Jump to content
Sign in to follow this  
Guest Dedicated

Rödpunktsikte AK4

Recommended Posts

Någon tyckte att Södra Skånska gruppen inte skulle heta SSG (av någon ogin obehagligt revirpinkande anledning, så klart) utan SSk...

Varför ska Södra Skånska Gruppen heta Stadsskytte? :P :P

Varför ska Södra Skånska Gruppen heta Stadsskytte?  :P  :P

Ja, det är besynnerligt... Men "myndighetens vägar äro outgrundliga"! :huh:

Hört på bussen av chefen himself

Enligt chefen för GBG gruppen så kommer min :} grupp/pluton vara de första i GBG som skjuter med rödpunkt

Får se hur mycket som stämmer utav chefens ord den här gången

Edited by dxl

Har nu varit i 10 dagar på HvSS i Vällinge, och givetvis fick vi tillfälle att klämma o känna på rödpunkten. Dock ej skjuta. ( :( )

Men de riktlinjer/ info som riksHvAvd. har är att de börjar delas ut efter årsskiftet, tydligen ska de fördelas jämnt över hela landet (typ 100 / MD-grupp och så vidare)

Hv "får" 1500 st i månaden, fast firman har en tillv.takt på 4000st/månad, fråga mig inte hur det går ihop...men så är det.

Tydligen var det ett kvarliggande problem vilken sida som batterieskruven (on/off) ska sitta på. För tillfället satt den på höger sida.

Smidigt o bra. Gick även att nyttja med okularskydden stängda, då den närmast ögat är "öppen"(="glas") och den andra "stängd"!!! >> man riktar ju efter punkten.

Sedan är det tänkt att detta sikte är personligt + att det ska kunna flyttas med till Kulspruta 58 samt Grg (ja det är sant, siktet ska kunna monteras på dessa vapen också)

Ja just det, tilldelningen börjar på "skyttesoldater" o.s.v >>>befälen får dessa sist alltså. Tråkigt men sant....

Hoppas att det stillar någon som väntar på en tidig julklapp....det är bara att fortsätta vänta...

2000-systemet ska vara helt utdelat till 2007, så det lär vi få vänta på.... :lol:

"Äntligen!" som Gert Fylking sa. Jag ser fram emot denna solskensdag då man får hämta sin nya AnnaKarin. :clap:

Ja just det, tilldelningen börjar på "skyttesoldater" o.s.v >>>befälen får dessa sist alltså. Tråkigt men sant....

Ironi?

Är ju så det ska vara.

Guest Triggerpuller

Bärsystem 2000 tilldelat 2007?

Jag blir mer och mer övertygad om att Hemvärnets verkliga fiender är skrivbordspiloterna på HKV/RiksHvAvd samt de feta förrådsgubbarna på FMLOG.

Frågan är ju om de bara håller på så här på rent jävulskap.

Hur kan nånting som skulle ta 1-6 månader att verkställa för ett civilt logistikföretag ta 3-5 år för en av våra största statliga myndigheter. Köp in, lasta, leverera. Slut. Frågor? Framåt!

Guest Lt. Payne
Hur kan nånting som skulle ta 1-6 månader att verkställa för ett civilt logistikföretag ta 3-5 år för en av våra största statliga myndigheter. Köp in, lasta, leverera. Slut. Frågor? Framåt!

Eftersom jag tillbringat de senaste 18 åren i Logistikbranchen har jag svaren på din fråga.

1. Inkompetens.

2. Ointresse.

3. Revirpinkeri.

Det är en kombination av ovannämnda i olika stora delar beroende på var man finns. Ett civilt företag med ansvar för sin egen existens hade aldrig överlevt med sådana prestationer.

Guest Triggerpuller

Dock har jag ju nu kommit fram till att vi i dagsläget inte har nog med SV2K. Källa: Sacci.

