Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nu märkte jag att den har Uruguays flagga i masten. Detta betyder att det är antingen ROU Temerario eller ROU Audaz (bägge namnen betyder dumdristigt modig), gamla östtyska minsvepare. Fartygsnumret syns inte (eller så är det bortredigerat), så det kan vara antingen eller.

Posted
Nu märkte jag att den har Uruguays flagga i masten. Detta betyder att det är antingen ROU Temerario eller ROU Audaz (bägge namnen betyder dumdristigt modig), gamla östtyska minsvepare. Fartygsnumret syns inte (eller så är det bortredigerat), så det kan vara antingen eller.

Visst är det uruguayanska minsveparen ROU Temerario! Dessa tre minsvepare tillhör som sagt den f.d. östtyska Kondor II klassen, och överfördes den 9 oktober 1991. De lämnade Tyskland den 13 oktober 1991 för egen maskin, och anlände till Montevideo den 23 december samma år. Det gamla namnet på det här fartyget var Riesa. I samband med överföringen så togs de tre 25 mm dubbelpjäserna av typ 2M-8 samt lvrobotsystemet av typ SA-5 Grail bort, och ersattes av en 40 mm M/48 på fördäck. Eftersom denna pjäs väger ca tre gånger så mycket som den dubbla 25 mm pjäs som satt där tidigare, så har väl sjöegenskaperna knappast förbättrats. 2 st minrälsar finns kvar, men inga minor följde med. Även den högfrekventa sonaren har förmodligen tagits bort. Det mesta av minsvepningsutrustningen finns kvar, men fartygen används huvudsakligen som patrullbåtar.

Vad var det då för katastrof som drabbade denna klass för ca 10 år sedan? Jo, systerfartyget 32 Valiente (f.d. Eilenburg) som också hade överförts från Volksmarine kolliderade och klövs mitt itu av det panamanska handelsfartyget Skyros den 5 augusti 2000, och sjönk inom en timme med 8 döda och 3 saknade.

uruguayanminesweepersof.jpg

Andratenor håller i frågan!

/Per

Posted (edited)

Sydafrikansk fregatt ur Valour klassen (MEKO A200), osäker på individ dock...

Edited by PB-Syte
Posted (edited)
Rätt så långt, men jag vill även ha individen...

Hint

Ja, men i så fall är det ju SAS Spioenkop... ;-)

Edited by PB-Syte
  • 2 weeks later...
Posted
Vilket fartyg är det som öser död och förintelse över någon på denna bilden då?

Det är en pakistansk fregatt av Tariq-klassen (Br type 21), och det är en av de tre enheterna (av totalt sex i klassen) som har fått ett sexställigt lavettage för det kinesiska lvrobotsystemet LY-60N framför bryggan. Gissar att det är D 183 Khyber.

/Per

Posted
Det är en pakistansk fregatt av Tariq-klassen (Br type 21), och det är en av de tre enheterna (av totalt sex i klassen) som har fått ett sexställigt lavettage för det kinesiska lvrobotsystemet LY-60N framför bryggan. Gissar att det är D 183 Khyber.

/Per

Nja, delvis rätt! För övrigt antar jag att du menar PNS Khaibar!? :-P

Posted (edited)

/Per

Nja, delvis rätt! För övrigt antar jag att du menar PNS Khaibar!? :-P

Enligt min Combat Fleets 2002-2003 så heter hon Khyber, men enligt wikipedia och den pakistanska marinens hemsida så heter hon Khaibar som du nämner. Det kanske bara är olika stavningar på samma namn, vad vet jag? Men då gissar jag på D 185 Tippu Sultan.

/Per

Edited by Perman
Posted (edited)
Enligt min Combat Fleets 2002-2003 så heter hon Khyber, men enligt wikipedia och den pakistanska marinens hemsida så heter hon Khaibar som du nämner. Det kanske bara är olika stavningar på samma namn, vad vet jag? Men då gissar jag på D 185 Tippu Sultan.

