Nilsanders Posted December 26, 2005 Report Posted December 26, 2005 Någon som vet en klubb i stockholm där man kan "prova på" att skjuta lite? http://www.pistolskytte.org/links/index.html Quote
ksp5890 Posted January 10, 2006 Report Posted January 10, 2006 vilka här inne sysslar med pistolskytte?själv håller jag på att bli medlem i den lokala skytteföreningen. Favoritvapen? Pist. M/88 (Glock 17),utan tvekan.Luger P 08 är den pistol jag skjutit bäst m.,men de växer ju inte på träd. Ksp5890 Quote
Zeke Posted January 24, 2006 Report Posted January 24, 2006 Som sagt, en pistol är ett utsökt backupvapen och kan också drillas att användas offensivt av militär personal, vilket givetvis är mer tidsödande, men intressant.Detta är den största orsaken till att jag äger enhandsvapen, men givetvis också för att kunna mäta sin kompetens med andra förmågor till viss del. Jag har monterat bort mina riktmedel vilket ställer till besvär vid ban eller fält, men underlättar vid "praktiskt skytte". Vapen_är_farligt tjafset anser jag bör föras på ett forum ägt av Svenska freds eller motsvarande. Casca Allt är farligt i händerna på den som saknar omdöme. Vapen förstärker bara effekten. Har en glock 17 sedan 1,5år. Den funkar bra i dynamiskt skytte men det är ett helvete att skjuta precision, trycket är otroligt dåligt, förmodligen ett av de sämsta som finns. Men den är billig, tålig och en av de pistoler som klarar 39/B vilket är en stor fördel pga att det är den billigaste ammunitionen som går att få tag i (gratis). Om du ska stå och skjuta guldserier på bana så välj något annat ex H&k USP, Vektor SP1 eller om stålarna finns, en SIG-Neuhausen. När det gäller 22lr kan jag rekomendera en begagnad S&W 17-2 (revolver), de är billiga (1500-2000kr) och har en mycket bra precision. Att lägga stora pengar på en 22:a är idiotiskt om du inte är helt säker på att du kommer att fortsätta lägga tid och kraft på 22:an den dagen du köper en 9mm. Tänk på att 22:an främst är till för kvinnor och barn. Köper man "bara" G17 får man skylla sig själv om man försöker sig på banskytte med den. Har själv två G34 varav en moddad med Bar-Stopipa, format, sandat grepp, titandelar i tryck och mekanism och RIKTIGA rm. Har vunnit ett antal bantävlingar i A med den, i konkurrens med Neuhausen och dylika. Quote
Johnnie Posted February 9, 2006 Report Posted February 9, 2006 (edited) Självklart är det nåt knas om man bara har vapen för att imponera på sina polare. Det var det jag försökte få fram med mitt tidigare inlägg om behov. Satt och läste lite gamla inlägg och snubblade in här , ville bara berätta vad som kan hända om personer som inte är lämpliga ändå får licens!! En kille jag känner lyckades få licens på ett 9mm vapen , var bara intresserad av att ha en hemma och visa upp för "polarna" , på en fest så åkte vapnet fram och det skulle bollas och trixas med det , visa hur fort man kan dra det ur byxlinningen , självklart hade tokf*n laddat det , det slutade med att ett skott brann av , han sköt sig själv i höften kulan passerade ner igenom pungen och in i andra låret!! Så helt i 9X19 mening , bara seriösa ska ha vapen , det är ingen leksak! Klubbar borde vara strängare i att ha koll på medlemmar! PS. mitt favvo vapen ,< Ruger super redhawk 44mag 10,5 tums pipa!!!! Edited February 9, 2006 by Johnnie Quote
Guest fargo Posted February 10, 2006 Report Posted February 10, 2006 Jag har en H&K USP Expert, som jag skjuter bana, PPC, Dynamisk och fält med , och den klara 39/B. Men som oftast är det pengarna som styr köpte min beg för 8000kr med fyra mag har en beretta 89 i kal 22. Närmast blir det nog en Glock 26 för kortpips tävlingar och en glock 17 för slippa skruva så mycket mellan Bana och PPC/Dynamisk. Samnt ordna lite skjutning och utb till HV-insats plutonen jag är med i. Quote