35000 räcker inte till vpl, US och hemvärnet. Dock skulle det ju inte vara svårt att beställa ytterligare västar. Snabbt skulle det gå att få dem levererade också. Sacci verkar ju hetsa på vietnameserna ganska duktigt, 20 000 SS2000 beställda i juni, levererade nu i oktober.

@Knighthawk: Menade folket på Hvss verkligen att Grg inte skulle förses med ett eget RPS EHV och att skytten skulle bli tvungen att flytta över sitt sikte från ak:n till grg:et varje gång han skall använda detta? Låter i så fall fullt logiskt med försvarsmaktsmått mätt.

Och kommer tanterna på HKV att tillåta att även våra Ksp 58 förses med "Picatinny Rail" aka Ksp 58C? Knappast.

Då jag EJ fått något skriftligt + att lede fi kan ha fingerat o felkodat ljudimpulserna från föreläsaren till mitt hörselorgan... men så som jag uppfattade det hela, så skulle man bli tilldelad ett (1) sikte, som man sedan skulle applicera på tilldelat vapen,(såsom AK4, Kulspruta 58 eller Grg). Givetvis så kan de inte vara skottställda för alla vapentyper samtidigt, utan man har väl den bara till ett (1) vapen itaget.

Men huvudsaken är ju att vi får ut siktena inom "rimlig" framtid.

Hoppas att de kan bli en morot för att öka rekryteringen till Hv, för det behövs!!!! :-(

Då jag EJ fått något skriftligt + att lede fi kan ha fingerat o felkodat ljudimpulserna från föreläsaren till mitt hörselorgan... men så som jag uppfattade det hela, så skulle man bli tilldelad ett (1) sikte, som man sedan skulle applicera på tilldelat vapen,(såsom AK4, Kulspruta 58 eller Grg). Givetvis så kan de inte vara skottställda för alla vapentyper samtidigt, utan man har väl den bara till ett (1) vapen itaget.

Men huvudsaken är ju att vi får ut siktena inom "rimlig" framtid.

Hoppas att de kan bli en morot för att öka rekryteringen till Hv, för det behövs!!!! :baskerFN:

vem skulle denna föreläsare kunna vara? om man inte kan namnge honom skulle kanske du skulle kunna presentera vilken org han tillhör (om det är en han).

det är inte ofta man blir tilldelad ett eget vapen, i mitt fall skulle jag alltså bli tvungen att montera av mitt rps och sätta det på ett grg för att då bli av med alla riktmedel på mitt ehv?

jag hoppas att jag missförstått det hela.

Fick svar idag ifrån HKV om siktena och bärsystemet lägger ut det här under;

Hej xxxxx

Du har ställt några frågor om materiel till hemvärnet. Nedan tror jag att

Du finner svar på det Du undrade över. Jag beklagar att Du fått vänta på

svar.

Bärsystem 2000

I den rådande ekonomiska situationen finns det tyvärr inte möjlighet att

utrusta hemvärnet med bärsystem 2000.

Inriktningen är att bärsystemet anskaffas till hemvärnet på lång sikt

(2010).

Om möjligheter ges kommer det naturligtvis att tidigareläggas.

Den anskaffning som sker har följande prioordning:

Internationella förband

GU

Y-off

Ak 4B

Bakgrundsteckning

Utveckling och anskaffning genomförs tillsammans och med stöd av Hemvärnet.

Utvecklingen av AK 4B med sk rödpunktsikte har skett i samverkan mellan

HvSS och FMV.

Anskaffningen har handlagts av Högkvarterets Markstridsavdelning.

Nuläge

Modifieringen av Ak 4B är genomförd.

Hylsbuffert avses inte anskaffas.

Hylsfångare skall modifieras och leverans kan tidigast ske under 1:a

kvartalet 2004.

Rödpunktssiktet är under leverans.

Vi avser att leverera allt på en gång till respektive Hvman/kvinna dvs

inbyte av Ak 4 mot ny Ak 4B mm enligt ovan.

