Jump to content

Rödpunktsikte AK4

Guest Dedicated

Recommended Posts

• Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

det senaste jag hörde var i söndags 16/11 det va att 70000 ak4 har blivit modifierade men då passa inte hylsfångarn så nu ska det testas igen hur problemet ska lösas ev. 1 års försening....

hört nr2. det är på G att förse ak5 med hylsfångare!!! :)

Lite info från verkstan: hemvärnstidningen, höger sida

Jag vet inte om jag skall jubla eller vara källkritisk, menar härket till tidning att Ak 4 skall få plastmagasin, upphakningsanordning vid tomt mag och steglöst förlängningsbar kolv? :lol:

Hur mycket billigare hade det varit att ersätta Ak 4 med Ak 5 i stället i stället för att modifiera ett helt vapen. :((

Lite info från verkstan: hemvärnstidningen, höger sida

Jag vet inte om jag skall jubla eller vara källkritisk, menar härket till tidning att Ak 4 skall få plastmagasin, upphakningsanordning vid tomt mag och steglöst förlängningsbar kolv? :lol:

Hur mycket billigare hade det varit att ersätta Ak 4 med Ak 5 i stället i stället för att modifiera ett helt vapen. :((

Om man läste ordentligt så framgår det att de menar ak 5:an, dvs C-modellen utvecklas där.

Guest Triggerpuller

Jo, men egentligen är det ju väldigt konstigt att man överhuvudtaget modifierar Ak 4 som är riktigt kass jämförd med automatkarbiner i 5,56. Vi har ju trots allt minst 130 000 Ak 5 vilka vi ej vet vad vi skall göra med. Jag skulle inte bli förvånad om FM bestämmer sig för att skrota 100 000 vapen, detta med hänsyn till den logik som verkar användas vid beslutsfattande avseende materiel dvs INGEN.

Exempel: Försvaret köper 350 st BMP-1 av Bundeswehr. Dessa vagnar tillhörde tidigare DDR:s Volksarmee. Försvaret beställer renovering för flera miljarder av dessa vagnar till NYSKICK av en kontraktör i före detta Östtyskland. Vagnarna börjar levereras. Förbandsförsök genomförs vid förband vilka skall utrustas med Pbv 501 (BMP-1).

Förbanden läggs ner. Vagnarna skrotas.

Ovanstående projekt innebar anskaffning av materiel som hade obefintlig utvecklingspotential. Hade man istället köpt Strf 9040 för dessa pengar hade man haft en bättre vagn med STOR utvecklingspotential. Även fast vagnarna finns tillsammans med reservdelar för MÅNGA års förbrukning skall man skrota dem. Detta trots att de skulle kunna användas inom närskydd i artilleribataljonerna, inom ingenjörsbataljoner, inom lv, ja inom otaliga organisationer.

Nja...jag är utbildad på AK5 men får nog säga att:

Får jag välja mellan AK4 och AK5??

AK4!!

Må hända att den är gammal men den gör sitt jobb och det igenom väggen istan, det gör inte 5an.

Vindkänslighet vid skytte på längre håll?? Där sviktar AK5 rätt bra.

Visst 5:an är smidigare med sin infällbara kolv och allt sådant men nä tack. AK4 för mig.

Har hört att dom kommer att börja dela ut dom i februari.

Ryktesspridning hejdas bäst genom FAKTA.

Även jag har HÖRT massor, men skriver du något sådant bör du behäfta det med någon form av FAKTA.

Dvs, gör om gör rätt, återkom när du är klar.

Första siktet i den stora serien levererades till Rikshemvärsnchefen nu i måndags (17:e)

Så nu är serieproduktionen igång.

Vad gäller hylsfångaren så vet jag att de har lyckas ta fram en prototyp som ser lovande ut, om den nu serietillverkas eller inte kan jag dock inte svara på.

Har hört att dom kommer att börja dela ut dom i februari.

Ryktesspridning hejdas bäst genom FAKTA.

