Sir Vival Posted September 21, 2003 Report Posted September 21, 2003 vilket förmodligen är den viktigaste nyheten i mannaminne ;) Glöm palme-mordet...Ådalen...VK2...baskermärket kommer inte 2004....shit ;) På vissa verkar det som alla intressen inte är välkomna. Vissa av oss är intresserade av många ämnen. Kan ha många bollar i luften..... Har läst om Ådalen, Palme och VK2. Om vissa kunde låta bli att skriva inlägg bara för att kritisera intressen. :( ack,ack Baskern tycker jag är en snygg huvudbonad. Skall med stolthet bära den när läget medger detta. visst är baskern snygg och leksaksaffären(M-shop) kommer säkert att fixa franska filtbitar i rätt nyans. och jag hade också bärt min basker med stolthet, om det inte vore för det faktum att det kommer att stukas efter eget tycke. något "stukreglemnte" kommer inte att finnas i HV. vilket kommer att göra att folk med kantarellstuk, kommer att dyka upp i media de närmsta 10 åren, och kommer att förlänga töntstämpeln som HV dras med. om du visste hur många yrkesbefäl, som inte kommer i kontakt med insatsplutoner, och vägrar tro på vår kapasitet, tills de överbevisas personligen det äldre gardet kommer dra på sig sina baskrar, med det stuk som de passar bäst, och befolka mediaövervakade tillställningar typ kungabesök och nationaldagar. vi behöver nyrekrytera i HV, och det gör vi inte med äldre herrar i skrynklig m60 med en kantarell på huvudet. Färskt hemkommen från Södra Skåningarnas Dag (regementets dag P7) kan jag sorgligt konstatera att säkert 15% av anställda befäl har en stor oförmåga att bära och "få till" baskern. (Därmed inte sagt att detta inte kommer att ske i Hv eller att jag är speciellt förtjust i skifte av huvudbonad.) /Ulf Quote
KD803 Posted September 21, 2003 Report Posted September 21, 2003 Baskern är inte bara för att ersätta båten utan oxå tillåten till fält uniformen.Det är till den som jag tror att många oxå kommer att bära den. Baskern är inte tillåten till fältuniform med automatik. Det är upp till förbandschefen att bestämma om detta. I Stockholm så har batchefen slagit fast att basker endast ska bäras till m/87. Quote
facit Posted September 21, 2003 Report Posted September 21, 2003 (edited) Färskt hemkommen från Södra Skåningarnas Dag (regementets dag P7) kan jag sorgligt konstatera att säkert 15% av anställda befäl har en stor oförmåga att bära och "få till" baskern. (Därmed inte sagt att detta inte kommer att ske i Hv eller att jag är speciellt förtjust i skifte av huvudbonad.) /Ulf Bara en fakta ruta av ngn som muckade från P7 i april ----------------------------------------------- | De befäl som hadde en | | dåligt stukad basker | | bär vanligtvis inte basker | | utan lappa kepsen. | | I övrigt har befälen på P7 | | jävligt bra stukade baskrar. | _________________________________ | De här börjar spåra ut till en ny basker diskussion. Tycker vi ska ha kvar den till ämnet för ny uppdateringar. För övrigt var regementetsdag trots omständigheter en bra dag. Även om jag inte tror att art eld ser ut så igentligen. Edited September 21, 2003 by facit Quote
Fk Bengtsson Posted September 22, 2003 Report Posted September 22, 2003 Hmm, mig veteligen så är det ansvarig chefs uppgift att visitera samtliga soldater under sig. Kan ju vara lämpligt att på en sådan visitation kontrollera stuket. Skulle den vara undermålig så kan man ju alltid stuka den där och då, så att det blir riktigt. eller?? Quote
Gotcha Posted September 22, 2003 Report Posted September 22, 2003 Hmm, mig veteligen så är det ansvarig chefs uppgift att visitera samtliga soldater under sig. Kan ju vara lämpligt att på en sådan visitation kontrollera stuket. Skulle den vara undermålig så kan man ju alltid stuka den där och då, så att det blir riktigt. eller?? Ett sådant ståhej och oro över en baskers stukning...fan det är ju inte svårare än att "vana baskerstukare" eller chef förevisar/orientera om hur man gör + ev visitering.. Quote
