Jump to content

pistolskytte


Skuggan

Recommended Posts

dysse: Måste man ställa upp i tävlingar för att räknas som aktiv eller räcker det att träna på klubben?

 

vad de sade till mig så räcker det att regelbundet närvara på klubbens aktiviteter. det tolkar jag som att du inte äns behöver träna, bara du kommer regelbundet.

 

Inom SPSF, pistolskytteförbundet, har diskussioner förts om definitionen på verksamheten - om mitt minne inte sviker mej står det någonstans att man syslar med tävlingsverksamhet, det skulle innebära att man alltså måste delta i tävlingsverksamhet, det inebär dock inte att man måste delta i SM å liknande. I vår klubb har vi små trevliga klubb tävlingar. På nyårsaftons förmiddag skjuter vi fält i C - cal .22 - och M - magnum, ofta revolvrar men dessert finns representerad, alltid i cal .32 eller mer. Vid dessa tillfällen är det inte plogat ut till skjutbanan så i vintras var det vandring medelst plumsning i halvmeterdjup snö och -20 grader. SKITHÄFTIGT :)

 

Att delta i klubbens aktiviteter innebär att man inte BARA tävlar eller tränar/tävlar. Det innebär att man också deltar på arbetskvällar, som funktionär på inbjudnadstävlingar etc.

 

I mitt tycke bör man införskaffa vapen efter behov, i mitt fall var det först en finkalibrig pistol som duger träning/tävling i C klass för bana och fält. Därefter en rev i .357magnum som används till R fält (.38 special, .357 är alltså 'bakåt kompatibel' ) M fält (.357Mag) och en G17 som används till fält A, bana A. Den sistnämda går att använda som minor i praktiskt också men behovet fanns i fält A och det är där jag använder den men med rätt mediokra resultat.

 

I framtiden kan jag tänka mej ha behov av en rev i cal .32 (bana B), rev cal .22 (bana c), en 1911 i cal 9x19 för bana med växelsats för 45 för magnumfält open.

 

Utöver detta finns det dessutom behov av lite fler jaktvapen men det är väll en annan tråd ;)

Link to comment
Share on other sites

killen bredvid mig kommer in med en portfölj i handen öppnar och tar fram en grovkalibrig revolver (en .45 typ) och utbrister när han ser en annan med pistol "pistoler är för kärringar, Revolver är för män" trodde fan att hans arm skulle flyga iväg när han skjöt med den. :)

Jag har prövat att skjuta en 357 Magnum med lång pipa och kan intyga att det låter och ser betydligt värre ut än det är.

Det kan ha varit en 44. Magnum inblandad också (det råder delade meningar bland oss som var där).

Men nog var man lite fundersam över att trycka av när man hade sett skyttarna innan...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hallå allihopa, dammar av en gammal tråd :)

 

Jag har tänkt att börja med pistolskytte, skall till en klubb nästa vecka, men jag vill lära mig lite mer innan jag går dit och överöser grabbarna med frågor.....

 

#1. Vad finns det för olika skyttegrenar? jag har hört allt från dynamiskt, fält, bana, praktiskt och målskytte.

 

#2. Vad är skillnaden mellan de olika kaliberna? dvs 9x19 .45acp .45sw osv osv

 

tack på förhand :unsure:

 

John

Link to comment
Share on other sites

Om man tränar pistolskytte regelbundet, hjälper det en då också att bli en bättre skytt med AK/gevär?

 

Edit: Vid vilka tillfällen får skytte på klubben bedrivas? Endast vid speciella "skjutdagar" eller när som helst så länge man är över x medlemmar? Varierar kanske detta från klubb till klubb?

