Born Posted September 1, 2004 Report Posted September 1, 2004 Jag är C Sjuktransportgrupp /BV309 IA03 / SN / LA03 De som är intresserade av tjänster på sjukvårdsgrupperna. vänligen kontakta mig på [email protected] Det kan vara så att vakansplatser dyker upp. Känner ni någon riktigt skarp sjukvårdare så se till att han/hon hör av sig. Jag beslutar inte på något sätt vem som ev får en ev plats, men jag kan lägga ett gott ord hos dem som gör det !! mvh Sgt Eckervad [email protected] Känns tryggt att du är på. Själv är jag lite osäker, men efterssom fler och fler av kompaniet verkar hänga med så lutar det nog däråt för mig med. Hoppas vi ses (nja, kanske inte i din 309a då) framåt vintern/våren. Quote
JTS Posted September 1, 2004 Report Posted September 1, 2004 Ok nu får vi nog reda ut en del saker här. I min värld är det så här: Det tredje kompaniet ur IA 03 har inget som helst med LA 03 att göra. Ansökningarna skickas in just nu till HELA kompaniet, och vill ni som är med i det tredje kompaniet åka med på LA 03 så får ni skicka in en ansökan precis som vem som helst. Är det någon som lever i en annan värld? Quote
Born Posted September 1, 2004 Report Posted September 1, 2004 Ok nu får vi nog reda ut en del saker här. I min värld är det så här: Det tredje kompaniet ur IA 03 har inget som helst med LA 03 att göra. Ansökningarna skickas in just nu till HELA kompaniet, och vill ni som är med i det tredje kompaniet åka med på LA 03 så får ni skicka in en ansökan precis som vem som helst. Är det någon som lever i en annan värld? Jodå, vi har skickat in ansökningar. Iprincip hela kompaniet. Så vi lever nog i samma värld. Quote
JTS Posted September 1, 2004 Report Posted September 1, 2004 Men hur kan ni då vara så säkra på att komma med? Ni verkar ju sälja skinnet innan björnen är skjuten känns det som. Quote
Born Posted September 1, 2004 Report Posted September 1, 2004 Men hur kan ni då vara så säkra på att komma med? Ni verkar ju sälja skinnet innan björnen är skjuten känns det som. Det är fritt för ALLA att söka. Finns inget regeringsbeslut för en 03a ens så det är ingen som är säker än. Däremot finns det ett samtrimmat kompani som är utbildat på just den matriel och de uppgifter som LA-missionerna står inför, och det kompaniet står till förfogande om kompanichefen LA03 skulle behöva det. Dock finns det en del vakanser på SN IA03 som behöver fyllas upp om det blir så att just det kompaniet skulle få framåt till Liberia. Men som sagt, inget är bestämt och inga platser är "bokade" Quote
LtX Posted September 1, 2004 Report Posted September 1, 2004 Så här är det. Vi är säkra på att komma med pga att stommen till LA03 kommer att tas ur 3 Mech (SN) ur IA03. Med stommen menas i just det här fallet alla som tillhör SN och som vill åka med. Vi, och det gäller även de av oss som åkte till Kosovo med förstärkningarna under våren, är "garanterade" våra egna befattningar. Hur det kommer sig att man (OPIL) går ut och rekryterar till hela kompanit är det ingen som vet - i alla fall inte någon ur förbandet. Kompanichefen (SN1) vet inte varför det har blivit på det här viset men kommer som god soldat att söka sin egen befattning . . . som redan är hans !!! Jag rekomenderar å det varmaste alla på SN som vill åka till Liberia med LA03 att söka sin egen befattning . . . igen. Prata med era PC ! Ni som inte tillhör SN söker med fördel de befattningar ni är intresserade av. Vakanser kommer att uppstå då SN-soldater tackar nej till att åka. Slut orientering. LtX, DS2 Quote
Born Posted September 1, 2004 Report Posted September 1, 2004 Tack LtX. Vilken tur du dök upp här. Har en liten fråga. Har du koll på om det kommit någon PC och PC2a till BS? PMa gärna mig om du vet. Born SN/BS Quote