Bellum Posted September 22, 2003 Report Posted September 22, 2003 Att redan nu klaga över att stuket på att hv:s baskrar är undermåligt är A: Lika smart som att iförväg gnälla på nästa sommars väder. B: Ett sätt att indirekt förklara sin egen totala brist på kompetens i att lära andra hur man skall göra. Jag lovar, svär och garanterar att det i varje hv kompani (kanske rentutav i varje pluton) finns minst en som vet hur basker skall bäras, och minst ett par till som tycker att det är viktigt hur den bärs. Dessa människor har ju all möjlighet i världen att lära de som inte vet och tjata på de som inte bryr sig. Förövrigt anser jag att förseningen enbart är positiv. Bättre att vänta med att dela ut utr tills den är komplett än att sprida massa interim utr som sedan behöver bytas ut. Quote
Gator Posted September 22, 2003 Report Posted September 22, 2003 I Stockholm så har batchefen slagit fast att basker endast ska bäras till m/87. Källa frågas, kom... Quote
Guest Dedicated Posted September 22, 2003 Report Posted September 22, 2003 Det är ganska märkligt att det är sådant ståhej angående hur man stukar baskrar när ingen skänker en tanke på hur folk i dag bär sina fältmössor! Vissa trycker ner sin över öronen, helst med nerfälda öronlappar á la FV, andra bär sina stukade och ytterligare andra i andra konfigurationer. Än värre är det med nya fältmössan som folk verkligen kan få till att bli det fulaste FM nånsin köpt in. Att det inte råder samma hysteri över fältmössans rätta bärande som det gör över baskerns finner jag ytterst märkligt. För att ytterligare spä på kan man bära sina hjämar på olika sätt också.......hjälmdoket hjälm -37 någon? Quote
Pansardvärg Posted September 22, 2003 Report Posted September 22, 2003 re: Pansardvärg Trist att vissa gör ditt liv så jobbigt för att du måste klaga på deras intressen. Inte nog med att de är intresserade av oviktiga saker, du tappar massor med tid på att informera dom om deras brister. du skämtar eller??? jag skriver vad jag tycker, preeeeecis som alla andra på detta forum...och jag är inte i närheten utav den negativa känslan som kan uppblossa ibland på forumet....varför göra en så stor grej av att jag inte tyckte att det var en viktig nyhet.....och har jag på ngt sätt klagat på någons intressen???...... Quote
KD803 Posted September 22, 2003 Report Posted September 22, 2003 I Stockholm så har batchefen slagit fast att basker endast ska bäras till m/87. Källa frågas, kom... Stod i en order som skickades ut till samtlig personal. Quote
bushman Posted September 22, 2003 Report Posted September 22, 2003 I Stockholm så har batchefen slagit fast att basker endast ska bäras till m/87. Källa frågas, kom... Stod i en order som skickades ut till samtlig personal. tack det finns en gud!! hoppas bara samma beslut tas av vår bat-pappa! problemet kommer nog ligga i att alla annan frivilligpersonal, kommer att älska baskern, och bära den till alla former av uniform, och vid alla tillfällen. Quote
Guest Lt. Payne Posted September 22, 2003 Report Posted September 22, 2003 Om vi bortser från att baskern är ett opraktiskt huvudbonad, så undrar jag vad är problemet med att baskern tillförs HV? Är ni rädda för att få en "fjantstämpel" för att vissa inte kan stuka den rätt? Visa dom då hur det ska se ut. Är ni rädda att den ska få eran egen basker att verka fjuttig? Det kommer den aldrig att göra, er basker som ni fick under GU och det den symboliserar kommer alltid att vara förenat med det förbandet. Baskern som symbol kommer nog att öka "vi"-känslan och höja statusen på HV. Quote
Dies irae Posted September 22, 2003 Author Report Posted September 22, 2003 Baskern som symbol kommer nog att öka "vi"-känslan och höja statusen på HV. Detta tror jag också på... Quote
