Jump to content

Recommended Posts

Posted

Spela bollen någon. Jag hinner inte.

Vad är detta för båt då? Namn, typ, klass och land. Jag har endast suddat flaggan.

770.jpg

/Per

Posted (edited)

Spela bollen någon. Jag hinner inte.

Vad är detta för båt då? Namn, typ, klass och land. Jag har endast suddat flaggan.

/Per

Yangjiang, liten robotbestyckad korvett (eller robotbåt om man så vill), Type 037-II-klass, Kina

Edit: Tog bort bilden

Edited by MoRsE
Posted (edited)

Yangjiang, liten robotbestyckad korvett (eller robotbåt om man så vill), Type 037-II-klass, Kina

Edit: Tog bort bilden

Visst är det kinesiska robotbåten (eller robotkorvetten om man så vill) Yangjiang! Två st enheter av denna klass finns alltid stationerade i Hong Kong. NATO namnet på klassen är 'Houjian class'.

Type 037-II missile boat

Lite anmärkningsvärt kanske att man valt en dubbel 37 mm pjäs på fördäcket i stället för den kinesiska versionen av OTO Melara 76.

MoRsE håller i bollen!

/Per

Edited by Perman
Posted

Det var färgen som avslöjade den, plus AK-230-kanonen, men okej, här kommer mitt bidrag:

quiz1.jpg?t=1301856980

...och de sedvanliga frågorna, namn, klass, typ och land.

Posted

Så gott som alla rätt, men det torde finnas 6 eller 7 fartyg av samma klass, SnakeDoc får äran att ställa nästa fråga.

Där ser man! Verkar vara ett ganska intressant koncept som ligger bakom de fartygen.

Men här kommer nästa bild, jag har suddat ut flaggan och fartygsnumret.

quiz2b.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Som vanligt efterfrågas Namn, klass, land och kanske också vad som hände med henne till slut.

Posted

Kanadensiska ubåtsjaktfregatten HMCS Nipigon av Annapolis-klass.

nipigon1.jpg

HMCS Nipigon (DDH 266)

HMCS Nipigon avvecklades från den kanadensiska försvarsmakten den 2 juli 1998 och såldes för att användas som ett artificiellt rev. Hon sänktes i St Lawrence-floden norr om Rimouski, Quebec den 22 juli 2003.

/Per

Posted (edited)

Eftersom det här är en fartygsquiz så gäller det förstås inte vilken typ av helikopter som är på bilden, utan det gäller som vanligt vilket fartyg det är frågan om. Namn, typ och land.

dauphinsecuredonthedeck.jpg

/Per

Edited by Perman
Posted

Eftersom det här är en fartygsquiz så gäller det förstås inte vilken typ av helikopter som är på bilden, utan det gäller som vanligt vilket fartyg det är frågan om. Namn, typ och land.

/Per

LÉ Eithne (P31) från Seirbhís Chabhlaigh na hÉireann (dvs Irländska flottan). Hon är namnsake till sin klass och för närvarande flaggskeppet i den gröna öns flytande stridskrafter. (blev lite ledd på villospår då de har nästan identiska helikopterdäck som fransoserna, men de senare har inte fartygsnummer målade på helikopterplattan). Helikoptern torde vara en Aerospatiale SA365Fi Dauphin II.

Posted (edited)

/Per

LÉ Eithne (P31) från Seirbhís Chabhlaigh na hÉireann (dvs Irländska flottan). Hon är namnsake till sin klass och för närvarande flaggskeppet i den gröna öns flytande stridskrafter. (blev lite ledd på villospår då de har nästan identiska helikopterdäck som fransoserna, men de senare har inte fartygsnummer målade på helikopterplattan). Helikoptern torde vara en Aerospatiale SA365Fi Dauphin II.

Helt rätt på en inte helt lätt fråga! Trodde faktiskt att jag skulle bli tvungen att lämna någon ledtråd.

438576.jpg

L. E. Eithne är i mitt tycke ett väldigt trevligt fartyg som dessutom ser ganska bra ut. Det enda fartyget i irländska flottan som kan operera med helikopter, men tyvärr verkar man inte operera med helikopter längre om man får tro engelska wikipedia.

LÉ Eithne (P31)

Defence Forces - Naval Service - LE Eithne

MoRsE äger välförtjänt frågan!

/Per

Edited by Perman
Posted

Okej, här kommer ett lite äldre fartyg. Jag söker namnet och bonus om någon vet vad som var mycket speciellt med henne (rentav unikt?).

quiz2.jpg?t=1302033561

Posted

Fartyget är inte från landet, vari dess namne ligger. Egenheten har någonting med Alfred Nobel och lufttryck att göra.

Posted

...fartyget har någonting gemensamt med Magica de Hex...

Den var tydligen för svår. Det var USS Vesuvius (http://en.wikipedia.org/wiki/USS_Vesuvius_%281888%29) med sina pneumatiska dynamitkanoner. Fartyget satte skräck i Santiago de Cubas befolkning under det spansk-amerikanska kriget då hon ljudlöst bombarderade staden - explosionerna var dock inte ljudlösa.

Jag tar en ny en, och lämnar tillräckligt med ledtrådar så att inte tråden dör ut:

quiz3.jpg?t=1302266319

Posted

Det är två st rumänska flodmonitorer av Mihail Kogălniceanu klass. Med ledning av siffrorna i brygghörnen så skulle jag gissa på att det är F-45 Mihail Kogălniceanu till vänster och F-47 Lascăr Catargiu till höger.

457d2.jpg

/Per

• 2 weeks later...
Posted

Har haft litet datorhaveri, därav inga bilder.

Frågan är fri!

Då tar jag chansen. Det blir en lite svårare bildfråga den här gången. Vad är det som har hänt på bilden och vilket fartyg är det frågan om?

svardeninsatsenver.jpg

/Per

Posted

Här är ytterligare en bild från incidenten (om det nu kan kallas för incident, det hände ju inget allvarligare)

hjlpx.jpg

/Per