Edited by AdamKalle
Link to comment
Share on other sites

@ johndoe: 1: Nationellt skytte skjuts via Svenska pistolskytteförbundet och omfattar framförallt Bana(10 ringad tavla) och Fält (färgklickar i naturen, på tid och olika avstånd), Dynamiskt skytte (förr praktiskt) bedrivs via IPSC Sverige och är en rörlig skytteform med grovkalibriga vapen och stora krav på säkerhet, precision och snabbhet. Målskytte är ett begrepp som omfattar allt civilt tävlings och träningsskytte

 

2: kalibrar anges generellt i två mått, i mm i europa och i tum i staterna, 9x19 avser kulans grovlek (nästan, jag orkar inte utveckla det, då får jag sitta här hela natten :P ) och hylslängden. De amerikanska måtten och anges som sagt i tum och tex en 45 acp har kalibern 0,45 tum, en 357 mag 0,357 tum (ca 9,07 mm).

 

@Adamkalle: man brukar säga att om man kan skjuta pistol kan man skjuta allt!om du har egen licens så får du skjuta enskilt så länge banans skjuttider mm tillåter det.

Link to comment
Share on other sites

Jag själv är ganska aktiv under säsongerna men har ingen licens på någon pistol trots att jag har hållt på i ett antal år

 

Jag har haft nöjet att prova S&W 22´a revolver, Fn Higstandard, Fn ? 22´a, Unique des 69/u, Hämmerli SP22, En Beneli 22´a, Walther Gsp, Hämmerli 280

 

Jag gillar SP22 och Hämmerli 280 de passar mig men tyvärr så har bara klubben Fn och Unique samt S&W revolvrar

 

När det gäller det grova så har jag testat och till viss del skjuter jag aktivt med vissa av dessa grova vapnena

 

Walther PP 7,65, Walther PP 22´a, Tangfolio custom 9mm, Glock 19, S&W 686 357 mag, S&W State Tropper 357 Mag, Ruger Super Blackhawk SA 44 Rem mag, S&W 32 mag, S&W 38, SIG P210-5 & P210-6 Neuhausen

 

Jag har fått nöjet att prova dessa en gång

 

Mauser C96 kal .30, FN Baby Browning 6,35mm alt .25 ACP, FN High Power 9mm

 

Jag gillar skyttet men det är svårt att utöva om man inte har egna pistoler och kan öva med dem

 

Jag har turen att känna en skytt som tycker att det är roligt att skjuta i goda vänners sällskap så han och jag övar ganska mycket när banan är ledig och till och från så övar jag vissa moment med drag från hölster med mantel rörelse och bekjuter flera tavlor så snabbt jag kan. Det är svårt men en bra övning

 

Då när jag genomför det momentet så använder jag ett Blackhawk Omega Drop leg hölster och en Glock 19 och vid vissa tillfällen så använder jag ett Berretta 92 handsytt bältes hölster och brukar Neuhausen eller 357´an

 

Någon som har en bra övning som jag kan använda för att träna upp hastigheten och precisitionen i mitt skytte

Link to comment
Share on other sites

Någon som har en bra övning som jag kan använda för att träna upp hastigheten och precisitionen i mitt skytte

Massor!

 

Skjut tex i från olika avstånd , gå från 3 och upp till 25m, två skott i från varje med samma precisionskrav hela tiden(tex ett A4 papper), var hård mot dig när det gäller precisionen, skit i hastigheten till och början med, utan se till att dina rörelser är smidiga och "rinner som vatten" så kommer hastigheten vad det lider.

 

Dena övn ger dig färdighet i att väga av precision mot snabbhet, en av de alldra viktigaste egenskaperna hos en pistolskytt, oavsett disiplin!

 

MVH Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Har du någon åsikt om mitt val av hölster eller vapen vid de övningarna?

 

Har du någon annan bra övning som du kan rekomendera mig

Vad använder du nu för prylar?

Vilken målmatriel har du tillgång till? IPSC tavlor, 1/2 fig?

Vad vill du bli duktig på?Vilka förkunskaper/färdighet har du?

