Jump to content
Sign in to follow this  
Skuggan

pistolskytte

Recommended Posts

vilka här inne sysslar med pistolskytte?

själv håller jag på att bli medlem i den lokala skytteföreningen.

Favoritvapen?

Jag skulle gärna vilja veta hur man gör för att gå med i nån skytteförening o kanske köpa mej en Glock 17  eller nåt!

Är ganska intresserad av olika skytte former men har tyvärr aldrig haft möjlighet att prova pistolkytte :angry:

Hoppas det finns nån vänlig själ på detta eminenta forum som vill förklara detta för mej!

// Tompa :shaun

*som vill gå med i en skytteförening*

Favoritvapen?

Sporadiskt aktiv, lovar att bättra mig dock.

Glock 17. Driftsäkert backupvapen.

9x19 är bäst lämpad att redogöra för dagens regler och ramar för pistolsskytte och aktuella rutiner. Övriga: Manöver.

Casca

Jag skulle gärna vilja veta hur man gör för att gå med i nån skytteförening o kanske köpa mej en Glock 17  eller nåt!

Är ganska intresserad av olika skytte former men har tyvärr aldrig haft möjlighet att prova pistolkytte :angry:

Hoppas det finns nån vänlig själ på detta eminenta forum som vill förklara detta för mej!

// Tompa :shaun

*som vill gå med i en skytteförening*

gör som jag. ta reda på vart närmsta pistolskytteförening finns, gå dit när de har träning och prata med dem så brukar det ordna sig.

Halvaktiv. Glock -never klick. Ring till den lokala skytteklubben

och besök någon av deras träffar, brukar funka.

nu vill jag ha lite info om diverse pistoler och helst ca priser.

glömde visst att jag vill ha rekomedationer på prisvärda pistoler för en "nybörjare". (är mycket medveten om att jag inte får köpa pist förrän jag har licens och att det tar en stund att fixa det.)

Shadow: Priserna beror helt på vilken sorts pang du vill ha.

Jag tycker att Hämmerli 280 är en trevlig .22LR, finns begagnade för 6000:-.

Själv har jag en Sig-Sauer P226 som jag är väldigt nöjd med.

Men...

Jag kommer att byta den mot en Glock 17 helt enkelt pga hållbarheten.

Sedan tycker jag att det finns inget bättre tjänstevapen än Glock (Har själv haft 17 och 19 i tjänsten).

Som sagt...jag kan rekomendera Hämmerli 280, Walther GSP (fast den tycker jag är för framtung), Unique DES 69/U.

Guest super Matrosen

Kan man få tag i princip alla pistoler man vill ha om man har licens grejar o sånt? Vart köper man dessa pistoler? I vanliga vapen butiker? Kan man då skicka efter vapen från hela världen?

Någon som vet ungeför pris på en desert eagle?bara för skojs skulle menar jag hehe

nu är jag inte insatt, men det borde gå att beställa via sin vapenhandlare. en desert Eagle ligger på mellan 12-15000 kr ungefär. (enligt 9X19 i en anna tråd).

Jag håller på med pistolskytte sen 3-4 månader tillbaka...

Och jag "siktar" på en Glock 17 :)

Guest
Som sagt...jag kan rekomendera Hämmerli 280, Walther GSP (fast den tycker jag är för framtung), Unique DES 69/U.

men Walthern har skönare grepp tycker jag..men då kostar den ca 13-14 000kr...

Hämmerlin e fin den med..fint tryck å sikte..

Vill man ha mer pang så e Beretta 92 en fin pjäs

Jag vill ha något som är enkelt att vårda, bra precision, tål mycket, är rolig att skjuta och inte allt för dyr.

Någon som kan tipsa mig?

Pratar vi förstavapen rekommenderar jag dig att lägga ut pengarna för en ordentlig .22a. Själv skjuter jag med en Morini CM22 som är ett mycket bra vapen. Kostar runt 12000. Andra bra vapen om du tycker de passar är

· Unique DES/69, DES/96 (brukar gå att få tag på hyfsat billigt),

· Hämmerli 208, 280 och SP22 (jag tycker doch 280n och SP20 känns lite som...ja...att man kör buss typ. :D) SP22n går att få i massa roliga färger om man vill.

· Hämmerli X-esse är en trevlig pang för lite mindre pengar (runt 6-7000 kronor ny) som jag tycker duger utmärkt till tävling.