Hensoldt Posted February 12, 2006 Report Posted February 12, 2006 När jag är på skjutbanan har jag alltid med mig allt jag har... Tyvärr är det inte fler än 3 vapen. :( När jag ska skjuta bra å seriöst så tar jag fram min 22á. En Baikal IJ35. När jag tröttnat på brist av smäll å rekyl så åker min S&W 686 357 Magnum fram. Även där så skjuter man bra. När det börjar bli kväller å tanten ringt å skriker att man ska komma hem så tar jag fram Glock 17 å dränker naruren med bly. Dvs. Två mag i snabb takt mot 1/1 figur. Med ett leende på läpparna hölstrar man, sätter sig i bilen å åker tillbaka till verkligheten.. Quote
paananen Posted May 16, 2006 Report Posted May 16, 2006 *Andas in* @Adam Wilhelm Vet att inlägget är gammal som gatan, men: I vilket sammanhang använde du G19 i tjänsten? Hur väl utspritt är ordet "pang" egentligen? Ren nyfikenhetsfråga Någon som skjuter hos SAPK? *Andas ut* Quote
paananen Posted May 16, 2006 Report Posted May 16, 2006 När jag jobbade på Securitas. Jag fattar.... Kopplade benmärgsmässigt ihop med FM. Började tro att du varit flygare :P Quote
Phantom Goodbye Posted June 4, 2006 Report Posted June 4, 2006 Tänkte att det här var rätt tråd att fråga; om inte ber om ursäkt, jag är naffe. Någon som vet något om Heckler & Koch P30 förutom det jag kan hitta på deras hemsida och hkpro.com Quote
paananen Posted June 8, 2006 Report Posted June 8, 2006 Generalagent är: Staffans Vapen & Jakt AB. De kanske har en del info... Quote
TForce Posted June 9, 2006 Report Posted June 9, 2006 Hej Jag har en GSP Elit och en moddad Glock 17L. Skjuter hyfsat bra med båda vapnen dock är trycket för hårt på avtryckaren till min Glock men jag vet inte var jag skall hitta nya fjädrar Jag tvävlar mest i nationellt fältpistolskytte... vilka här inne sysslar med pistolskytte?själv håller jag på att bli medlem i den lokala skytteföreningen. Favoritvapen? Köper man "bara" G17 får man skylla sig själv om man försöker sig på banskytte med den. Har själv två G34 varav en moddad med Bar-Stopipa, format, sandat grepp, titandelar i tryck och mekanism och RIKTIGA rm. Har vunnit ett antal bantävlingar i A med den, i konkurrens med Neuhausen och dylika. Min åsikt. Neuhausen är inget äkta klass A vapen. Rekylen ngt högre än kaliber 22. Jag har inte vunnit många tävlingar mot en neuhasen men då man vunnit känner man sig stärkt eftersom en skytt med en äkta klass A vapen har vunnit. Quote
Kvasifilosofen Posted June 9, 2006 Report Posted June 9, 2006 Neuhausen är inget äkta klass A vapen. Rekylen ngt högre än kaliber 22. Och detta, min bästa herre, är bullshit. :P ;) Jag har monterat bort mina riktmedel vilket ställer till besvär vid ban eller fält, men underlättar vid "praktiskt skytte". Underlättar att missa. Quote
TForce Posted June 12, 2006 Report Posted June 12, 2006 Det värsta jag var med det var på en pistolbanskytte klass A i Ronneby för 10 års. Gubben bredvid skjuter med Neuhuasen kal. 7.65 (inte 9mm). Desutom hemmaladdad svag ammunition så han fick göra mantel rörelse efter varje skott. Jag sköt med min då omoddade Glock17L med 39B. JAg tyckte inte att vi hade samma förutsättningar precis. //TForce Neuhausen är inget äkta klass A vapen. Rekylen ngt högre än kaliber 22. Och detta, min bästa herre, är bullshit. :P ;) Quote
