Jump to content

pistolskytte


Skuggan

Recommended Posts

@TForce

Varför i hela Hälsingland skall du svetsa pipbussningen??

 

Vägde du någonsin trycket? Eller är +5kg godtyckligt gissat?

 

Trycket började krångla?!?!? Min har gått +10000, inga problem so far. Förutom att fjädern till avtryckarlänken (avtryckarfjäder enl FM) har gått sönder. Men det är inget ovanligt.

 

Håkan är en mycket kunnig och unik människa. Jag tycker du skall ta och tagga ner lite, för du närmar dig gränsen för personangrepp. Och det är bara tråkigt.

+5kg är en subjektiv uppfattning. Aphårt tryck. Dock är trycket rent..Dvs inget släp.

 

Alla männiksor är unika men du har rätt inget mer tyckande om HS.

Edited by TForce
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Bumpar upp tråden lite.

 

Jag har skjutit i drygt ett och ett halvt år nu. Kör med en Benelli MP90S .22. Riktigt bra vapen! Kämpar för att höja mitt snitt till 45 på banskytte.

 

Skjuter lite fält också, ofta med revolver (S&W .38 special) som komplement till Benellin.

 

Hur upplever ni skillnaden mellan Sig Sauer P226 och Glock 17 i ban- samt fältskytte? Någon som testat båda?

Edited by Magnus
Link to comment
Share on other sites

Slänger in vad jag skjuter med...

Skjuter numera uteslutande IPSC. Nationellt är helt enkelt för tråkigt....

 

Modified: Glock 22 från Aro-Tek med hybridkomp. Hylsa full med VV 350 och en 135 gr Nosler ovanpå håller näsan fri från snor...

Standard: BUL M-5 kal 40. Jättebra budget 1911.

Revolver: S&W 625 kal 45 ACP. Finns inget annat.... Fast jag har en fullmoon konverterad m29 som reserv.

Production skjuter jag inte men jag har en 9mm pipa till G22an och det är mest den som blir använd när jag vid sällsynta tillfällen skjuter pistol.

Open skjuter jag inte heller men har gjort med en Glock 19 som jag hade för länge sen. Seidlerfäste med C-More på och en kompad Sidlerpipa. Skitkul och billigt!

 

Sålde min Unique .22 och ångrar det. Det är avkopplande att skjuta bana ibland.

 

För övrigt kan jag tipsa om Marksmen, ett program på History Channel. Jerry Miculek skjuter som en demon med diverse puffror, mycket underhållande. Jerry fick den stora äran att slå mig i Sydafrika 2002, jag tyckte synd om farbrorn från Amerika och lät honom vinna.... Eller hur det nu var.

Link to comment
Share on other sites

Hur upplever ni skillnaden mellan Sig Sauer P226 och Glock 17 i ban- samt fältskytte? Någon som testat båda?

 

Första reflektionen är ju att Sig:en är stor som ett tröskverk (jag har rätt kärringaktiga händer, jag veeeet). G17 har trycke som en vattenpistol, men om man vänjer sig med att dra några centimeter i avtryckaren innan det smäller, så skjuter man faktiskt rejält bra med den.

 

Ovanstående gäller enligt min uppfattning i fältskytte, den enda nationella skyttegrenen värd namnet. ;-)

I Precision är det nog samma sak... det allra viktigaste är att vapnet passar skytten- och man tränar, tränar, tränar! :wub:

 

Själv skjuter jag Pardini PC9- en i mitt tyckte schysst kombination av kvalitetsbygge för tävling och praktiskt användbart vapen.

 

(Självklart är jag dessutom stolt innehavare av en Colt Python .357 och det coolaste av coola vapen... en FAS SP 602 (.22) från sent 80-tal :D )

Link to comment
Share on other sites

Hur upplever ni skillnaden mellan Sig Sauer P226 och Glock 17 i ban- samt fältskytte? Någon som testat båda?

 

Nu är jag väl mest dynamiker men då och då fuskar jag i fält, framför allt med min glock. Eftersom jag även har en Sig (229) vågar jag påstå att den inte slår glocken på någon punkt. Den är högre i handen och ger yvigare rekyl, trycket är i orginal inte på något sätt bättre än ett välanvänt glocktryck.

Link to comment
Share on other sites

Hur upplever ni skillnaden mellan Sig Sauer P226 och Glock 17 i ban- samt fältskytte? Någon som testat båda?