Även jag har HÖRT massor, men skriver du något sådant bör du behäfta det med någon form av FAKTA.

Dvs, gör om gör rätt, återkom när du är klar.

Eftersom tråden heter "Rödpunktsikte AK4, Några nya rykten på G?", så är det väl inte fel att "ha hört", eller? /retorik :baskerPa:

Eftersom tråden heter "Rödpunktsikte AK4, Några nya rykten på G?", så är det väl inte fel att "ha hört", eller? /retorik  :)

Hehehe...ja sådan logik kan jug inte inte göra annat än acceptera! :)

Men likväl anser jag att det ska vara LITE mera kött på benen än "jag har hört att de ska komma då eller då.."

Ungefär som med FMG/Lotus Notes...det "skulle" vara klart och i drift i slutet på 2000...nu är det slutet 2003 och det håller på att börja rullas ut..

När jag har min nya Ak med RPS i handen - DÅ tror jag på det.. ,O

jag har förstått att flera på soldf har deltagit i tester/provskjutningar av det nya siktet.

frågan till dem och alla andra inblandade i projektet är:

hur kommer det sig att problemet med hylsfångare och buffert inte togs upp i så pass god tid att man vid leverans av siktet kunde presentera en ny lösning med leverans samtidgt som siktet????????????????????????????????

Problemet med hylsfångarna har varit känt hela tiden. Men problemet har varit att hitta en ekonomisk försvarbar lösning på det. Och varje lösning som kom uppstod det nya problem. Den vi hade sist verkade helt okej tills vi upptäckte att det bildades sprickor i hylsfångaren efter bara ett hundratal skott.

Sedan var ju ett alternativ att inte ha några hylsfånagre. Men detta tilläts inte från högre ort så därför blev man tvungen att hitta en lösning.

Då har vi problemet att skriva en kravspec för hylsfångaren. Skriver man den för dåligt kommer man inte få en bra lösning. Skriver man den för detaljerad kommer ingen i industrin ta ansvar för om det skiter sig på en detalj som FM specade.

Sist av allt det är svårt att hitta en perfekt lösning innan siktet var färdigt eftersom utseendet på siktet påverkar hur vi kan sätta fast hylsfångaren.

Edited by ABP

@ABP tackar!

att jag undrar beror på att det som sagt om siktes leveranserna har varit "siktet o skenan är klara, men vi kan visst inte använda hylsfångare/buffert som tidigare" detta fick mig att ställa frågan lite tyst visste man om det här eller kom man på det lite under resans gång? var det kanske så att man var ( i vanlig ordning) tidsoptimistisk av den enkla anledningen att man vill ge hv en morot i det nya siktet?

vad kommer siktet att heta förresten inte? rps väl?

Tror man kan vara glad ifall man får dessa sikten under 2004... Tror att hemskt få inom HV får ut dessa under 2004. Personligen tycker jag att dessa sikten i en första, andra och tredje omgång ska delas ut till de som uppfyllt son kontrakterade tid.

hear hear!!!

Dom kompanier och bataljoner som kommer att ha den nya organisationen färdig vid ingången av 2004 ska få ut RPS EHV. Jag har fått reda på från SSG att Bat. Mellan Skåne (Eller vad den nu ska heta (Lund, Eslöv, Hörby, m.fl.)) ska få ut siktena i början av året. Källa: SSG.

Edited by Fu Kallenberg
Dom kompanier och bataljoner som kommer att ha den nya organisationen färdig vid ingången av 2004 ska få ut RPS EHV. Jag har fått reda på från SSG att Bat. Mellan Skåne (Eller vad den nu ska heta (Lund, Eslöv, Hörby, m.fl.)) ska få ut siktena i början av året. Källa: SSG.

OT

Någon tyckte att Södra Skånska gruppen inte skulle heta SSG (av någon ogin obehagligt revirpinkande anledning, så klart) utan SSk... :unsure:

/OT