Fu Dahlberg Posted February 6, 2004 Report Posted February 6, 2004 .50 = 12.7 ? japp... MEN inte 12.7x99 Quote
BlåGul -1 9x19 Posted February 6, 2004 BlåGul -1 Report Posted February 6, 2004 Ville inte starta en ny tråd så jag lägger in frågan här: Är det bara kalibern på en Desert Eagle så har gjort den så känd? .50 = 12.7 ? Det, och att den ser bra ut på film. Quote
Erik_G Posted February 6, 2004 Report Posted February 6, 2004 (edited) Skulle tro att filmkarriären är den faktor som mest medverkat till vapnets kändisskap. Storleken har nog också sin betydelse. Dock finns ju Desert Eaglen i små kalibrar som .357 Magnum och .44 Magnum. The fact that you've got "Replica" written down the side of your gun. And the fact that I've got "Desert Eagle point five Oh" written on the side of mine, should precipitate your balls into shrinking, along with your presence. Now... f*** off. Vilken annan vapentillverkare skulle förresten skapa en "filmografi-webbsite" för sin pistol? http://www.magnumfilms.com/ /E Edited February 6, 2004 by Erik_G Quote
Recon Posted February 9, 2004 Report Posted February 9, 2004 Blev så nyfiken att jag blev tvungen att fråga en vapenhandlare vad dom tar för kanonen, en DE kunde dom ta in för ca 16K beroende på kaliber/utförande Sen att am kostar 9:-/skott hjälper inte(gäller .50AE) Quote
Sir Vival Posted February 9, 2004 Report Posted February 9, 2004 @ Erik_G Tackar för länken till magnumfilms! Stor humor!!! Quote
Vacon Posted November 7, 2004 Report Posted November 7, 2004 Hur mycket kostar 9mm patroner styck? Quote
Yxa Posted November 7, 2004 Report Posted November 7, 2004 (edited) Hur mycket kostar 9mm patroner styck? Beror på vad för ammo och varifrån. Staffans Vapen säljer 250st S&B (9mm Luger FMJ 124grs) för 340kr, vilket blir 1.36kr per bula. Som jämförelse säljer han 140st .45ACP (FMJ 230grs) för 310kr - dvs 2.21kr/st. Rättat siffrorna litet. Edited November 7, 2004 by Yxa Quote
Vikström Posted November 7, 2004 Report Posted November 7, 2004 340 st för 250kr blir väl ändå 0,74kr/st Quote
Yxa Posted November 7, 2004 Report Posted November 7, 2004 340 st för 250kr blir väl ändå 0,74kr/st Visst är 250/340=0.74. Menade dock 340kr för 250st = 1.36kr/st. Har ändrat mitt ursprungliga inlägg. Quote
cordite Posted November 9, 2004 Report Posted November 9, 2004 Självklart ska man skjuta pistol! Livet blir en aning mer komplett då. Mitt första vapen var en Glock 17. Jag använder den knappast längre då jag med tiden kom att bli en revolvernörd av stora mått. Skulle jag köpa första pistol nu så vore Rugers lilla .22 automat med 4" pip ett starkt kort. Första pickan bör nog vara en automat i kal 22 för dom flesta. Dom som tycker det är töntigt vet sällan vad dom talar om. Sen märker man vad man vill ha och behöver. Prova så många ni kan av klubbkamrater och kunskapen kommer att växa. Quote
Yxa Posted November 9, 2004 Report Posted November 9, 2004 Självklart ska man skjuta pistol! Livet blir en aning mer komplett då. Mitt första vapen var en Glock 17. Jag använder den knappast längre då jag med tiden kom att bli en revolvernörd av stora mått. "Variety is the spice of life!" Skulle jag köpa första pistol nu så vore Rugers lilla .22 automat med 4" pip ett starkt kort. Hade vi haft den här tråden under de förhållande som rådde för en 4-5 år sedan så skulle jag propagerat för en bättre pistol med bättre prestanda, men eftersom vi nu lever i tidsbegränsade tider så finns det ingen anledning att köpa in sig i en svindyr 22:a om det inte är sådant skytte som lockar. Första pickan bör nog vara en automat i kal 22 för dom flesta. Dom som tycker det är töntigt vet sällan vad dom talar om. Sen märker man vad man vill ha och behöver. Prova så många ni kan av klubbkamrater och kunskapen kommer att växa. Har själv en 9:a, en 40:a och en .45:a, men den jag just nu spenderar mest tid med är min 22:a. Sen eftersom vi alla är mer eller mindre MÖP:iga här så kan man ju alltid påpeka att SOE, OSS, CIA (och alla andra ninjor ) har använt 22:or. Quote
