Nifelhel Posted September 11, 2005 Report Posted September 11, 2005 @slugg De erfarenheter som finns säger annorlunda. Siktena håller! Och har siktet fått så hårda smällar att det gått sönder, då mår inte vapnet bra heller. Vårda grejerna lite bättre. Btw det stavas slug. Quote
111 SSK BAT Posted September 11, 2005 Report Posted September 11, 2005 Statistiskt sett är du död efter en veckas strid. Vidare så håller siktena för avsevärt mycket mer än du tror. Quote
C 2.a pjäs Posted September 12, 2005 Report Posted September 12, 2005 Håll i hatten! Nu utlovas nå´n Bertil även till Kronoberg/Kalmargruppenjippot! Vem trodde att man skulle få uppleva det! Ingen bössa synlig än, men väl det första löftet... <{POST_SNAPBACK}> Kors i krösamoset! Vi fick våra Ak4B igår, och dessutom såväl hjälmunderlag som hjälm 90 med nya inredningen! Detta var 822. kompaniet, förutvarande Kalmargruppen. Verkligen kul! Quote
GC1 Posted September 12, 2005 Report Posted September 12, 2005 @sluggDe erfarenheter som finns säger annorlunda. Siktena håller! Och har siktet fått så hårda smällar att det gått sönder, då mår inte vapnet bra heller. Vårda grejerna lite bättre. Btw det stavas slug. <{POST_SNAPBACK}> så klart man skall vara försiktig med optik och vapen men jag efterlyser fortfarande reservriktmedel på själva vapnet, eller en variant att fästa på skenans ytterlägen. mitt vapen är för värdefullt för min överlevnad för att ett avancerat system med glasskivor skall få det att bli obrukbart på avstånd bortom handgranatsavstånd.... Quote
Forumsledning Kimster Posted September 12, 2005 Forumsledning Report Posted September 12, 2005 *Spekulering Tänk om siktet nu är mer hållbarare än själva vapnet ? Det kanske är utprovat så att risken att siktet skulle gå sönder är så minimal att det är inte värt att fixa/bygga/köpa ett reservriktmedel. Quote
Amfibieslusken Posted September 12, 2005 Report Posted September 12, 2005 Vad Kimster menar är att siktet ska klara av de krav som kriget ställer på det. Vad det innebär behöver ni väl knappast fundera på, eller? Quote
LIQUID_ Posted September 13, 2005 Report Posted September 13, 2005 Statistiskt sett är du död efter en veckas strid. Vidare så håller siktena för avsevärt mycket mer än du tror. <{POST_SNAPBACK}> Vad är det för statistik du hänvisar till och var kan man ta del av den ? Vore intressant läsning. Quote
Inf Posted September 14, 2005 Report Posted September 14, 2005 *Spekulering Tänk om siktet nu är mer hållbarare än själva vapnet ? Det kanske är utprovat så att risken att siktet skulle gå sönder är så minimal att det är inte värt att fixa/bygga/köpa ett reservriktmedel. <{POST_SNAPBACK}> Ett optiskt sikte mer hållbart än en ak4a? Kom igen nu, RPS EHV är gjort av aluminium och glas, inte kryptonit! Visst är siktet utprovat enligt konstens alla regler och ändringar införda på de serieproducerade siktena, men det innebär inte att risken att siktet går sönder vid krigsanvändning är så liten att det är inte värt att fixa/bygga/köpa ett reservriktmedel. Andra, troligare förklaringar till att det inte finns något vettigt reservriktmedel är att det stör ordinarie siktes användning samt att ett reservriktmedel kostar pengar att fixa/bygga/köpa. Quote
GC1 Posted September 15, 2005 Report Posted September 15, 2005 *Spekulering Tänk om siktet nu är mer hållbarare än själva vapnet ? Det kanske är utprovat så att risken att siktet skulle gå sönder är så minimal att det är inte värt att fixa/bygga/köpa ett reservriktmedel. <{POST_SNAPBACK}> Ett optiskt sikte mer hållbart än en ak4a? Kom igen nu, RPS EHV är gjort av aluminium och glas, inte kryptonit! Visst är siktet utprovat enligt konstens alla regler och ändringar införda på de serieproducerade siktena, men det innebär inte att risken att siktet går sönder vid krigsanvändning är så liten att det är inte värt att fixa/bygga/köpa ett reservriktmedel. Andra, troligare förklaringar till att det inte finns något vettigt reservriktmedel är att det stör ordinarie siktes användning samt att ett reservriktmedel kostar pengar att fixa/bygga/köpa. <{POST_SNAPBACK}> förmodligen så är det helt och hållet funkis, men VET vi det? britterna använder ju SUSAT rakt av och själv har jag misshandlat en Ak5B ganska grovt under 6 månader utan märkbara försämringar. Quote
