Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nu har ddt gått nästan ett dygn. så då svarar jag. Inför första världskriget hade Storbritannien ett antal slagskepp under färdigställande för andra länder. I ett par fall (Turkiet, Brasilien) rekvirerade man helt sonika fartygen. I det här fallet tycks man ha fått Chile att sälja fartyget till Royal Navy. Chilenska Almirante Latorre, som blev HM (C?)S Canada. Som sedermera såldes tillbaka till Chile.

Svenskkopplingen? Ja det var ju när Palme sålde vår kryssare Göta Lejon till Chile - noterat att Allende satt vid makten då - och hon döptes till just Almirante Latorre. Samt lära ha deltagit i störtandet av just Allende ...

• Thanks 1
Posted
7 hours ago, JM5505 said:

Nu har ddt gått nästan ett dygn. så då svarar jag. Inför första världskriget hade Storbritannien ett antal slagskepp under färdigställande för andra länder. I ett par fall (Turkiet, Brasilien) rekvirerade man helt sonika fartygen. I det här fallet tycks man ha fått Chile att sälja fartyget till Royal Navy. Chilenska Almirante Latorre, som blev HM (C?)S Canada. Som sedermera såldes tillbaka till Chile.

Svenskkopplingen? Ja det var ju när Palme sålde vår kryssare Göta Lejon till Chile - noterat att Allende satt vid makten då - och hon döptes till just Almirante Latorre. Samt lära ha deltagit i störtandet av just Allende ...

Korrekt. Du har frågan.

Posted (edited)

Det är flodmonitoren SMS Bodrog i den österrikiska-ungerska marinen. Fartyget avlossade de första skotten i första världskriget den 28 juli 1914, mot Belgrad. Idag museifartyg i Belgrad.

/Per

Edited by Perman
Posted

Det är helt rätt! Jag kom ihåg ett illustrerat verk om första världskriget som min mormor hade och där fanns hon på bild, "donaumonitoren Bodrog". Som som sagt finns kvar som museiskepp under namnet Sava.

Så Perman får fortsätta.

Posted (edited)

Detta fartyg kom i tjänst 11 Aug 2021 och räknas som det modernaste och slagkraftigaste örlogsfartyget på det innanhav där hon normalt opererar. Land, namn och typ räcker.

9167cbae1494fcfeec08e37ee4c54b0d.jpg

/Per

Edited by Perman
Posted
3 hours ago, JM5505 said:

Det är helt rätt! Jag kom ihåg ett illustrerat verk om första världskriget som min mormor hade och där fanns hon på bild, "donaumonitoren Bodrog". Som som sagt finns kvar som museiskepp under namnet Sava.

Så Perman får fortsätta.

Jag hade faktiskt en tanke på att fråga om just den! Med ledtråden att den tillhört totalt 5 olika nationer. :)

Posted
On 2026-03-24 at 18:23, Perman said:

Här kommer ett riktigt foto på fartyget (tror jag att det är i alla fall):

image.png.d1e5f2ff78ee78243688051c2017f3f1.png.webp

/Per

Kan det vara Deniz Han, Turkmenistans korvett?

Posted (edited)
12 hours ago, Tombola said:

Kan det vara Deniz Han, Turkmenistans korvett?

Ja visst är det Deniz han! Den turkmenistanska marinens flaggskepp och kraftigaste örlogsfartyget i Kaspiska havet! 

Deniz Han

(C-92) Turkey

1600 tonnes 91 meter

1x76mm Super Rapid Gun

8x Otomat Mk2 Anti-Ship Missiles

16x VL Mica SAM

1x 35 mm ASELSAN Gokdeniz CIWS

2x 25mm ASELSAN STOP RWS

2x12.7mm ASELSAN STAMP RWS

6x ROKETSAN ASW Rocket Launcher

2x3 Torpedo Tubes

image.png.e7236308935db3d42088bccfd12de5e0.png.webp

Turkmen Naval Forces

Tombola äger frågan!

/Per

Edited by Perman
Posted

@Perman, ursäkta, men jag får inte ihop det till att dina båda bilder föreställer samma fartyg? Please enlighten me!

Posted (edited)
5 hours ago, JM5505 said:

@Perman, ursäkta, men jag får inte ihop det till att dina båda bilder föreställer samma fartyg? Please enlighten me!

Ja helt riktigt! Tack! Tyvärr så har jag råkat lägga upp ett foto på en turkisk Ada-klass korvett (det sista fotot ovan). Här är vad google säger om skillnaderna mellan Ada-klassen och C92 korvetten:

"The primary differences between a Turkish Ada-class corvette (MILGEM project) and a Turkish-built C92 corvette (Dearsan Shipyard) lie in their size, primary mission focus, and propulsion systems, despite both being modern, stealth-capable, and armed corvettes built in Turkey. 

Wikipedia +4

Ada-class (MILGEM): A 99-meter, 2,400-ton vessel designed primarily for Anti-Submarine Warfare (ASW) and coastal patrol for the Turkish Navy.

C92 Corvette (Dearsan): A smaller 91.4-meter, ~1,600 to 1,850-ton vessel proposed for export (e.g., Malaysia/Turkmenistan) focusing on anti-surface and air defense, typically optimized for patrol over deep-sea ASW."

Med andra ord så verkar den Turkmenistanska korvetten Deniz han vara en något mindre variant av Ada-klassen som är mer optimerad för ytattack och luftförsvar. Till skillnad mot Ada-klassen så saknar Deniz han en hkp hangar. Även maskineriet skiljer på så sätt att Deniz han har ett CODAD (Combined Diesel and Diesel) maskineri för en fart av 26 kn och Ada-klassen ett CODAG (Combined Diesel and Gas) för en fart av 30 kn.

Det här borde vara ett äkta foto på Deniz han (helt säker kan man förstås inte vara):

image.thumb.png.4ba744ea391e924fc2e69b8e84636112.png.webp

/Per

Edited by Perman
Posted

Då är jag med. Tack! Den turkiska korvetten tycker jag påminner om de tydligen mindre lyckade amerikanska försöken i branschen. Men tydligen då, båda byggda i Turkiet.