olaevil Posted November 9, 2004 Report Posted November 9, 2004 Yxa har SÅ rätt så... Älskar min Ruger 22,Satte på ett Aimpointsikte på den för några månader sen och varje gång jag åker till skjutbanan pangar jag lätt iväg 200 bulor i den. Som dom säger man kan aldrig skjuta för mycket.... En annan grej är att min son är med mig varje lördag och han är förbannat duktig med 22:an.. Quote
www.technika.nu Posted November 10, 2004 Report Posted November 10, 2004 Varför överhuvudtagit skjuta .22 när tillfredställesen av att skjuta 50 poängare med nian är så mycket högre? Elller glädjen att slå 30 stycken .22 skyttar på en månadstävling som ensam 9 skytt. Nä skall man skjuta pistol så skall det ju vara pistol. MVH Technika.nu Quote
Nifelhel Posted November 10, 2004 Report Posted November 10, 2004 Lägger bara in en referensbild. från vänster .50AE, .44Rem Magnum, 9mm m39B Quote
cordite Posted November 10, 2004 Report Posted November 10, 2004 Näe!!! Ska man skjuta pistol så ska det vara revolver! Så dä så! Jag har två .22-revolvrar och dom blir ju en .44 tillsammans! Quote
olaevil Posted November 10, 2004 Report Posted November 10, 2004 Jag har själv en 357 men har aldrig skjutit en större revolver,men när jag tog mitt licens för dolt vapen här i staterna var det en gubbe som sköt med en 6?? revolver kan tyvärr inte komma ihåg vad det va.Annars så blir det mycket 9mm och 45 cal på skjutbanan.357 har jag som backup vid jakt.Grisarna är inte så snälla här. Quote
www.technika.nu Posted November 10, 2004 Report Posted November 10, 2004 Näe!!! Ska man skjuta pistol så ska det vara revolver! Så dä så! Jag har två .22-revolvrar och dom blir ju en .44 tillsammans! Visst, när skall vi göra upp om vem som är forumets .455 mästare......... FÖr med det nicket skjuter du väl givetvis Webley? MVh Technika.nu Quote
Raptor Posted November 10, 2004 Report Posted November 10, 2004 (edited) Varför anses det vara "vulgärt" med grovt skytte? Jag har funderat på det ett tag och ska kanske börja med bakgrunden till mitt resonemang. Började skjuta luftpistol förra året i Malmö pistolklubb. Sköt luft ända tills krutsäsongen börjar och då fick man "genomlida" kursen för grönt kort. Efter skrivit provet fick man tillslut låna en .22:a och började skjuta krut med den. Efter några månader med .22:a så fick man tillslut låna en 9:a (som klubben från början hävdade att de inte hade att låna ut). Nu till November deltog jag i min fösta fältskyttetävling med en lånad .22:a. Anledningen till att jag blev intresserad av pistolskytte var under lumpen då jag fick testa att skjuta Glock 17. (m/88). Efter ett tag i det civila fick jag tid över att ta upp denna nya hobby, trodde jag. Det fanns i Malmö inga fältskytteklubbar som kunde låna ut vapen utan det krävdes ett eget. Nåväl, det är väl bara att söka sig till en reguljär pistolklubb och börja öva. Då inser jag att det är en LÅNG hinderbana framför mig innan jag kan börja med fältskytte "på riktigt". Även om jag kan låna vapen från klubben så vet alla skyttar att det inte är samma sak som att ha ett eget vapen. I MPK finns följande lånevapen (A-vapen): En CZ-75 med en avtryckare som kräver två fullvuxna karlar och en liten springschas för att avfyras samt en Neuhausen som förmodligen upplevt finska vinterkriget. Varje gång en skytt lånat dessa så är siktna ändrade. Även om MPK inte har ett uttalat förbud/rekomendation mot att köpa ett A-vapen som första vapen, så märker man att vissa medlemmar i klubben vill att de nya medlemmarna skaffar ett C-vapen som förstavapen. Vissa har också en speciell attityd mot personer som skjuter grovt. Kommentarer