Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted
Takao-klassen då?

Nope, ledtråd; räkna kanontornen på förskeppet :)

Jag vet inte om jag har förbrukat mina frågemöjligheter eller inte, men gissar i alla fall på Tone-klassens ovanliga tunga kryssare. Ovanliga på så vis att alla fyra dubbeltornen var placerade förut (räknade fel på tornen förut :baskerPa:).

wikipedia: Tone class cruiser

/Per

Posted

Trägen vinner, visst är det klass-ledaren Tone. Bilden föreställer Tone i sjunket tillstånd vid Kure efter amerikanska flyganfall, den 24 juli 1945.

Perman frågar.

Posted (edited)

Inte nån direkt lysande insats av mig precis, men vad gör man inte för att hålla quizzen igång? :dribble:

Nåväl, vilka är dessa två fartyg och vad har de gemensamt?

miinalaiva.jpg

pojin.jpg

/Per

Edited by Perman
Posted (edited)

Vi har här på bild de båda finska minfartygen Louhi, på den övre bilden och den något mer moderna Pohjanmaa på den nedre.

Med det gemensama att det är minfartyg? Säker på individerna men osäker på ifall det gemensama är så banalt enkelt?

Edited by klawe
Posted (edited)
Vi har här på bild de båda finska minfartygen Louhi, på den övre bilden och den något mer moderna Pohjanmaa på den nedre.

Med det gemensama att det är minfartyg? Säker på individerna men osäker på ifall det gemensama är så banalt enkelt?

Det är helt riktigt att det är Louhi och Pohjanmaa och att bägge är finska minfartyg, och det får du rätt för förstås. Men en ytterligare sak som de har gemensamt är att bägge är eller har varit skolfartyg i den finska marinen. Louhi ska ha gjort den allra första långresan som skolfartyg 1923, men då under namnet M-1. Tyvärr visade sig hennes sjöegenskaper i rum sjö inte vara de allra bästa så man fick begränsa långresan och hålla sig nära kusten. Jag tror man bl a besökte den norska västkusten (kan tyvärr inte hitta websidan längre där jag läste detta). Namnet Louhi ("Dragon") fick hon 1936. Louhi sänktes som den sista fartygsförlusten genom en ubåtsattack i Östersjön den 12 Januari 1945, men först trodde man att fartyget gått på en mina. Senare undersökningar av vraket har dock visat att fartygets baneman var Oberleutnant zur See Karl Nielsen på den tyska ubåten U-370. Egendomligt nog så var oberleutnant Nielsen personlig vän med fartygschefen på Louhi, och hade besökt honom flera gånger i hans hem tidigare (se sista länken från Axis history Forum för mer info). Pohjanmaa är ju som sagt dagens finska skolfartyg och tillika minfartyg.

wikipedia: Louhi (Minelayer)

Här ett försök till en Google översättning av den finska wikipedia infon om Louhi:

Minfartyg Dragon

Axis History Forum: The loss of Louhi

klawe håller i frågan!

/Per

Edited by Perman
  • 2 weeks later...
Posted

I väntan på klawe's fråga så kommer här en interim. Jag vill veta fartygsklass och typ, och det torde väl vara ganska så enkelt. Dessutom vill jag gärna veta vilken individ det är fråga om och vilken hamn det är på bilden. Jag vet att dessa sistnämnda frågor är svåra, men det vore kul om det är någon som händelsevis vet eller i alla fall vågar sig på en kvalificerad gissning. Det är ju ändå inte så många individer det kan vara fråga om. Jag kan tipsa om att det är en fransk hamn i varje fall.

piratfartyg.jpg

/Per

Posted (edited)
Det borde vara fd HMS Ornö, minsvepare av Hanö-klass, i Toulon/Bregaillon, Frankrike.

Visst är det f.d. minsveparen av Hanöklassen HMS Ornö i hamnen i Toulon/Bregaillon i Frankrike! Bilden ska enligt wikipedia vara tagen någon gång under 2005. Att notera är att dessa fartyg omklassades till vedettbåtar 1979.

Hade inte räknat räknat med ett så snabbt och komplett svar. Bra jobbat!

wikipedia: HMS Ornö (M55)

Hotel Charlie One håller i frågan!

/Per

Edited by Perman
Posted (edited)

En mycket bra bildfråga! Malaysiska OPV:n F 171 KD Kedah av Kedah-klassen, tidigare även kallad NGPV eller "New Generation Patrol Vessels". Designen är baserad på Meko A-100 från Blohm + Voss varvet. Till skillnad från de flesta nyare örlogsfartyg så tillhör denna klass en minoritet av vackrare fartyg.

wikipedia: Kedah class offshore patrol vessel

/Per

Edited by Perman
Posted
Malaysiska OPV:n F 171 KD Kedah av Kedah-klassen

Det skulle inte kunna vara serietvåan F172 Pahang?