· Feinwerkbau gör väldigt fina .22or, väl värda sitt pris.

· Pardini SP22 är ett mycket trevligt tävlingsvapen.

· Walther GSP (En del gillar den, själv tycker jag det är som att skjuta med en vinkelhake) och Walther KSP200 är också fina vapen. KSP200 har dessutom ett attraktivt pris.

Alla vapnen här skjuter bättre än vad du gör.

Vapen jag skulle undvika är gamla Browning buckmarks, Hi-standards och liknande (brukar vara i lite tveksamt skick), S&W 2206 (har sett en pipa spricka på längden från mynningen ner till patronläget på en, sen är S&Ws pistoler inte direkt kända för att vara några under av funktion) samt allt annat som ser ut som de använts som klubbvapen i 10 år innan de sålts. Låt någon erfaren skytt hjälpa dig och lyssna på deras tips.

kom på en sak som jag upptäckte när jag var på skytte träning i Torsdags, killen bredvid mig kommer in med en portfölj i handen öppnar och tar fram en grovkalibrig revolver (en .45 typ) och utbrister när han ser en annan med pistol "pistoler är för kärringar, Revolver är för män" trodde fan att hans arm skulle flyga iväg när han skjöt med den. senare tog skjutledaren fram sin pistol i kaliber .482 (tror jag han sade) det var iallafal runt 11,8 mm kaliber på den. jag vill inte veta vad resten skjuter med. (hälften var inte där) :D

Kan man få tag i princip alla pistoler man vill ha om man har licens grejar o sånt? Vart köper man dessa pistoler? I vanliga vapen butiker? Kan man då skicka efter vapen från hela världen?

Många frågor blir det, men iprincip så går det till som följer:

1. Du kontaktar den lokala pistolskytte klubben, vet du inte vart du skall vända dej? kolla på www.pistolskytte.org.

2. Gå med, träna, träna mer. Träna tills du klarar kraven för Guld. 3 serier á 5 skott på tavla. Resultatet skall bli 46 eller bättre. 10'an är 5 cm. Sen skall du skjuta snabb serier. då skall man ha 6 träff på 30 cm tavla på en tid av 15 sec. Lycka till.

3. När du har varit med i 6 månader och klarat kraven ovan så kan du be om ett intyg från klubben. med detta i hand kan du ansöka om licens. En licens ansöks på ett specifikt vapen. inte en 9mm pistol tex. utan på en Glock 9mm model 17. undantag finns givetvis men regelverket är skapt efter de premisserna. Licensen gäller i 5 år, därefter MÅSTE man förnya den. Har man då inte varit aktiv i klubben, på träningar/tävlingar osv kan det bli svårt att få den förnyad.

4. Ja, du kan beställa vapen från utlandet efter ansökt tillstånd men ingen kommer att sälja det till dej. i princip alla handlare världen över (western hemisphere iaf) kommer att kräva att sälja till en handlare i sverige isf. Då kan man lika gärna gå dit direkt.

Fler frågor?

Favoritvapen?

Jag har skjutit pistol sedan -99. -00 köpte jag mitt första vapen, en Walther KSP 200 som jag betecknar som ett bra vapen. Kostnad runt 6500 Sek. som du kan se så får man runt 6000:- kvar till ammo om man gämför med en GSP, morini eller liknande.

Nästan direkt därefter köpte jag en Revolver S&W 586 .357Magnum och en Glock 17. Båda dessa kostar runt 5-6000 men jag beställde lite jobb på dem och det slutade med +10000 styck. Glocken kommer jag antagligen att byta ut så snart jag har råd, ett bud någon? kanske kan skakafram lite bilder :D

Jag tävlar mest i fältskytte. Har testat praktiskt men har för långt till närmaste klubb så det blir tyvärr aldrig av att jag åker dit.

Guest PHP

dysse: Måste man ställa upp i tävlingar för att räknas som aktiv eller räcker det att träna på klubben?

vad de sade till mig så räcker det att regelbundet närvara på klubbens aktiviteter. det tolkar jag som att du inte äns behöver träna, bara du kommer regelbundet.

Guest

Klämmer in en fråga.

Vilka o försvaret bär pistol ?, officerare bara?