 

Nu är jag väl mest dynamiker men då och då fuskar jag i fält, framför allt med min glock. Eftersom jag även har en Sig (229) vågar jag påstå att den inte slår glocken på någon punkt. Den är högre i handen och ger yvigare rekyl, trycket är i orginal inte på något sätt bättre än ett välanvänt glocktryck.

 

Jag har haft en P226 för länge sedan. Sköt bra med den men håller med, den är hög och konstig. Tar hellre en Glock. Dom tål dessutom mer stryk än P226 som inte precis är kända för att hålla länge.

Edited by polman1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

För at slippa ny tråd, en snabb fråga ang pistoler.

 

H&K MK23 – har den någonsin funnits i .50cal

eller endast .45cal. Googlade men har inte hittat annat än .45cal.

Har H&K ens gjort en pistol i .50cal eller är det bara desert Eagle?

 

/martinator

Link to comment
Share on other sites

För at slippa ny tråd, en snabb fråga ang pistoler.

 

H&K MK23 – har den någonsin funnits i .50cal

eller endast .45cal. Googlade men har inte hittat annat än .45cal.

Har H&K ens gjort en pistol i .50cal eller är det bara desert Eagle?

 

/martinator

 

HK Mk23 tillverkas bara i kaliber .45ACP. Och nej HK har inte tillverkat något vapen i kaliber .50AE(Action Express).

Som det ser ut nu så är det endast Desert Eagle, AMT AutoMag V samt LAR Grizzly Mark V som tillverkats i kaliber .50AE.

Link to comment
Share on other sites

För at slippa ny tråd, en snabb fråga ang pistoler.

 

H&K MK23 – har den någonsin funnits i .50cal

eller endast .45cal. Googlade men har inte hittat annat än .45cal.

Har H&K ens gjort en pistol i .50cal eller är det bara desert Eagle?

 

/martinator

 

Vet inte om den finns i andra kalibrar men jag har provat en mk23 för länge sen, imponerade inte ett dugg. Sköt den samtidigt med min BUL 1911 och skjutmässigt är 1911 överlägsen. Ett långt och stort höghus men ändå bara 12 ptr i magasinet (om jag minns rätt, det är säkert 10 år sedan.)

Link to comment
Share on other sites

Mk23 får ju ses i sin (rätt snäva) nisch för att komma till sin rätt, att jämföra den med pistoler med inte samma tanke blir ju "fel"/mindre rätt.

 

Mk23 togs ju fram för att vara ett offensivt vapen för speciella tillfällen med ljuddämpare (KAC) samt LAM - Laser Aiming Module (Insight AN/PEQ-6/Wilcox?). SOCOM/OHWS och får väl, tycker jag, ses i sitt totala sammanhang snarare än som "en pistol".

 

Info från skallen och goggle.com...

Link to comment
Share on other sites

Mk23 får ju ses i sin (rätt snäva) nisch för att komma till sin rätt, att jämföra den med pistoler med inte samma tanke blir ju "fel"/mindre rätt.

 

Mk23 togs ju fram för att vara ett offensivt vapen för speciella tillfällen med ljuddämpare (KAC) samt LAM - Laser Aiming Module (Insight AN/PEQ-6/Wilcox?). SOCOM/OHWS och får väl, tycker jag, ses i sitt totala sammanhang snarare än som "en pistol".

 

Info från skallen och goggle.com...

 

Det är sant, min kommentar avsåg bara hur den är att skjuta med.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Hej, har börjat fundera lite smått vad jag ska köpa för pistol, det blir ju en 22:a, dels för att det är billigare att skjuta med och dels för att det är mitt första vapen. Har funderat på en SigSauer 226 Classic 22 eftersom man har möjlighet att köpa en 9mm växlingssats så småningom.

Har dock inte provat hur den ligger i handen än och än mindre provskjutit.

 

Åsikter, kommentarer och tips mottages tacksamt.

 

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

Shadow: Priserna beror helt på vilken sorts pang du vill ha.

Jag tycker att Hämmerli 280 är en trevlig .22LR, finns begagnade för 6000:-.

Själv har jag en Sig-Sauer P226 som jag är väldigt nöjd med.

Men...

Jag kommer att byta den mot en Glock 17 helt enkelt pga hållbarheten.

Sedan tycker jag att det finns inget bättre tjänstevapen än Glock (Har själv haft 17 och 19 i tjänsten).

