Jump to content

Recommended Posts

Posted

Rätta mig nu men jag tror Sobeit menade att andra länder har delfiner medan Sverige har tuffa hajar :angry:

• Replies 473
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
OT:En del dykare slutade tom bära basker(bytte till mössa 59),  i protest mot att amfbat fick grön filtmössa...Ett uttryck för att stoltheten inte alltid sitter i märken och medaljer...

Det var inte bara dykare.

>>Wittman<<

Var treudden av metall eller tygmärke? Var den av metall, se Razvedka's inlägg.

Mil.shop har ju annars en kopia som är rätt tafflig, samt att det finns 2 officella varianter, se tidigare i tråden.

• 5 weeks later...
Posted
Rätta mig nu men jag tror Sobeit menade att andra länder har delfiner medan Sverige har tuffa hajar  :baskerFN:

Med risk för att vara dryg, det var nog precis det han menade.

Posted
Första gången jag ser SSG-märket på en uniform:

http://www.k3.mil.se/photo.php?id=62439&nid=18742

Mannen till höger har det SSG märket jag sett på uniformen men vad har han till vänster för märke? Hittar det inte i uniformsreglementet.

Skulle tro att det är ett utländskt förbandsmärke. Inte ovanligt med samarbete över gränserna inom "special-styrkor" av FJS karaktär.

Posted
Mannen till höger har det SSG märket jag sett på uniformen men vad har han till vänster för märke? Hittar det inte i uniformsreglementet.

Det är åtminstone väldigt likt amerikanska flottans fallskärmsvingar. Ses ofta på USMC Force Recon-personal.

:D

• 11 months later...
Posted

Om jag har förstått det rätt så har grabben på bilden ett specialutbildningstecken på höger arm.

psk_bonus_ladda.jpg

Har aldrig sett något liknande. Är det jag som är halvblind eller står det "KOMPANIFÖRTROENDEMAN"?

Längst bak i min lilla oansenliga hjärna har jag minne av att för att bära specialutbildningstecken krävs fler än 10 veckors utbildning inom området. Som exempel fick mekanikerna (ett par månaders utbildning) på min pluton anbringa specialutbildningstecken, medan jag som sjukvårdsutbildad (10 veckor) inte fick motsvarande märke.

Ibland får man ju en känsla av att hälften av märkena som finns, finns till enkom för att det är tufft.

Posted

Rätt, det står Kompani Förtroendeman. Finns även Plutons Förtroendeman. Ett syfte med att sy fast bågen är väl att folk lätt ska kunna se vem som är förtroendeman osv. Men jag tycker personligen det känns ganska löjligt med att sy upp bågar just för dessa "uppdrag". Känns som att det blir inflation i märken, bågar, baskrar...

Posted
Rätt, det står Kompani Förtroendeman. Finns även Plutons Förtroendeman. Ett syfte med att sy fast bågen är väl att folk lätt ska kunna se vem som är förtroendeman osv. Men jag tycker personligen det känns ganska löjligt med att sy upp bågar just för dessa "uppdrag". Känns som att det blir inflation i märken, bågar, baskrar...

Varför inte fästa ett litet märke på namnbrickan istället.. Vansinne.

Posted

Håller med föregående talare. Bara det lilla klistermärket på namnbrickan lägger folk märke till väldigt snabbt. Kanske snabbare och lättare att se än specialutbildningstecknet.

Ute i fält (när namnbrickan åker av) kan jag inte komma på ett enda tillfälle när man hade behövt veta om han i grönt är förtroendeman eller ej.

Posted

Finns väl egentligen inte så jättemånga "riktiga" utbildningtecken såvitt jag har förstått. Det finns ju de här överlevnadsutb, och lite andra, men alla bågar(merparten av dem) visar ju trots allt bara vilken form av tjänst man har. T.ex jägare, stridsledare, underrätelseledare m.fl. På mitt förband var det mer att de var en kul grej att ha som visade just vilken tjänst man hade, detta ledde iochförsig till att vi inte fick bära dem, men jag har fått intrycket även från andra håll att de bara är roliga att ha.

Posted

Visst är det roligt, men det kan gå lite till överdrift också. Tänker på när jag fick rekommendation av ett befäl att kila över till granntroppens "sjukvårdare" (specialutbildningstecken/båge "stridssjukvårdare") för att visa min utrustning, och som jag förstod det, utbilda honom. Min sjukvårdsutbildning var tydligen vida överlägsen hans.

Alltså, han hade specialutbildningstecken/båge som fick soldater att tro att personen ifråga hade kompetens motsvarande en "stridssjukvårdare*".

Plojgrejer kan vara kul ibland, men inte alltid.

*) Vad det nu innebär :unsure:

Posted
Om jag har förstått det rätt så har grabben på bilden ett specialutbildningstecken på höger arm.

Längst bak i min lilla oansenliga hjärna har jag minne av att för att bära specialutbildningstecken krävs fler än 10 veckors utbildning inom området. Som exempel fick mekanikerna (ett par månaders utbildning) på min pluton anbringa specialutbildningstecken, medan jag som sjukvårdsutbildad (10 veckor) inte fick motsvarande märke.

