Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Som vanligt vill jag ha fartygets namn, typ och land. Kanske lite svårare den här gången, men det ska det väl vara ibland också (desto roligare om nån klarar det ;-)).

67382955.jpg

/Per

Edited by Perman
Posted

Minjaktfartyget MHC Katanpää (P40), Finland?

//Ormtunga

EDIT: Wikipedia

Visst är det nya finska minjaktfartyget Katanpää! Det första av tre nya som ska vara i tjänst 2015, och som ska ersätta de sex minsveparna av Kuha-klassen. Men inte har hon väl ett "P" före numret? "P" brukar ju normalt beteckna ett fartyg med patrullering som huvuduppgift (jmf Carlskrona's "M04" > "P04"). Bra gjort i alla fall!

Ormtunga håller i frågan.

/Per

Posted

Då tar vi ett litet historiskt hopp, från 2015 till 1944...

favoritbat.jpg

Klass, land och användningsområde. Ledtråd kommer om ingen svarat inom en timme.

//Ormtunga

Posted

Då tar vi ett litet historiskt hopp, från 2015 till 1944...

favoritbat.jpg

Klass, land och användningsområde. Ledtråd kommer om ingen svarat inom en timme.

//Ormtunga

Du gör skäl för ditt nick... :b

Posted

Ledtrådar!

1. Fartyget seglade inte för staten som först beställde och byggde det

2. Några av individerna i klassen gick från ett "K" på bogen till ett "F", även om det var en rent nominell förändring

//Ormtunga

Posted

Det här blir lite av en chansning rörande landet, men det är en Castle-klass korvett, som sysslat med konvojeskort/ubåtsjakt. Jag tror båten på bilden är HNoMS Tunsberg Castle från norska (exil)flottan.

Posted

Det här blir lite av en chansning rörande landet, men det är en Castle-klass korvett, som sysslat med konvojeskort/ubåtsjakt. Jag tror båten på bilden är HNoMS Tunsberg Castle från norska (exil)flottan.

Imponerande. Allting är rätt, förutom landet - nytt försök!

Fartyget på bilden anses vara det som först bevisade för landets flotta att man kunde sänka ubåtar precis lika bra som britterna.

//Ormtunga

Posted

Imponerande. Allting är rätt, förutom landet - nytt försök!

Fartyget på bilden anses vara det som först bevisade för landets flotta att man kunde sänka ubåtar precis lika bra som britterna.

//Ormtunga

Då är det antagligen HMCS St. Thomas (K488) ur den kanadensiska flottan som sänkte U-877 utanför Azorerna 1944.

Posted

Om jag inte har helt fel så är det en av mina gamla släktingar som varit framme. Om jag har rätt så är detta den sovjetiska kanonbåten Krasnoye Znamya som sänkts vid sina förtöjningar på Lövskär 18.11.1942.

Och släktingen? Om jag har rätt så pratar jag alltså om dåvarande kaptenlöjtnanten och sedermera viceamiralen Jouko Pirhonen (1915-1996), min mormors småkusin och krigstida chef för Motortorpedbåtsflottiljen. Pirhonen tilldelades 1943 Mannerheimkors nr. 111 till stor del för anfallet mot Lövskär. Han fungerade även 1966-74 som kommendör för Finlands Marin och blev med detta den siste Mannerheimriddaren kvar i tjänst.

Posted

Om jag inte har helt fel så är det en av mina gamla släktingar som varit framme. Om jag har rätt så är detta den sovjetiska kanonbåten Krasnoye Znamya som sänkts vid sina förtöjningar på Lövskär 18.11.1942.

Och släktingen? Om jag har rätt så pratar jag alltså om dåvarande kaptenlöjtnanten och sedermera viceamiralen Jouko Pirhonen (1915-1996), min mormors småkusin och krigstida chef för Motortorpedbåtsflottiljen. Pirhonen tilldelades 1943 Mannerheimkors nr. 111 till stor del för anfallet mot Lövskär. Han fungerade även 1966-74 som kommendör för Finlands Marin och blev med detta den siste Mannerheimriddaren kvar i tjänst.

Tyvärr inte. Det handlar inte om ett sovjetiskt fartyg, men vi är nog i Östersjön.

Posted

Jag ser inte sista siffran så tidligt, men det är ett skolfartyg ur "Fabian Wrede"-klassen i den finländska marinen - möjligen är det Fabian Wrede själv (690), de två andra fartygen heter Wilhelm Carpelan (691) and Axel von Fersen (692)

Posted

Jag ser inte sista siffran så tidligt, men det är ett skolfartyg ur "Fabian Wrede"-klassen i den finländska marinen - möjligen är det Fabian Wrede själv (690), de två andra fartygen heter Wilhelm Carpelan (691) and Axel von Fersen (692)

Visst är det finska skolfartyget 690 Fabian Wrede!

Fabian Wrede class training ships

MoRsE äger frågan!

/Per

• 2 weeks later...
Posted

Lägger in en ny fråga eftersom jag antar att jag svarade rätt på MoRsE's fråga. Vad är det för vapensystem, och vilket fartyg är det fråga om?

bakomstngdadrrar.jpg

/Per

Posted

Gissar hej vilt...

Det är en RBU 1200 ASROC sjunkbombskastare ombord på (och det är en wikipedia-bedömning)kanonbåten Karjala (Turunmaaklass).

//Ormtunga