Knekt Posted September 15, 2005 Report Posted September 15, 2005 *Spekulering Tänk om siktet nu är mer hållbarare än själva vapnet ? Det kanske är utprovat så att risken att siktet skulle gå sönder är så minimal att det är inte värt att fixa/bygga/köpa ett reservriktmedel. <{POST_SNAPBACK}> Ett optiskt sikte mer hållbart än en ak4a? Kom igen nu, RPS EHV är gjort av aluminium och glas, inte kryptonit! Visst är siktet utprovat enligt konstens alla regler och ändringar införda på de serieproducerade siktena, men det innebär inte att risken att siktet går sönder vid krigsanvändning är så liten att det är inte värt att fixa/bygga/köpa ett reservriktmedel. Andra, troligare förklaringar till att det inte finns något vettigt reservriktmedel är att det stör ordinarie siktes användning samt att ett reservriktmedel kostar pengar att fixa/bygga/köpa. <{POST_SNAPBACK}> förmodligen så är det helt och hållet funkis, men VET vi det? britterna använder ju SUSAT rakt av och själv har jag misshandlat en Ak5B ganska grovt under 6 månader utan märkbara försämringar. <{POST_SNAPBACK}> Den Steyr AUG som exempelvis Irland använder, har också enbart optik. Jag har aldrig hört en irländare gnälla över känsliga riktmedel. Quote
Greenment Posted September 23, 2005 Report Posted September 23, 2005 (edited) Ak4b, rödpunktsikte, skulle jag få ut, ohejsan vad glad jag blev, men det tog stop rätt fort.. Nåväl så var man på skjutbanan, sugen som jag var, (1år efter muck) och få panga lite.. Siktar in på tavla, skjuter ett skott, skjuter ett till, och då så slocknar den förbannade jävla rödapunkten, snärtigt och snabb som jag är gör jag direkt en patronur (inte fan vet jag hur jag ska åtgärda den skiten!) Aja i varjefall påpekar jag detta för övningsledaren, men då tänds den igen, kör en ny omgång och efter 1 skott så slocknar den igen, trodde tamefan inte mina ögon desperat så försöker jag få en skymt av siktet så jag kan börja panga vidare, äsch tänker jag kan lika gärna dra iväg sista skotten, (magasin om 3 patroner) ... Och hojtar sedan till direkt till övningsledaren, så han kollar upp de, och inte finns siktet där.. nåväl han ställer in den på max, och endå så syns den inte.. Nu till min fråga, skulle ju inte skriva en bok av händelsen precis hehe.. Är detta förekommande? Har det hänt några fler? Talades vid med kvartermästaren och han sa att det va så pass nytt med aimpoint och han inte hade hört talas om det, bad om att få ett nytt aimpoint, och gud vet när man får den så segt som det är i HV.. Vafan lite bättre grejjer kan ni allt göra nere i Malmö , jag som var så pangsugen.. Edited September 23, 2005 by Greenment Quote
SBP Posted September 23, 2005 Report Posted September 23, 2005 Har heller inte hört talas om detta problem, mitt funkar iaf. Vill inte leka Blågul och så men, finns dock en tråd om just AK4B här. Vet inte om du kollat den, kan vara lämplig att leta i annars. Quote
Greenment Posted September 23, 2005 Report Posted September 23, 2005 Kollat igenom den snabbt, stog inget vettigt samt 39 sidor var som att läsa en bok.. Quote
Riffel tittaren Posted September 23, 2005 Report Posted September 23, 2005 Kollat igenom den snabbt, stog inget vettigt samt 39 sidor var som att läsa en bok.. <{POST_SNAPBACK}> Som sagt tråden finns redan. Inget jag hört talas om! Quote
rhdf Posted September 23, 2005 Report Posted September 23, 2005 det enda jag hört som liknar detta är att någon lyckats få punkten att ligga o "skramla" nere i botten av synfältet, berodde på sönderskruvade inställningar andra "fel" är reflexskydd som hoppat loss, samt att "styrke-ratten" har lossnat pga dåligt dragen skruv Quote
Zeb Posted September 23, 2005 Report Posted September 23, 2005 Jag har hört talas om det. Jag var på förrådet i skövde för ca 3 veckor sedan och bytte ut mitt RPS (dock inte pga det felet). Killen som fixade det sa att dom hade fått in något sikte som hade slutat att funka, pricken hade försvunnit. I mitt fall var det så att spärren till höjd reglaget hade gått sönder eller var det från början + att skyddsglaset hade "ploppat" ur och försvunnit. Quote
The Swede Posted September 24, 2005 Report Posted September 24, 2005 Kollat igenom den snabbt, stog inget vettigt samt 39 sidor var som att läsa en bok.. <{POST_SNAPBACK}> Dock är det den tråden som gäller. Jag slog ihop de två trådarna. The Swede BLÅGUL Quote
AdamKalle Posted September 24, 2005 Report Posted September 24, 2005 Så var man och bytte vapen idag då. Tyckte det fungerade bra, hade inga problem med mitt sikte. Återstår att se om det funkar lika bra i längden. Quote
Lockwed Posted September 24, 2005 Report Posted September 24, 2005 (edited) Jag måste säga att jag helt klart är nöjd med nya bössan, även om vi inte fick chansen att krama av så särskilt många bulor med den så kändes det enklare än någonsin att sätta några skott i figuren Edited September 24, 2005 by Lockwed Quote
