Göta Lejon Posted May 30, 2010 Report Posted May 30, 2010 Den där stäven känner jag igen! Bilden är tagen den 14 augusti 1962 då jagaren Göteborg sänktes som skjutmål för 11. jagardivisionen i Hanöbukten. Hela bilden och mer info finns här: http://sv.wikipedia.org/wiki/HMS_G%C3%B6teborg_(J5) Jag måste erkänna att jag blev lite förvånad när jag läste texten på Wikipedia. Stycket om sänkningen är en direkt avskrift från ett häfte jag skrev ihop om historien bakom namnen på de fyra Göteborgskorvetterna under min tid på provturskommandot. På 2. Ytattackflottiljens hemsida hade webmastern sedan lagt ut en del av den texten i samband med informationen kring varje fartyg i klassen. Sidan är sedan länge borta men det verkar som mina alster och gamla synder lever ett eget liv. Det fanns en enkel variant av "krönikebok" på Göteborg som lämnades till FC i samband med övertagandet av fartyget. Den innehöll en serie svartvita foton från sänkningen och det skulle vara kul att komma åt den för att skanna in dem. Helt korrekt - stafettpinnen är din! /G.L. Quote
Björn Posted June 4, 2010 Report Posted June 4, 2010 Jag har väldigt ont om tid att lägga upp något just nu. Har varit borta delar av veckan och ska strax köra upp till huvudstaden för att vara MC-förare på Stockholm Marathon imorgon. Om någon känner sig manad lämnar jag gärna över stafettpinnen tills vidare. Jag har ärligt talat inte fått kläm på hur jag får upp bilder här heller ännu, så det får jag ta tag i senare. Quote
Andratenor Posted June 4, 2010 Report Posted June 4, 2010 Nåväl, vad är det för militärt med den här turboskorven då? Quote
Anden Posted June 4, 2010 Report Posted June 4, 2010 (edited) SpeedOne heter fartyget iallafall och det tillhör/har tillhört väl australiens flotta? Edited June 4, 2010 by Anden Quote
Andratenor Posted June 5, 2010 Report Posted June 5, 2010 HMAS Jervis Bay är rätt. Hon kommenderades till australiska flottan för att fungera som ett snabbt trupp- och trossfartyg under INTERFET-operationen på Östtimor 1999-2001. Därefter togs hon ur bruk och skall i dagarna börja användas som färja mellan fastlandet och de brittiska kanalöarna. Quote
Anden Posted June 5, 2010 Report Posted June 5, 2010 (edited) Namn, klass och vilket land som använder det (har bara censurerat "id nummer") Edited June 5, 2010 by Anden Quote
SnakeDoc Posted June 5, 2010 Report Posted June 5, 2010 Bilden visar INS Ranvijay och används för närvarande av den indiska flottan. Fartyget är av Rajputklass som i sin tur är en vidareutveckling av de sovjetiska Kashinklassen. För övrigt har fartyget identifikationen D55 Quote
SnakeDoc Posted June 6, 2010 Report Posted June 6, 2010 (edited) Då skulle jag gärna vilja veta av er vad för fint fartyg det handlar sig om på den här bilden: Och den som beskriver den lilla detaljen om fartygets sista tid får en guldbjörn Edited June 6, 2010 by SnakeDoc Quote
SnakeDoc Posted June 14, 2010 Report Posted June 14, 2010 Nehepp, känns lite dött här, är bilden måhända för svår eller sviktar bara intresset? I alla fall så kommer det här en ledtråd, fartyget på bilden användes först av Kaiserliche und Könligliche Marine, alltså kejsartyskland, hoppas det hjälper! Quote
eskil Posted June 14, 2010 Report Posted June 14, 2010 Jahapp, eftersom ingen annan svarar så får väl jag säga SMS Kurfürst Friedrich Wilhelm. För att förtjäna guldbjörnen får jag väl tillägga att hon såldes till Turkiet (Ottomanska riket) där hon fick namnet Hayreddin Barbarossa. Hon sänktes av den brittiska ubåten E11 under slaget vid Gallipoli. Quote
