Jump to content
Sign in to follow this  
Guest Dedicated

Rödpunktsikte AK4

Recommended Posts

Guest Dedicated

Någon som sitter på färsk information om när AK4B kommer ut på förband? Ämnet har INTE varit på tal på läääänge, därav denna nya fråga! I SSG glunkas det om utdelning runt årskiftet, endast en fråga om vilken Bat som skulle få dem först men......fan trot.

Jag har papper på att de kommer att tilldelas min IP i januari 04.

Vilken MD-grupp frågas?

Nu blir det rykten så det smäller om det.... fick höra att det har blivit fel på dom första serierna av siktet så det finns "bara" 5000 st att till gå i början av 2004.

Sen om det är sant har jag inte än susning om, är det nån annan som har hört nått liknande? Vi har inte sett några paper(datum) på när en eventuell utdelning ska ske upp i Norr.

Livgardesgruppen, MDM. Men cirkuläret säger att det PRELIMINÄRT kommer att levereras nya vapen till SAMTLIGA IP i lander under januari månad.

Fk H,

Ralphs lilla cirkulär väl?

Var uppe hos honom i morse, inget nytt på den fronten enligt honom, sagt att IP i Januari, första laddningen till övriga i vår, sagt att Livgardesgruppen ska kräva sina först (på basis av högst kontraktsuppfyllnad) men inga formella besked ännu.

Nu blir det rykten så det smäller om det.... fick höra att det har blivit fel på dom första serierna av siktet så det finns "bara" 5000 st att till gå i början av 2004.

Sen om det är sant har jag inte än susning om, är det nån annan som har hört nått liknande? Vi har inte sett några paper(datum) på när en eventuell utdelning ska ske upp i Norr.

Kan kanske vara mer än ett rykte då jag har hört samma sak. Som jag förstår så befinner vi oss på helt olika breddgrader så ryktet kan stämma.

Vi har fått uppgifter om att alla våra vapen kommer att bytas under första halvåret -04. (SSk)

Tror man kan vara glad ifall man får dessa sikten under 2004... Tror att hemskt få inom HV får ut dessa under 2004. Personligen tycker jag att dessa sikten i en första, andra och tredje omgång ska delas ut till de som uppfyllt son kontrakterade tid.

Tror man kan vara glad ifall man får dessa sikten under 2004... Tror att hemskt få inom HV får ut dessa under 2004. Personligen tycker jag att dessa sikten i en första, andra och tredje omgång ska delas ut till de som uppfyllt son kontrakterade tid.

Fast om man tänker efter... De som fyller sina kontrakt är med stor sannolikhet de som klarar av att träffa rätt med järnsikte och de som är lite sämre (lägre kontraktsuppfyllnad) borde få RP, då detta markant ökar träffsannolikheten för en mindre övad skytt... [/humor]

Fast om man tänker efter... De som fyller sina kontrakt är med stor sannolikhet de som klarar av att träffa rätt med järnsikte och de som är lite sämre (lägre kontraktsuppfyllnad) borde få RP, då detta markant ökar träffsannolikheten för en mindre övad skytt... [/humor]

,O Intressant tankegång... 8-/

En gång AK4, alltid AK4. Spelar ingen roll vilket sikte jag har, träffar ändå. ;)

Guest Dedicated

,O Intressant tankegång... 8-/

En gång AK4, alltid AK4. Spelar ingen roll vilket sikte jag har, träffar ändå. ;)

WORD!

Ralphs lilla cirkulär väl?

Hans E >>> Stämmer bra. Det blir svårt för dom att slingra sig ur detta.

Har förövrigrt en känsla av att du och jag ses den 25 november...

Personligen tycker jag att det vore ett slag i ansiktet att dela ut RP siktena till de som inte är med så ofta först. Om jag nu ställer upp på helger, tar semester och trixar för att få det att funka så att jag kan vara med och tillgodogöra mig den utbildning som genomförs, då vill jag nog gärna ha lite "uppskattning" för detta.

Tycker att det skall vara så med all ny mtrl. de som är med ofta får först! ;)

Edit:Korvfingrar!!!!

Edited by Fk.Mandrake

Splittrad utdelning blir för dyrt. Tveksamt om det är ekonomiskt försvarbart att dela ut till alla IP först. Vore smartast att fylla upp MDG för MDG. Men varför klaga, jag har ju min nya bössa i januari :tveka:

I helgen ställdes frågan om när de "nya" vapnen skulle landa hos oss, och vi fick till svar att ett problem med den nya hylsfångaren måste lösas först.

Det är tydligen så att man rationaliserat bort hylsbufferten, och vid eldgivning så studsar hylsor tillbaka in i lådan. :Malaj:

Det är inget fel på de sikten aimpoint levererat.

De har dessutom levererat enligt kontraktet.

Göteborgsgruppen kommer väl som vanligt få grejerna sist

:((:D:) fö att vara amré förband på ett marint regemente :/:((:((

Fick höra av vår komp.kvartermästare i tisdags, att han fått på papper att vapnen skulle börja bytas ut under våren o framåt, Dock inget exakt datum eller vilka som får först!!!

Något som är gott iallafall är att det är på väg!!!

Kanske kan hjälpa till att öka rekryteringen i HV!!!

Nu när många nollor o icke-kontrakts-fyllare är borta ur rlistorna så behövs det rejäl påfyllnad. :/

Riks hv ch fick ta emot det första siktet vid en cermoni förra veckan. problemet med hylsfångaren är på väg att lösas med hjälp av en fjäder som monteras på, kommer att börja tillverkas under vintern, siktena skall enl upgift komma till insats förbanden under våren

Det är inget fel på de sikten aimpoint levererat.

De har dessutom levererat enligt kontraktet.

Uppfattat :camo:

Enl. rykten på SSK kommer antingen Malmöbataljonen som helhet eller Insatsplutonerna i SSK att få pickadollorna först.

:}:baskerPa:

Jag kan från säker källa bekräfta att alla nya vapen kommer att delas ut from -04 och framåt.

Vad jag har hört så kommer siktena att komma ut till samtliga IP (samtidigt) för att sedan komma ut på komp. efter fördelning som görs upp med RiksHV avd. Vidare låter det som om det inte kommer att bli varken hylsbuffert eller hylsfångare...

//Sgt Fjellman

Vad jag har hört så kommer siktena att komma ut till samtliga IP (samtidigt) för att sedan komma ut på komp. efter fördelning som görs upp med RiksHV avd. Vidare låter det som om det inte kommer att bli varken hylsbuffert eller hylsfångare...

//Sgt Fjellman

Ahhh, det var det bästa jag hört på mkt länge :Malaj: ska vi äntligen slippa dessa jävelbergs påfund för att krångla till det ytterligare för oss soldater, vete f-n om jag vågar tro dej Fjellman, man kan väl bara hoppas :D

Vidare låter det som om det inte kommer att bli varken hylsbuffert eller hylsfångare...

Källa?

Att det inte blir nån hylsbuffert är inget nytt, men vem påstår att det inte blir nån hylsfångare? Detta tror jag inte ett dyft på!

I SoldR Mtrl Vapen Automatkarbin 4 står det "Hylsfångarens utseende skiljer sig något mellan ak4 och ak4B men har i stort samma handgrepp, utseende och funktion"

Källa MDS.

Det tycker jag tyder på att man inte slopat hylsfångaren. :((