PB-Syte Posted December 29, 2005 Report Posted December 29, 2005 Kan nämna att det gick en dokumentär på National Geographic Channel igår, som handlade om smygteknik till sjöss. En av huvudrollerna spelades av - just det - Hans Majestäts Skepp Visby! Även Norska flottans Skjold, samt Bofors och Kamewa besöktes, och även ett kort besök på amerikanska Sea Slice (teknikdemonstrator för vapen och sensorsystem) visades. @Jerkka79 - Va... har du läst resten av tråden? Förstår inte riktig sammanhanget av ditt inlägg annars! Quote
Jerkka79 Posted December 29, 2005 Report Posted December 29, 2005 Kan nämna att det gick en dokumentär på National Geographic Channel igår, som handlade om smygteknik till sjöss. En av huvudrollerna spelades av - just det - Hans Majestäts Skepp Visby!Även Norska flottans Skjold, samt Bofors och Kamewa besöktes, och även ett kort besök på amerikanska Sea Slice (teknikdemonstrator för vapen och sensorsystem) visades. @Jerkka79 - Va... har du läst resten av tråden? Förstår inte riktig sammanhanget av ditt inlägg annars! Hmm du har rätt,det här ser ju ganska knasigt ut. Jag hade inte riktigt förstått hur det här funkar.(mitt första inlägg). Sorry Quote
PB-Syte Posted March 18, 2006 Report Posted March 18, 2006 För dom som är intresserade så finns här nu finfina bilder på Vby och Hbg under gemensamma provturer . Notera gärna avsaknaden av masterna/livflottarna som tidigare ifrågasatts på forumet... Quote
Erik_G Posted March 18, 2006 Report Posted March 18, 2006 För dom som är intresserade så finns här nu finfina bilder på Vby och Hbg under gemensamma provturer . Notera gärna avsaknaden av masterna/livflottarna som tidigare ifrågasatts på forumet... De ser fortfarande ut som 3d-renderingar.. undrar om det är en "stealth feature"? En psykologisk grej, fienden tror int eriktigt på det de ser... /E Quote
PB-Syte Posted March 18, 2006 Report Posted March 18, 2006 De ser fortfarande ut som 3d-renderingar.. undrar om det är en "stealth feature"? En psykologisk grej, fienden tror int eriktigt på det de ser... /E Jo, det säger många - men tro mig båtarna finns faktiskt i verkligheten... :P Quote
Spett och slägga Posted March 18, 2006 Report Posted March 18, 2006 För dom som är intresserade så finns här nu finfina bilder på Vby och Hbg under gemensamma provturer . Notera gärna avsaknaden av masterna/livflottarna som tidigare ifrågasatts på forumet... Den här var ju riktigt läcker! Men vad de river upp sjön! Går inte det att fixa, så de inte "kokar upp" vattnen så mkt? De ser fortfarande ut som 3d-renderingar.. undrar om det är en "stealth feature"? En psykologisk grej, fienden tror int eriktigt på det de ser... /E Polygonbåtar med en lätt grå texturemapping? :P Quote
PB-Syte Posted March 18, 2006 Report Posted March 18, 2006 (edited) Det är mest vattenånga och avgaser som syns i aktern, därimot så drar ju vattenjetaggregaten upp ganska mycket svall trots att skrovet är format för att minimera just det... Edited March 18, 2006 by PB-Syte Quote
Maskirovka Posted March 18, 2006 Report Posted March 18, 2006 Det är mest vattenånga och avgaser som syns i aktern, därimot så drar ju vattenjetaggregaten upp ganska mycket svall trots att skrovet är format för att minimera just det... Varför är det bara vi som satsar på vattenjet och kolfiberskrov? Är vi otroligt smarta och har insett att detta är melodin medan resten av världen är okunniga eller är det tvärtom? (jag är inte ironisk, sarkastisk eller nånting, jag bara undrar) Quote
PB-Syte Posted March 18, 2006 Report Posted March 18, 2006 Vattenjet är vi långt ifrån ensamma om, t.ex har Norge vattenjet på sina nya robotbåtar (Skjold), USA kommer också köra svenskt (KaMeWa) i sina LCS, och flera länder använder likt Sverige redan vattenjet... Fördelen med vattenjetdrift är att det är tystare än propellerdrift, dessutom ger det fartyget bättre manöveregenskaper och man slipper ha en massa prylar som sticker ut under skrovet! Kolfiber är vi därimot ganska ensamma om. Flera länder har idag fartyg i komposit, men då är det nästan uteslutande glasfiber som gäller. Anledningen till att inte fler använder kolfiber vet jag faktiskt inte, antar att bl.a priset kan utgöra en faktor, dessutom är ju tekniken relativt ny... Quote
