Jump to content

Fartygsquiz


9x19

Recommended Posts

Helt korrekt! Stafettpinnen är din...

 

Jag vet inte heller var fotot är taget, det kan vara i stort sett var som helst i skärgården. Bilden visar henne efter sista ombyggnaden 1938. Aktra pjäsen har satts ombord igen och masten med lyftbommen har tagits bort. En kul detalj i ärendet är att den bom som monterades vid aktra masten för att kunna lyfta ombord flygplanet kom från pansarskeppet Sverige. Den var en del av hennes mastarrangemang som hade blivit över när man byggde om henne.

Edited by Björn
Link to comment
Share on other sites

Min bedömning är att fartyget är av klassen Wangerooge dvs. en tysk bogserbåt. Individ osäkert. Platsen bedrar mig dock men jag drar till med...Flensburg...why not?

 

Ett mycket bra svar, men tyvärr, det är en nära miss. Det är inte Flensburg heller. Här kommer ytterligare ett par bilder. Om någon t.o.m. kan säga vad som tilldrar sig på på den översta bilden så vore det värt bonus.

 

mngasegel.jpg

 

aftview.jpg

 

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

Okej då försöker vi igen. Började med att kolla upp tyska kärnkraftverk då jag misstänkte att den stora skorstenen på bild 2 och 3 tillhörde ett sådant. Det visade sig inte stämma överens med troliga tyska hamnstäder. Gick därefter vidare och letade efter blåa kranar längs de tyska nordsjö- och östersjökusterna och vad finner jag i Rostock? En blå kran tillhörande det tyska företaget Meyer Werft och vad finns på andra sidan hamnbassängen? Jo, det av vattenfall 25% ägda kolkraftverket Kraftwerk Rostock. Svaret bli således Rostock.

 

Vad som tilldrar sig på bilden kan därför troligen vara det årligen återkommande Hanse Sail.

 

Jag antog att ID på fartyget var korrekt då du inte hade några anmärkningar på detta?

 

// MVH Klawe som numera funderar på en karriär som bildanalytiker...

Link to comment
Share on other sites

Okej då försöker vi igen. Började med att kolla upp tyska kärnkraftverk då jag misstänkte att den stora skorstenen på bild 2 och 3 tillhörde ett sådant. Det visade sig inte stämma överens med troliga tyska hamnstäder. Gick därefter vidare och letade efter blåa kranar längs de tyska nordsjö- och östersjökusterna och vad finner jag i Rostock? En blå kran tillhörande det tyska företaget Meyer Werft och vad finns på andra sidan hamnbassängen? Jo, det av vattenfall 25% ägda kolkraftverket Kraftwerk Rostock. Svaret bli således Rostock.

 

Vad som tilldrar sig på bilden kan därför troligen vara det årligen återkommande Hanse Sail.

 

Jag antog att ID på fartyget var korrekt då du inte hade några anmärkningar på detta?

 

// MVH Klawe som numera funderar på en karriär som bildanalytiker...

 

Rostock är helt rätt liksom Hanse Sail. Bilderna är tagna under Hanse Sail i början av augusti 2006. Däremot så var fartyget fel vad gäller klass, men typen var rätt. Det är alltså fråga om en av tyska flottans bogserbåtar.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

Okej då försöker vi igen. Började med att kolla upp tyska kärnkraftverk då jag misstänkte att den stora skorstenen på bild 2 och 3 tillhörde ett sådant. Det visade sig inte stämma överens med troliga tyska hamnstäder. Gick därefter vidare och letade efter blåa kranar längs de tyska nordsjö- och östersjökusterna och vad finner jag i Rostock? En blå kran tillhörande det tyska företaget Meyer Werft och vad finns på andra sidan hamnbassängen? Jo, det av vattenfall 25% ägda kolkraftverket Kraftwerk Rostock. Svaret bli således Rostock.

 

Vad som tilldrar sig på bilden kan därför troligen vara det årligen återkommande Hanse Sail.

 

Jag antog att ID på fartyget var korrekt då du inte hade några anmärkningar på detta?

 

// MVH Klawe som numera funderar på en karriär som bildanalytiker...

 

Rostock är helt rätt liksom Hanse Sail. Bilderna är tagna under Hanse Sail i början av augusti 2006. Däremot så var fartyget fel vad gäller klass, men typen var rätt. Det är alltså fråga om en av tyska flottans bogserbåtar.