I samråd med RIKSHV har vi fattat beslut hur denna fördelning skall

påbörjas:

100 st Ak 4B (utan hylsfångare) sänds ut under jan till MD S (ditt område).

Övriga leveranser avses påbörjas under 2004-04-01 då vi har fått leverans

av tillräckligt många hylsfångare.

PS: Du skall själv montera ditt rödpunktsikte på din nya AK 4B!

Du nämner att det saknas information om dessa kommande system.

Det har givits viss information i Hemvärnstidningen men den kan säkert bli

bättre.

Bra förslag som Du bör ta upp inom Hemvärnet.

mvh

xxx xxxxxx

chef KRI MARK Utr

Bärsystem 2000

I den rådande ekonomiska situationen finns det tyvärr inte möjlighet att

utrusta hemvärnet med bärsystem 2000.

Inriktningen är att bärsystemet anskaffas till hemvärnet på lång sikt

IIIhhhhh!!!... Varför blir jag inte förvånad??? :baskerHV:

//Sgt Fjellman

Tackar Lt. Payne

Nu skall jag försöka lära mig funktionerna i forumet, tex hur jag får bort prao-skylten.

Tyvärr var det inte direkt goda nyheter jag kom med..

Malfunction

Guest Triggerpuller

Och jag som tänkte skita i att köpa ny stridsväst eftersom SV2K enligt uppgift skulle tilldelas i maj nästa år......

Blir nog ett inköp i alla fall. Konstigt att vi inte är tvungna att köpa in egna vapen också. Eller, jo, det kanske vi är....

Jag skulle inte bli förvånad om man vips bestämmer sig för att INTE tilldela hemvärnsförbanden RPS EHV.

Nån som är sugen på att [edit: baka bullar i helgen? (HvPrsk, censurerar)]?

Guest Triggerpuller

Just det.

1.Baka bullar.

2.Stoppa in bullarna i vårt bullgevär.

3.Bulla på Bullkvarteret med våra bullar tills endast en enda stor sönderbullad grushög återstår.

4.Detta för att därefter dricka starkglögg, bli riktigt bullade och sedan leta reda på varsin snygg lucia och bulla på henne som hon aldrig blivit bullad förut.

Trevlig Lucia önskar Hemvärnsnissarnas Befrielsefront.

:)

Nån som vet vad som kommer hända med OR? Får skarpskyttarna behålla sina gamla bössor eller går det att montera den på rälsen?

Nån som vet vad som kommer hända med OR? Får skarpskyttarna behålla sina gamla bössor eller går det att montera den på rälsen?

Skarpskyttarna behåller sina vapen. Jag förstår fortfarande inte varför man inte uppgraderat även dessa.

Skarpskyttarna behåller sina vapen. Jag förstår fortfarande inte varför man inte uppgraderat även dessa.

Kanske just för att de behöver kunna verka med ett sikte som har förstoring? Rödpunkt är väl mer för snabbskytte än precision, fast det kanske var railen du syftade på? Rätta mig gärna om det låter galet :lala:

Kanske just för att de behöver kunna verka med ett sikte som har förstoring? Rödpunkt är väl mer för snabbskytte än precision, fast det kanske var railen du syftade på? Rätta mig gärna om det låter galet :lala:

Jag ska då få har kvar min iaf, utan modifieringar som jag har förstått det...

Lite halv tråkigt då det är kul med nya grejer, men i längden vill jag ha kvar min hensholdt då jag är nöjd med den, räcker gott och väl för mina uppgifter.

Man tycker ju att dom skulle ha updaterat den också.

Ordentligt kindstöd bla... ganska svårt att få till det bra utan att behöva lägga ut pengar på det. När jag ifråga satte det så sa dom att "vi får ju PSG90".

Konstigt resonemang då det är skillda saker... men men.

