Jump to content

JAS lilla segertåg - Export och försäljning av JAS 39 Gripen


caridon

Recommended Posts

Oj, de ska utveckla den i UK. Då blir det ju helt plötsligt en brittisk kärra... Och britterna har ju beslutat att bygga ett hangarfartyg för konventionella flygplan - men har svåra budgetproblem, som inte underlättas av att den just nu enda kandidaten till att få flyga från fartyget heter F-35, och är kraftigt fördyrad och dessutom, inte minst, amerikansk. Tänk om man kunde beställa ett litet antal F-35, för att rädda ansikte etc, sen komplettera med ett BILLIGARE flygplan, som dessutom kanske kan levereras snabbare?

 

Tänk om... :-D

Link to comment
Share on other sites

Oj, de ska utveckla den i UK. Då blir det ju helt plötsligt en brittisk kärra... Och britterna har ju beslutat att bygga ett hangarfartyg för konventionella flygplan - men har svåra budgetproblem, som inte underlättas av att den just nu enda kandidaten till att få flyga från fartyget heter F-35, och är kraftigt fördyrad och dessutom, inte minst, amerikansk. Tänk om man kunde beställa ett litet antal F-35, för att rädda ansikte etc, sen komplettera med ett BILLIGARE flygplan, som dessutom kanske kan levereras snabbare?

 

Tänk om... :-D

 

Haha klart att det hade varit en kul tanke! Å andra sidan finns F/A-18E/F Super Hornet till godo om så skulle behövas för britterna. Sen tror jag mest att detta är riktat åt Brasilien som ska ersätta sina A-4'or inom sin tid. Men tittat man på de gigantiska ekonomiska problem som börjar uppstå i Englands militär kan det vara bra att skippa F-35C och hoppa på exempelvis Gripen, Rafale eller Super Hornet.

Edited by Lander
Link to comment
Share on other sites

Jo, nog är det Brasilien som är tänkt huvudkund, och även Indiska flottan möjligen. Sen ska vi inte glömma bort Eurofighter, som ju också skissar på en saltstänkt variant.

Link to comment
Share on other sites

För i helvete.

England har inte haft en försvarsmakt sedan 1707. Landet heter Storbritannien, det förenade kungadömet, GB eller UK. Allt annat är som att prata om det självständiga Västergötland, Sovjet, Unionen Sverige-Danmark, Förenade arabrepubliken, Tyska Ordern eller Republiken Venedig. [/OT]

 

Gripen NG torde väl vara avsevärt mycket billigare både i drift och i inköp än Super Hornet? Britterna är ju olikt många andra nationer Gripen pitchat till inte så beroende av USA att de måste köpa amerikanskt. Vid det här laget lär de dessutom ha samlat på sig såpass många brownie-points att amrisarna "låter" de köpa något annat än US-made. Dock tror jag det då snarare blir Eurofighter (med lånade/leasade SHs som stopgap). En flygplatsflotta med bara två typer (EF och Tornado) låter ju odrägligt enkelt att underhålla och dessutom skulle det göra att RN och RAF kan arbeta tillsammans på det sätt de gjort under "Joint Force Harrier"-tiden.

Link to comment
Share on other sites

För i helvete.

England har inte haft en försvarsmakt sedan 1707. Landet heter Storbritannien, det förenade kungadömet, GB eller UK. Allt annat är som att prata om det självständiga Västergötland, Sovjet, Unionen Sverige-Danmark, Förenade arabrepubliken, Tyska Ordern eller Republiken Venedig. [/OT]

Länge leve den fria republiken Jämtland, nu har vi äntligen kastat ifrån oss det förslavande svenska oket och den svenska övermaktens miltära garnison i huvudstaden Östersund. Vi håller dessutom på att lyckas få den svenska överheten att inse det omöjliga i att fortsätta kuva de fria jämtländska bönderna och sålunda dra tillbaka det fåtal spilror av kronans tecken genom att avveckla Fältjägargruppen. Segerns sötma skall snart njutas utan blodspillan.

 

Eller... :Malaj:

 

J.K Nilsson

Link to comment
Share on other sites

För i helvete.