BertilCesar Posted June 13, 2006 Report Posted June 13, 2006 Blev faktist väldigt nyfiken på det här med pistolskytte, ska fråga en gubbe på jobbet som tävlar i det hur amn bär sig åt för att börja. fick pistol88 utb i lumpen, fick tom höra att man var duktig skytt av befälen. tänkte först skaffa mig ett luftgevär för att skjuta burkar på landet inna jag hittade den här tråden. Quote
paananen Posted June 14, 2006 Report Posted June 14, 2006 (edited) Neuhausen är inget äkta klass A vapen. Rekylen ngt högre än kaliber 22. Utveckla gärna din tankegång... Blir lite nyfiken då P210 är A-vapen per defintion. Det är inte "känslan" i vapnet som avgör klass. Och jag tror att du vet det... Det värsta jag var med det var på en pistolbanskytte klass A i Ronneby för 10 års. Gubben bredvid skjuter med Neuhuasen kal. 7.65 (inte 9mm). Desutom hemmaladdad svag ammunition så han fick göra mantel rörelse efter varje skott. Jag sköt med min då omoddade Glock17L med 39B. JAg tyckte inte att vi hade samma förutsättningar precis. Men skapar sina egna förutsättningar, så det var väl han som var smart. Och vad var det som var så hemskt, eftersom det är det värsta du varit med om? Hade han moddat sin P210? Låter annorlunda med finare kaliber då det inte finns en växelsats. Var det en "Neuhausen"? EDIT: Efter att ha konfererat lite så hör jag att äldre neuor hade finare kaliber... Edited June 14, 2006 by paananen Quote
TForce Posted June 15, 2006 Report Posted June 15, 2006 En fördel till med skjuta neuhausen 7,65mm är att tolken är 9mm. Så har man nästan träff från en linje eller pappkant så blir det träff med tolken För mig betyder Klass A = Polisiära eller Militära vapen (förr var det krav på rak kolv) Klass B = Grov sportspistol med sportkolv Klass C = finpistol 5,55 mm med sportkolv Jag tycker neuhasusen är en C+ vapen Klart han var smart. Det bara jag som är dum som skjuter med svårare vapen. Det likadant när jag skjuter fält. Jag skjuter på ALLA mål. Jag vägrar fegskjuta och det har kostat mig många förstaplaceringar. Det som var hemskt (för mig) är att han visserligen höll sig inom reglerna men skaffade sig enorma fördelar. Spridningen mellan 7,65 och 9mm är också till hans fördel. Hanns hemmaladdade ammonition slår min fabriksladdade 39B. Hans vapen kunde knappast klassas som A men den rekylen. Jo hann vann men det var inte bara jag som tyckte att vi inte tävlade på samma villkor. Jag kan ju steloperare min arm så att jag har perfekta stödet när jag skjuter ban men det liksom inget jag tycker är värt priset precis. ................................................................................ .......... Men skapar sina egna förutsättningar, så det var väl han som var smart. Och vad var det som var så hemskt, eftersom det är det värsta du varit med om? Hade han moddat sin P210? Låter annorlunda med finare kaliber då det inte finns en växelsats. Var det en "Neuhausen"? EDIT: Efter att ha konfererat lite så hör jag att äldre neuor hade finare kaliber... //Neuhausen finns i två kalibrar. 7,65mm och 9 mm. Quote
404 Skenberg Posted June 15, 2006 Report Posted June 15, 2006 Hade han moddat sin P210? Låter annorlunda med finare kaliber då det inte finns en växelsats. Var det en "Neuhausen"? Efter att ha konfererat lite så hör jag att äldre neuor hade finare kaliber... //Neuhausen finns i två kalibrar. 7,65mm och 9 mm. Då kan jag ge dessa upplysningar som berör P210-5 och P210-6 som även benämnes Neuhausen. Det finnes flera olika typer av växelsatser till denna pistolen. Det finnes 7,65 och även 22 sats till den. Sen finnes det även en hel del extra tbh till pistolen som man kan köpa om man önskar däribland ett verktyg för att ändra kornets placering i sidled och även olika andra korn. Sen så finnes mkt mer lull lull till Neuan som går att köpa. När det gäller växelsatserna så vet jag om det pga en släkting har en P210 med de växelsatserna samt även en go vän har liknade kit till sina Neuhausen. Mvh 404 Skenberg Quote