 

Som sagt...jag kan rekomendera Hämmerli 280, Walther GSP (fast den tycker jag är för framtung), Unique DES 69/U.

 

Once u go glock u never go back ...

Beroende på vilken förening man avser att gå med i vissa föreningar har som policy att första vapnet skall vara 22:a

Själv tycker jag med glock kräver det med av skytten för att få en bra serie (med en hand) både i koncentrasion och träning men som sagt den är vääääldigt hållbar och är man lyckligt anställd så kan Förbandet sponsra med plugg

Link to comment
Share on other sites

Hej, har börjat fundera lite smått vad jag ska köpa för pistol, det blir ju en 22:a, dels för att det är billigare att skjuta med och dels för att det är mitt första vapen. Har funderat på en SigSauer 226 Classic 22 eftersom man har möjlighet att köpa en 9mm växlingssats så småningom.

Har dock inte provat hur den ligger i handen än och än mindre provskjutit.

 

Åsikter, kommentarer och tips mottages tacksamt.

 

//Nisse

2sharp, 9x19, niefel, någon????

 

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

När du ska köpa .22lr så så kika på Unique Des 69, Walther GSP, High Standard osv. Det finns en hel uppsjö med .22lr pistoler. Kolla lite på hur vapnet ligger i handen. Köp inte nödvändigtvis nytt utan kolla med fördel på begagnat.

 

Sig Sauer P226 .22lr har jag ingen erfarenhet av dock 9mm dito har jag en del erfarenhet av. Som nämnts tidigare så är den hög och har en yvig rekyl samt ett i mångas ögon ett biffigt grepp.

Jag hade hellre satsat på en Glock(vilket jag oxå gjorde för många år sedan) :baskerPa:. Den är hyfsat billig, trevlig att skjuta med och oerhört slitstark.

Link to comment
Share on other sites

Nu glömde du faktisk den bästa 22lr av alla, Pardini SPE.

Hade själv den gamla modellen utan fartränder.

Ca 90% av oss alla på klubben körde med olika årsmodeller av just Pardini.

Billig, pålitlig och stabil. Det är få som inte blir nöjda med den, iaf som första vapen.

 

Sen som 9 mm kan jag rekomendera CZ SP-01 Shadow eller CZ TS.

Finns även växelsats till 22lr om du nu inte vill ha två vapen.

Bra priser, underbara pistoler!

Återförsäljare Dem har ganska mycket begangnade vapen också.

Link to comment
Share on other sites

När du ska köpa .22lr så så kika på Unique Des 69, Walther GSP, High Standard osv. Det finns en hel uppsjö med .22lr pistoler. Kolla lite på hur vapnet ligger i handen. Köp inte nödvändigtvis nytt utan kolla med fördel på begagnat.

 

Sig Sauer P226 .22lr har jag ingen erfarenhet av dock 9mm dito har jag en del erfarenhet av. Som nämnts tidigare så är den hög och har en yvig rekyl samt ett i mångas ögon ett biffigt grepp.

Jag hade hellre satsat på en Glock(vilket jag oxå gjorde för många år sedan) :D. Den är hyfsat billig, trevlig att skjuta med och oerhört slitstark.

 

Jag kastar in en lågoddsare, om man inte är 110% övertygad om att man behöver en pistol så skulle jag vilja rekommendera er att testa en revolver, jag har skjutit mycket med några av Smith & Wesson's .22 revolvrar och jag skjuter mycket bra med dessa, dessutom kan du hitta dem beg. till mycket humana priser.

Jag har lätt skjutit några av mina bästa serier med revolver.

 

Dessutom tycker jag att de flesta .22 pistoler är skit-fula :) men en revolver är alltid snygg.

 

:)

Edited by 2Sharp
Link to comment
Share on other sites

  • BlåGul -1

Hade skrivit ett inlägg här för ett par dagar sen men lyckades nog navigera vidare innan jag kom ihåg att trycka på "Add Reply"-knappen...

 

Jag håller med 2Sharp om att en revolver i kaliber .22LR kan vara nog så bra och dessutom snygg - men min personliga uppfattning är att för annat än banskytte är en bra pistol mer användbar och konkurrenskraftig.

 

Ska du köpa en första .22LR-pistol mer än som ett interimsvapen (dvs för att du "måste"), så satsa på något du verkligen tycker om, oavsett märke. Prova allt du kan tills du hittar något du trivs och skjuter bra med.