England har inte haft en försvarsmakt sedan 1707. Landet heter Storbritannien, det förenade kungadömet, GB eller UK. Allt annat är som att prata om det självständiga Västergötland, Sovjet, Unionen Sverige-Danmark, Förenade arabrepubliken, Tyska Ordern eller Republiken Venedig. [/OT]

Länge leve den fria republiken Jämtland, nu har vi äntligen kastat ifrån oss det förslavande svenska oket och den svenska övermaktens miltära garnison i huvudstaden Östersund. Vi håller dessutom på att lyckas få den svenska överheten att inse det omöjliga i att fortsätta kuva de fria jämtländska bönderna och sålunda dra tillbaka det fåtal spilror av kronans tecken genom att avveckla Fältjägargruppen. Segerns sötma skall snart njutas utan blodspillan.

 

Eller... :Malaj:

 

J.K Nilsson

 

Inget mig emot, alldeles för mycket tallar, myror och snö där ändå..... :=o

Link to comment
Share on other sites

Haha klart att det hade varit en kul tanke! Å andra sidan finns F/A-18E/F Super Hornet till godo om så skulle behövas för britterna. Sen tror jag mest att detta är riktat åt Brasilien som ska ersätta sina A-4'or inom sin tid. Men tittat man på de gigantiska ekonomiska problem som börjar uppstå i Englands militär kan det vara bra att skippa F-35C och hoppa på exempelvis Gripen, Rafale eller Super Hornet.

Jo, det är väl riktar till Brasilien. Samtidigt är det lite intressant, för även Brasilien verkar skära rätt ordentligt i försvarsbudgeten. Stämmer det så undrar man ju lite om de verkligen har ekonomin till att även köpa nya plan till hangarfartyget.

http://www.upi.com/Business_News/Security-Industry/2011/02/16/Brazil-cuts-defense-budget-but-still-wants-to-buy-36-jet-fighters/UPI-24421297895092/

 

"In a note published on the Brazilian defense ministry Web site, the government confirmed that discretionary defense spending would be reduced by 26.5 percent of total allocated defense ministry expenditure."

 

På andra forum har det pratats om rätt ordentliga budgetproblem i den brasilianska krigsmaken. T ex så menar man att den brasilianska flottan inte egentligen har haft råd att operera med "A12 Sao Paulo" speciellt mycket sedan hon införskaffades. Men om det stämmer vete sjutton. Det verkar svårt att hitta info om det.

Edited by Andtryggve
Link to comment
Share on other sites

För att göra tråden lite färggladare har jag tagit fram denna illustration under avdelningen för "Märkning vi nog aldrig kommer få se på Gripen:

 

flynavy.png

Gripen som hangarfartygbaserat flygplan i Royal Navy

Fenan baserad på jubileumsmålad Sea Harrier :)

 

/E

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

För i helvete.

England har inte haft en försvarsmakt sedan 1707. Landet heter Storbritannien, det förenade kungadömet, GB eller UK. Allt annat är som att prata om det självständiga Västergötland, Sovjet, Unionen Sverige-Danmark, Förenade arabrepubliken, Tyska Ordern eller Republiken Venedig. [/OT]

 

Gripen NG torde väl vara avsevärt mycket billigare både i drift och i inköp än Super Hornet? Britterna är ju olikt många andra nationer Gripen pitchat till inte så beroende av USA att de måste köpa amerikanskt. Vid det här laget lär de dessutom ha samlat på sig såpass många brownie-points att amrisarna "låter" de köpa något annat än US-made. Dock tror jag det då snarare blir Eurofighter (med lånade/leasade SHs som stopgap). En flygplatsflotta med bara två typer (EF och Tornado) låter ju odrägligt enkelt att underhålla och dessutom skulle det göra att RN och RAF kan arbeta tillsammans på det sätt de gjort under "Joint Force Harrier"-tiden.

 

Ber om ursäkt för det missödet.. Får skylla på en ihållande feber :tveka:

 

Fördelen med Super Hornet över "Super"-Gripen är att man redan har en färdig produkt. Eftersom F-35'an är dyr och försenad kan det tänkas vara osmart att satsa på ett nytt obeprövat system som kan ta lång tid att utveckla, få spädbarnssjukdomar och lida av konstnadsökningar. Super Hornet finns ju trots allt ute på marknaden, har flugit ex antal tusen flygtimmar och gjort ex antal tusen starter och landningar på hangarfartyg.