Eckervad Posted September 1, 2004 Report Posted September 1, 2004 jag har ett 2årigt kontrakt, vilket gör att jag har min plats på IA03 / SN / LA03 De ur SN 3:komp som var i Kosovo under våren måste söka om sin befatning men är berättigade sin plats. Men det står det inget om på rekryteringen, vilket är bra för då söker folk det de vill göra, inte bara det som är ledigt. Rätt soldat på¨rätt plats. Så söka C sjukvårdsgrupp på Bv309 är lönlöst för den tjänsten har jag. Quote
Born Posted September 1, 2004 Report Posted September 1, 2004 @Eckervad. Är din grupp komplett? Ni hade en finfin grupp uppe i Boden. Heder till er. Quote
nina Posted September 1, 2004 Report Posted September 1, 2004 (edited) Hmm, varför kändes det plötsligt som om det är dags att söka om och slopa alla sjv-befattningar den här gången *muttrar* ;) Edited September 1, 2004 by Anne Quote
Born Posted September 1, 2004 Report Posted September 1, 2004 Hmm, varför kändes det plötsligt som oim det är dags att söka om och slopa alla sjv-befattningar den här gången *muttrar* ;) NEJ... Sök LA03 om du vill dit. Det finns vakanser på kompaniet. Däremot kan du "risksprida" och söka annat i 2a eller 3e hand. Quote
svalan Posted September 1, 2004 Report Posted September 1, 2004 Är det troligt att vakanserna på IA03 SN kommer att redogöras officiellt? Det känns som att utsikterna att bli rekryterad till LA03 just minskade när jag läste de senaste inläggen. Quote
Born Posted September 1, 2004 Report Posted September 1, 2004 Än en gång. SÖK LA03, men ta med andra missioner och lägg inte alla 3 ägg på LA03. Inget är som sagt helt klart än...... Ett vänligt sinnat tips bara. Quote
Eckervad Posted September 2, 2004 Report Posted September 2, 2004 nej tyvär den är numera inte komplett, söker efter en ersättare. Larsson har lämnat in. Så en riktigt slipad ssk skulle jag behöva ett namn på. Quote
Calvin Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 hej alla Med anledning av diverse inlägg så sickade jag en fråga till OPIL om några tjänster var vikta/tillsata osv. och fick följande svar. Citat "De befattningar som finns ute på hemsidan är öppna för alla att söka. Förbanden LA01 och LA02 rekryterades direkt ur IA03 och därför gick man inte ut med någon extern rekrytering. Med vänliga hälsningar OPIL Info OPIL, Operativa insatsledningen -- leder Försvarsmaktens" Calvin Quote
Born Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 Det stämmer med det som skrivits. ALLA kan söka. Ingen har väl skrivit något annat? Isåfall har den personen skrivit fel. Quote
Sgt Andersson Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 I denna sökning till LA03 är alla jämlika - vissa är bara lite mer jämlika än andra :P Quote
Born Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 Världen är orättvis, och vi övas varje dag för att vi ska lära oss det. ;) Quote
Ebbe Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 Varför är det inte samma bef.nummer på förare patgb 203, som det är på skytten i samma fordon?? Betyder det att den gamle SISU-föraren inte får lära sig spela på Akan, och att pebba-skytten Sören inte får utbildning i att köra pansarbussen? Om det är så, vem blir då andreförare? Om det INTE är så, varför rekryteras de inte på samma bef.nr.... som back in the days? Anyone..?? Quote
Born Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 Varför är det inte samma bef.nummer på förare patgb 203, som det är på skytten i samma fordon?? Betyder det att den gamle SISU-föraren inte får lära sig spela på Akan, och att pebba-skytten Sören inte får utbildning i att köra pansarbussen? Om det är så, vem blir då andreförare? Om det INTE är så, varför rekryteras de inte på samma bef.nr.... som back in the days? Anyone..?? För att det är olika befattningar??? Skytten på pebborna eller 90orna har ju inte samma bef.nummer som förarna. Quote
