh bara tacka nej o göra någon annan lycklig :P

iaf blev Patgb-förare och Patgb-skytt La03

och Patgb-förare La04

Link to comment
Share on other sites

Hmm knepigt det här.... :baskerFN: Kan ju bara söka tre, men jag har fem alternativ: Kosovo som skyttesoldat, LA03 som psksold eller pvrbsold/grgskytt och så LA04 som psksold eller pvrbsold/grgskytt.

 

Men är det någon som kan förklara skillnaden mellan psksold (pansarskyttesoldat, eller?) och pvrbsold/grgskytt (pansarvärnsrobotsoldat/grgskytt, eller?)? Fasen, de borde ju ha någon form av befattningsbeskrivning...

 

Och när (på en höft) rycker LA03 respektive LA04 in?

 

Sen kan man ju som ny vara taktisk och satsa på KS med tanken att många vill till LA i bakhuvudet eller så satsar man allt på ett bräde och ger gärnet på någon av LA eller båda... Svårt :camo:

Link to comment
Share on other sites

Kommer att söka som C pskplut / Stf C pskplut tror jag.

 

 

Edit: Sådär, då har jag sökt.

 

Både till 03 och 04, och jag valde C 90plut, Stf C 90 plut och C patgbplut.

Edited by jake the snake
Link to comment
Share on other sites

Nu är ansökan skickad, och så här slutade det:

 

Du har sökt följande:

1. Sökt enhet: LA03 Sökt befattning: AL757

2. Sökt enhet: LA04 Sökt befattning: AL757

3. Sökt enhet: KS12 Sökt befattning: NB850

 

EDIT: Vapenmekaniker på samtliga.

Edited by Salleballe
Link to comment
Share on other sites

Har sökt följande

 

1. Sökt enhet: LA03 Sökt befattning: AL241 Pansarskyttesoldat

2. Sökt enhet: LA03 Sökt befattning: AL243 Pansarvärnsrobotsoldat / granatgevärsskytt

3. Sökt enhet: KS12 Sökt befattning: GA913 Skyttesoldat

 

Sen får vi väl se hur det går... Går väl likadant nu som dom tidigare tre gångerna :D

 

Helmersson :camo:

Link to comment
Share on other sites

Guest Sudden

Är det nån som har koll på när LA04 kör igång???

 

Ska ner på ks11 (om inget "fuckar" sig) i december. Men blev så jävla sugen på att söka till Afrikas djungler. :baskerKav:

Fast man vill ju gärna vara hemma minst ett halvår innan rotation ner igen.

 

Och man kan ju alltid tacka nej om man blir antagen. Bättre det än att inte kunna söka 04:an pga att de rekryterade den samtidigt som 03:an.

 

Så...nån som kan gissa sig till när LA04 rycker in?

Link to comment
Share on other sites

Är det nån som har koll på när LA04 kör igång???

 

Ska ner på ks11 (om inget "fuckar" sig) i december. Men blev så jävla sugen på att söka till Afrikas djungler. :baskerKav:

Fast man vill ju gärna vara hemma minst ett halvår innan rotation ner igen.

 

Och man kan ju alltid tacka nej om man blir antagen. Bättre det än att inte kunna söka 04:an pga att de rekryterade den samtidigt som 03:an.

 

Så...nån som kan gissa sig till när LA04 rycker in?

Har du kollat på rekryteringssidan?

 

Tjänstgöringsperioden i Liberia för LA04 är september 2005 - mars 2006.

 

Lägg sedan till sådär 5-10 veckors missionsutb och du hamnar i juli-augusti 2005 någonstans. Från KS11 kommer du planenligt hem i juni 2005, vilket ger dig max ett normallångt sommarlov innan nästa inryck om du skulle komma med. F.ö. är den officiella policyn att man inte ska rekrytera folk som varit hemma i mindre än 12 mån sedan senaste mission.

 

Edit: Hittade även följande citat på rekryteringssidan:

Utbildning genomförs under sommaren 2005.
Edited by Pannben
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...