paananen Posted June 15, 2006 Report Posted June 15, 2006 (edited) @TForce Visst, den 7.65 tolkas ju uppåt... På den punkten ger jag mig :P Men det är faktiskt ett militärt vapen. Danmark och Schweiz har historia med den. @404 Tungt... en .22 sats till 210. Kan vara ngt! Stilig sak den där faktiskt... Edited June 15, 2006 by paananen Quote
Inf Posted June 17, 2006 Report Posted June 17, 2006 Som kuriosa kan nämnas att Neuan finns/fanns inom FM som pistol 2121 tror jag det var, på samma sätt som Walther GSP fanns som pistol 3101. Dessa vapen var så klart avsedda för tävling på den tid det var rätt stort med tävlingar inom FM. Neuan har som sagts ovan även ett historiskt förflutet som tjänstevapen. Mannen som sköt den svagt laddade amen gjorde sig dock skyldig till regelbrott. Om det var för tio år sedan så stod det i reglerna att am till A-vapen skulle vara helmantlad fabriksam eller egenladdad med motsvarande egenskaper. Halvautomatisk funktion ska erhållas. Att det sedan var många som bröt mot just de bestämmelserna i tävlingsreglementet och allt för många såg genom fingarna med är en annan sak. Nyfiken som jag är undrar jag varför Tforce skjuter just med glock 17 och 9/39B, det är för de flesta inte direkt att ge sig själv det optimala förutsättningarna i A-vapenklassen. Det finns dessutom en hel del mellan glocken och neuan och det behöver inte vara så värst dyrt heller. En lätt moddad cz brukar fungera rätt bra för de flesta och den är inte dyr, och den borde väl vara ett "riktigt tjänstevapen" vad nu det är för övrigt. Ljuddämpade 22:or har ju av och till använts som tjänstevapen, kanske ska vi ta in dem i vapengrpp A Jag vet så klart inte om det stämmer i just Tforce fall men jag har träffat mer än en Glockskyttar som verkar sitta och vänta på nästa stora fosterländska krig/motsv och som tycker att alla inom SPSFs verksamhet i allmänhet och A-vapenskyttet i synnerhet som inte delar deras förkärlek för just Glock är i det bästa fall fuskisar. Rätt trist inställning tycker jag, visst får man förbereda sig för försvaret av Sverige eller den egna stugan om man vill, det är sunt inom vissa gränser, men man ska inte begära att alla andra har samma världsbild. Quote
TForce Posted June 19, 2006 Report Posted June 19, 2006 Som kuriosa kan nämnas att Neuan finns/fanns inom FM som pistol 2121 tror jag det var, på samma sätt som Walther GSP fanns som pistol 3101. Dessa vapen var så klart avsedda för tävling på den tid det var rätt stort med tävlingar inom FM.Neuan har som sagts ovan även ett historiskt förflutet som tjänstevapen. Mannen som sköt den svagt laddade amen gjorde sig dock skyldig till regelbrott. Om det var för tio år sedan så stod det i reglerna att am till A-vapen skulle vara helmantlad fabriksam eller egenladdad med motsvarande egenskaper. Halvautomatisk funktion ska erhållas. Att det sedan var många som bröt mot just de bestämmelserna i tävlingsreglementet och allt för många såg genom fingarna med är en annan sak. Jag utgår från att du vet vad du skriver om. Jag skall dock kolla upp detta. Jag känner inte till den regeln. Jag har isåfall sett massa regelbrott under åren. Konstigt att inte ngn blivit anmäld men kontroller o sånt sker nog bara under SM skjutningar. Nyfiken som jag är undrar jag varför Tforce skjuter just med glock 17 och 9/39B, det är för de flesta inte direkt att ge sig själv det optimala förutsättningarna i A-vapenklassen. Det finns dessutom en hel del mellan glocken och neuan och det