Maskirovka Posted March 18, 2006 Report Posted March 18, 2006 Vattenjet är vi långt ifrån ensamma om, t.ex har Norge vattenjet på sina nya robotbåtar (Skjold), USA kommer också köra svenskt (KaMeWa) i sina LCS, och flera länder använder likt Sverige redan vattenjet...Fördelen med vattenjetdrift är att det är tystare än propellerdrift, dessutom ger det fartyget bättre manöveregenskaper och man slipper ha en massa prylar som sticker ut under skrovet! Kolfiber är vi därimot ganska ensamma om. Flera länder har idag fartyg i komposit, men då är det nästan uteslutande glasfiber som gäller. Anledningen till att inte fler använder kolfiber vet jag faktiskt inte, antar att bl.a priset kan utgöra en faktor, dessutom är ju tekniken relativt ny... Och jag som alltid har trott att KaMeWa var tyskt eller japanskt, man lär sig något nytt varje dag. Tackar. Men inte är väl kolfibertekniken ny? Flottan byggde väl redan på 70-talet en fiskebåtsminsvepare i denna teknik och det är ju 30 år sedan. Jag undrar oxå om storleken på fartyget utgör en begränsning till vattenjet/kolfiberskrov. Kan man t.ex bygga en fregatt på 130 meter i den tekniken eller är det prop och stål som gäller då? Quote
KD803 Posted March 18, 2006 Report Posted March 18, 2006 Men inte är väl kolfibertekniken ny? Flottan byggde väl redan på 70-talet en fiskebåtsminsvepare i denna teknik och det är ju 30 år sedan. Nej, det var glasfiber man använde då. Quote
Flak Posted March 18, 2006 Report Posted March 18, 2006 Sannolikt så rör det sig om en konspiration... Skumma renderingar... Quote
Maskirovka Posted March 18, 2006 Report Posted March 18, 2006 Men inte är väl kolfibertekniken ny? Flottan byggde väl redan på 70-talet en fiskebåtsminsvepare i denna teknik och det är ju 30 år sedan. Nej, det var glasfiber man använde då. Landsort då? (Du kan väl berätta ner de först kolfiberfartygen kom till i flottan. Inte var det Göteborgkorvetterna eller?) Quote
PB-Syte Posted March 18, 2006 Report Posted March 18, 2006 Men inte är väl kolfibertekniken ny? Flottan byggde väl redan på 70-talet en fiskebåtsminsvepare i denna teknik och det är ju 30 år sedan. Nej, det var glasfiber man använde då. Landsort då? (Du kan väl berätta ner de först kolfiberfartygen kom till i flottan. Inte var det Göteborgkorvetterna eller?) Flottan har inga kolfiberfartyg utom Vby. Landsort/Styrsö är byggda i glasfiber och Gbg i stål/aluminum. Landsort levererades 1984 och Styrsö 96. Föregångarna - Arkö klassen - var byggda i trä. Flottans första kompositfartyg (glasfiber!) bör ha varit HMS Viksten (Minsvepare typ fiske) som levererades 1974 Quote
Maskirovka Posted March 18, 2006 Report Posted March 18, 2006 Men inte är väl kolfibertekniken ny? Flottan byggde väl redan på 70-talet en fiskebåtsminsvepare i denna teknik och det är ju 30 år sedan. Nej, det var glasfiber man använde då. Landsort då? (Du kan väl berätta ner de först kolfiberfartygen kom till i flottan. Inte var det Göteborgkorvetterna eller?) Flottan har inga kolfiberfartyg utom Vby. Landsort/Styrsö är byggda i glasfiber och Gbg i stål/aluminum. Landsort levererades 1984 och Styrsö 96. Föregångarna - Arkö klassen - var byggda i trä. Flottans första kompositfartyg (glasfiber!) bör ha varit HMS Viksten (Minsvepare typ fiske) som levererades 1974 Jag har såklart alltid blandat ihop glasfiber och kolfiber då. Även om jag är jobbig måste jag fråga. Jag antar att man byggde i kolfiber istället för glasfiber eftersom det var bättre, men hur stora ftg kan man egentligen bygga i det materialet och dom fortfarande är sjövärdiga? Quote
PB-Syte Posted March 19, 2006 Report Posted March 19, 2006 Ingen aning faktiskt, Kockums sitter och räknar lite på det inom YS NY projektet. Visbys skrov är av självbärande typ, det finns alltså inga spant och likn. Därför är skrovet/skotten ganska tjocka - mellan 5-10cm. Alltså - desto större fartyg, desto tjockare skrov/skott. Således antar jag att man rent teoretiskt kan bygga hur stort som hälst, frågan är bara om det är ekonomiskt försvarbart - att bygga i kolfiber är ju dyrt som det är... Quote