/Per

Ja, förmodligen bara ett stavfel i CF 2002-2003 (finns ganska många felaktigheter i den boken)! Gällande bilden så är även PNS Tippu Sultan fel, då fartyget på bilden inte är försett med några kinesiska robotar om vi säger så... :lala:

Edited by PB-Syte
Posted (edited)
Gällande bilden så är även PNS Tippu Sultan fel, då fartyget på bilden inte är försett med några kinesiska robotar om vi säger så... :lala:

Å fasen, jag trodde det var det kinesiska sexställiga lavettaget man såg lite av i B-position i vågrät position.

Tror dock att jag har hittat fartygstypen här:

The Leander Project

Gissar alltså att det är engelska HMS Antelope i ett tidigt skede innan hon fick MM38 Exocet-robotar i B-position. Vet dock inte vad det är för utrustning som finns i B-position framför bryggan.

/Per

Edited by Perman
Posted (edited)

Det är väl inte troligt att jag ska kunna hitta på en lika bra quizfråga som PB's, men här är i alla fall ett försök. Jag vill ha namn, klass/typ, fartygstyp och land vad gäller detta fartyg.

827e.jpg

/Per

Edited by Perman
Posted

Det är indonesiska flottans nya KRI Krait, första fartyget i en egenutvecklad patrullbåtsklass (PC-40 klassen!). Fartygen är 40 meter långa, 7,3 meter breda och är byggda i aluminium och glasfiber. Bestyckningen utgörs av en kanon och två HMG, max fart är 25 knop...

Posted
Det är indonesiska flottans nya KRI Krait, första fartyget i en egenutvecklad patrullbåtsklass (PC-40 klassen!). Fartygen är 40 meter långa, 7,3 meter breda och är byggda i aluminium och glasfiber. Bestyckningen utgörs av en kanon och två HMG, max fart är 25 knop...

Helt rätt! Visst är det indonesiska patrullbåten KRI Krait av PC-40 typ! Enligt wikipedia så är dock 820 KRI Viper det första fartyget som trätt i tjänst i serien:

wikipedia: KRI Viper

kri827krait6th5.jpg

kri827krait4mx8reduced.jpg

Inte mycket till bestyckning, men förmodligen tillräckligt för att avstyra en piratattack. Om jag har rätt så härstammar den ryska dubbla 25 mm kanonen från 1948(!). De två Zodiacbåtarna på akterdäck är säkert väldigt användbara i piratjakten. Patrullbåtarna ser ganska coola ut enligt min mening. Hur många gissade att det bara var en mindre patrullbåt med den första bilden? :D

PB håller i nästa fråga!

/Per

Posted

klass. Almirante Brown-class destroyer

land. argentina

individ ARA Sarandi?

min spanska är obefintlig, där av hade jag svårt att få fram info så individnamnet kan vara felaktigt.

GMY

Posted
klass. Almirante Brown-class destroyer

land. argentina

individ ARA Sarandi?

min spanska är obefintlig, där av hade jag svårt att få fram info så individnamnet kan vara felaktigt.

GMY

Sorry, det är tyvärr tokfel... :ph34r:

Posted

Den verkar ha en riktigt hög mast på minibilden, så jag gissar på en Type 45:a. Skulle även passa i och med att det ser ut att vara modulbyggt.

Mitt svar blir alltså HMS Daring.

Posted
Den verkar ha en riktigt hög mast på minibilden, så jag gissar på en Type 45:a. Skulle även passa i och med att det ser ut att vara modulbyggt.

Mitt svar blir alltså HMS Daring.

Tyvärr, inte ens nära...

• 2 weeks later...
Posted

Då det inte har inkommit några nya gissningar på ett bra tag så känner jag mig nödgad till att avslöja att ägare till fartyget på bilden (och dess nyss sjösatta systerfartyg!) är ett stort land i öst... :banghead:

Posted (edited)

Kan det vara den ryska P20380 (vet inte om det är det riktiga namnet) klassen?

Edited by Anden