 

/Per

 

 

 

Det är väl en Helgoland klass?

Link to comment
Share on other sites

Tredje gången gillt! Då är det A1458 Fehmarn.

 

Visst är det A1458 Fehmarn! Jag hade turen att få följa med henne på en tur under Hanse Sail 2006. Fatölen och bratwursten som serverades ombord var båda helt ok och också förhållandevis billiga kan jag meddela. Det som serveras till gäster på tyska flottans fartyg under evenemang får det tydligen inte tas ut någon vinst på, utan det säljs i stort sett till inköpspris. Kan vara bra att veta... ;-)

 

Det årliga återkommande Hanse Sail i Rostock/Warnemünde besöks alltid av fregatten Mecklenburg-Vorpommern, liksom oftast även andra flottenheter som schnellbåtar, bogserbåtar och något polskt landstigningsfartyg brukar också vara där. Marinbasen Hohe Düne brukar vara öppen för allmänheten med bl a helikopteruppvisningar och utställningar.

 

Hanse Sail Rostock

 

klawe tar befälet!

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

Det är väl en Helgoland klass?

 

Ja det är riktigt, men klawe hann tyvärr före med individen. Enligt wikipedia så benämns dock denna klass numera Fehmarn class, efter att systerfartyget A1457 Helgoland såldes till Uruguay 1998. Fehmarn fungerar idag i första hand som stöd- och utbildningsplattform för det tyska ubåtsvapnet, men hon kan även användas som dykeriplattform och för upptagning av minor. Tidigare så var dessa fartyg bestyckade med en dubbel 40 mm pjäs för om bryggan, men den togs bort 1986 (fundamentet finns dock kvar).

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Franska (helikopter-)kryssaren Jeanne d'Arc

 

Visst är det franska helikopterkryssaren R 97 Jeanne d'Arc, som togs ur tjänst så sent som i september förra året. 46 år i aktiv tjänst måste ses som en utomordentlig insats, men tyvärr sprang väl helikopterutvecklingen mot större och tyngre maskiner ifrån henne på slutet. Som framgår av bilden så hade hon ett ganska unikt batteri med sex MM 38 lavettage i B-position framför bryggan, men i övrigt så var bestyckningen ganska klen.

 

French cruiser Jeanne d'Arc (R97)

 

 

800px-Jeanne_dArc-IMG_9460.jpg

Skrov Q 860, tidigare Jeanne d'Arc, förtöjd i Brest i "Sergeantskolan" 30 July 2011

 

svensksund har befälet för tillfället!

 

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

Kirovkryssaren Voroshilov efter att hon byggts om till en testrigg för robotar. Landet hoppas jag någon annan kan räkna ut. Speciellt med tanke på att hon bär sovjetflottans gös.

 

Yes, visst är det sovjetiska lätta kryssaren Admiral Vorosjilov (engelsk stavning: Voroshilov) av Kirov klassen. Trodde den skulle hålla längre ;-)

 

Här är ytterligare ett bild på henne:

 

os24opytovoesudnoexperi.jpg

 

Efter flera händelserika insatser under andra världskriget så inspekterades Vorosjilov 1946 och befanns otillfredsställande, men hon fick ändå rutinmässig service. Hon började sin efterkrigstids modernisering i april 1954, men marinen omvärderade arbetet 1955 och ansåg det inte tillräckligt för att skapa ett fullt modernt fartyg. Till skillnad från hennes halvsyster Maxim Gorkij var hon utvald för konvertering till en testbädd för missil utveckling som Project 33 den 17 februari 1956. Ombyggnadsprocessen förlängdes, hennes vapen togs bort och hon fick en helt ny överbyggnad och master. Hon togs i tjänst som OS-24 den 31 december 1961. Fartyget moderniserades sedan under Project 33M från 11 oktober 1963 till den 1 december 1965. Hennes slutliga omvandling var som en flytande barack den 6 oktober 1972 och hon fick numret PKZ-19. Vorosjilov såldes för skrotning den 2 mars 1973. Vorosjilovs 14-tons propeller och 2,5-tons ankare finns utställda på "Museum of Heroic Defense and Liberation of Sevastopol" på Sapun berget i Sevastopol.

 

Soviet cruiser Voroshilov

 

Andratenor håller i tråden!

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...