Panzerfaust Posted September 22, 2003 Report Posted September 22, 2003 Om vi bortser från att baskern är ett opraktiskt huvudbonad, så undrar jag vad är problemet med att baskern tillförs HV? Är ni rädda för att få en "fjantstämpel" för att vissa inte kan stuka den rätt? Visa dom då hur det ska se ut. Är ni rädda att den ska få eran egen basker att verka fjuttig? Det kommer den aldrig att göra, er basker som ni fick under GU och det den symboliserar kommer alltid att vara förenat med det förbandet. Baskern som symbol kommer nog att öka "vi"-känslan och höja statusen på HV. För min del handlar det inte om att vara rädd förnågot, tycker bara att det är onödigt att slösa pengar på en ny huvudbonad. Varför inte satsa de summan på reklam eller skaffa komptent personal som driver HV. Så kanske vi överlever 10 år till. :( Quote
Pansardvärg Posted September 22, 2003 Report Posted September 22, 2003 För min del handlar det inte om att vara rädd förnågot, tycker bara att det är onödigt att slösa pengar på en ny huvudbonad. Varför inte satsa de summan på reklam eller skaffa komptent personal som driver HV. Så kanske vi överlever 10 år till. :( Exakt min åsikt!!! Quote
KD803 Posted September 22, 2003 Report Posted September 22, 2003 tycker bara att det är onödigt att slösa pengar på en ny huvudbonad Jag skulle snarare se det som ett bra betyg att HV i denna fråga inte behandlas annorlunda än andra delar av armén. Jag har inte sett några reaktioner på att sådana "xxx"-förband som signal- och trängtrupperna också tilldelas basker nu. Quote
Knekt Posted September 22, 2003 Report Posted September 22, 2003 Jag har inte sett några reaktioner på att sådana "lök"-förband som signal- och trängtrupperna också tilldelas basker nu. Vavavava??? Värsta påhoppet! Signalförband lökiga? Quote
Forumsledning Kimster Posted September 22, 2003 Forumsledning Report Posted September 22, 2003 @BJE Manöver på dig där !! Finns ingen orsak för dig att trycka ner en hel förbandstyp bara för att du inte råkar ha någon bra uppfattning av dom soldater av den typen du stött på. / Kimster BlåGul Quote
KD803 Posted September 22, 2003 Report Posted September 22, 2003 Här rörde man minsann upp känslorna! Tydligen gick inte mina citat-tecken fram på rätt sätt. Nästa gång ska jag använda en smiley. Min avsikt var inte alls att nedvärdera kollegorna inom signal- och trängtrupperna. Av de representanter för dessa som jag träffat på skolan har jag inte fått något dåligt intryck, tvärtom. Att jag använde mig av dem var bara för att de vapenslagen får väl anses vara de som har minst stridande uppgifter. Den poäng jag ville få fram var i stort sett denna: Det verkar som om de flesta negativa åsikter om HVs basker går ut på att ingen i HV vet hur man stukar den på rätt sätt. Vad rätt sätt nu skulle vara. Rimligtvis borde samma kritik/farhågor kunna riktas mot alla andra förband som inte heller haft basker sedan tidigare. /BJE Quote
bushman Posted September 22, 2003 Report Posted September 22, 2003 nja detta med ful och felstukad basker kommer nog ifrån den bild som snurrade här på forumet i våras. DEN BEHÖVER INTE KOMMA UPP IGEN, TACK. Där olika former av baskerstuk förevisades. nu tro jag ju att detta med baskerstuk är en vetenskap för sig. vissa av det gamla gardet har montgomery som förebild och kommer aldrig att förstå nya tiders reglementerade 4 mm från näsroten-stuk. och andra som är gamla yxor från sinai och libanon hade ett annat stuk på sina FN baskrar och kommer vägra att ändra sig. denna strid kommer att hålla i sig ett par år innan reglementet sätter sig. det räckte med att se befälskåren på ett visst logistikförband i skövde, för att andra yoff inom utlandsstrykan skulle börja tugga fradga. de använde basker för första gången på nationaldagen. kb-eleverna och frivilliganställda var exemplariska, men yoff, fy för den lede vad vissa såg ut. nä basker med rätt stuk vid officiellt uppträdande, och proffisionellet handlande är det som gäller, vill man inte ha rätt stuk kan man sätta på fält mössa igen. Quote
