Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted

Äntligen! Visst är det första fartyget i projekt 20380, nämligen RFS Steregushchy. Bilderna är från byggnationen av hennes överbyggnad, som är tillverkad helt i kompositmatrial! Då både Anden och Andratenor till slut svarade rätt, så får ni slåss om saken... :)

Posted (edited)

Det handlar sig om en fregatt av Horizonklassen som är ett samarbetsprojekt mellan Frankrike och Italien som båda har införskaffat två exemplar var, det sista togs i tjänst av Italien så sent som i januari iår...

Vilken individ det är som visas på bilden vet jag dock inte!

Edited by SnakeDoc
  • 2 weeks later...
Posted

I väntan på SnakeDoc's fråga så kommer här en liten interimsfråga.

Vad hette detta fartyg när det var i Marinens tjänst, och vad var det för typ av fartyg?

sjmtare.jpg

/Per

Posted (edited)
HMS Svärtan (B03). Hydrofonboj-fartyg utav Ejdernklass. Sjösatt 92'

http://www.rindomarine.se/aktuellt/09-11-06.aspx

Visst är det f.d. hydrofonbojfartyget Svärtan! Hon har som sagt byggts om till sjömätningsfartyg med namnet Johan Månsson! Tack för länken!

Även systerfartyget Viggen har byggts om till sjömätningsfartyg med namnet Anders Bure.

statsfartyg.se - Svärtan (1992)

statsfartyg.se - Viggen (1993)

Enligt wikipedia så var hydrofonbojfartygen av Ejdernklassen bestyckade med en 12,7 mm kanon! Måste ha varit unikt! :D:)

Skröder håller i interimsfrågan!

/Per

Edited by Perman
Posted (edited)

Har inte haft tid att besöka forumet under de senaste dagarna... är inne på de sista veckorna på gymnasiet så det finns lite tid över :)

Jag släpper frågan härmed fri då jag tyvärr ändå inte har tid att besöka detta sköna forum regelbundet just nu. Skröder äger alltså frågan :D

Tack perman för att du höll liv i tråden när jag inte postade någon fråga!

Edited by SnakeDoc
Posted (edited)

Sydkoreanska robotjagaren DDH-975 Chungmugong Yi Sunshin av Chungmugong Yi Sunshin klass (eftersom det är det första fartyget i klassen). Det var inte så svårt, bara att läsa innantill i bilden. ;-):) Men jag misstänkte faktiskt redan innan att det var fråga om en sydkoreansk jagare, men individen hade jag nog inte gissat rätt på.

/Per

Edited by Perman
Posted (edited)
Namn, klass och land tack =)

ROKS Yi Sun-sin, Sydkorea, Klassen är KDX-III (även känd som Chungmugong-klassen, vilket betyder något i stil med "ypperst lojal krigsherre")

EDIT: Attans, pucktvåa...

Edited by Andratenor
Posted

Fartyget i fråga är utrustat för att operera helikoptrar, men har inte gjort detta på några år. Det är också det sista fartyget som är byggt i moderlandet, och är även flaggskepp.

/Per

Posted
LÉ Eithne (P31), Irland, Offshore/Helicopter Patrol Vessel

Visst är det LE Eithne, irländska flottans flaggskepp! Tyvärr så har man ju tvingats ta de två AS.365 Dauphin II helikoptrarna ur tjänst i flottan, så för närvarande har hon ingen helikopter ombord. En andra enhet i samma klass kunde inte byggas eftersom varvet i Cork las ner 1983. Enligt min mening väsentligt mycket snyggare fartyg än de senare patrullfartygen av Roisin-klassen (som saknar möjlighet att operera helikopter).

eithne32.jpg

Jomini äger frågan!

/Per

Posted (edited)

Chakri Naruebet (med viss reservation för stavningen ;-) ), Thailändska flottans flaggskepp. Även beskriven som "världens dyraste lustjakt" då den lär köra omkring kungafmailjen ungefär lika mycket som den används som örlogsfartyg...