J.K Nilsson Posted March 19, 2006 Report Posted March 19, 2006 Är det kolfiber i Visby? Jag hade för mig att det var en annan fiber och kolfiber på utvalda ställen. J.K Nilsson Quote
eskil Posted March 19, 2006 Report Posted March 19, 2006 Vattenjet är vi långt ifrån ensamma om, t.ex har Norge vattenjet på sina nya robotbåtar (Skjold), USA kommer också köra svenskt (KaMeWa) i sina LCS, och flera länder använder likt Sverige redan vattenjet... Och jag som alltid har trott att KaMeWa var tyskt eller japanskt, man lär sig något nytt varje dag. Tackar. [OT] Apropå KaMeWa. Jag har för mig att namnet är en förkortning för de företag som bildade KaMeWa. Vilka företag var det? KaMe = Karlskrona Mekaniska? Wa = Wäritsilä? [/OT] Quote
PB-Syte Posted March 19, 2006 Report Posted March 19, 2006 (edited) @JK Nilsson - Visbys skrov är av s.k CFRP (Carbon Fibre Reinforced Plastic) konstruktion, dvs kolfiberlaminat med en Divinycellkärna. Dock är skrovet på vissa ställen förstärkt med kevlar... @eskil - Kamewa hette ursprungligen (1849) Christinehamn Jernwägs Werkstad, 1858 byte man namn till Christinehamns Mekaniska Werkstad vilket förkortades KMW. from 1980 har företaget hetat Kamewa... ;) Edit: Glömde nämna att Kamewa sedan 1999 ägs av Rolls Royce... Edited March 19, 2006 by PB-Syte Quote
J.K Nilsson Posted March 19, 2006 Report Posted March 19, 2006 >> PB-Syte Så var det nog det stod ja. Minns aramidfibern men det blir dyrare än kolfiber. Som förtydligande så blir skumplastkärnan (Divinycell) och laminatet en sandwichkonsruktion (stavning). Detta konstruktionssätt ger mycket lätta, starka och billiga konstruktioner. Flygplan har byggts så fast med en aluminiuncellkärna som ser ut som bikakor och aluminiumplåt limats på båda sidor. Mycket starkt i förhållande till vikten. Det är sällan i konstruktionssamanhang som man vill ha det hållfasta materialet mitt i strukturen. J.K Nilsson Quote
PB-Syte Posted March 19, 2006 Report Posted March 19, 2006 Kolfiber kompositen blir mkt riktigt väldigt stark och väldigt lätt, därimot billig - nja, det beror ju på vad man gämnför med... Enligt Kockums så skulle ett fartyg av Vby:s storlek väga nästan dubbelt så mkt om hon var byggd i stål, för YS NY (fregatt) beräknar man spara ca 30-40% i vikt genom att bygga i kolfiber i stället för stål. Quote
KryptoGB Posted March 31, 2006 Report Posted March 31, 2006 Vattenjet är vi långt ifrån ensamma om, t.ex har Norge vattenjet på sina nya robotbåtar (Skjold), USA kommer också köra svenskt (KaMeWa) i sina LCS, och flera länder använder likt Sverige redan vattenjet...Fördelen med vattenjetdrift är att det är tystare än propellerdrift, dessutom ger det fartyget bättre manöveregenskaper och man slipper ha en massa prylar som sticker ut under skrovet! Kolfiber är vi därimot ganska ensamma om. Flera länder har idag fartyg i komposit, men då är det nästan uteslutande glasfiber som gäller. Anledningen till att inte fler använder kolfiber vet jag faktiskt inte, antar att bl.a priset kan utgöra en faktor, dessutom är ju tekniken relativt ny... En annan nackdel eller vad man kan kalla det som uppstår vid vattenjets drift är att fartyget suger några enorma mängder vatten och skapar stora strömmar även på stora avstånd. Vet ett känt fall där ett större lastfartyg sydgående i drogen fick problem med detta fenomen samtidigt som Felix när den gick i trafik Limhamn-Dragör startade ifrån Dragör. Lastbåten började helt plötsligt att "sugas" med strömarna och var helt hjälplöst på väg ut ur rännan mot grundare vatten. Men detta slutade lyckligt och förklaringen låg alltså i att Felix sugit så pass mycket vatten att mycket starka strömar bildades. Quote
Spett och slägga Posted March 31, 2006 Report Posted March 31, 2006 Jag hörde en marinare som berättade, (kanske nån redan tagit upp här?) Att amrikanska kustbevakningen var sugna på visby, (bra att kunna smyga sig på knarksmugglare mm) och de skulle ha 40st! till att börja med. Quote