Naturligtvis är det 172 Pahang! Ber om ursäkt. :worthy:

Verkar som om man suttit lite för länge vid datorn... :)

/Per

Posted

blvitbt.jpg

Vad hette detta fartyg i kronans tjänst, vilken typ av fartyg var det samt vad var så speciellt med henne? Jag har suddat namnet och hemmahamnen i aktern.

/Per

Posted
blvitbt.jpg

Vad hette detta fartyg i kronans tjänst, vilken typ av fartyg var det samt vad var så speciellt med henne? Jag har suddat namnet och hemmahamnen i aktern.

/Per

Jag tycker det ser ut som HMS Viksten, dvs en minsvepare. Jag är osäker på vad som kan vara speciellt med henne, men tippar på att det har med materialet i skrovet att göra, kanske byggdes hon i glasfiber vilket borde varit annorlunda eftersom övriga minsvepare var byggda i trä?

Posted
Måste väl vara M33 Viksten, den första och enda minsveparen i plast.

Sedan blev det ju Minjakt och minröjningsfartyg, plasten behöll man dock

/Sgt PB

Jaha, då var man pucktvåa då...

Posted (edited)
Måste väl vara M33 Viksten, den första och enda minsveparen i plast.

Sedan blev det ju Minjakt och minröjningsfartyg, plasten behöll man dock

/Sgt PB

Visst är det f.d. M 33 HMS Viksten, byggd 1974 i GRP (glass-reinforced plastic) av Karlskronavarvet. Första örlogsfartyget byggt i plast för den svenska flottan, och mig veterligen i världen endast föregången av den engelska HMS Wilton (ett minröjningsfartyg av Ton-klassen byggd i plast 1970-73). Viksten var i tjänst som minsvepare till år 2000, och har sedan använts som skolfartyg för kadetter och officerare. I december 2007 såldes Viksten till Strömstad Gymnasium där hon nu tjänstgör som skolfartyg för navigationsutbildning under samma namn. Att notera är att även M 32 HMS Norsten, flottans allra sista fartyg byggt i trä och på sätt och vis systerfartyg till Viksten, såldes 1999 även hon till Strömstad Gymnasium för användning som skolfartyg. Vet dock inte om hon finns kvar.

Ships and Harbours Photos - Viksten moored at Lindholmen

Här är FMV:s produktinfo PDF om Viksten när hon såldes 2007: Produktinfo Lot 2 Viksten

Viksten-444x243.jpg

Har ett härligt minne av Viksten när hon tidigt en söndagmorgon i slutet av 70-talet i full fart tuffade tätt förbi vår brygga på Lilla Lövholmen i Gryts skärgård. Fick rusa ner och hålla undan vår lilla plastbåt från bryggan när svallet kom! :D

Bonus till MtrlC som också svarade rätt, men Sgt Papa Bear var några sekunder före (tycks det som).

Sgt Papa Bear håller i frågan!

/Per

Edited by Perman
Posted

Japp, det handlade om sekunder förragången,

[Nostalgi] Även jag har ett minne från Grytsskärgård av HMS Viksten, vi möttes just utanför Eköns camping. Jag i en liten utombordare, Viksten på väg upp på en grynna... :rolleyes:

[/Nostalgi]

Men tyvärr måste jag lämna VO, till MtrlC.

Jag har inte ro att mecka så jag får med en bild förtillfället.

@MtrlC, nog för att du var pucktvåa, men jag fipplar och tappar pucken till dig.

//Sgt Papa Bear

• 2 weeks later...
Posted
Japp, det handlade om sekunder förragången,

[Nostalgi] Även jag har ett minne från Grytsskärgård av HMS Viksten, vi möttes just utanför Eköns camping. Jag i en liten utombordare, Viksten på väg upp på en grynna... :baskerPa:

[/Nostalgi]

Men tyvärr måste jag lämna VO, till MtrlC.

Jag har inte ro att mecka så jag får med en bild förtillfället.

@MtrlC, nog för att du var pucktvåa, men jag fipplar och tappar pucken till dig.

//Sgt Papa Bear

Hoppsan, jag har inte sett att jag fick pucken igen.

Tyvärr har jag på tok för dålig fantasi för att hitta på en egen fråga, så jag lämnar den fri :baskerPa:

• 4 weeks later...
Posted

Då försöker jag få liv i den här tråden med en bildfråga. Som vanligt så vill jag ha namnet, klassen, typen och landet.

901reduced.jpg

/Per

Posted (edited)
Då försöker jag få liv i den här tråden med en bildfråga. Som vanligt så vill jag ha namnet, klassen, typen och landet.

Namn: Admiral Zheleznyakov

Klass: Gorya-klass

Typ: Minsvepare

Land: Byggd i Sovjetunionen. Tjänstgör numera i Ryska Svarta-havs flottan.

Övrigt: Sköt ner 5 Georgiska UAV:er under georgienkriget

Edited by eskil
Posted (edited)

Namn: Admiral Zheleznyakov

Klass: Gorya-klass

Typ: Minsvepare

Land: Byggd i Sovjetunionen. Tjänstgör numera i Ryska Svarta-havs flottan.

Övrigt: Sköt ner 5 Georgiska UAV:er under georgienkriget

Helt rätt på alla punkter! Tilläggas kan väl också att detta torde vara världens tyngst bestyckade minröjningsfartyg. M.a.o. så är det alltså inte svenska Koster-klassen som FM f ö påstår! :banghead:

Koster-klassen hamnar förmodligen inte ens som det näst tyngst bestyckade minröjningsfartyget eftersom vi ju även har danska Flyvefisken-klassen med 76 mm kanon och lvrobot.

zheleznyakov02reduced.jpg

warfare.ru: 1266.0 Admiral Zheleznyakov / Gorya class

wikipedia: Gorya class minesweeper

eskil håller i frågan!

/Per

Edited by Perman
Posted (edited)

Apropå tungt beväpnade fartyg, vad är det vi ser här?

quiz20100302.jpg

Jag vill veta namn, land, på vilket sett hon är unik och vad hon byggdes om till sedan.

Ledtråd: Just det här fartyget gjorde sig välkänt under andra världskriget, men då hade hon blivit ombyggd till något annat.

Edited by eskil
Posted (edited)

Nästan ett dygn har gått, och ingen av sjöbussarna har svarat än?? Nåja, då får väl en landkrabba som jag göra det då...

Bilden visar det aktre kanontornet på den brittiska "stora lätta kryssaren" HMS Furious; den såvitt jag vet enda slagkryssaren från VK1 vars huvudbeväpning ursprungligen bestod av endast 2 kanoner (men de var desto grövre - 18"). Innan hon ens sjösatts togs det förliga tornet bort och ersattes med flygdäck; några år senare togs även det aktre tornet bort och flygdäcket byggdes ut. Under 20- och 30-talen byggdes hon om flera gånger till, för att under VK2 se ut som vi normalt tänker oss den tidens hangarfartyg - heltäckande flygdäck med en liten överbyggnad på styrbords sida.

"Ledtråden" att hon under VK2 var ombyggd till något annat är f.ö. något inkorrekt, då hon redan hade sitt första (förliga) flygdäck då bilden togs (och alltså redan var ett hangarfartyg, om än ett tämligen primitivt sådant).

mvh,

Amber

PS: Har inga bra bilder att ladda upp, så bollen är fri. DS

Edited by Amber
Posted (edited)
Nästan ett dygn har gått, och ingen av sjöbussarna har svarat än?? Nåja, då får väl en landkrabba som jag göra det då...

Bilden visar det aktre kanontornet på den brittiska "stora lätta kryssaren" HMS Furious; den såvitt jag vet enda slagkryssaren från VK1 vars huvudbeväpning ursprungligen bestod av endast 2 kanoner (men de var desto grövre - 18"). Innan hon ens sjösatts togs det förliga tornet bort och ersattes med flygdäck; några år senare togs även det aktre tornet bort och flygdäcket byggdes ut. Under 20- och 30-talen byggdes hon om flera gånger till, för att under VK2 se ut som vi normalt tänker oss den tidens hangarfartyg - heltäckande flygdäck med en liten överbyggnad på styrbords sida.

"Ledtråden" att hon under VK2 var ombyggd till något annat är f.ö. något inkorrekt, då hon redan hade sitt första (förliga) flygdäck då bilden togs (och alltså redan var ett hangarfartyg, om än ett tämligen primitivt sådant).

mvh,

Amber

PS: Har inga bra bilder att ladda upp, så bollen är fri. DS

Helt korrekt, visst är det HMS Furious.

Jag skulle dock kalla henne för flygplanskryssare i den skepnad hon har på bilden.

Du har dock glömt att svara på frågan på vilket sätt hon var unik. Det finns ju två korrekta svar att välja på:

* Hon hade längre den grövsta kanon som monterats på ett krigsfartyg.

* Den första lyckade landningen med ett flygplan på ett fartyg gjordes på HMS Furious.

Edited by eskil
Posted

Tar upp bollen. Som vanligt vill jag ha namnet, typen, klassen och marinen. Dessutom vill jag ha det tidigare namnet på fartyget och vilken marin som det då tillhörde. Som gräddan på moset så vill jag ha reda vad det var för katastrof som denna klass drabbades av för ca tio år sedan.

ordd.jpg

/Per