behöver inte vara så värst dyrt heller. En lätt moddad cz brukar fungera rätt bra för de flesta och den är inte dyr, och den borde väl vara ett "riktigt tjänstevapen" vad nu det är för övrigt. Ljuddämpade 22:or har ju av och till använts som tjänstevapen, kanske ska vi ta in dem i vapengrpp A Jag vet så klart inte om det stämmer i just Tforce fall men jag har träffat mer än en Glockskyttar som verkar sitta och vänta på nästa stora fosterländska krig/motsv och som tycker att alla inom SPSFs verksamhet i allmänhet och A-vapenskyttet i synnerhet som inte delar deras förkärlek för just Glock är i det bästa fall fuskisar. Rätt trist inställning tycker jag, visst får man förbereda sig för försvaret av Sverige eller den egna stugan om man vill, det är sunt inom vissa gränser, men man ska inte begära att alla andra har samma världsbild. Nja börjar bli less på glocken. Lämnade in den till Håkan Spuhr för ett tag sen (Ring A Bell?) för sandad kolv, bomarsikten, svetsad pibus och allt perfekt utom trycket som verkar vara 5 kg eller så. (Jag kände på en militär glock under FMdagen Götebrog, halva mitt tryck ungefär) Jag bad Spuhr fixa andra fjädrar till avtrycket men "MR viktig och kan allt bäst" svarade att det ville han inte göra. Jag erkänner att jag tycker att Neuhausen är ett "B-vapen" för fröknar. Anledningen till att jag har Glock17L är inte att jag förbereder mig för nästa krig. Tillgång till billig eller i vissa fall gratis ammunition är svaret + att vapnet var billigt vid inköp 1985. Pistolen är mycket stryktålig. Har skjutit över 10 000 39/B innan jag gjorde modifieringen. Hittar jag svagare fjädrar kommer jag skjuta som en gud med detta vapen Ni som vet ngn bra vapenkille. Jag behöver andra fjädrar till min Glock. PM mig gärna Quote
Nifelhel Posted June 20, 2006 Report Posted June 20, 2006 @TForce Har du prövat att köpa "andra fjädrar", och byta till minus länk, ifrån närmaste vapenhandlare? Det är ju inte såå svårt att byta själv, inte direkt raketforskning. Vad är pibus? Jag måste ha missat något. Glocken är fortfarande billig i jmf med andra märken. Quote
Yxa Posted June 20, 2006 Report Posted June 20, 2006 TForce, vad om något har gjorts för tryckets skull hittills? Håkans tryckjobb innefattar byte till minuslänk samt polering av ytor - inte byte av fjäder/fjädrar. Quote
TForce Posted June 20, 2006 Report Posted June 20, 2006 @TForceHar du prövat att köpa "andra fjädrar", och byta till minus länk, ifrån närmaste vapenhandlare? Det är ju inte såå svårt att byta själv, inte direkt raketforskning. Vad är pibus? Jag måste ha missat något. Glocken är fortfarande billig i jmf med andra märken. Hmmm måste lära mig stava bättre... Svetsad pipbuss skall det stå...sorry Jo för mig är det raketforskning Ohändig som få... Jo jag moddade med andra fjärdrar början på 90-talet. (En kompis hjälpte mig ..Jättebra tryck men efter typ 8000 skott började det krångla. När jag sen skickade pistolen till en viss "HS" så förstörde han detta underbara tryck med stenhårda fjädrar som han påstår är orginalfjädrar. Hursomhelst ...jag letar på nätet. Ing hjälper mig med länkar. TForce, vad om något har gjorts för tryckets skull hittills? Håkans tryckjobb innefattar byte till minuslänk samt polering av ytor - inte byte av fjäder/fjädrar. Jo se tidigare inlägg... Well man blir förvånad när man får tillbaka pistolen och det är +5kg tryck. När man sen försynt frågar HS att man vill ha svagare tryck får man en timmes utläggning om att det tänker han minsan inte göra osv osv. Nåväl..Jag skall ta tag i mitt liv istället för gnälla. 2006 blir året då jag tar tag i att göra Glockens tryck till ngt bättre än vad det är nu. Jag skall hitta en Glockvapensmed i mitt närområde. Sen skall jag spöa Neuhasusen skyttar igen som jag gjorde under fornstora dar Quote