Den är besläktad med det spanska Principe de Asturias, och byggd i Spanien under mitten av 90-talet.

Edited by Båtskuffarn
Posted (edited)
Okej, här kommer nästa bild. Frågan gäller fartyget till höger i bild.

Brittiskt landsättningsfartyg med docka av Albion-klass. Det finns två enheter av denna klass - HMS Albion och HMS Bulwark. Gissar att det är HMS Bulwark på bilden eftersom jag tror att hon har opererat mest med de nordiska marinerna. Det andra fartyget är en finsk landstigningsbåt av Jurmo-klassen.

wikipedia: Albion class landing platform dock

/Per

Edited by Perman
Posted
Okej, här kommer nästa bild. Frågan gäller fartyget till höger i bild.

Brittiskt landsättningsfartyg med docka av Albion-klass. Det finns två enheter av denna klass - HMS Albion och HMS Bulwark. Gissar att det är HMS Bulwark på bilden eftersom jag tror att hon har opererat mest med de nordiska marinerna. Det andra fartyget är en finsk landstigningsbåt av Jurmo-klassen.

wikipedia: Albion class landing platform dock

/Per

Rätt (bortsett från att det faktiskt var Albion), din fråga. :rockon:

Posted

USS Mansfield (DD-728) gick på en mina utanför Korea i slutet av september 1950. Eller som fartygets skrivare uttryckte saken "Number of enemy mines destroyed, 1 (by ramming)."

Fartyget skadade fören svårt och fick en tillfällig för på ett japanskt skeppsvarv innan färden över Stilla Havet.

Posted
Vad har hänt här då och vilket fartyg rör det sig om? Har endast suddat idnumret på sidan.

/Per

Jagaren USS Ernest G. Small, Gearing-klass - tappade hela förskeppet i taskigt väder oktober 1951. Antar att vi ser en högst tillfällig reparation på bilden!

/G.L.

Posted
USS Mansfield (DD-728) gick på en mina utanför Korea i slutet av september 1950. Eller som fartygets skrivare uttryckte saken "Number of enemy mines destroyed, 1 (by ramming)."

Fartyget skadade fören svårt och fick en tillfällig för på ett japanskt skeppsvarv innan färden över Stilla Havet.

Mycket bra gissning men tyvärr fel fartyg. Koreakriget är rätt plats för incidenten dock. USS Mansfield var inte den enda jagaren som gick på en mina där.

/Per

Posted

Jaha, inte mycket respons här, Perman, men eftersom jag vet att jag har rätt svar tar jag mig friheten att lägga upp en ny...och kopplat till den senaste quizen - varför inte ett 'förskepp på driven'?

Vem och vad har hänt här?

quizziequiz.jpg

• 2 weeks later...
Posted

Den där stäven känner jag igen! Bilden är tagen den 14 augusti 1962 då jagaren Göteborg sänktes som skjutmål för 11. jagardivisionen i Hanöbukten. Hela bilden och mer info finns här: http://sv.wikipedia.org/wiki/HMS_G%C3%B6teborg_(J5)

Jag måste erkänna att jag blev lite förvånad när jag läste texten på Wikipedia. Stycket om sänkningen är en direkt avskrift från ett häfte jag skrev ihop om historien bakom namnen på de fyra Göteborgskorvetterna under min tid på provturskommandot. På 2. Ytattackflottiljens hemsida hade webmastern sedan lagt ut en del av den texten i samband med informationen kring varje fartyg i klassen. Sidan är sedan länge borta men det verkar som mina alster och gamla synder lever ett eget liv. Det fanns en enkel variant av "krönikebok" på Göteborg som lämnades till FC i samband med övertagandet av fartyget. Den innehöll en serie svartvita foton från sänkningen och det skulle vara kul att komma åt den för att skanna in dem.