Ebbe Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 För att det är olika befattningar??? Det har ju jag oxå fattat.. Men det jag undrar över är om det är någon PRAKTISK skillnad.. Eller om det är så på patgb 203 att förare och skytt inte ska/kan alternera mellan uppgifterna på det viset som det var i SISU:n. Sen kan jag ju även passa på att fråga om det finns en fast VC i varje patgb 203, eller om det är som på balkan, att GC går som VC? Om detta är fallet, vem blir då andreförare? Dessa funderingar kommer ju av att jag själv inte tjänstgjort på 203:an, utan bara SISU.. Och även till sisun står det att antalet besättningsmedlemmar är 3, fast det i praktiken bara var 2, förare och skytt. 3:e-mannen varierade från PC till StfGC. På en del balkan-missioner fanns alternativet HMG-skytt/Sisuförare OCH Sisu-förare, och på en del andra missioner rekryterades båda under samma bef.nr. Men båda innebar samma utb. Sen om man ville åka som en jojo mellan förarsätet och tornet bestämde man själv. För att klargöra mina spörsmål: Är det så även på 203:an?? Quote
106 Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 Sen kan jag ju även passa på att fråga om det finns en fast VC i varje patgb 203, eller om det är som på balkan, att GC går som VC? Det var väl bara ett resultat av att plutch inte var med jämt? För som organisationen skall fungera åker om jag minns rätt Hotel-chefen som VC på Echo-vagnen, Plutch på Foxtrot och Stf plutch på Golf eller gällde det bara plutonerna med Pbv? Quote
Born Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 Dom kanske har bestämt att 203orna ska ha samma organisation som övriga vagnar/stridsfordon i kri-org. Quote
HotelAlpha Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 På MP-int utbildades förare/skyttar tillsammans vi bestämde sen inbördes vem som var 1:e och 2:e förare, som VC gick GrpCh och Stf GrpCh. Vagnarna har i realiteten därför 2 besättningsmän. Quote
simon Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 Jag förstår det som så att LA04 är spikad? Eller? Quote
tikvah Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 La04 är inte spikat mer än La03 som alltså inte heller är spikat, då det fortfarnade saknas viktiga beslut från rosenbad. Quote
Born Posted September 4, 2004 Report Posted September 4, 2004 Finns det någon riktigt vass strf90-skytt med utlandserfarenhet här på forumet som kan tänka sig att eventuellt åka till Liberia framåt våren? Kastar bara ut en fråga... Behöver inga kommentarer angående varför, tar det privat med vederbörande isåfall. Quote
ugly Posted September 4, 2004 Report Posted September 4, 2004 Men hur kan ni då vara så säkra på att komma med? Ni verkar ju sälja skinnet innan björnen är skjuten känns det som. Det är fritt för ALLA att söka. Finns inget regeringsbeslut för en 03a ens så det är ingen som är säker än. Däremot finns det ett samtrimmat kompani som är utbildat på just den matriel och de uppgifter som LA-missionerna står inför, och det kompaniet står till förfogande om kompanichefen LA03 skulle behöva det. Dock finns det en del vakanser på SN IA03 som behöver fyllas upp om det blir så att just det kompaniet skulle få framåt till Liberia. Men som sagt, inget är bestämt och inga platser är "bokade" Under vår sista utb på LA02 var ATK där och talade om att det blir en LA03 som ser likadan ut som LA02. Däremot var han inte lika säker på LA04. irländarna stannar tills valet är klart 2005, och så även svenskarna skulle jag tro. Jag ser inget mening med att gå ut och tala om för folk att söka om man inte vill sända iväg dem. Skulle det vara på det viset måste dom tala om det isf. Nåja. Jag vill inte börja trappa ner och packa ihop, jag vill vara operativ så länge som möjligt. Quote
Born Posted September 5, 2004 Report Posted September 5, 2004 SN. Hoppa in på IA03-sidan och läs. Chefen kommer med glada nyheter. Quote
dahlski Posted September 5, 2004 Report Posted September 5, 2004 (edited) Tur min kompis tipsade om de här forumen. Jag fick bekräftelse på min ansökan 10:33 den 23 Augusti så jag måste nog söka om. Jag har sökt 9 rekryteringsperioder så jag hoppas det är min tur nu Edited September 5, 2004 by dahlski Quote
Recommended Posts