som "Jasså du skjuter grovt i dag..." följs av följande ansiktsuttryck: Jag förstår att klubben vill gallra bland sina blivande medlemmar. Personer som sett filmen Rånarna och vill ha en phet Beretta tröttnar i regel innan luftsäsongen är slut. De lite mer ihärdiga tar sig igenom några pass med .22:an innan de kroknar. Problemet är att jag tycker det är roligt att skjuta "grovt" fältskytte. Klubbens halvrisiga låne-exemplar gör att man inser att man inte kommer kunna skjuta efter sin fulla potential. Jag har kört med öppna kort sedan dag ett i klubben. De vet att jag är intresserad av att skaffa ett A-vapen för att kunna bedriva fältskytte och även om det inte finns ett formellt hinder mot det (vare sig lag-mässigt eller enligt klubbens egna interna bestämmelser) så lyser just attityden mot grovt som förstavapen igenom. Jag har förståelse för att ett C-vapen är väldigt brett och bra på många sätt och vis men nu är ju mitt primära instresse kanske inte just precisionsskytte eller fältskytte med .22:or. (Nu tycker jag att det är roligt att skjuta .22:a och jag är en av klubbens mest aktiva luftpistolsskyttar så missta inte mig för en vapenkåt typ som vill ha just ett phett vapen. Men jag tycker att det är ännu roligare att skjuta grovt och grovt fältskytte.) Är det rimligt att en person som är intresserad av fältskytte ska behöva vänta minst ett år på att få verktyget som behövs för att utöva en hobby? Jag ser bägge mynten av den här problematiken, tro mig, men det blir också lite frustrerande för en seriös skytt som mig. Några tankar om detta? Edit: Förtydligat lite Edited November 10, 2004 by Raptor Quote
Inf Posted November 10, 2004 Report Posted November 10, 2004 (edited) Några tankar: När svenska pistolskytteförbundet grundades 1936 sköt man enbart med grova vapen av tjänstetyp. De föreningar som sökte inträde skulle ha millitärer eller poliser som medlemmar, eller så skulle föreningen vara en FBU-förening(Landstorm hette det då) eller till nöds annan förening. Länge var det också poliser och millitärer som dominerade SPSF och såg till att tjänstevapenskyttet sattes i främsta rummet. T ex fick man bara använda tjänsteklassade vapen för märkesskjutning. Efter hand svängde balansen över och de "civila" skyttarna och "civila" skytteföreningarna tog över allt mera. Jag skriver civila inom citationstecken eftersom SPSF är en frivillig försvarsorganisation och alla föreningar och medlemmar är därför i någon mening en del av den samlade svenska försvarsansträngningen, något de mest civila för övrigt ivrigt brukar förneka. Att det skett en maktförskjutning återspeglades även i skjutprogram och allmänna policyfrågor. C-vapensskytte blev förbundets främsta existensberättigande, och sköt man inte C-vapen så skulle man i tjänstevapenklassen skjuta en dyr schwezisk pistol som har ganska lite att göra med moderna tjänstevapen. (Jag har dock inget principiellt mot pistoler som skjuter bra.) SPSF har som policy att första vapnet ska vara i klaiber.22. Inget är skrivet i sten, lagen kräver inget i den vägen, men det flesta föreningar väljer trots allt att följa rekomendationen. Det finns ett par ljus i mörkret. A vapenskyttet verkar ha fått ett uppsving. Magnumfältskyttet har jobbat sig till en plats vid det fina bordet, om än längst bort från karotterna. PPC kommer mer och mer och det var faktiskt ganska nära att IPSC fick till ett närmare sammarbete med SPSF. Det gäller för alla som har åsikter om vart SPSF ska ta vägen att engagera sig. Påverka representanterna i de beslutande församlingarna, och ställ för allt i världen upp om du får chansen till ett uppdrag som gör att du kan påverka och rösta rätt i de viktiga frågorna. Skriv motioner osv. Ingen skyttegren är finare än någon annan. Alla skyttegrenar som är säkra är bra om de ger utövarna något. Alla skyttar måste hjälpas åt för att det ska finnas en bra framtid för någon av oss. Edited November 10, 2004 by Inf Quote
cordite Posted November 11, 2004 Report Posted November 11, 2004 Jag ser inga problem i sig med att man vill ha grova eller många vapen. Det var väl det som lockade mig med från början. Jag ville ha en nia sååå mycket. Men det är väl så att en .22:a har mera bredd och är vettigare för dom flesta (kanske inte alla) som är nybörjare. Själv använder jag mest min lille 22-revolver samt .357:an. Skulle aldrig avyttra Glocken för det. Den är ju skojig att trivselskjuta med ibland även om den får stanna hemma då jag åker på tävling. Quote
Zil Posted November 17, 2004 Report Posted November 17, 2004 Tråkigt att det ska vara en så lång väg tills man själv kan bestämma när och med vilket vapen man ska skjuta. Finns nog ingen annan sport som är lika "krånglig" att utöva, i början iaf. Quote
Nestor Posted November 17, 2004 Report Posted November 17, 2004 Snabbt OT: Skjuts det fortfarnade civilt med kpist m/45 på en del skyttetevlingar? Hade en släkting som nmände det någon gång /Slut OT Quote
Yxa Posted November 17, 2004 Report Posted November 17, 2004 Snabbt OT:Skjuts det fortfarnade civilt med kpist m/45 på en del skyttetevlingar? Ja. Quote
Badboy Posted November 17, 2004 Report Posted November 17, 2004 Kpistskytte på det stora världsomspännande nätet /Magnus B Quote
blofeld Posted November 18, 2004 Report Posted November 18, 2004 Har en glock 17 sedan 1,5år. Den funkar bra i dynamiskt skytte men det är ett helvete att skjuta precision, trycket är otroligt dåligt, förmodligen ett av de sämsta som finns. Men den är billig, tålig och en av de pistoler som klarar 39/B vilket är en stor fördel pga att det är den billigaste ammunitionen som går att få tag i (gratis). Om du ska stå och skjuta guldserier på bana så välj något annat ex H&k USP, Vektor SP1 eller om stålarna finns, en SIG-Neuhausen. När det gäller 22lr kan jag rekomendera en begagnad S&W 17-2 (revolver), de är billiga (1500-2000kr) och har en mycket bra precision. Att lägga stora pengar på en 22:a är idiotiskt om du inte är helt säker på att du kommer att fortsätta lägga tid och kraft på 22:an den dagen du köper en 9mm. Tänk på att 22:an främst är till för kvinnor och barn. Quote
Guest Vorsteh Posted November 20, 2004 Report Posted November 20, 2004 39/B vilket är en stor fördel pga att det är den billigaste ammunitionen som går att få tag i (gratis). Kan man som enskild skytt köpa ammo billigt fråm FM? Har för mig att jag såg något om detta när jag var på I5s förråd. Och om så är fallet, vad får man betala? Quote
blofeld Posted November 20, 2004 Report Posted November 20, 2004 39/B vilket är en stor fördel pga att det är den billigaste ammunitionen som går att få tag i (gratis). Kan man som enskild skytt köpa ammo billigt fråm FM? Har för mig att jag såg något om detta när jag var på I5s förråd. Och om så är fallet, vad får man betala? Tror inte att FM säljer ammo till vapenhandlare eller privatpersoner. Dock finns det handlare som brukar sitta på lite 39/B, brukar kosta 1kr/ptr vilket är billigare än övrig 9mm. Quote
Sir Vival Posted November 21, 2004 Report Posted November 21, 2004 @ blofeld Inga problem att skjuta guldserier med en Glock 17 och i ärlighetens namn måste jag erkänna att jag skjutit fler 50:or med den än med min Unique Des 96 (säger kanske mer om mig som skytt än om vapnet...) Tror att du ska ha en smed att kolla på den. Quote
Jonatan Posted December 3, 2005 Report Posted December 3, 2005 Någon som vet en klubb i stockholm där man kan "prova på" att skjuta lite? Quote
Guest Yama Posted December 12, 2005 Report Posted December 12, 2005 Någon som vet en klubb i stockholm där man kan "prova på" att skjuta lite? Vart i Stockholm bor du? Quote
Recommended Posts