Tyvärr har många klubbar inga särskilt upphetsande klubbvapen, men be att få provskjuta dina klubbkamraters pistoler.

 

Sen är ju den gränssättande faktorn för de flesta av oss ekonomisk - en ny Feinwerkbau, Pardini eller Morini etc är inte helt gratis idag, men det fina är ju att det finns gott om begagnade bössor till bra priser, och tex. en Unique som kan fås för ett par tusenlappar är ett riktigt bra vapen även om det skulle vara 30-40 år gammalt. Jag skulle nog absolut lägga pengarna på ett begagnat "riktigt" tävlingsvapen hellre än nån plinker-22a som förstavapen. Det fina med .22LR är ju att en bra konstruktion i praktiken är outslitlig så länge vapnet hålls lagom rent och fjäderbyten sker någon gång ibland, således behöver man inte vara rädd för att vapnet skulle ha dålig precision eller så bara för att det är gammalt.

 

Andra bra pangar som kan hittas till bra priser är tex Walther GSP, Hämmerli 208 och 280, ovan nämnda Pardini SP(E) osv. Det ska väl dock tilläggas att t.ex. de som köpte en ny Feinwerkbau AW93 för ett par år sedan nu har ett vapen med ett andrahandsvärde som kan överstiga inköpspriset, så det behöver verkligen inte vara en dålig affär att köpa nytt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
När du ska köpa .22lr så så kika på Unique Des 69, Walther GSP, High Standard osv. Det finns en hel uppsjö med .22lr pistoler. Kolla lite på hur vapnet ligger i handen. Köp inte nödvändigtvis nytt utan kolla med fördel på begagnat.

 

Sig Sauer P226 .22lr har jag ingen erfarenhet av dock 9mm dito har jag en del erfarenhet av. Som nämnts tidigare så är den hög och har en yvig rekyl samt ett i mångas ögon ett biffigt grepp.

Jag hade hellre satsat på en Glock(vilket jag oxå gjorde för många år sedan) :). Den är hyfsat billig, trevlig att skjuta med och oerhört slitstark.

 

Ok, tack för era svar, kommer att få prova en P226 inom snar framtid. Jag har ganska stora händer så ett biffigt grepp kan kanske vara ok.

Det lutar nog åt att jag kommer att skaffa en begagnad tävlingspistol och sedan skaffa någon form av 9mm, är dock rätt svag för Colt 45 och i och med att tillgången av 39B börjar bli begränsad så lär jag bli tvungen att ladda själv och då misstänker jag att prisskillnaden mellan en hemladdad 9mm och en cal45 inte är så stor.

Nåväl jag har några månader på mig att fundera.

En OT fråga, militären har ju Glocken som tjänstepistol och polisen kör ju med SigSauer, hur är det med MP och beredskapspolisen (dvs MP som används civilt)?

Blandar man hej vilt eller har dom det vapen dom är utbildade på, dvs utrustas beredskapspoliser med glock eller använder dom Siggen?

Slut OT

 

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

Klipp

En OT fråga, militären har ju Glocken som tjänstepistol och polisen kör ju med SigSauer, hur är det med MP och beredskapspolisen (dvs MP som används civilt)?

Blandar man hej vilt eller har dom det vapen dom är utbildade på, dvs utrustas beredskapspoliser med glock eller använder dom Siggen?

Slut OT

 

//Nisse

 

Polis - Sig Sauer av olika varianter. Beredskapspolisen har väl oftast 225 om de nu utbildats på pistol.

Militär - Bärs pistol är det Glock och inget annat (17 och ibland 19). Detta gäller även MP som ju är en del av FM.

 

Beredskapspolis är inte civilt använd MP! De är en del av RPS resurser när samhället utsätts för påfrestningar, till exempel vid naturkatastrofer och större eller allvarliga händelser.

Link to comment
Share on other sites

Polis - Sig Sauer av olika varianter. Beredskapspolisen har väl oftast 225 om de nu utbildats på pistol.

Militär - Bärs pistol är det Glock och inget annat (17 och ibland 19). Detta gäller även MP som ju är en del av FM.

 

Beredskapspolis är inte civilt använd MP! De är en del av RPS resurser när samhället utsätts för påfrestningar, till exempel vid naturkatastrofer och större eller allvarliga händelser.