Link to comment
Share on other sites

Hej Jöjje

 

Oftast så brukar jag en glock 19 i ett Blackhawk omega dropleg hölster och vid vissa tillfällen en SIG P210-5 eller P210-6 i ett handsytt Beretta bältes hölster

 

Oftast så skjuter jag mot PPC tavlor på varierande avstånd imellanåt mot lite mindre mål i rent nöjes syfte

 

Det hade varit bra om jag kunde öka min precition med grova vapen det kan i längden överföras till när jag skjuter 22´a precition

 

Precition och snabbhet vore bra att bli bättre på inför när jag får tillstånd att börja skjuta PPC och i längden dynamiskt skytte

Link to comment
Share on other sites

Ok, för egen del hade jag valt att använda glocken i ett vanligt höfthölster, framförallt för att lårhöster inte är godkända i varesig PPC eller IPSC.Dessutom är lårhålster bland de långsamaste hölstren att använda. Till PPC hade jag givetvis annvänt nojjan!

 

För att bli duktig i all form av skytt gäller det givetvis att man behärskar att skjuta precision mot en vanligt tioringad tavla, det låter tråkigt men tyvärr, det är sant! Kan man inte hålla alla grova skotten inom det svarta på precisionstavlan så bör det vara det primära målet att uppfylla.

 

En bra övn i precisionsmomentet är att skjuta på mkt kort avstånd, ett par meter räcker, mot en liten riktprick tex en kvarts klisterlapp. syftet med detta är att man får omedelbar feedback när man gör fel och dessutom ger små träffbilder dig ökat skälvförtroende. När du fått ihop träffen på någon meter tar du ett steg bakåt och när du är nöjd där tar du ytterligare ett steg osv

 

Prova även att skjuta mot en helt vit tavla, detta för att lära sig att ha fokus på riktmedlen i stället för tavlan.

 

Be en erfaren skytt att titta när du skjuter, så kan denne bedöma om du har kontroll över trycket. om du är osäker kan du mixa skarpa patroner med blinda för att se om du rycker av skotten.

 

Prova att skjuta med svag hand och du kommer att upptäcka att du är fantastiskt stadig i din starka hand.

Edited by jöjje
Link to comment
Share on other sites

Jag får tacka dig för dinna goda råd och förslag jöjje

 

När det gäller lårhölstret så har jag märkt en sak när jag jämnför mot mitt bälteshölster

 

Det går snabbare för mig att få upp vapnet och att göra mantelrörelsen från lårhölstret för mig men det är kanske så att jag måste öva mer med mitt bälteshölster

 

Vet du kanske var man kan få tag i ett snyggare och vettigt hölster och maghållare till Neuhausen?

Link to comment
Share on other sites

Ja tycker tråden börjar skena iväg lite, folk som knappt hållt i en pistol talar om att gå med i en pistolklubb och direkt köpa 9mm eller .357 Magnum. Ni kommer bli otroligt besvikna ifall ni kommer dit med den inställningen. Hos de flesta (om inte alla) klubbar så kräver de att du köper en .22 som första vapen. Mycket vettigt enligt mig då man behöver öva mycket i början för att åtminstone komma upp i en hyfsad nivå innan man går vidare till andra former av skytte (ex. fältskytte) eller grövre kalibrar.

 

Det bästa att göra är att ta kontakt med klubben du är intresserad av och höra med dom om när de har sin nästa nybörjarkurs (så att ni kan ta ert pistolskyttekort). Därefter blir det oftast till att skjuta med klubbvapen i 6 månader innan ni kan införskaffa ert första vapen. Allteftersom ni prövar andra vapen och olika former av skytte så växer oftast intresset för fler vapen. Vad jag kan rekommendera på rak arm är:

 

Fältskytte R: Manuhrin .32 alt. S&M .38 (med s.k K stomme), S&M funkar jättebra i revolverfältskytte och den håller ett klart lägre pris, vilket kan vara intressant om ni inte vet huruvida mycket ni kommer skjuta den här grenen. Att skjuta med en .357 är inget jag skulle rekommendera då den är klart tyngre och klumpigare vilket gör dig mer långsam. Varje sekund är dyr i fältskytte...

 

9mm: Här finns en hel uppsjö, alltifrån legenden Neuhausen till Glock... titta runt noga innan ni bestämmer er, nytt eller begagnat dyrt eller lite billigare.

 

När ni väl börjar skjuta grövre kalibrar såsom .32, .38, .44, 9mm etc etc så blir det nästan ett måste att ladda dina egna skott. Men allt detta klarnar allteftersom tiden går och kanske inte är aktuellt för nybörjaren.