Kom o tänka på en sak till, prsk jobbar ju i par men bör inte killen med prickskyttegeväret ha pistol för "närstrid" osv?? , vet ju att den andre i paret har ak5:an men frågar ändå.

piloter har pistol 88B (Glock 19) sedan vet jag inte om det stämmer men har hört att vakter bär pistol 88 (Glock 17).

har dessutom hört att pistol har provats som backup vapen av flygbasjägarna.

vad de sade till mig så räcker det att regelbundet närvara på klubbens aktiviteter. det tolkar jag som att du inte äns behöver träna, bara du kommer regelbundet.

Frågan är om du då har behov av ett vapen. Personligen skulle jag avstyrka en licensansökan för någon som inte tävlar och tränar aktivt. Beror naturligtvis på övrigt engagemang också.

(ex. Medlem som haft grovkalibrig pistol & revolver i 2 år utan att en enda gång ställa upp i tävling med dem vill ha licens på ett grovkalibrigt vapen (pistol) till. Detta är inte OK.)

Guest

Hur många av er har användning av en pistol egentligen????? Själv ser jag ägandet av pistoler som en säkerhetsrisk

( menar mestadels privatpersoner) En pistol är väl inte nåt man behöver om man inte är i den undre världen eller??? Nu säger jag inte att det borde vara förbjudet för privatpersoner att äga pistoler men behöver man verkligen en pistol??? Eller är man så jäkla rädd för grannen att man måste beväpna sej?

Vi behöver vapen för att utöva en rolig och säker sport.

Det har ingenting med "att vara så jäkla rädd för grannen" att göra.

Alla yttringar av personlig frihet är förenat med säkerhetsrisker. Det är en säkerhetsrisk att låta folk äga en bil, det är en säkerhetsrisk att låta dem gå lösa själva eller äga knivar.

Vänj dig. Livet är inte säkert, och frågan är om du vill att det ska vara det.

Guest

äh tänker inte ge mej in på tunn is längre än nödvändigt

Jag personligen tycker att det är nåt knas om man äger vapen men inte har något behov av dom bara att man vill imponera på sina kompisar i skytteklubben etc

end of the lines

Nu kan ni fortsätta med ert snack :rolleyes::D

Det bästa med dom här forumen är man kan få ut sina budskap och ändå inte få stryk :D

keep on shooting 9x19 och alla andra men skaffa inte för många vapen

Självklart är det nåt knas om man bara har vapen för att imponera på sina polare. Det var det jag försökte få fram med mitt tidigare inlägg om behov. :rolleyes:

Och nej, jag skaffar inte för många vapen. Jag skaffar så många jag anser att jag har behov av. Tycker inte det fyller nån funktion att ha ett skåp fullt med pangar man inte använder..

jag kan tänka mig en två-tre vapen i olika kalibrar.

ex en revolver i ganska klen kaliber (.22) en pistol i 9mm (Glock17) och kanske en i lite grövre kaliber (.357), det borde räcka. (kanske till och med är för många)

*jag skall ENBART använda mina vapen som tävlingsredskap och inget annat*

Guest PHP

Angående en tidigare från om pistol i försvaret:

Vaktsoldater använder generellt sätt inte pistol i sin dagliga tjänst. Någon på forumet skrev dock för ett tag sen att marinens vaktsoldater använder ibland istället för AK.

Som sagt, en pistol är ett utsökt backupvapen och kan också drillas att användas offensivt av militär personal, vilket givetvis är mer tidsödande, men intressant.

Detta är den största orsaken till att jag äger enhandsvapen, men givetvis också för att kunna mäta sin kompetens med andra förmågor till viss del.

Jag har monterat bort mina riktmedel vilket ställer till besvär vid ban eller fält, men underlättar vid "praktiskt skytte".

Vapen_är_farligt tjafset anser jag bör föras på ett forum ägt av Svenska freds eller motsvarande.

Casca

jag kan tänka mig en två-tre vapen i olika kalibrar.

ex en revolver i ganska klen kaliber (.22) en pistol i 9mm (Glock17) och kanske en i lite grövre kaliber (.357), det borde räcka. (kanske till och med är för många)

*jag skall ENBART använda mina vapen som tävlingsredskap och inget annat*

Blir du 'biten' kommer du nog på mer saker du vill ha. :rolleyes:

Jag är lite tveksam till revolver i .22. Visst, jättebra för banskyttets precisionsgren, men inte så roligt i fältskytte eller snabb. Satsa hellre på en X-esse eller en KSP200 isåfall.

det var just till banskytte jag tänkte ha den. snabb får nog bli en Glock och samma till fält. .357 har jag som nöje isåfall. :rolleyes: