PB-Syte Posted November 28, 2006 Report Posted November 28, 2006 (edited) Visby ska tydligen få organisk helikopter men ingen hangar. Jag har för mig att rotorblad inte är speciellt bra för stealthsignaturen även (vilket jag antar att man gör) lägger något presseningsliknande över. Hur stor möjlighet finns det att att ombeväpna och bunkra en hkp utanför hangaren?Hur påverkas stealthsignaturen? Visby utrustas INTE med en organisk helikopterkapasitet, det alternativet skrotades av flera skäl (tidigare nämnda i tråden om Visby, bra eller inte!). Och skit i rotorbladen - en helikopter ståendes på däck är katastrof ur radarsignaturhänseende. Någon pressening kommer nog inte att användas då helikoptern enbart kommer stå på däck under kortare perioder. Bunkring av helikoptern skulle ske ute på däck varesig fartygen var försedda med hangar eller inte - är ganska brandfarligt vet du... Hur det blir med ombeväpning vete tusan, har för mig att de enda beväpningsalternativ som är på tapeten är KSP 58 i dörrarna (på HKP 15A iaf!), HKP15B kommer nog att vara fullpackade med sensorer/elektronik - så speciellt mycket vapen blir det nog inte tal om... Edit: tvåa... Edited November 28, 2006 by PB-Syte Quote
Victorr Posted December 6, 2006 Report Posted December 6, 2006 Uppdatering från janes.com Phantom ships - Swedish navy's Visby class waits in post-construction wings / Victor W Quote
Nestor Posted December 6, 2006 Report Posted December 6, 2006 Uppdatering från janes.com Phantom ships - Swedish navy's Visby class waits in post-construction wings / Victor W The crew of Helsingborg experienced this during their transit through the English Channel when they were contacted by the UK radar surveillance centre at Dover who picked up the ship's AIS transponder signal, but did not see the corvette on radar despite the fact that Helsingborg did have some radar reflectors deployed to artificially enhance its radar cross-section." In order not to compromise safety, the ship decided to put up additional radar reflectors, Elofsson claimed, while Dover issued a radio warning to all ships in the area about the presence of the stealth ship. Glockrent Quote
Hotel Charlie One Posted December 7, 2006 Report Posted December 7, 2006 Och då gick hon ändå inte i Stealth Mode givet master och annat junk pga civila krav. Jag är faktiskt djupt imponerad! Quote
fogel02 Posted December 7, 2006 Report Posted December 7, 2006 HCO inte bara junk utan även radarreflektorer Quote
Darkwand Posted December 8, 2006 Report Posted December 8, 2006 Det tyder ju också på att den svenska kustbevakningen har bättre koll om det funkade här uppe med orginalantalet reflektorer. Quote
Solon Posted December 8, 2006 Report Posted December 8, 2006 Det tyder ju också på att den svenska kustbevakningen har bättre koll om det funkade här uppe med orginalantalet reflektorer. Eh, är det inte flottan som står för radarövervakningen av svensk vatten? Quote
Psilander Posted December 8, 2006 Report Posted December 8, 2006 (edited) Marinen ansvarar för radarövervakningen döver et svenska fostervattnet. Kbv är bara ett onödigt ont. Edited December 8, 2006 by Psilander Quote
Hotel Charlie One Posted December 8, 2006 Report Posted December 8, 2006 Marinen ansvarar för radarövervakningen döver et svenska fostervattnet. Kbv är bara ett onödigt ont. Psilander... du har hack i skivan Quote
Darkwand Posted March 23, 2007 Report Posted March 23, 2007 Vad är det för 5-tums (127mm) AU granater som Visby tydligen ska vara beväpnad med? Hittar ingen information på nätet. Quote
mdn Posted March 23, 2007 Report Posted March 23, 2007 Har jag tolkat det PB-Syte har sagt tidigare i tråden rätt så skulle det ha blivit Alecto. Tydligen nedlagt av kostnadsskäl. /mdn Quote
PB-Syte Posted March 24, 2007 Report Posted March 24, 2007 Har jag tolkat det PB-Syte har sagt tidigare i tråden rätt så skulle det ha blivit Alecto. Tydligen nedlagt av kostnadsskäl. /mdn Alldeldes riktigt, SAAB jobbade på ett system som kallades Alecto (finns en separat tråd om just Alecto någonstans har jag för mig!). P.g.a att prislappen på båtarna blev högre än ursprungligen tänkt så har man tyvär dock fått slopa det systemet. Quote
SERG. B Posted March 25, 2007 Report Posted March 25, 2007 Har jag tolkat det PB-Syte har sagt tidigare i tråden rätt så skulle det ha blivit Alecto. Tydligen nedlagt av kostnadsskäl. /mdn Alldeldes riktigt, SAAB jobbade på ett system som kallades Alecto (finns en separat tråd om just Alecto någonstans har jag för mig!). P.g.a att prislappen på båtarna blev högre än ursprungligen tänkt så har man tyvär dock fått slopa det systemet. Blir inte projektet ännu dyrare när man inte kan utnyttja det fullt ut? 2 miljarder i soptunnan måste ju ändå svida mer än 2,5 miljarder på ett fungerande system? Tänker de bara på siffror i HK/Försvarsdepartementet? Quote
Robert Lindqvist Posted April 14, 2007 Report Posted April 14, 2007 Vad kostar en Visby? ungefär... Dom har blivit betydligt dyrare än tänk om jag har läst rätt. Nån som vet? Quote
PB-Syte Posted April 14, 2007 Report Posted April 14, 2007 Vad kostar en Visby? ungefär... Dom har blivit betydligt dyrare än tänk om jag har läst rätt. Nån som vet? Budgeten för hela projektet ligger på ca 9 miljarder kr, så enhetskostnaden blir runt 1,8 miljarder st. Detta är dock högre än ursprungligen planerat, vilket tar sig utryck i att bara 5 båtar blir byggda - men till priset av 6... I detta priset ingår som jag har förstått det dock inte något lv-robotsystem, vilket enligt budgetunderlaget för -08 nu skall införskaffas snarast Quote
Darkwand Posted April 15, 2007 Report Posted April 15, 2007 Hade det gått viktmässigt att trycka in någon version av jänkarnas VLS system i Visby? Fördelen med det systemet hade ju varit att man kunnat välja ammunition efter vad man ska göra, ASROC för ubåtsjakt Evolved Sea Sparrow för egenförsvar etc. Min personliga favorit när det gällde LV-robot var Aster 15 men det sydafrikanska systemet är ju inte dåligt. Dock gillar jag flexibiliteten som det amerikanska systemet har mer och mer dock har vi i dagsläget inga vapensystem som är kompatibla med det. Quote
PB-Syte Posted April 15, 2007 Report Posted April 15, 2007 Hade det gått viktmässigt att trycka in någon version av jänkarnas VLS system i Visby?Fördelen med det systemet hade ju varit att man kunnat välja ammunition efter vad man ska göra, ASROC för ubåtsjakt Evolved Sea Sparrow för egenförsvar etc. Min personliga favorit när det gällde LV-robot var Aster 15 men det sydafrikanska systemet är ju inte dåligt. Dock gillar jag flexibiliteten som det amerikanska systemet har mer och mer dock har vi i dagsläget inga vapensystem som är kompatibla med det. Tror inte att det ska vara några problem att trycka ner ett mk56 (16 st RIM 162B) eller mk48 mod3 (6 st RIM162C) VLS på Vby, men ett mk41 blir nog lite för bra. Mk41 väger (med 8 Sea Sparrow) drygt 24 ton, och systemet är 6,7m högt (vilket är för mycket för Vby!). Varken mk48 eller mk56 kan dock bära vare sig VLASROC, Tomahawk eller SM-2. Aster 15 ska enligt uppgift vara ett mkt kompetent system, men den stora nackdelen är att det tydligen är snuskigt dyrt. Sedan så har ju både ESSM och Aster 15 den nackdelen att båda kräver en belysningsradar, vilket Umkhonto inte behöver! Mk48 (mod3) används förövrigt av bl.a. den Danska flottan på flera av deras fartygstyper, och även kanadikerna använder mk48 (mod1) på sina fregatter typ Halifax. Mk 56 används utav bl.a. Förenade Arab Emiraten på deras nya korvetter typ Baynunah. Personligen tycker jag att Umkhonto IR (eller hellre Umkhonto R!) vore ett bra val till Vby korvetterna, bra prestanda till ett (troligtvis!) bra pris. Samt att vi kan samarbeta med Finland vid uppgraderingar och utbildning... Quote
syte johansson Posted April 15, 2007 Report Posted April 15, 2007 Sedan så har ju både ESSM och Aster 15 den nackdelen att båda kräver en belysningsradar, vilket Umkhonto inte behöver!Aster kräver väl inte någon belysningsradar? Den fungerar likt Umkhonto IR så att den får information länkat till sig om var den ska slå på den egna sökaren, som enligt uppgift skall vara en aktiv radarsökare. Quote
PB-Syte Posted April 15, 2007 Report Posted April 15, 2007 Sedan så har ju både ESSM och Aster 15 den nackdelen att båda kräver en belysningsradar, vilket Umkhonto inte behöver!Aster kräver väl inte någon belysningsradar? Den fungerar likt Umkhonto IR så att den får information länkat till sig om var den ska slå på den egna sökaren, som enligt uppgift skall vara en aktiv radarsökare. Såklart, det har du ju rätt i. Den kräver dock en datalänk med en spaningsradar på I/J, G eller F bandet. Vby:s PS-201 ligger på G-bandet och är därmed bör ju faktiskt Aster 15 vara kompatibel med våra korvetter, förutsatt att en datalänk kan integreras med systemet... Quote
Flak Posted April 15, 2007 Report Posted April 15, 2007 Nu spammar jag kanske lite , men det är det väl ingen som ser... Ni vet väl att man får styra en Visby i det otroligt roliga spelet SilentHeroes! Quote
Darkwand Posted April 15, 2007 Report Posted April 15, 2007 Herregud!!!! vad har dom gjort med kanontornet? Det är väl lite tveksamt om visby kan ta en tung HKP också men där är jag mer osäker. Quote
PB-Syte Posted April 15, 2007 Report Posted April 15, 2007 Herregud!!!! vad har dom gjort med kanontornet?Det är väl lite tveksamt om visby kan ta en tung HKP också men där är jag mer osäker. Pjäsen ser OK ut, nån tung helikopter kan dom dock inte ta... Quote
Darkwand Posted April 15, 2007 Report Posted April 15, 2007 Uppenbarligen är det jag som är landkrabba, dom hade dolt att eldröret också veks ned i skrovet, tja det är väl det som kallas stealth. Quote
PB-Syte Posted April 15, 2007 Report Posted April 15, 2007 Uppenbarligen är det jag som är landkrabba, dom hade dolt att eldröret också veks ned i skrovet, tja det är väl det som kallas stealth. Inte i skrovet, men väl i pjästornet... Quote
Darkwand Posted April 15, 2007 Report Posted April 15, 2007 En fördel med IR robotar är ju att dom är passiva, kommer det att gå att skjuta robotar med hjälp ett annat fartygs sensordata? Tex om man har två faryg men inte vill röja det ena så skulle man kunna använda sensorerna från endast det ena. Dock har ju visbys kommande LV-robotar så pass kort räckvidd att det kanske inte vore så viktigt. Quote
cjg Posted April 15, 2007 Report Posted April 15, 2007 Verkar som ett ganska bra val av robotar (motköp eller inte). Vad har den vanliga allmålskanonen för begränsning i avstånd när det gäller luftmål? Quote
Darkwand Posted April 15, 2007 Report Posted April 15, 2007 (edited) Ungefär samma som LV-robotarna kommer att få ca 15km. Den stora fördelem med Robotarna blir att man kan bekämpa 8 mål samtidigt det blir altså betydligt svårare att "mätta" Visbys försvarssystem. Angående Aster-15 Charles de Gaule har tydligen ett VLS system som klarar av att skicka ivär en robot var 0,15:e sekund det verkar ju vara en fruktansvärd eldhastighet. Vilken eldhastighet har Umkhonto den har fäl ett "hot launch" VLS i alla fall? Edited April 15, 2007 by Darkwand Quote
Lt.E Posted April 16, 2007 Report Posted April 16, 2007 Kanske en konstig fråga från en landkrabba, skulle det vara möjligt att använda det numera skrotade RBS90 systemet på flottans fartyg? Quote
cjg Posted April 16, 2007 Report Posted April 16, 2007 (edited) Kanske en konstig fråga från en landkrabba, skulle det vara möjligt att använda det numera skrotade RBS90 systemet på flottans fartyg? Förmodligen skulle det gå, men det kräver mycket plats eftersom det systemet inte skjuts vertikalt (förmodligen kan inte en lavett skjuta på alla mål runt fartyget). RBS90 kräver dessutom fri sikt (laserstyrt). Edited April 16, 2007 by cjg Quote
Psilander Posted April 16, 2007 Report Posted April 16, 2007 Möjligen skulle 40/48an kunna ersättas mot Rb90. Det enda man vinner är verkan i målet och personalresuser eftersom man inte behöver 3 man i pjäsen, men förlorar i flexiblitet och uthållighet eftersom räckvidden är den samma(ungefär) och att man inte kan lasta så många robotar man vill på en lavett, max kanske 6-8st, sedan är durkar för omladdning problematiskt. Jag jmfr lite brittiska Seawolf GWS-25. Det fanns en plan för detta runt 1990 när man planerade för ombyggnader på GBG korvetterna. Quote
Recommended Posts