Lycka till och har ni några övriga frågor så PMa gärna...

Link to comment
Share on other sites

Instämmer med Fu Tangsjö. Börja med att koncentrera er på 22:an till och börja med. Själv sköt jag 22:a i tre år innan jag skaffade något grövre.(det tog tre år innan jag var gammal nog att få egen licens). Dessa tre år med presions skjutning har jag väldigt mycket gott av idag.

Numer blir det dock nästan uteslutande 9 mm och 45 ACP. Men 22:a är nog grunden till allt nybörjar skytte om man skall komma någon vart.

 

MVH SWJ.... :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

En enkel fråga för er som vet:

 

Då man skjuter "civilt" i klubb är det då enhandsfattning som gäller eller får man använda sin invanda tvåhansdfattning?

Det är helt och hållet beroende på vilken form av målskjutning man bedriver och inom denna vilken "gren"/moment.

 

Så svaret är: både och.

Link to comment
Share on other sites

En enkel fråga för er som vet:

 

Då man skjuter "civilt" i klubb är det då enhandsfattning som gäller eller får man använda sin invanda tvåhansdfattning?

Det är helt och hållet beroende på vilken form av målskjutning man bedriver och inom denna vilken "gren"/moment.

 

Så svaret är: både och.

Gäller det även när man ska ta det så kallade skyttekortet??

Link to comment
Share on other sites

  • BlåGul -1

Ja.

 

Pistolskyttekortet får du efter avklarat teoriprov & bronsmärke. I bronsmärkesfordringarna ingår bla ett par "tillämpningsserier" som får skjutas med valfritt antal (egna) händer... precisionsdelen skjuts däremot med en hand.

 

Ett tips är att du istället för att benhårt försöka med din "invanda" skjutställning tar till dig av vad instruktör/kursledare säger även när det gäller den biten. Meningen att gå en kurs är ju faktiskt att prova på nya saker och att utveckla sitt skytte..

Link to comment
Share on other sites

Ja.

 

Pistolskyttekortet får du efter avklarat teoriprov & bronsmärke. I bronsmärkesfordringarna ingår bla ett par "tillämpningsserier" som får skjutas med valfritt antal (egna) händer... precisionsdelen skjuts däremot med en hand.

 

Ett tips är att du istället för att benhårt försöka med din "invanda" skjutställning tar till dig av vad instruktör/kursledare säger även när det gäller den biten. Meningen att gå en kurs är ju faktiskt att prova på nya saker och att utveckla sitt skytte..

Ja nu var det mest av nyfikenhet jag frågade.. Det får räcka med att bära vapen i jobbet.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jo att lyssna på instruktörerna är nog det bästa tipset av alla, glöm helst allt du lärt dig tidigare (om det inte kommer från en verkligt genuin källa som t.ex Ragnar Skanåker ^^). Det är till en början allt annat än Rambo skytte som gäller, om vi tar standard skyttet från början så är det med kaliber .22, 25m, enhandsfattning och 5 skott på 6 minuter.

Link to comment
Share on other sites

Jo att lyssna på instruktörerna är nog det bästa tipset av alla, glöm helst allt du lärt dig tidigare (om det inte kommer från en verkligt genuin källa som t.ex Ragnar Skanåker ^^). Det är till en början allt annat än Rambo skytte som gäller, om vi tar standard skyttet från början så är det med kaliber .22, 25m, enhandsfattning och 5 skott på 6 minuter.

Jo men om man lärt sig en skjutställning av sina instruktörer som bevisligen är funkis varför ska man då ändra??

Link to comment
Share on other sites

Kan ju bero på att olika typer av skytte kräver olika skjutställningar,

både regelmässigt och förutsatt att du skall uppnå resultat.

 

Skulle lyfta på hatten åt den som skjuter fullt på nationellt skytte utifrån ställning motsv instinktivskytte, eller omvänt på dynamiskt skytte med traditionell pistolskytteställning.

 

Pröva så får du se om du nöjer dig med en skjutställning i alla lägen.

 

MVH

 

Van der Kaye

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...