Panzerfaust Posted September 22, 2003 Report Posted September 22, 2003 (edited) tycker bara att det är onödigt att slösa pengar på en ny huvudbonad Jag skulle snarare se det som ett bra betyg att HV i denna fråga inte behandlas annorlunda än andra delar av armén. Jag har inte sett några reaktioner på att sådana "xxx"-förband som signal- och trängtrupperna också tilldelas basker nu. Jag visste inte att alla får basker, ännu värre när dom nyss fört in nya kepsen, då har dom två nya huvudbonader... nej, har Fältmössa 59 hållit alla dessa år så håller den klart några år till. Och varför skaff en huvudbonad om den inte ska ersätta mössan vilket den tydlige inte skall? har nämnt det förut, Permisuniformen har jag alldrig haft i HV, har heller alldrig sett en "kollega" inom HV använda den. Om det nu är så att man nångång skall ha den så varför inte ha korv mössan? den e ju gryyyym <--- kolla Den känns ju lite ballar att ha, känns mera... "klassiskt" på nåt vis, den tar fram den gammalmodiga halvballa stuken som jag tycker behövs De där är en huvudbonad som heter duga! snygg, m-90 camo, färdigstukad. Dvs man behöver inte stuka den själv.... bara att handla in väll? tänkte det att vissa har ju bassäk hattar, booni hats, huvor osv... m90 kepsar i HV, så jag tror jag ska köpa en sån. Skulle va ball. Edited September 22, 2003 by Wittman Quote
heiho Posted September 23, 2003 Report Posted September 23, 2003 (edited) Färskt hemkommen från Södra Skåningarnas Dag (regementets dag P7) kan jag sorgligt konstatera att säkert 15% av anställda befäl har en stor oförmåga att bära och "få till" baskern. (Därmed inte sagt att detta inte kommer att ske i Hv eller att jag är speciellt förtjust i skifte av huvudbonad.) /Ulf Bara en fakta ruta av ngn som muckade från P7 i april ----------------------------------------------- | De befäl som hadde en | | dåligt stukad basker | | bär vanligtvis inte basker | | utan lappa kepsen. | | I övrigt har befälen på P7 | | jävligt bra stukade baskrar. | _________________________________ | De här börjar spåra ut till en ny basker diskussion. Tycker vi ska ha kvar den till ämnet för ny uppdateringar. För övrigt var regementetsdag trots omständigheter en bra dag. Även om jag inte tror att art eld ser ut så igentligen. OT: Boss, skapa gärna en ny topic på detta påhopp. Hoppas att inte hela P7 övar SIB som ni gjorde på uppvisningen. Då är årets SIBbudget bortkastade pengar. Tar det som ett populistiskt knall och pang inslag. Vilken hvplut som helst i Malmöbataljonen skulle gjort det bättre. Edited September 23, 2003 by heiho Quote
GC1 Posted September 23, 2003 Report Posted September 23, 2003 fast nu verkar jag och andra hv-baskermotståndare ha fått ett andrum. i vanlig ordning har man i sista sekunden kommit på att man saknar baskermärke!!!!! det är planläggning! jag ber till gudarna att det inte är någom med minsta anknytning till krigsplanläggning som ligger bakom baskerhistorien!!! (vad gäller sena ändringar och sista sekundenproblem som för många borde varit rena självklarheterna se hyllsavledar/buffertproblemet till ak4b) Quote
Ukko Lode Posted September 24, 2003 Report Posted September 24, 2003 -CG1 Läs igen! Ni har inte fått "andrum". RiksHvC säger bara att Hvs baskermärke (som ju för övrigt är ett heraldiskt missfoster) inte kommer att tillverkas i avvaktan på namnfrågans lösning. Till basker ska istället användas arméns "standard"-baskermärke. Baskern kommer alltså (inte försenas) (om det nu finns tillräckligt med "armémärken"). Jag kan hålla med dig om att turerna i frågan inte inger förtroende och verkar märkliga. Vad jag däremot tycker är väldigt underligt är fixeringen vid baskern och vilka som ska "få" bära den!? Dels verkar ju flera tycka att baskern är "helig" som tecken på (antingen) kompetens eller "kvitto" på uthärdade strapatser. Man måste vara