Det är förmodligen ett utbildningstecken, inte ett specialutbildningstecken.

Det är två olika ting och reglementeras enligt UnirFM, sid 176 och 178.

Dina mekaniker anbringade då ett utbildningstecken och det är ju synd att inte du fick något.

Vad gäller jägarbågen så är K4:s ett förbandstecken men övriga ett utbildningstecken. K4 bär sin gul-svarta på vänster ärm och andra bär sin grön-svarta på höger ärm.

Värnpliktsrådet tar väldigt hårt på medinflytandefunktionen på förbanden och man ska väl snarare applådera ett förband som tydligt märker upp sina förtroendevalda.

/Krook

Posted
...Värnpliktsrådet tar väldigt hårt på medinflytandefunktionen på förbanden ...

Men det är väl andra sidan inte så många som tar så väldigt hårt på värnpliktsrådet. :)

Posted

Utbildningstecken gör sig bäst i byrålådan. Att ha dessa på uniformen gör enbart att uniformen ser ut som en julgran.

Dock så bär jag granen märket (inte Granen, med texten Överlevnad - Försvarsmakten) på en av mina uniformer. Men alltid så retar det ngn att bära den äldre modellen av granen märket :P De övriga iniformerna är det flagga, kragspeglar, namnlapp i tyg som finns fastsydda. Mer behövs inte sys fast på uniformen.

Vad gäller FJS så har de kråkan på uniformen som utbildningstecken, och jag tror inte att de som gjort vpl på FJS kan sänka sig så lågt att ta på sig en jägar-båge...

Posted

Vad som är förbandstecken, utbildningslinjetecken, utbildningstecken respektive specialutbildningstecken trodde jag att vi hade rett ut en gång för alla i tidigare diskussioner. Men tydligen inte.. :rocketl:

Posted (edited)
K4 bär sin gul-svarta på vänster ärm och andra bär sin grön-svarta på höger ärm.

När ändrades det? K3 har tidigare burit sin jägarbåge (och fördundbåge) på vänster ärm, med bataljonsmärket direkt under. På Björnbat och Fördund var bågen en del av själva märket.

Men FM:s övriga utbildningstecken i form av bågar bärs ju oftast på höger ärm, om det var bågar i allmänhet du menade.

Edited by 106
Posted

Tillägg: Finns även en båge med texten "Huvud förtroendeman".

• 2 months later...
Posted

På Strilsäk hade vi ett utbildningstecken/plutonsmärke som jag tycker är fint. Vi gjorde inget speciellt prov för att få det utan vi fick det helt enkelt när befälen tyckte vi var förtjänta av det. Om nån lökade ur på nån övning eller motsvarande kunde dennes märke dras in för att sedan fås tillbaka när personen visat sig duglig igen.

Märket

Posted
haj.jpg

hitta inte nån bild på märket...men den ser ut som bilden ovan...

WTF!?! Urschäckta så hemskt mycket, men det där begrepp jag ingenting av. Vaddå? "Jag har ingen bild men här har ni en ändå." Muh? :banghead::rodna:

Posted
haj.jpg

WTF!?! Urschäckta så hemskt mycket, men det där begrepp jag ingenting av. Vaddå? "Jag har ingen bild men här har ni en ändå." Muh? :ph34r::D

Märket på bilden är för ubåtsveteraner.

Utbildningstecknet för ubåtsofficerare ser ut som på bilden fast utan den blå färgen på skölden och märket för värnpliktiga är bronsfärgat.

@Toll

Jo det märket är snyggt, men jag tyckte bättre om det tidigare utan text. Dessutom är de bevingade sablarna stulna från F6.

Posted
haj.jpg

WTF!?! Urschäckta så hemskt mycket, men det där begrepp jag ingenting av. Vaddå? "Jag har ingen bild men här har ni en ändå." Muh? :ph34r::D

Märket på bilden är för ubåtsveteraner.

Utbildningstecknet för ubåtsofficerare ser ut som på bilden fast utan den blå färgen på skölden och märket för värnpliktiga är bronsfärgat.

@Toll

Jo det märket är snyggt, men jag tyckte bättre om det tidigare utan text. Dessutom är de bevingade sablarna stulna från F6.

Tur du håller koll på sådant 106! :D

pbs_f6.jpg

Posted
Måste säga att det utbildningstecken med M nummerM7673-256000 är det jag helst ava llt vile ha erövrat. :P

Nu går MÖParna till böckerna kollektivt.

Utom den datanördige MÖPen, för han går till Google. :D

Posted

Tr o perskteck m/60 Gst

[PDF] Official badges and Uniform buttons (metal)

Filtyp: PDF/Adobe Acrobat - HTML-version

... 300 st 41 M7673-255000-5 Tr o perskteck m/60 Gst 3000 st 42 M7673-256000-4 Tr o

perskteck m/60 Gst 3000 st 43 M7673-259000-1 Tr o perskteck m/60 Kav 3000 st ...

www.fmvupphandling.se/files/getfile.php?id=392 - Liknande sidor

:) någon får gärna översätta ;)