Det ska ju komma en förstoringsmodul på 6X som skarpskyttarna ska få. Monteras fram på siktet. Smolket i bägaren är att det ryktas om att det INTE finns en streckplatta till den modulen. (Källa: SSK)

Sen vet dom inte hur dom ska göra om man har fler än 2st utbildade skarpskyttar på förbandet då "normen" säger 2 skarpskyttar per pluton. Dom vet inte om 2 ska får RP med modul och övriga skarpskyttar ska behålla OR (Hensoldt).

Eftersom den där tillägsmodulen "till stor del" var min ide kan jag ju berätta hur tankarna kom fram till varför jag ville ha den. Personligen tycker jag inte om hensoldt siktet utan tycker att riktpunkten är för dålig (platt). Fästet för instabilt. Saknar förmåga att rikta i skymning och mörker. Sedan tyckte jag att de bara borde finnas "en" version av 4:an på förbanden. Så att vem som helst skall kunna ta modulen till sitt eget vapen och på så sätt ta över skarpskytterollen. Tanken var väl även att t.ex. KSP skyttarna skulle ha användning av modulen.

Om nu FM verkligen skaffar in modulerna är en annan fråga som jag inte vet svaret på men i upphandlingen skulle det iallafall finnas möjlighet att montera en förstoringsmodul till siktet.

Eftersom den där tillägsmodulen "till stor del" var min ide kan jag ju berätta hur tankarna kom fram till varför jag ville ha den. Personligen tycker jag inte om hensoldt siktet utan tycker att riktpunkten är för dålig (platt). Fästet för instabilt. Saknar förmåga att rikta i skymning och mörker. Sedan tyckte jag att de bara borde finnas "en" version av 4:an på förbanden. Så att vem som helst skall kunna ta modulen till sitt eget vapen och på så sätt ta över skarpskytterollen. Tanken var väl även att t.ex. KSP skyttarna skulle ha användning av modulen.

Om nu FM verkligen skaffar in modulerna är en annan fråga som jag inte vet svaret på men i upphandlingen skulle det iallafall finnas möjlighet att montera en förstoringsmodul till siktet.

Det är detta jag menar: Det finns en bra lösning, utprovad och klar med en sabla massa fördelar jämfört med dagens. Men köps den in? "Nobody knows..."

Men din tanke var ju ändå god! :baskerKav:

Läste i Hemvärnstidningen att man skulle få skjuta med 15 m lucka eller med skyddsglasögon utan hylspungen under en tid då det ej fanns pungar till alla: BRA , kan det inte vara så för gott?

Skyddsglasögon är ju ändå något vi behöver och att modifera en hylsfångare kostar pengar (å ingen vill ha den ändå).

Läste i Hemvärnstidningen att man skulle få skjuta med 15 m lucka eller med skyddsglasögon utan hylspungen under en tid då det ej fanns pungar till alla: BRA , kan det inte vara så för gott?

Skyddsglasögon är ju ändå något vi behöver och att modifera en hylsfångare kostar pengar (å ingen vill ha den ändå).

Allt har sin funktion, även älg läppen!

Man återviller hyllsor samt att det är en miljö fråga.

Tyckte det där med 6x på rödpunkten va en bra idé!

Har även hört det från min HV chef.

Men som det serut i dagsläget kommer Skarpskyttarna ha kvar sin hensholdt som jag har förstått det iaf. Dom ansvariga på dalregements gruppen har då inte fått nån annan "order" än så länge iaf.

Sen vet dom inte hur dom ska göra om man har fler än 2st utbildade skarpskyttar på förbandet då "normen" säger 2 skarpskyttar per pluton. Dom vet inte om 2 ska får RP med modul och övriga skarpskyttar ska behålla OR (Hensoldt).

Nu förstår jag inte riktigt. Om RU är två skarpskyttar/pluton så borde det väl även i dagsläget bara finnas två OR/pluton? Eller är OR något som man tilldelas efter genomgången skarpskytteutbildning oavsett om det finns något behov av det?