väldigt småkukad om man har problem med att hela Försvarsmakten ska bära basker. Tillsagt gäller! Jag menar, är det så jävla viktigt att man utan tvekan ska känna igen någon i basker som "en riktig tuffing"? Att folk har genomgått en utbildning som strapatsrik och som ger en bra kompetens kommer ju ingen ta ifrån dem. Vet man om vad man kan själv och är trygg med det behöver man väl inte gå omkring och glida med sin "balla" basker!? "Igenkänningstecken" från dylika utbildningar kommer ju heller inte att sättas på "malajers" huvuden och (med undantag från att KJ blev av med tre-udden på huvudbonaden) så kommer ju inte någon att bli av med sin mörkgröna eller vinröda basker. Oron för att Hv inte har förstånd att bära baskern på ett vettigt sätt är likaså underlig. Det har det ju nämnts att det (så klart) finns individer på "vanliga" förband som inte klarar av att bära basker, mössa eller knappt uniform på ett acceptabelt sätt, så problemet är ju inte unikt för Hv. Jag kan instämma i att det i Hv på sina håll (tyvärr) finns en brist på puts och en allmän känsla för att hålla ordning på sin uppsyn. Men det är ju en egen problematik. Oavsett vad en krigsman har på huvudet så ska han vara ekiperad på ett uniformt sätt och upprätthålla ett utseende som inte skämmer. Om vi omformulerar "problemet" med att Hv ska "få"/inte bör ha basker till istället; Hv (som hela FM) ska (f*n) se till att hålla ordning på det personliga uppträdandet inklusive uniform, då köper jag det. Quote
nastyheadwound Posted September 24, 2003 Report Posted September 24, 2003 Ville bara påpeka att baskern ursprungligen kommer från pansartrupperna (brittiska och franska), eftersom gammaldags skärmmössor var opraktiska att bära i en stridsvagn och förhindrade att man hade hörlurar på sig. Det var först betydligt senare som baskern blev ett kännetecken för S.A.S., kommandotrupper och fallskärmstrupper i brittiska armén, ett kännetecken som sedan spreds över världen. Sett ur det perspektivet finns det alltså goda skäl att ge även andra truppslag än jägare basker, eftersom jägarna själva "snodde" baskern från pansartrupperna. Quote
Dies irae Posted September 24, 2003 Author Report Posted September 24, 2003 Nån som vet hur améns baskermärke ser ut?? Quote
Forumsledning Kimster Posted September 24, 2003 Forumsledning Report Posted September 24, 2003 Nån som vet hur améns baskermärke ser ut?? Ta hem UniRFM så får du reda på hur ALLA Baskermärkena ser ut, plus en jevla massa annat bra att veta. Quote
Gator Posted September 24, 2003 Report Posted September 24, 2003 I Stockholm så har batchefen slagit fast att basker endast ska bäras till m/87. Det verkar ju ovanligt korkat. Jag anser också att HV bör lägga sina knappa resurser på annat, men om det nu är beslutat och framtaget så ska vi väl för f-n använda eländet. Hur ofta har man sett en HV-person i m/87 ? Hur många har den hemma överhuvudtaget ?? Om nu HV skall utgöra en en mer betydande del av landets försvar än tidigare, så tror jag inte att det är fel att vi bär samma huvudbonad som de övriga i FM. Det är säkert fler som uttryckt samma åsikter som jag här tidigare, men jag var tvungen att få det ur mig, puh... Quote
KD803 Posted September 24, 2003 Report Posted September 24, 2003 så tror jag inte att det är fel att vi bär samma huvudbonad som de övriga i FM Det gör vi. Den kallas hjälm. När vi tar av oss hjälmen tar vi på oss fältmössan. Helt enligt UniR FM ;) Quote
Pansardvärg Posted September 24, 2003 Report Posted September 24, 2003 (edited) Kollar i nyaste UniRFM och ser arméns baskertecken, men det verkar som alla truppslag har fått et eget..vilket kommer att användas?? Smartast vore ju om det skiljde sig från truppslag till truppslag!! Arméns baskermärke kommer iallafall vara två korslagda svärd med en krans runt.. EDIT: lade till Arméns märke Edited September 24, 2003 by Pansardvärg Quote
Recommended Posts