Nifelhel Posted June 20, 2006 Report Posted June 20, 2006 @TForce Varför i hela Hälsingland skall du svetsa pipbussningen?? Vägde du någonsin trycket? Eller är +5kg godtyckligt gissat? Trycket började krångla?!?!? Min har gått +10000, inga problem so far. Förutom att fjädern till avtryckarlänken (avtryckarfjäder enl FM) har gått sönder. Men det är inget ovanligt. Håkan är en mycket kunnig och unik människa. Jag tycker du skall ta och tagga ner lite, för du närmar dig gränsen för personangrepp. Och det är bara tråkigt. Quote
BlåGul -1 9x19 Posted June 20, 2006 BlåGul -1 Report Posted June 20, 2006 Jag skulle vara rätt försiktig med att angripa en av rikets mer kunniga vapensmeder. Jag tror att om han gör på ett vis så har han en bra anledning (och lyssnar man då noga kanske man kan få reda på den). Fjädern som sitter i trycket behöver du bara byta när den går av. Det märks när den gör det, men det går fortfarande att skjuta. I övrigt, följ Yxas instruktioner - polera lagom och se till att du har en minuslänk (märkt med, just det, ett streck). Den andra fjädern som påverkar trycket är tändstiftsfjädern och lättar du den så har du direkt en risk för dåligt anslag, särskilt i am med hårda tändhattar. Ergo - ge fasen i att pilla, klippa, böja eller byta mot en lättare! Jag har aldrig riktigt förstått varför man ska stoppa i massa eftermarknadsfjädrar osv i en Glock eftersom driftsäkerheten så gott som alltid blir lidande samtidigt som vinsten jämfört med ett korrekt utfört tryckjobb på originaldelar är väldigt liten. Summa summarum: Köp en original tändstiftsfjäder och en minuslänk. Köp ett par extra låshylsor (spring cups), annars kommer du garanterat att tappa bort en av de du har när du meckar. Plocka isär och rengör i ett rum utan heltäckningsmatta och hungriga barn. Fundera ut var delarna tar i varandra, när och varför. Polera med förnuft och måtta där sakerna tar i varandra. Sätt ihop och testa. (Och dränk inte skiten i olja/fett!) Kostnad typ en hundring och tjugo minuter framför fotbollen på TV. Bra mycket enklare än att försöka bygga egna magasin. Quote
Yxa Posted June 20, 2006 Report Posted June 20, 2006 (edited) Varför i hela Hälsingland skall du svetsa pipbussningen?Det är inte heller pipbussning som svetsats (svårt på en Glock dessutom då de saknar dylik) utan det är låsblocket. Jag är tämligen säker på vilka fjädrar som TForce polare har varit på, och som redan sagts - fjädrarna ska man ge fan i att klippa i på en Glock (gäller faktiskt de flesta vapen). Att klippa fjädrar är "a lazy man's trigger job" och går helt emot god vapensäkerhet. De fjädrar som kan och bör bytas på en Glock är rekylfjädern och avtryckarfjädern. Båda dessa fjädrar är förbrukningsvara och bör bytas med jämna mellanrum. Fjädrar man ska ge fan i är slagstiftsfjädern (om man inte byter till en starkare, vilket kan vara ett tips om man skjuter mycket m/39B) och fjädern till slagstiftssäkringen. Edited June 20, 2006 by Yxa Quote
Nifelhel Posted June 20, 2006 Report Posted June 20, 2006 @Yxa Määh..du skulle ju inte svara. Jag vet att det inte är pipbussningen, utan låsblocket. :P Puss på dig! Quote
Yxa Posted June 20, 2006 Report Posted June 20, 2006 Määh..du skulle ju inte svara. Jag vet att det inte är pipbussningen, utan låsblocket. :PPuss på dig! Att du hade koll på det var ju självklart, jag ville bara vara den som poängterade för alla andra att det inte var pipbussning. Puss på dig själv du! :P Quote
Recommended Posts