 

Om jag inte heller misstar mig helt kommer F/A-18E/F 2'a på prislistan efter Gripen. Rafale är dyrare än de båda och en marin EF lär bli på tok mycket dyrare än alla de andra tre. Det som skiljer Gripen från Super Hornet blir isåfall en/två-motorsystem samt viss storleksskillnad.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Fördelen med Super Hornet över "Super"-Gripen är att man redan har en färdig produkt. Eftersom F-35'an är dyr och försenad kan det tänkas vara osmart att satsa på ett nytt obeprövat system som kan ta lång tid att utveckla, få spädbarnssjukdomar och lida av konstnadsökningar. Super Hornet finns ju trots allt ute på marknaden, har flugit ex antal tusen flygtimmar och gjort ex antal tusen starter och landningar på hangarfartyg.

 

 

Nja... Nu är det väl så att gripen är ganska väl beprövad och har gjort ett antal hangarfartgslandningar innan...

Det jag menar är ju att grundkärran är byggd för kontrollerade krascher på vägbaser vilket har ganska mycket gemensamt med att landa på hangarfartyg.

 

Det har ju innan konstaterats att det inte behövs allt för stora moddar för att få detta att fungera, därtill borde det faktum att ingen kärra har havererat på grund av motorproblem minska behovet av 2 motor. Därtill har ju STORBRITANNIEN ganska goda erfarenheter av enmotorkärror på hangarfartyg historiskt sett.

Link to comment
Share on other sites

För att göra tråden lite färggladare har jag tagit fram denna illustration under avdelningen för "Märkning vi nog aldrig kommer få se på Gripen:

 

flynavy.png

Gripen som hangarfartygbaserat flygplan i Royal Navy

Fenan baserad på jubileumsmålad Sea Harrier :)

 

/E

 

 

Jag tror inte RN är intresserade av en 39C med krok Erik. Bättre kan du ;-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Två stycken videosnuttar på BBC News:

 

Business reporter Jorn Madslien finds out how Gripen fighter jets are made:

 

http://www.bbc.co.uk/news/business-13641934

 

Rhys Williams is an instructor at the Empire Test Pilots School:

 

http://www.bbc.co.uk/news/business-13641418

 

Fråga: Flyger piloter från Empire Test Pilots School på uppvisningar med Gripen vid försäljningsresor?

Link to comment
Share on other sites

Norge kommer aldrig att köpa Gripen.

Minns ni inte presskonferensen norska regeringen höll?

De sågade gripen jämns med fötterna och mer eller mindre sa att den var värdelös jämfört med F-35.

Norrmännen kommer köpa F-35 whatsoever...och skulle de mot all rimlig förmodan inte göra det, då kommer de högst troligt köpa Super Hornet istället som också är "Made in the USA"

Link to comment
Share on other sites

Tänk då så rikt Sverige är som har råd att ha ett flygvapen som flyger ett, enligt Norge, mycket dyrare flygplan, som ju är mycket dyrare i drift än F-35.. och vi har minsann ingen oljefond..

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Tänk då så rikt Sverige är som har råd att ha ett flygvapen som flyger ett, enligt Norge, mycket dyrare flygplan, som ju är mycket dyrare i drift än F-35.. och vi har minsann ingen oljefond..

 

/E

LOL, men å andra sidan har vi lagt ner stora delar av försvaret.........

Link to comment
Share on other sites

Ja, men så är vårt flygplan såå mycket dyrare också, och vi har fler av dem än vad norrmännen tänkt beställa. Fast det är klart, våra flygplan är såå mycket sämre att vi behöver fler av dem.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker en del missar att Norge tagit väldigt högt i tak ang F-35. Nu planerar man att köpa 56 stycken. Ska man ha dessa operativa krävs det ganska mycket mer än vad man gör idag.

 

I dagsläget, med sol i ryggen och sammetslen vind så kan man producera 20 st operativa F-16 och detta är både teknisk och personal-fråga. Man har fler personalproblem i hela militären, bland annat fordonsbesättningar inom armen och helikoptertekniker vilket vi nu hjälper dem med i Afghanistan. Ville man få upp fler F-16 skulle man kunna, men det kostar för mycket helt enkelt och vi talar om ett plan som förmodligen är billigare i drift än F-35. Holland har en liknande situation och där har man faktiskt också dragit ner på ett tänkt F-35 inköp.

 

Jag tror inte Norge kommer köpa 56 st F-35. Tippar på att ca 20 st försvinner.

Link to comment
Share on other sites

Kanske kan erbjuda leasade Gripar tills JSF kommer? Fast då blir det väl bara C....

 

Tyvärr skulle jag dock tro att det är större "risk" att Norge får leasade Super Hornets av USA tills dess att F-35A kommer.

 

Vågar dom det? Tänk om norrbaggarna kommer på att SH fyller alla deras behov och mer därtill?

Link to comment
Share on other sites

Vågar dom det? Tänk om norrbaggarna kommer på att SH fyller alla deras behov och mer därtill?

Det gör det inte. SH är ju inte 'stealth'..

I.o.f, men när de äntligen får sina 35:or så lär deras stealth teknik redan vara förlegad och de duger bara till att bomba 3:e världen länder i alla fall :P

Link to comment
Share on other sites

Vågar dom det? Tänk om norrbaggarna kommer på att SH fyller alla deras behov och mer därtill?

Det gör det inte. SH är ju inte 'stealth'..

 

SH är usas näst "stealthigaste" operativa stridsflyg efter F-22. Enligt Boeing själva påstår de att Super Hornet nästan är i klass med Silent Eagle, dock påstår man säkert det i försäljningssyfte. Boeing utvecklade trots allt en stealthig vapen-pod till sin Super Hornet som man visade upp på Aero India. Så viss stealth har den nog även om Gripen NG säkerligen har mycket mindre radar signatur samt IR signatur.

Link to comment
Share on other sites

SH är usas näst "stealthigaste" operativa stridsflyg efter F-22. Enligt Boeing själva påstår de att Super Hornet nästan är i klass med Silent Eagle, dock påstår man säkert det i försäljningssyfte. Boeing utvecklade trots allt en stealthig vapen-pod till sin Super Hornet som man visade upp på Aero India. Så viss stealth har den nog även om Gripen NG säkerligen har mycket mindre radar signatur samt IR signatur.

Att Super Hornet skulle vara "stealthigare" än B-2 Spirit har jag svårt att tänka mig...

Link to comment
Share on other sites

SH är usas näst "stealthigaste" operativa stridsflyg efter F-22. Enligt Boeing själva påstår de att Super Hornet nästan är i klass med Silent Eagle, dock påstår man säkert det i försäljningssyfte. Boeing utvecklade trots allt en stealthig vapen-pod till sin Super Hornet som man visade upp på Aero India. Så viss stealth har den nog även om Gripen NG säkerligen har mycket mindre radar signatur samt IR signatur.

Att Super Hornet skulle vara "stealthigare" än B-2 Spirit har jag svårt att tänka mig...

 

It is claimed that the Super Hornet employs the most extensive radar cross section reduction measures of any contemporary fighter, other than the F-22 and F-35. While the F/A-18E/F is not a true stealth fighter like the F-22, it will have a frontal RCS an order of magnitude smaller than prior generation fighters. Från: Donald, David. "Boeing F/A-18E/F Super Hornet", Warplanes of the Fleet. London: AIRtime Publishing Inc, 2004 refererat på Wikipedia.

 

Klipp från ett gammalt inlägg jag gjorde:

 

Radar Cross Section (RCS) (radartvärsnittsyta?) är 10 m² för B-1A, för B-1B: 1 m², B-2 Spirit: 0.1 m². B1:an är ju egentligen inget

stealthflygplan men man har gjort den mindre synlig med radarabsoberande material, dess form och luftintag. Andra uppgifter

gör gällande att B-1B har en RCS på 1/50th av B-52 (möjligen 2.4 m²).

 

F-35 har en RCS som storleken av en golfboll av metall och F-22 som en puttekula av metall.

 

Uppgifterna får väl tas med en nypa salt eftersom de säkert är hemligstämplade. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...