martinator Posted March 31, 2006 Report Posted March 31, 2006 Var ju en väldig miljödebatt i samband med de där Dragør-båtarna också. De påstods (har själv ingen aning, men det låter ej otroligt) ha en väldigt negativ inverkan på bottnen. Strömmarna rev upp väldigt med sediment och det var inte bra för varken livet i vattnet eller på bottnen. Men det kostar att ligga på topp. Ska vi vara rädda om naturen eller ska vi vinna kriget /martinator Quote
eskil Posted March 31, 2006 Report Posted March 31, 2006 Att båtar med vattenjet skulle orsaka mer sug än vanliga båtar har jag svårt att tro på. Det händer titt som tätt att jag sitter i kafeterian på godtycklig finlandsfärja och tittar ut och ser vilka enorma mängder vatten som den flyttar på. När den t.ex. passerar sundet vid Beckholmen vid infarten till Åbo så sänker den vattenståndet med runt en meter! Detta trots att den gör knappa fem knop. Quote
PB-Syte Posted March 31, 2006 Report Posted March 31, 2006 (edited) Kan meddela att Visby korvett nummer 4 (HMS Nyköping!) nu har genomfört inledande sjöturer. Sista fartyget (HMS Karlstad) planeras att sjösättas i augusti... Lite att läsa om detta finns här @Spett och slägga - det är inte fartyget Visby som USCG är intresserade av, utan tekniken bakom! Northrop Grumman ship systems och kockums sammarbetar om ett förslag till ny patrullbåt till USCG, men Fast Response Cutter och Visby är inte det minsta lika varandra... Mer om detta här! Gå in på Previous news in swedish, en liten bit ner hittar du rubriken "Kockums fördjupar samarbetet med Northrop Grumman Ship Systems" Edit: kan inte stavva... Edited March 31, 2006 by PB-Syte Quote
magnus242 Posted March 31, 2006 Report Posted March 31, 2006 Att båtar med vattenjet skulle orsaka mer sug än vanliga båtar har jag svårt att tro på.Det händer titt som tätt att jag sitter i kafeterian på godtycklig finlandsfärja och tittar ut och ser vilka enorma mängder vatten som den flyttar på. När den t.ex. passerar sundet vid Beckholmen vid infarten till Åbo så sänker den vattenståndet med runt en meter! Detta trots att den gör knappa fem knop. Eftersom dragkraften är produkten av massflödet och hastighetsökningen av vattnet genom propellern eller vattenjeten. Så innebär det att för få samma dragkraft så kan man välja att suga in mycket vatten genom en stor propeller och ge det en liten hastighetsökning eller att suga in lite vatten i en vattenjet och ge det en större hastighetsökning. Men behovet av dragkraft är proportionell mot kvadraten på hastigheten så vill man åka fort så kommer man sätta en hel del vatten i rörelse även om man använder vattenjet ;) Quote
PB-Syte Posted April 2, 2006 Report Posted April 2, 2006 Senaste nytt direkt från PTK... HMS Visby, Helsingborg och Härnösand är klara för att levereras till FM - om nu bara FMV och Kockums kan komma överens om detaljerna... Lyftbord till helikopter blir det inget, man har släppt tanken att kunna förvara hkp ombord. Anledningen till detta är en kombination av pris, platsbrist och en motvilja från MFI att tillåta förvaring av ngt såpas brandfarligt som en hkp, nere i vad som ju trots allt är en ammodurk. Dock kommer man ju fortfarande kunna landa och bunkra en hkp ombord! Luftvärnsrobotsystem är under upphandling, ett system är valt (rycktet påstår sydafrikanskt!) men upphandlingen är överklagad av ngt av dom övriga företagen i budgivningen... Antiubåtsraketsystemet Alecto är nedlagt, blev för dyrt... HMS Nyköping fortsätter sina maskinprovturer under veckan, främst gasturbinerna som skall köras in nu! Under provturerna med ngt av dom övriga fartygen har farter på 42-43 knop kunnat upprätthållas trots viss motsjö Quote
KD803 Posted April 2, 2006 Report Posted April 2, 2006 Lyftbord till helikopter blir det inget, man har släppt tanken att kunna förvara hkp ombord. Vad bra att vi la ut en del pengar på att göra en särskild "Visbyversion" av hkp 15 då... Quote
PB-Syte Posted April 2, 2006 Report Posted April 2, 2006 Jo, men det är ju FM på en pinne! Hörde föresten nått om att hkp 15B kommer att vara blåa, nått i stil med danskarnas Lynx helikoptrar!? Quote
Recommended Posts