 

The Swede, du får gärna flytta tråden, vad jag vet så är just beredskapspolisen fd MP därav min fråga.

 

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

Allt beror väl på vilket skytte du vill eftersträva?

Ska det vara dynamiskt skytte med snabb förflyttning, dubbelskott och magasins byten ja då är ju en pistol att föredra.

Ska du sen öva med vapnet med hölster dolt bärande, lårhölster osv så är det ju ett combat vapen typ glock, sig sauer du ska ha.

Visst kan en revolver vara kul skytte, men vill du skjuta taktisk och så liknande verkligheten som möjligt är det ju en pistol man ska ha.

har både glock 19 och sig sauer 226 båda i 9mm och bra på sina sätt, men viktigt för mig är att jag jobbar med vapen och måste öva för verkligheten med hölster och vapen som man använder i tjänst den realistiska övningen får man aldrig annars.

 

andra bra vapen som är fungerande är CZ

Tänk på att en Glock 17 är mer lämpad att bära öppet till ex uniform och med ex lårhölster, en glock 19 är mer dolt (det är ett mindre vapen som passar bättre med hölster i bältet) detsamma med sig sauer 226-229 där 226 är större mer lämpat för synligt bärande

Link to comment
Share on other sites

Armor, nog går det skjuta snabbt och bra med revolver också. Har spöat mången pistolskytt med revolver genom åren i IPSC. Det är frågan om att träna. Men i princip håller jag med dig, pistol är mycket snabbare men revolver är mycket roligare.

Link to comment
Share on other sites

Självklart går det skjuta fort med revolver också men menade det är en annan typ av skytte dvs combat, med magasinbyte, mantelrörelse, dubbel skott osv..man får in fler träffbilder med ett vapen med 15-17 patroner i magasinet till skillnad på en revolver med 6 patroner i trumman.

Vill man öva skytte spelar det väl ingen roll direkt vad man skjuter med, men menade att vill man förbättra sina vapen kunskaper hemma om man ex använder glock i tjänst bör man ju använda samma vapen man övar och jobbar med.

 

Har ännu inte sett revolver i taktiska uppdrag , militär, polis, privat säkerhet (nu menar jag inte uniformerad polis eller vakt i USA)

Då jag jobbar med pistol 9mm utomlands var det för ett måste att öva med samma typ av vapen

Link to comment
Share on other sites

Helt klart är det eftersträvansvärt att på sin fritid öva med samma vapen som man bär i tjänsten - det har man ju igen i båda fallen. Franska polisen använder mig veteligen "fortfarande" revolvrar sida vid sida med pistoler, och du ser även detsamma i stora delar av USA - normalt ställer myndigheten ett krav på att vapnet måste vara av en specifik kaliber samt att skytten klarar precisionskraven med vapnet.

 

Vad gäller vapen för dolt bärande så finns det mer än två skolor i ämnet - och visst kan en liten Kahr i .380APC eller 9x19 vara lättare att dölja, men många föredrar ändock att bära en liten S&W Airweight eller Chief Special etc då revolvrar oftast funkar i vått och torrt - vilken inte alla pistoler gör. Ska vi dessutom snacka scenarion där du eventuellt måste pressa vapnet mot den du försvarar dig mot (dvs contact shot) så är det faktiskt lätt hänt att en pistol klickar (pga att manteln pressas bakåt (out of battery) när vapnet pressas mot målet) medan en revolver inte har några problem med detta (annat än att mängden gas som läcker ut mellan pipan och trumman ökar.

Link to comment
Share on other sites

Det går att skjuta "hyffsat" snabbt och träffsäkert med såväl
som med Double Action revolvrar också - bara en fråga om träning. Som de brukar säga: you can't miss fast enough to catch up. ;-)

 

Personligen träffar jag bättre med revolver än pistol men det kan vara psykiskt. Har man 17 patroner i magasinet kan man slänga iväg ett extra, man har ju så många. Med revolver är det oftast på håret, en miss ställer till så mycket, då siktar man bättre.

 

Jerry Miculek är övermänsklig, har varit i shootoff mot honom och där hade man inte ens skuggan av en chans. Men en trivsam kille är det. Han har också bra smak i bilar, vi har likadana åkdon. På EM gevär i Norge förra året gick det sådär för honom och alla andra amerikaner, finnarna var helt överlägsna. Resten av världen fick nog en tankeställare där.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...