ABP Posted September 25, 2005 Report Posted September 25, 2005 Om ett nytt sikte funkar dåligt från början så är det ju ett tillverkninsgfel, bara byta ut. Värre skulle vara om siktet pajade i strid. Siktet är stryktåligt. Det är inte oförstörbart. Glaset är inte repfritt utan av billigare model för att man lätt skall kunna renovera siktet ifall det går sönder. Istället har man skyddglas framför linsen. Oavsett hur mycket stryck ett vapen eller ett sikte tål så skall man alltid behandla dem varsamt. Ens liv kan hänga på det. Att det sen tål lite extra är bara en bonus för att det skall klara krigets krav. Sen får ni även tänka på att om en promille av siktena skulle gå sönder i en eldstrid så får man sätta det mot den upphöjande effekt de fungerande siktena ger sina skyttar. Sist. När ett sikte fått så mycket skador att det inte fungerar längre har oftast användaren fått ännu mer skador på sig själv. Quote
ShyGuy Posted October 4, 2005 Report Posted October 4, 2005 Nu har vi äntligen bytt bössa. Måste säga att det blev en klar förbättring av skyttet. Tyvärr kan man inte längre klaga på något om man missar. När rps är inskjutet såklart. Baskravet var inte ens stressande, 4 skott på 10 sekunder i helfigur stående 50 meter, piece of cake. Ungefär lika svårt som att lysa med laserpekare. Quote
Dies irae Posted September 24, 2006 Report Posted September 24, 2006 Jaha, då var det så att jag fick ett måndagsex av rödpunktsikte till min ak4. Har "glapp" någonstans. Punkten tänds och släcks i egen takt. Under gårdagens skjutning slocknade punkten efter skott av vibrationerna. Nån som vet vad felet beror på? Någon som också lyckas få fel på siktet? Quote
Munin Posted September 24, 2006 Report Posted September 24, 2006 Tja, för några övningar sedan var vi 3 som upplevde att pricken intermittent försvann, återkom dock när man skruvat lite fram och tillbaka på ljusstyrkan. Luktar batterifel, glapp eller att siktet är vibrationskänsligt, men batterierna ska ju hålla i 10 år... Quote
Knekt Posted September 24, 2006 Report Posted September 24, 2006 Undrar hur kvalitetskontrollen hos Aimpoint sett ut egentligen. Min gruppchef hade ett sikte som lade av helt efter en övning. Och den killen är inte precis hårdhänt med sina prylar. Quote
BertilCesar Posted September 24, 2006 Report Posted September 24, 2006 Jaha, då var det så att jag fick ett måndagsex av rödpunktsikte till min ak4. Har "glapp" någonstans. Punkten tänds och släcks i egen takt. Under gårdagens skjutning slocknade punkten efter skott av vibrationerna. Nån som vet vad felet beror på? Någon som också lyckas få fel på siktet? har aldrig använt ett rödpunktsikte men en fråga; är den batteri driven? Quote
Ing Posted September 24, 2006 Report Posted September 24, 2006 har aldrig använt ett rödpunktsikte men en fråga; är den batteri driven? Ja. Quote
Groaghach Posted September 24, 2006 Report Posted September 24, 2006 Har två bekanta vars sikten lagt av helt och hållet. Dessvärre är det inte så mkt att göra åt det, bara att lämna in och få ut ett nytt. Men man kan ju börja fundera om det är fler sikten som kommer att lägga av och vad man gör då man är i skogen? ( Jag vet att man skall använda reservriktmedlet på ovansidan) Groaghach Quote
Hornet Posted September 24, 2006 Report Posted September 24, 2006 reserv riktmedlen på ovansidan är inge kul om fi står mer än 100m bort :P Och inte alls funkis om du ska skjuta snabbt... Alla kanske borde ha ett reserv sikte i stridspakningen? (nu kan man fråga hur smart det var att ta bort orginal sikterna........ Quote
jöjje Posted September 24, 2006 Report Posted September 24, 2006 Halv OT: Förra helgen var jag på en militär och polistävling i Norge. Där användes en MP 5 med en Aimpoint M2 monterad i ett fast fäste från T&B. På stationen skulle 5 småplåtar skjutas från 50m och efter det gjordes patron ur och vapnet kastades i en trave med däck för att sedan fortsätta stationen med pistol. det som var farsinerande var att efter att 70 pers kastat vapen och medföljande sikte våldsamt i däcktraven så gick siktet fortfarande rätt......... Jag är övertygad att reservsiktet gör jobbet tillräckligt bra!! Quote
Raptor Posted September 24, 2006 Report Posted September 24, 2006 Jag har jobbat på aimpoint och kan väl säga att de är noga med tillverkningen. Där är folk som kontrollerar folk o.s.v. Man har snorkoll på batchnummer för att kunna spåra ner sikten med deffekta delar. Men visst kan ett och annat dåligt sikte slinka igenom, folk är bara människor. Men man får inte glömma bort att krånglade sikten kan bero på handhavandefel hos användaren. Quote
Recommended Posts