SnakeDoc Posted June 14, 2010 Report Posted June 14, 2010 (edited) Helt korrekt, både ankaren och guldbjörnen är härmed dina! Edited June 14, 2010 by SnakeDoc Quote
eskil Posted June 14, 2010 Report Posted June 14, 2010 Eftersom SnakeDoc av misstag råkade skriva Kaiserliche und Könligliche Marine, vilket ju är Österrikiska flottan så tar vi ett fartyg ur denna. Vad är det här för gammal pråm? Quote
Båtskuffarn Posted June 14, 2010 Report Posted June 14, 2010 Skeppet torde vara KuK Monarch ur klassen med samma namn. En intressant anekdot är en historia där det påstås att fartygets pjäser efter kriget såldes till Frankrike, som installerade dem som en del av kustartilleriet vid Engelska Kanalen, och att de i samband med landstigningen i Normandiet skulle ha fått in träffar på USS Texas. Quote
eskil Posted June 15, 2010 Report Posted June 15, 2010 Skeppet torde vara KuK Monarch ur klassen med samma namn. En intressant anekdot är en historia där det påstås att fartygets pjäser efter kriget såldes till Frankrike, som installerade dem som en del av kustartilleriet vid Engelska Kanalen, och att de i samband med landstigningen i Normandiet skulle ha fått in träffar på USS Texas. Visst är det Monarch. Bojen är din. Quote
Båtskuffarn Posted June 16, 2010 Report Posted June 16, 2010 Okej, vem är det som kommer här då? Quote
Perman Posted June 16, 2010 Report Posted June 16, 2010 (edited) Argentinska kryssaren ARA Veinticinco de Mayo (C2). wikipedia.org: ARA Veinticinco de Mayo (C 2) /Per (Fuskhjälpmedel Marinkalender 1942) ) Edited June 16, 2010 by Perman Quote
Båtskuffarn Posted June 16, 2010 Report Posted June 16, 2010 (edited) Argentinska kryssaren ARA Veinticinco de Mayo (C2). wikipedia.org: ARA Veinticinco de Mayo (C 2) /Per (Fuskhjälpmedel Marinkalender 1942) ) Rätt! Måste medge att jag är imponerad av ditt hjälpmedel (eller snarare att du uppenbarligen har den i hyllan) Edited June 16, 2010 by Båtskuffarn Quote
Perman Posted June 16, 2010 Report Posted June 16, 2010 Argentinska kryssaren ARA Veinticinco de Mayo (C2). wikipedia.org: ARA Veinticinco de Mayo (C 2) /Per (Fuskhjälpmedel Marinkalender 1942) ) Rätt! Måste medge att jag är imponerad av ditt hjälpmedel (eller snarare att du uppenbarligen har den i hyllan) Jodå 1942 års upplaga finns alltid tillgänglig, men den börjar bli sliten nu. Har ett 20-tal Marinkalendrar av olika årgångar. Vilket fartyg är då detta? /Per Quote
Perman Posted June 21, 2010 Report Posted June 21, 2010 Här är en bild från bryggan på fartyget. /Per Quote
Perman Posted June 27, 2010 Report Posted June 27, 2010 Här är det s.k. "Mission Control Center" på fartyget. /Per Quote
Anden Posted June 28, 2010 Report Posted June 28, 2010 (edited) Ingen ledtråd? Eller kan det vara USS Freedom? Edited June 28, 2010 by Anden Quote
Perman Posted June 28, 2010 Report Posted June 28, 2010 Ingen ledtråd? Eller kan det vara USS Freedom? Visst är det LCS 1 USS Freedom! Kan man få en bättre ledtråd än en bild? Anden håller i frågan. /Per Quote
Anden Posted June 29, 2010 Report Posted June 29, 2010 (edited) Denna borde bli ganska lätt.... (Liten bild men hoppas det inte gör något) Edited June 29, 2010 by Anden Quote
eskil Posted June 29, 2010 Report Posted June 29, 2010 Denna borde bli ganska lätt.... (Liten bild men hoppas det inte gör något) Jag vet! Det är en ubåt! Quote
Anden Posted June 29, 2010 Report Posted June 29, 2010 (edited) Haha, det är korrekt, men vilken? 100e post Edited June 29, 2010 by Anden Quote
Battler Posted June 30, 2010 Report Posted June 30, 2010 Haha, det är korrekt, men vilken? U3 http://www.u3.se/SEFolder/SEHome.aspx Quote
Recommended Posts